Saksankielisen Euroopan ja Benelux-maiden matkailijat

  • Suomi nähdään ennen kaikkea osana Skandinaviaa
  • Pohjois-Karjalaa (Nordkarelien) ei tunneta, mutta Järvi-Suomi (Lakeland) kiinnostaa
  • Matkalle lähdetään useimmiten pariskuntana tai perheen kanssa
  • perillä liikutaan omalla, vuokra-autolla tai matkailuautolla
  • junamatkailua kohtaan kiinnostus on kasvamassa
  • suosituimmat tavat lomailla Järvi-Suomessa, on tehdä autokiertomatka ja mökkeillä
  • keskimääräinen viipymä matkalla on 7 vrk
  • Kiinnostuksen kohteita on nähtävyydet, kulttuuri ja luonnon kokeminen
  • Suosituimpia aktiviteetteja on vaeltaminen, eläinten tarkkailu ja veneily sekä melonta
  • erityisesti saksalaiset matkailijat ostavat tarvittavat palvelut jo lähtömaasta käsin ja käyttävät perillä palveluihin rahaa enää vähän

Pohjois-Karjalan vahvuudet, mahdollisuudet, heikkoudet ja uhat

Vahvuudet: hiljaisuus, luonto, rantamökit, maksuttomat luontoelämykset

Mahdollisuudet: tunnettuuden lisääminen, opasteet ja materiaalit kohderyhmän kielellä

          Heikkoudet: Huono tunnettuus ja saavutettavuus, saksankielisen palvelun puute

          Uhat: lentoyhteyksisen katoaminen, julkisen liikenteen palvelujen vähäisyys, tarpeeksi terävän markkinointikärjen puute

Pääkohderyhmät

vk-hiking-summer-forest

1) pariskunnat

  • työssäkäyvät aikuiset
  • matkalla omalla, vuokra-autolla, matkailuautolla
  • saattavat saapua lentäen, jos hyvät yhteydet
  • pitävät omatoimisesta luonnossa liikkumisesta, etsivät rauhaa
  • ovat käyneet Suomessa aiemminkin, mutta eivät välttämättä Pohjois-Karjalassa
  • + viipymä 7-14 vrk
vk-hikers-group-summer

2) perheet

  • 2 aikuista ja  2-3 lasta
  • matkalla omalla autolla tai asuntoautolla
  • etsivät maksuttomia  tai edullisia ja melko helppoja omatoimisia luontoaktiviteetteja
  • kestävä matkailu
  • + Suomi on tuttu ja turvallinen

Kohderyhmäkuvaus

Asiakas saksankielisestä Euroopasta menee mieluiten paikkoihin, joista saa tietoa etukäteen saksaksi.  Matkalle Suomeen lähtee pariskunta tai perhe. Palvelut ostetaan usein jo lähtömaasta käsin ja rahaa käytetään perillä verrattain vähän. Varaukset tehdään internetissä luotettavan matkanjärjestäjän sivuilta. Matkalla rahaa kuluu matkustamiseen, majoittumiseen ja ruokaan, mutta hyvin vähän ostoksiin (tuliaiset tms.). Hyväksi todetussa majoituskohteessa (mökki, lomahuoneisto, majatalo) lomaillaan mielellään uudestaan ja uudestaan. Asiakkaat arvostavat ja odottavat saavansa kohteessa maukasta ruokaa ja hyvää ennakoivaa palvelua. Mökki halutaan veden ääreltä, rauhalliselta paikalta ja siinä toivotaan olevan oma ranta. Palveluiden (kauppa, ravintolapalvelut) toivotaan olevan silti lähellä, jopa kävelymatkan päässä.

Benelux-maista saapuvat asiakkaat puhuvat sujuvasti englantia. Aikuinen lapseton pariskunta liikkuu suvereenisti luonnossa ja yöpyy yhtä helposti edullisesti teltassa, kodikkaasti majatalossa kuin tasokkaasti hotellissakin, tilanteen mukaan. Matkalla ollaan omalla autolla tai lentäen ja vuokra-autolla. Erityisesti belgialaiset nuoret aikuiset matkailevat myös mielellään kestävästi junalla. Luonnossa liikutaan reippasti jalan, meloen ja pyöräillen. Nuoret aikuiset ovat kiinnostuneita myös seikkailusta kuten pitkistä huskysafareista, koskenlaskusta, villieläinten katselusta ja revontulista. Etukäteen varataan matka ja majoitukset, lisäpalveluita voidaan ostaa paikan päällä.

