1 TERVEISIÄ EUROOPASTA
2 JOULUN JA TALVEN MARKKINOINTI
3 RUOKAELOKUVAKILPAILUN VOITTO
4 KESÄN TILASTOT
5 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA
Pohjois-Karjalan talvi kiinnostaa Euroopassa
Visit Karelian Marianne Markkanen osallistui syyskuun lopussa Visit Finlandin Sales Runiin Sveitsissä. Ohjelmaan sisältyi vierailuja kuuden eri matkanjärjestäjän toimistoilla Sveitsin saksankielisellä alueella. Vastuullisen matkailun merkitys, matkakohteiden aidot ja autenttiset kokemukset korostuivat vierailuilla erityisesti. Asiakkaat toivovat myös yhä enemmän juuri heidän toiveidensa mukaan räätälöityjä matkapaketteja. Majoituksen tulisi olla uniikkia ja vähintään perusmukavuuksilla varustettu (mökkien osalta mm. sisävessa ja sähköt ovat vähittäisvaatimuksia). Selkeää kiinnostusta heräsi esimerkiksi Saimaan alueen uusia luksushuviloita kohtaan.
Tällä hetkellä sveitsiläiset matkustavat talvella Lappiin ja suosivat kesäisin pidempiä autokiertomatkoja. Koska Lapin talvi alkaa olla loppuunmyyty, meillä on selkeästi hyvä markkinarako houkutella asiakkaat kokemaan talven taikaa Itä-Suomeen. Myös muilta eurooppalaisilta matkanjärjestäjiltä on tullut kyselyjä Pohjois-Karjalan talveen liittyen. On siis aika laittaa talvituotteet kuntoon!
Sveitsin terveisin,
Marianne Markkanen,
Projektipäällikkö, Pohjois-Karjalan matkailun elpyminen -hanke
Syksyn Workshopien satoa
VisitKarelia on syksyllä päässyt mukaan kolmeen workshopiin tapaamaan kansainvälisiä matkanjärjestäjiä ja muita palveluntarjoajia niin Joensuussa, Helsingissä kuin Kööpenhaminassakin. Kaikista workshopeista on jäänyt käteen erinomaisia kohtaamisia, uusia ideoita ja potentiaalisia jatkosuunnitelmia sekä yhteistyökumppaneita.
Elokuun lopussa Joensuun Kimmelissä järjestettiin VisitFinlandin Eastern Finland Workshop, jossa tavattiin kasvotusten kahdeksan matkanjärjestäjää Keski-Euroopasta. Lisäksi ennen tätä saimme esitellä Joensuun kaupunkia matkailukohteineen Joensuun oppaiden päiväkierroksen ja Filipofin sekä Kimmelin illallisen merkeissä yli kymmenelle matkanjärjestäjälle. Joensuu oli monelle uusi kaupunki, ja vierailijat oppivat kiinnostuneina lisää paitsi kaupungista, myös pohjoiskarjalaisesta mentaliteetista ja matkailusta ylipäätään.
Syyskuun alussa Helsingissä järjestettiin Toolboxin Summer Fun Workshop Radisson Blue Seasidessa liki 80 osallistujan kesken. VisitKarelian pöydässä vieraili yli 20 kiinnostunutta matkanjärjestäjää, jotka tulivat pääasiassa Keski-Euroopasta, mutta myös Aasiasta, Lähi-Idästä ja Suomesta ja tuovat monenlaisia matkustajia Suomeen. Monia aidosti kiinnosti Pohjois-Karjala matkakohteena. Syyskuun lopussa taas Kööpenhaminassa tavattiin liuta tanskalaisia matkanjärjestäjiä. Päivän aikana kohdattiin toistakymmentä matkanjärjestäjää, joista osa myi matkoja lähinnä tanskalaisille ja osa pitkälti kansainvälisille matkailijoille, sekä isoille ryhmille että yksilömatkaajille. Kiinnostus Pohjois-Karjalaan oli huomattavaa. Osa matkanjärjestäjistä oli jo etukäteen selvittänyt alueesta paljon, sillä näkevät siinä valtavaa potentiaalia.
