1 UKRAINAN TILANTEEN VAIKUTUS MATKAILUUN
2 VASTUULLISUUSTARINOITA POHJOIS-KARJALASTA
3 KOTIMAAN KOHDERYHMÄT JA KÄRKIVIESTIT
4 MATKAILUTILASTOT
5 FINTOURING-MÖKKIYHTEISTYÖ
6 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA
1 UKRAINAN TILANTEEN VAIKUTUS MATKAILUUN
Hintojen nousu vaikuttaa Suomen matkailukysyntään suoremmin kuin sotatila
Asiantuntijoiden näkemyksiä matkailukysynnän muutoksista
VisitKarelian järjestämillä matkailun aamukahveilla keskusteltiin Venäjän ja Ukrainan välisen sodan vaikutuksista Suomen ja Pohjois-Karjalan matkailunäkymiin. Euroopan suunnalta pääviesti on, että toistaiseksi sodalla on ollut hyvin vähäinen vaikutus Suomeen kohdistuvien varausten määrässä. Matkanjärjestäjät uskovat, että hintojen nousu ja inflaatio tulee näkymään kysynnässä enemmän kuin itse sotatila.
Fintouringin Heike Paesel kertoi, ettei lentoliikenteen hintojen nousu vielä näy matkojen kysynnässä, mutta muutosta on odotettavissa. Sodasta johtuvia matkojen peruutuksia ja matkakohteen vaihdoksia on tehty vain vähän. Myös Äksyjen Ämmien Minna Murtonen muistutti, että Suomi on matkailijoille edelleen turvallinen maa, eikä sodan aiheuttama epävarmuus näy toistaiseksi varaustilanteessa.
Finnlinesilta puheenvuoron piti Benoît Sûrin, joka kertoi, ettei kesäksi ole toistaiseksi odotettavissa hintojen korotusta, mutta polttoaineiden ja yleisen kustannustason nousu voi vaikuttaa asiakkaiden intoon ja mahdollisuuksiin matkailla. Tällä hetkellä Skandinavia ja erityisesti Ruotsi kiinnostavat asiakkaita. Varaustilanne on tällä hetkellä parempi kuin vuonna 2019 vastaavana ajankohtana, vaikka maaliskuu on yleisesti hiljainen varauskuukausi.
Sodan alettua Finnlinesille tuli muutamia peruutuksia, jotka eivät olleet suoraan yhteydessä sodan aiheuttamaan pelkoon, vaan moraaliseen haluun jättää matkustamatta kriisin vallitessa. Virallisia tilastoja sodan aiheuttamista vaikutuksista matkailukysyntään lyhyellä ja pitkällä aikavälillä pitää kuitenkin vielä odottaa. Finnlines jatkaa kampanjointia normaalisti ja kesäkampanja alkaa pääsiäisenä. Lakeland-alue on mukana kampanjassa kultapartnerina, joten myös Pohjois-Karjala tulee saavuttamaan tätä kautta näkyvyyttä Saksan markkinoilla.
Yleisesti ottaen kahveilla todettiin Pohjois-Karjalan matkailun kannalta positiiviseksi se, että tällä hetkellä valtaosa asiakkaista on kotimaisia. Majoituspuolella on jonkin verran tullut myös peruutuksia, mutta niiden määrä ei ole merkittävä. Lisäksi toivottiin vastuullista keskustelua ja tiedonvaihtoa sodan vaikutuksista matkailyritysten toimintaan.
–
–
Visit Finlandin keskustelutilaisuus valotti lyhyen tähtäimen näkymiä matkailualalla
Visit Finland
Visit Finlandin Kristiina Hietasaari totesi keskustelutilaisuudessa, että pitkäaikaisia suunnitelmia kansainvälisen matkailun osalta on tällä hetkellä mahdotonta tehdä, mutta Venäjän matkailun pitkäaikainen tyrehtyminen tulee vaikuttamaan matkailualaan Suomessa. Tässä vaiheessa ei vielä ole riittävän tarkkaa dataa, joka kertoisi sodan vaikutuksista, mutta saatavilla olevan datan mukaan matkustushalukkuus kaikilla markkinoilla on korkealla ja Suomi mielletään edelleen turvalliseksi kohteeksi. Toisaalta Venäjä, yksi Suomen keskeisimmistä matkailumarkkinoista, on ja pysyy pitkään suljettuna. Esimerkiksi Järvi-Suomen alueella yöpymisistä 34% on tullut Venäjän markkinoilta.
