1 KATSAUS ALKUVUOTEEN
2 HANKKEEN KUULUMISET
3 MAJOITUSTILASTOT
4 VERKKOSIVUTILASTOT
5 TALVISIVUT
6 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA



1 KATSAUS ALKUVUOTEEN

Tervetuloa Pohjois-Karjalaan – Suomen sieluun!

Vuosi avattiin vauhdikkaasti Matka 2025 -messuilla Helsingissä ja samalla julkistettiin maakunnan uudet kansainväliset USPit sekä slogan ”North Karelia – The Soul of Finland”. Kirkastetut vetovoimatekijät pohjautuvat vahvasti syksyllä toteutettuun kansainväliseen matkanjärjestäjäkyselyyn, naapurimaakuntien kilpailija-analyysiin sekä alueen toimijoiden yhteiseen työpajaan Avidlyn ja VisitKarelian kanssa.

Englanninkielinen ”The Soul of Finland” toimii upeasti myös kotimaan markkinoilla ja tämä aiotaan ottaa heti aktiiviseen käyttöön. Tarkoituksenamme on kirkastaa vetovoimatekijät myös kotimaan osalta heti alkukevään aikana. Näin saadaan vahvistettua sitä, millaisena maakuntamme nähdään ja mitkä piirteet erityisesti nousevat esiin. Kotimaan USP-kysely toteutetaan yhteistyössä LieKen ja Pikesin kanssa.

Uusi tuotemanuaali ja business case

Uunituore tuotemanuaali sekä business case pääsivät ensiesittelyyn Matka 2025 -messuilla, jossa tapasimme kymmeniä kansainvälisiä matkanjärjestäjiä, lukuisia sidosryhmien edustajia sekä vaikuttajia niin kotimaasta kuin ulkomailta. Päivitetyt materiaalit saivat todella positiivista palautetta ja ne herättivät selkeästi mielenkiintoa erityisesti kansainvälisessä markkinassa. Tutustu molempiin dokumentteihin ja hyödynnä niitä myös omassa viestinnässäsi!

Tutustu tuotemanuaaliin

Tutustu business caseen – Pohjois-Karjalan yleisesittely

Kevään tulevat toimenpiteet

Vuoden ensimmäinen kuukausi on pian jo taputeltu ja tulevalle vuodelle on luvassa paljon erilaisia toimenpiteitä. Tässä lyhyt listaus alkukevään toimenpiteistä, joista kerromme matkan varrella lisätietoja:

  • Saksankielisen kuluttajakampanjan pilotointi
  • Kotimaan kuluttajakysely – tarkoituksena kirkastaa USPit myös kotimaan osalta
  • Osallistuminen ITB Berliiniin 03/2025, Tapahtuma- ja kongressimessut 03/2025, Routes Europe Sevilla 04/2025 (vahvistuu myöhemmin), 1000 Lakes Workshop Savonlinna 05/2025
  • Sisällöntuotantoa erityisesti VisitKarelian EN ja DE -sivuille uusien USPien tueksi sekä DataHub-intergraatio
  • DMC-koulutuspäivä – tästä infotaan myöhemmin lisää!
  • Lisäksi jatkamme syksyllä aloitettua maakuntakierrosta

 

Lisätietoja saat Terhiltä: terhi.millar@businessjoensuu.fi / p. 050 343 2095.

 



2 HANKKEEN KUULUMISET

Vastaa kansainvälistymiskyselyyn tammikuun loppuun mennessä! 

Pro Lakeland II -hankkeessa toteutetaan Visit Finlandin kansainvälistymiskysely matkailuyrityksille. Arvostamme vastauksia todella paljon. 

Kyselyn perusteella kartoitamme yrityksien kansainvälistymisen tasoa hankkeen alkuvaiheessa. Vastauksia hyödynnetään mm. yrityskoulutusten, markkinoinnin sekä kehitystoimenpiteiden suunnittelussa. Jokainen vastaus on arvokas. Kyselyn vastaukset antavat myös sinulle yrittäjänä hyvän kuvan siitä, millä kansainvälistymisen tasolla olet tällä hetkellä menossa, missä jo onnistut ja mitä voisi jatkossa vielä kehittää. 

Vastaathan kyselyyn 31.1. mennessä! Arvioitu vastausaika on n. 10–20 minuuttia. 

Vastaa kyselyyn tästä

 


 

Lakeland virtuaalikahvit 13.2.2024 klo 9–10

Lakeland matkailuyritysverkosto jatkaa kasvuaan viiden maakunnan yhteisillä virtuaalikahveilla. Edellinen virtuaalitilaisuus oli antoisa, kiitos kaikille, jotka pääsivät mukaan!

Tervetuloa torstaina 13.2.2025 viiden maakunnan yhteisille virtuaaliaamukahveille klo 9–10 Teams-etäyhteydellä.