Puhdasta luontoa ja rauhaa
Yleisenä antina voi koota, että Pohjois-Karjala matkakohteena kiinnostaa paljon. Pohjois-Karjalassa kiehtoo etenkin se, ettei täällä (ainakaan vielä!) ole turistirysää vaan paljon tilaa, hiljaisuutta ja rauhaa, missä kokea eri vuodenajat monine luontoaktiviteetteineen. Lisäksi kiinnostusta herätti karjalainen kulttuuri ja historia. Uniikit käynti- ja majoituskohteet houkuttelevat paljon, kuten myös luksusmatkailu.
Pohjois-Karjala voitaisiin sisällyttää osaksi joko Itä-Suomen tai Järvi-Suomen kierrosta, jolloin alueella oltaisiin n. 2–3 päivää. Kuitenkin vaihtoehtona olisi myös tulla pitkälle lomalle, 1–2 viikkoa, pelkästään Pohjois-Karjalaan, sillä osa matkanjärjestäjistä kertoi tämän tyylisen hitaan matkailun trendin kasvamista: matkakohteeseen ja alueeseen halutaan tutustua paremmin, syvemmin, rauhallisemmin. Pohjois-Karjala siis kiinnostaa kansainvälisiä, pääasiallisesti eurooppalaisia, matkanjärjestäjiä paljon. Alueella on hyvää potentiaalia monipuolisen kokonaisuuden luomiseksi matkapaketteihin; aina ainutlaatuisista luontoelämyksistä uniikkiin kulttuuriin ja historiaan, tarjoten matkustajille aidosti rauhaa ja hiljaisuutta sekä puhdasta luontoa vuodenaikoineen.
Workshop-terveisin,
Sanelma Mäkelä
Projektikoordinaattori, Pohjois-Karjalan matkailun elpyminen -hanke
2 JOULUN JA TALVEN MARKKINOINTI
Joulun ja talven matkailupaketit valmiiksi!
Nyt on oikea hetki sitoa joulun ja talven matkailupaketit valmiiksi. Polkaisemme lokakuun puolivälin jälkeen käyntiin näkyvän monimediakampanjan Sanomien digilehdissä ja radiokanavilla. Kampanjan sitoo yhteen Sami Kurosen hunajainen ääni.
Heitä siis joulu- ja talvipakettisi meille, me julkaisemme sen sivuillamme mahdollisimman pian! Joulusivuillemme kootaan joulun majoituspaketteja eri puolilta Pohjois-Karjalaa. Muistathan, että majoituspakettien tietojen tulee olla helposti löydettävissä verkkosivulinkin kautta.
Muista vinkata meille kaikista talveen liittyvistä uutuuksista, perinteistä, tapahtumista, erikoisuuksista, jotta osaamme poimia ne mukaan markkinointiin.
3 RUOKAELOKUVAKILPAILUN VOITTO
Ruokamatkailuelokuvamme voitti kansainvälisen kilpailun
VisitKarelian ja TorniFilmin yhteistuotantona tekemä Harvesting Memories -lyhytelokuva on voittanut kansainvälisen Food Film Menu 2023 -elokuvakilpailun Educating For Our Future -kategorian. Rääkkylässä kuvattu elokuva vie katsojan pohjoiskarjalaisen ruokaperinteen juurille ruisleipätaikinan ääreen, mummolan yhteiseen leipomishetkeen. Katsoja pääsee lapsen silmin retkelle taikametsään poimimaan sieniä, marjoja ja ihmettelemään villiyrttejä; miten monenlaisia syötäviä asioita löytyy ihan omalta pihaltakin.