Kansainvälisten matkailijoiden varaukset Suomessa ovat noin 37% jäljessä verrattuna aikaan ennen koronapandemiaa. Tällä hetkellä Norjan varaustilanne on kehittynyt Skandinavian maista parhaiten. Visit Finland avaa uuden sivun, minne päivitetään markkinaedustajien ja pr-toimistojen kuulumisia ja huomioita, digikanavien raportteja ja ostettuja raportteja.
Visit Finlandin kv-markkinoiden edustajat
Markkinaedustajien mukaan Venäjän ja Baltian matkat on peruttu, mutta yleisesti matkustushalukkuus on korkealla, eikä muissa kohteissa ole toistaiseksi suuria peruutusaaltoja. Osa asiakkaista tunnistaa sen, että Suomella on pitkä raja Venäjän kanssa, mutta Euroopassa ei olla niin huolissaan Suomen sijainnin vaikutuksista matkailuun kuin Suomessa. Suurimmat haasteet syntyvätkin inflaatiosta ja energiakriisistä.
Amerikkalaisten matkat kohdistuvat tällä hetkellä pääasiassa Eurooppaan ja erityisesti Nato-maat nähdään turvallisina kohteina. Euroopan ja Suomen markkinoilla positiivista on hyvä lentojen saatavuus ja se, että Suomi nähdään edelleen turvallisena kohteena. Matkat varataan aiempaa myöhemmin ja joustavammin peruutusehdoin, mutta matkoilla halutaan käyttää aikaa ja rahaa. Matkoja varataan paljon esim. tanskalaisten incoming-toimistojen kautta, joihin on nyt tärkeä viestiä, että Suomeen on turvallista tulla.
Iso-Britannian matkailuluvut ovat jo nyt vuoden 2019 tasolla. Talvisesongin pääkohde on Lappi, mutta Suomen kesä on alkanut kiinnostaa myös. Midnight Sun -workshopiin on tulossa useita matkanjärjestäjiä Iso-Britanniasta ja VisitKarelia on tilaisuudessa edustamassa Pohjois-Karjalaa. Kesän matkavarausten teko aktivoituu vasta pääsiäisen jälkeen ja joustavat peruutusehdot vaikuttavat paljon ostopäätökseen.
Finnair
Mikko Turtiainen Finnairilta kertoi, että polttoaineen hintojen nousu aiheuttaa painetta myös lentohintojen nostoon. Kesän osalta Finnairin lentoverkosto on jo tiedossa, mutta julkistetaan myöhemmin. Japanin lentoja on vähennetty suunnitellusta ja Kiinan markkina on käytännössä kiinni koronatilanteen pahenemisen vuoksi, joten lentoja Kiinaan ei olla lisäämässä. Sen sijaan Amerikan suunnasta lentoja Suomeen lisätään; New Yorkin, Chicagon ja Los Angelesin rinnalle uusina kohteina tulevat Dallas ja Seattle. Euroopan lennoille on edelleen kysyntää.
–
Lue lisää – Kysymyksiä ja vastauksia sodan vaikutuksista
–
2 VASTUULLISUUSTARINOITA POHJOIS-KARJALASTA
Vastuullisten matkailuyritysten tarinat esiin
Artikkelisarja kertoo Pohjois-Karjalan matkailun vastuullisuusteoista
Julkaisemme tämä vuoden aikana kahdeksan artikkelia, joissa pohjoiskarjalaiset STF-merkin saaneet yritykset pääsevät kertomaan omista vastuullisuusarvoistaan ja vastuullisuusteoistaan. Ensimmäinen artikkeli julkaistiin helmikuussa ja artikkelisarjan avasi vastuullisuuden uranuurtaja Äksyt Ämmät. Kampanjan toinen artikkeli tulee myös Nurmeksesta ja siinä kuulemme Hyvärilä matkailu- ja nuorisokeskuksen Tuija Hurrin kokemuksia vastuullisuustyöstä erityisesti sosiaalisen vastuullisuuden näkökulmasta.