Vieraspuhujana tällä kertaa on Nordic Marketing Finland Oy:n Greta Tanskanen, joka avaa kuulijoille Saksan markkinakulttuuria. Tapahtuma alkaa klo 9, mutta linjat avautuvat jo klo 8:50, jotta voimme kaikki rauhassa asettua linjoille. Tämä on erinomainen tilaisuus keskustella ja jakaa ajatuksia sekä verkostoitua muiden matkailualan ammattilaisten kanssa. Lämpimästi tervetuloa!

Ilmoittaudu mukaan

 


 

Koko Lakeland-alueen yhteinen Instagram-tili

Olemme iloisia voidessamme esitellä upeita järvialueen maisemia, paikallisia elämyksiä ja kulttuuria, jotka tekevät Lakeland-alueesta yhden Suomen kauneimmista matkailualueista. Olitpa sitten seikkailunhaluinen retkeilijä, rauhoittumista kaipaava lomailija tai kulttuurinnälkäinen tutkija, Lakeland tarjoaa jokaiselle jotakin. Lakeland-tasoista sisältöä tullaan julkaisemaan englannin kielellä. Merkitsemällä yritystarinaasi Visitlakelandfinland- tilin, voit päästä osaksi Lakeland tarinaa. Muista jakaa omia Lakeland-elämyksiäsi hashtagilla #VisitLakelandFinland ja inspiroi muita löytämään järvialueen lumo!

Ota seurantaan @visitlakelandfinland 

Lisätiedot Pro Lakeland 2 -hankkeesta saat Reetalta: reetta.ostela@businessjoensuu.fi / p. 050 440 9144

Euroopan unionin osarahoittama

Lakeland logo



3 MAJOITUSTILASTOT

Vuosi 2024 rikkoi myyntiennätykset!

Majoitusmyynnissä rikottiin taas ennätyksiä! Koko vuoden majoitusmyynti pois lukien joulukuu ylitti jo edellisen vuoden myynnin yli miljoonalla eurolla. Rekisteröidyn majoituksen osalta myyntiä kirjattiin tammi-marraskuussa yhteensä 31,1 milj. € ja rekisteröimätöntä majoitusta koko vuoden 2024 osalta 9,9 miljoonaa euroa.

Rekisteröityjä yöpymisiä kirjattiin tammi-marraskuun aikana yhteensä 502 213 (+5,6 %), joista 8,1 % oli ulkomaalaisia. Edelliseen vuoteen nähden kasvua oli 2,9 prosenttia. Tilastokärjessä ei tullut 2024 vuoden aikana merkittäviä muutoksia ja saksalaiset pitävät edelleen selkeää ykköspaikkaa. Yllättävänä nousijana TOP 5 ulkopuolelta on kuitenkin Liettua 1 437 yöpymisellä (+157,1 %).

TOP 5 -kansalaisuudet

  • Saksa 10 842 (+15,2 %)
  • Ruotsi 2 408 (+6,6 %)
  • Puola 2 333 (+149,0 %)
  • Ranska 1 776 (+11,4 %)
  • Viro 1 553 (-38,4 %).

Tutustu tarkemmin tilastoihin

 



4 VERKKOSIVUTILASTOT

Matkamessut näkyvät tilastoissa

Kuluneen kuukauden tilastoihin on selkeästi vaikuttanut aktiivinen messumarkkinointi ja suosituimmaksi sivuksi onkin noussut Matkamessut 2025, jossa esiteltiin kattavasti osastolle osallistuvia yrityksiä sekä kuntien valikoimia käyntikohteita. Katselukertoja on kertynyt yhteensä hieman reilu 7 000. Seuraavaksi suosituin sivu on ollut Messutarjoukset (866 katselua). Listan jatkona ovat Näe ja koe -sivu, ulkoilureitit sekä tapahtumat. Sivustokävijöitä on yhteensä ollut reilu hieman vajaa 11 300 ja istuntoja 13 760.

Klikkauksia VisitKarelian sivustojen sisällä on ollut yhteensä reilu 68 700 ja näistä 7 504 on suuntautunut yrityksien omille sivuille. Sivuja on katseltu keskimäärin 1,7 kpl per istunto ja sitoutumisaste sisältöihin on ollut 47,3 %. Sivuilla vietetty aika on ollut keskimäärin 0,7 minuuttia. Markkinointi on pääasiassa toteutettu orgaanisesti.

Facebookin puolella orgaanisia katselukertoja kuluneen kuukauden aikana on kertynyt yhteensä hieman vajaa 60 000 ja Instagramissa 48 500. Googlen haun kautta näyttökertoja on tullut 162 300.

 



5 TALVISIVUSTOT

VK pilkkiretki kaira porukka pielinen

Talvituotteet esille!