Harvesting Memories -lyhytelokuvan on ohjannut ja kuvannut Ukko Torni, ja käsikirjoittanut Minna Rautiainen-Cimrin. Tuotanto on tehty yhteistyössä Rääkkylän kunnan Syyään ja saunotaan –hankkeen kanssa. Musiikin on tehnyt Sari Kaasinen. Elokuva edustaa Food Film Menu -ruokaelokuvakilpailussa Saimaan aluetta, jolle on myönnetty The European Region of Gastronomy 2024 -titteli.
Kiertueelle kansainvälisille elokuvafestivaaleille
Kansainvälisen Food Film Menu -ruokaelokuvakilpailun järjestäjä on International Institute of Gastronomy, Culture, Arts and Tourism eli IGCAT. IGCAT nostaa esiin ruoan osana kulttuuriperintöä ja muistuttaa sen elintärkeästä roolista kestävän kehityksen tukemisessa eri puolilla maailmaa. Food Film Menu 2023 sisältää yksitoista kategoriaa. Kategoriavoittajat osallistuvat vielä yleisön suosikki -äänestykseen, jonka jälkeen ne kisaavat koko Food Film Menu 2023 elokuvakilpailun voitosta. Kokonaiskilpailun voittajat julkistetaan Gironan elokuvafestivaaleilla marraskuun 10. päivä. Yleisön suosikkia voi jokainen käydä äänestämässä 10. lokakuuta alkaen IGCATin sivuilla.
Voittajaelokuvat esitetään elokuvafestivaaleilla ympäri Europpaa. Food Film Menun yhteistyössä ovat mukana ainakin Aarhus Food Film Festival Tanskassa, Girona Film Festival Espanjassa, Amorgos Tourism Film Festival Kreikassa ja Eatsa Art & Tourism Festival Portugalissa.
Kurkkaa Harvesting Memories täältä
Kesän matkailutilastot
Takana on vilkas matkailukesä – elokuun majoitustilastoissa näkyy kansainvälisen matkailun kasvu
Pohjois-Karjalan kesä näyttää tilastojen valossa varsin vilkkaalta. Kesän vilkkain kuukausi oli tänäkin vuonna heinäkuu. Majoitusmyynnissä tahkottiin ennätyssummia, kun heinäkuun lukemiksi kirjattiin ennätykselliset 4,9 miljoonaa euroa. Kävijämäärätkin kohosivat 5 % edellisvuodesta ja matkailijoiden yöpymisiä rekisteröitiin yhteensä 98 800.
Kesän viimeisenä kuukautena elokuussa kirjattiin 65 500 rekisteröityä yöpymistä, joka on lähes täsmälleen saman verran kuin viime vuoden elokuussa. Luku ylittää koronaa edeltävän huippuvuoden 2019 tason. Kotimaan matkailun tasaantuessa kasvua on tullut kansainväliseltä puolelta. Ulkomaiset yöpymiset kasvoivat peräti 39 prosenttia. Kansainvälisiä matkailijoita saapui eniten Saksasta, Virosta, Italiasta, Sveitsistä ja Ranskasta.
Elokuun majoitusmyynti
Myös elokuun majoitusmyynnissä kivuttiin ennätyslukemiin ja myynti nousi 4,6 miljoonaan euroon (+402 000). Rekisteröity majoitusmyynti oli 3,6 miljoonaa euroa (+228 000) ja rekisteröimätön myynti tasan miljoonan. (+174 000). Rekisteröity majoitusmyynti rikkoi viime vuoden ennätyksen, mikä on myös kaikkien aikojen ennätys Pohjois-Karjalassa.
Rekisteröityjen yöpymisten määrä kasvoi elokuussa erityisesti Ylä-Karjalan alueella. Prosentuaalinen kasvu oli suurinta Kolilla (39,6 %) ja Pielisen seudulla (15,4 %). Kesän lopulla vapaa-ajan matkailijoiden vähetessä liikematkailijat alkavat täyttää hotelleja. Elokuussa business-matkailijoita oli 15 600, joka on 11,8 % enemmän kuin edellisvuotena.