Artikkelien päätavoitteena on luoda mielikuvaa Pohjois-Karjalasta vastuullisena matkakohteena ja tuoda tutuksi vastuullisuuden edelläkävijöitä, joiden jalanjäljissä myös muiden on helppo lähteä kehittämään omaa polkuaan kestävän ja vastuullisen matkailun saralla.
Muut kampanjassa tänä vuonna näkyvät yritykset ovat Puukarin Pysäkki, Huoneistohotelli Lietsu, Break Sokos Hotel Bomba, Break Sokos Hotel Koli, Original Sokos Hotel Kimmel ja Vaakuna sekä Pohjolan Matka. Kaikki kampanjan yritykset ovat suorittaneet STF-merkin vuoden 2021 loppuun mennessä.
Haluatko vinkkejä, kuinka voisit kehittää kohteesi vastuullisuutta? Ota yhteys Anneen: anne.kokkonen@visitkarelia.fi tai p. 040 751 2744.
3 KOTIMAAN KOHDERYHMÄT JA KÄRKIVIESTIT
Pohjois-Karjalan matkailun kotimaan kohderyhmät ja kärkiviestit kirkastettiin
Kotimaan matkailumarkkinointiin on nyt tarjolla tuoretta tukimateriaalia, kun VisitKarelian hankkeessa toteutetut kohderyhmä- ja ydinviestimäärittelyt valmistuivat. Hankkeen tuloksena syntynyt raportti on kaikkien pohjoiskarjalaisten matkailutoimijoiden käytettävissä. VisitKarelia tulee keskittämään kotimaan markkinointiaan vahvasti näihin kohderyhmiin ja huomioimaan sisällöissä myös määritellyt ydinviestit.
Tutustu kohderyhmiin ja ydinviesteihin
Aineisto on tuotettu VisitKarelian toteuttamassa Pohjois-Karjalan matkailun kotimaan kärkiviestien ja kohderyhmien määrittely -hankkeessa, jonka rahoittajana on Pohjois-Karjalan maakuntaliitto. Hanke toteutettiin ajalla 1.9.2021-28.2.2022.
Helmikuu oli aavistuksen viime vuotta parempi
Pohjois-Karjalassa kirjattiin helmikuussa 25 100 rekisteröityä yöpymistä, mikä on noin 10% enemmän kuin viime vuonna. Yöpymisistä 23 600 kirjattiin kotimaisille matkailijoille ja 1500 ulkomaisille matkailijoille. Ulkomaisten yöpymisiä kirjattiin eniten saksalaisille matkailijoille. Vapaa-ajan matkailijoiden yöpymiset kasvoivat 7,6% ja business-matkailijoiden yöpymiset 17,6%.
Kumulatiivisesti kasvua on vuonna 2022 tullut 11,2%. Suurinta kasvu on ollut Keski-Karjalassa (54,7 %), Joensuussa (+40,7%) ja Joensuun seudulla (+38,7 %).
Rekisteröity majoitusmyynti oli 1,6 miljoonaa euroa, mikä on 0,3 miljoonaa euroa enemmän kuin viime vuonna. Rekisteröityjen huoneiden keskihinta helmikuussa oli 110 euroa.
Lue helmikuun matkailutilastot ammattilaissivustollamme
Fintouring etsii mökkejä Saksan markkinoille
Fintouring hakee tällä hetkellä Pohjois-Karjalasta mökkejä saksalaisille matkailijoille. Mökkien tulisi olla siistejä ja sijaita järven rannalla tai muuten veden äärellä. Mökkinaapuri ei saisi näkyä suoraan pihasta, mutta sijainnin ei tarvitse olla myöskään aivan erämaassa. Fintouringin Heike Paesel on tulossa toukokuun puolivälissä Suomeen tutustumaan ja kuvaamaan kohteita, joiden kanssa päästään sopimukseen yhteistyöstä.