Kestävän matkailun arvoja tunnistetaan, mutta niiden vuoksi ei vielä tehdä aktiivisesti ostopäätöksiä. Kahden palvelun välillä mietittäessä kestävän matkailun sertifikaatti saattaa kuitenkin vaikuttaa ostopäätökseen positiivisesti. Perillä kohdemaassa olisi kiinnostusta liikkua oman auton sijaan junalla ja julkisella liikenteellä, jos yhteydet nähtävyyskohteisiin, kansallispuistoihin ja kaupunkien välillä toimivat.

Markkinointi ja viestintä

  • Vaikka Pohjois-Karjala (Nordkarelien, North Carelia) on alueena tuntematon, yli 80% kyselyyn vastanneista haluaisi lapin lisäksi käydä Järvi-Suomessa (Seengebiet, Lakeland).
  • Pohjois-Karjalassa viehättää koskematon luonto ja oma rauha. Tätä kannattaa hyödyntää viestinnässä ja markinnoinnissa unohtamatta kuitenkaan palveluita. Vaikka luonnossa liikkuessa ja mökillä halutaan olla omissa oloissa, mm. ravintolapalveluja käytetään mielellään ja kaupan palvelujen toivotaan olevan lähellä.
  • Asiakaspalvelu saa asiakkaan palaamaan. Erityisesti arvostetaan vinkkejä ns. piilotetuista helmistä ja ennakoivaa palvelua. Seisovasta pöydästä ruokailu ja astioiden vienti itse pois, koetaan vieraana ja hämmentävänäkin.
  • Palveluista ja hinnoista halutaan tietoa ennakkoon omalla kielellä.
  • Yksi selkeä kärki jää paremmin mieleen kuin monta pientä.

Pääviestit

  • Järvi-Suomi ja luonto
  • oma rauha
  • Karjalainen kulttuuri
  • paikalliset ihmiset ja ruoka
  • kestävä matkailu ja luonnosta huolehtiminen

Kanavat

  • Varauksia tehdään jo paljon internetistä, paikallisen matkatoimiston sivuilta omalla kielellä, mutta erityisesti Saksassa perinteisillä matkatoimistoilla on edelleen vahva rooli
  • DACH a alueelta saapuvat haluavat usein varata tärkeimmät palvelut jo etukäteen kotimaasta käsin ja käyttävät siksi vain vähän rahaa enää kohdemaassa, joten on tärkeää, että palvelut on matkanjärjestäjien kanavissa myynnissä
  • tietoa haetaan edelleen paljon perinteisistä esitteistä ja katalogeista
  • hollantilaiset ja belgialaiset tekevät helpommin varauksia myös suoraan yrityksen sivuilta, jos löytävät sinne ja saavat tarpeeksi tietoa englanniksi

Trendit ja markkinasignaalit

Trendit post-covid-19
  • Kestävän matkailun ajattelu ja heikentyneet lentoyhteydet, saa ihmiset miettimään lentämisen sijaan muita vaihtoehtoja saapua maahan
  • kiinnostus liikkua perillä kohdemaassa autotta lisääntyy koko ajan, mutta näistä pitäisi olla tietoa, hinnat ja varausmahdollisuus jo ennen matkalle lähtöä
  • matkailijan polku perille kohteeseen pitää tehdä helpoksi
  • varauksia tehdään lähempänä lähtöajankohtaa kuin aiemmin
  • Suomi koetaan turvalliseksi maaksi
  • Kestävän matkailun arvot tunnistetaan, mutta niiden vuoksi ei vielä tehdä ostopäätöksiä
Euroopan top 5 – markkinasignaalit
  1. Pandemian jälkeen halutaan matkustaa vähintään yhtä paljon kuin sitä ennen – matkustus innokkuus Saksasta juuri Suomeen on jopa 10 – kertainen aiempaan verrattuna
  2. Rauhallinen loma omarantaisella mökillä ilman naapureita, on entistä halutumpi tapa lomailla
  3. Varaukset tehdään mielellään digitaalisesti oman matkatoimiston sivuilta – perinteiset matkatoimistot säilyttävät toistaiseksi vankan jalansijansa
  4. Tietoa matkakohteesta ja ympäristöstä halutaan aiempaa enemmän juuri omalla kielellä
  5. Kiinnostus liikkua kohteessa autotta kasvaa – edellyttäen, että yhteydet nähtävyyskohteisiin, kansallispuistoihin ja kaupunkien välillä toimivat.