Osallistu maksuttomaan Digiloikan ABC 2.0 -valmennukseen!
Nyt on loistava aika hyödyntää syksyn pimenevät ja sateiset päivät laittamalla yrityksen digiasiat kuntoon. Tarjoamme teille yhdessä Business Joensuun kanssa mahdollisuuden osallistua kattavaan Visit Finland akatemian Matkailuyrityksen Digiloikan ABC 2.0 -valmennukseen. Paketti sisältää viisi lähivalmennuspäivää Joensuussa ja valmentajana toimii digitaalisen liiketoiminnan asiantuntija Kirsi Mikkola.
-
- 1. työpaja 17.10.2023 klo 9-15.30, Digitaalinen löydettävyys ja digitaalinen asiakaspolku
- 2. työpaja 25.10.2023 klo 9-15.30, Matkailuyrityksen digitaalinen ekosysteemi ja myyntijärjestelmät
- 3. työpaja 8.11.2023 klo 9-15.30, Digitaalinen jakelu ja ostettavuus (sis. yield management, channel management)
- 4. työpaja 23.11.2023 klo 9-15.30, Digitaalinen markkinointi (oma, ostettu, ansaittu, lainattu) ml. sosiaalinen media ja suosittelupalvelut
- 5. työpaja 7.12.2023 klo 9-15.30, Asiakkaan kuuntelu ja digitaalisen asiakaskokemuksen kehittäminen sekä tiedolla johtamisen perusteet ja datayhteistyö. Sis. asiakassegmentit. Lisäksi Matkailun digitaalinen tulevaisuus, miten digiloikka jatkuu (rahoitus instrumentit).
Tutustu tarkemmin valmennuspäivien sisältöihin. Alkuperäinen suunnitelma sisältää kuusi valmennuspäivää, mutta sisällöt sulautetaan nyt viiden päivän ajalle. Päiväkohtaiset sisällöt voivat siis tämän takia vielä hieman elää.
Ennen valmennukseen osallistumista, täytäthän Visit Finlandin digivalmiuskyselyn 13.10.2023 mennessä. Valmennuksen maksimiosallistujamäärä on 15 hlö. Valmennukset ovat de minimis -tuen piirissä – vaikka yrityksenä et itse maksa koulutuksesta mitään, saat tukea nimellisesti.
Lisätietoja: Sanelma Mäkelä & Marianne Markkanen, VisitKarelia
sanelma.makela@visitkarelia.fi / marianne.markkanen@visitkarelia.fi
Nyt on aihetta juhlaan!
Kutsumme matkailutoimijat Pohjois-Karjalan matkailun juhlaan 9.11.2023. Tänä vuonna juhlitaan 30 vuotta täyttävää maakunnallista matkailuorganisaatiota VisitKareliaa (ent. Karelia Expert Matkailupalvelu) sekä kunnioitettavat 130 vuotta täyttävää Pohjois-Karjalan matkailuyhdistystä.
Niin paljon on tehty – ja vielä paljon saamme yhdessä aikaiseksi! Tule juhlistamaan mennyttä ja pohtimaan tulevaa matkailun juhlaseminaariin ja juhlaillalliselle ravintola Kerubiin.
- Teema: Pohjois-Karjalan matkailun eilen, tänään ja nyt
- Paikka: Ravintola Kerubi, Siltakatu 1, 80100 Joensuu
- Kenelle: Pohjois-Karjalan matkailuyrittäjät, yhteistyökumppanit, sidosryhmät ja kutsuvieraat. Mukaan pääsee ensimmäiset 80 ilmoittautunutta.
- Hinta: Maksuton
Lämpimästi tervetuloa!
Tutustu tarkemmin ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan
Matkailun aamukahvit
Seuraavat matkailun aamukahvit järjestetään ti 24.10. klo 10-12.
Aamukahvien aihe sekä paikka ilmoitetaan myöhemmin. Tilaisuuteen on mahdollisuus osallistua myös etänä.