Fintouringilla on laaja, vakiintunut asiakaskunta ja paljon kanta-asiakkaita. Asiakasprofiili kattaa pääasiassa pariskuntia, perheitä ja ulkoilusta kiinnostuneita nuoria aikuisia. Yhteistyö Fintouringin kanssa ei estä omistajaa vuokraamasta mökkiä myös itse. Fintouring hoitaa Saksan päässä näkyvyyden, myynnin ja yhteyden pidon mökin omistajaan 20% provisiota vastaan.
Ota yhteys Lennuun ja kysy lisätietoja Fintouring-yhteistyöstä 8.4. mennessä p. 040 614 7273 tai leena.tervakorpi@visitkarelia.fi.
Lue Fintouringin esite mökkikumppaneille
Visit Finland julkaisi kulttuurimatkailun oppaan
Kestävän ruokamatkailun oppaasta konkreettisia vinkkejä kehittämiseen
Vastaa Karelia ammattikorkeakoulun kyselyyn
Kyselyn aiheena on valaisemattoman taivaan hyödyntäminen osana matkailua
NPA:n GLOW-hankkeessa (Sustainable Green Energy Technology Solutions for Tourism Growth) kartoitetaan matkailutuotteita ja -palveluntarjoajia sekä organisaatioita, jotka hyödyntävät pimeää taivasta matkailutarkoituksiin. Tutkimuksessa keskitytään erityisesti valaisematonta taivasta hyödyntäviin matkailutuotteisiin, joita tarjotaan matkailukohteissa.
Osana tätä hanketta toteutetaan kysely, joka kohdistetaan valituille matkailukohteille Suomessa, Islannissa, Irlannin tasavallassa ja Pohjois-Irlannissa. Koska olet oman kohteesi paras asiantuntija, pyydämme ystävällisesti Sinua vastaamaan kyselyyn, ja vastaamalla olet mukana edistämässä Pohjois-Karjalan matkailua.
Kyselyn tuloksia ja esimerkkejä käytetään hyväksi, kun selvitetään valaisemattoman taivaan hyödyntämisen mahdollisuuksia matkailussa Pohjois-Euroopassa.
Kysely voi vastata suomeksi tai englanniksi. Vastaaminen vie aikaa 10 – 15 minuuttia. Kiitos jo etukäteen osallistumisesta!
Lisäätietoa hankkeesta: Marja-Liisa Ruotsalainen, marja-liisa.ruotsalainen@karelia.fi, p. +358 505970882
Elämyspuodin katsotuimmat tuotteet maaliskuussa
Kerromme jokaisessa uutiskirjeessämme kuluneen kuukauden katsotuimmat tuotteet Elämyspuodissa. Tällä kertaa katsotuimpien tuotteiden top 5.-listalla on paljon samoja tuotteita, joita katsottiin myös helmikuussa. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan, millaiset tuotteet nousevat suosituiksi kevään ja kesän korvalla.
Elämyspuodin viisi katsotuinta tuotetta viimeisen neljän viikon ajalta ovat:
Majatalojen ihan vain oot ja leppuutat -loma
Bomban Kylpyläloma ja Majatalon karjalainen ilta
Herkkuja ja historiaa – opastettu ruokakävelykierros
Kun haluat tuotteesi mukaan Elämyspuotiin, ota yhteys Annaan ja kysy lisätietoja: anna.harkonen@visitkarelia.fi tai p. 0400 239 619
Matkailun aamukahvit
Seuraavat matkailun aamukahvit järjestetään ti 26.4.2022 klo 10–12 Joensuussa.
Aamukahvien aihe ja tarkempi paikka ilmoitetaan myöhemmin toimitettavassa kutsussa. Tilaisuuteen voi osallistua Teams-etäyhteydellä tai paikan päällä.