Talvi on jo pitkällä, mutta paras lomakausi vasta edessä päin. Löytyykö yritykseltäsi esim. talvilomatarjouksia tai muita tärppejä, jotka voitaisiin nostaa meidän sivustolle? Laita meille vinkit sähköpostiin majoituspaketeista, aktiviteettitarjonnasta, talviretkistä, tapahtumista ja muista ajankohtaisista aiheista. Pyrimme päivittämään sivuja sitä mukaan, kun uusia sisältöjä tulee vastaan.

Tutustu talvisivuihimme

Voit laittaa sisältöideat Mariannelle: marianne.markkanen@businessjoensuu.fi



6 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA

Osallistu webinaareihin

Low season travel – Harnessing the Magic of Darkness and Dark Skies 4.2.2025 klo 14–15.30 

Lukuisat lähteet, kuten BBC ja Booking.com ovat ennustaneet vuoden 2025 tärkeimmiksi matkailutrendeiksi seuraavat: off-the-beaten-track -matkailu, noctourism (yölliset matkakokemukset), coolcation ja calmcation (hiljaiset kohteet). Miten voimme hyödyntää alueidemme ainutlaatuisia ominaisuuksia houkutellaksemme matkailijoita hiljaisen sesongin aikana? Webinaarissa tarkastellaan matalan sesongin matkailun kansainvälistä kysyntää ja tarjotaan inspiroivia esimerkkejä siitä, miten luoda mullistavia matkailuelämyksiä. Webinaari on englanninkielinen ja maksuton. 

Webinaari on suunnattu matkailuyrityksille, matkakohteille, matkanjärjestäjille ja muille matkailualan ammattilaisille. Webinaari nauhoitetaan, ja linkki lähetetään kaikille rekisteröityneille osallistujille. 

Järjestäjät: GLOW2.0 ja Light in the Dark -hankkeet  

Lisätiedot ja ilmoittautuminen

 

Luontoa ja luontolähtöisyyttä

Luonnontuotealan ekosysteemi itäiseen Suomeen -hanke järjestää matkailuyrityksille suunnatun webinaarisarjan. Webinaarit sopivat erityisesti sellaisilla matkailuyrityksille, jotka haluavat toiminnassaan tuoda esille luontoa ja luontolähtöisyyttä. Webinaarit ovat kaikille avoimia ja maksuttomia. Toivon, että voitte jakaa kutsua verkostonne matkailuyrityksille (koko MKN Itä-Suomen alueella P-K, P-S ja Kainuu). Kiitos! 

  • Ti 28.1. klo 16.00–17.30 Somistusta sisä- ja ulkotiloihin luonnontuotteilla
  • Ti 4.2. klo 16.00–17.30 Piha- ja viherrakentamista luonnontuotteilla 
  • Ti 11.2. klo 16.00–17.30 Ruokia luonnontuotteista ja koristelua luonnontuotteilla  
  • Ti 18.2. klo 16.00–17.30 Juomia luonnontuotteista ja koristelua luonnontuotteilla  
  • Ti 25.2. klo 16.00–17.30 Hyvinvointituotteita luonnon raaka-aineista 

Lisätietoa ja ilmoittautuminen täältä  

 


Koli Horizon 13.-14.2.2025

Koli Horizons on uusi vuosittainen matkailutapahtuma Kolilla, joka kutsuu matkailualan ammattilaiset syventymään alan huippuaiheisiin sekä verkostoitumaan muiden kanssa. Tämä ainutlaatuinen tapahtuma yhdistää kestävän matkailun, innovatiiviset liiketoimintastrategiat ja hyvinvointimatkailun kasvavat mahdollisuudet unohtumattomaksi kokonaisuudeksi. Mielenkiintoisten puheenvuorojen lisäksi sinulla on mahdollisuus osallistua Kolin talvisiin aktiviteetteihin, tastingeihin sekä yhteisiin illallisiin. Ilmoittautuminen on avoinna 31.1.2025 saakka.

Lue tarkemmin ja ilmoittaudu mukaan

 



Matkailun aamukahvit

Seuraavat matkailun aamukahvit järjestetään ke 5.2.2022 klo 9–12 Joensuun Tiedepuistolla.

Vuoden ensimmäisten Matkailun aamukahvien aiheena on sekä VisitKarelian tuoreet kuulumiset että Lakeland-alueen yhteinen DataHub-koulutus.

  • Klo 9-10 käydään läpi VisitKarelian ajankohtaisia nostoja, kuten uudet USPit sekä hankekyselyssä esiin nousseita yhteisiä teemoja.
  • Klo 10-12 aamukahvit jatkuvat yhteisellä DataHub-koulutuksella, jonka vetää etänä Visit Finlandin Kaisu Mäkelä. VisitKarelian tiimi on paikan päällä Tiedepuistolla yrityksien apuna koulutuksen ajan. Työpajan aiheina ovat profiilin luominen DataHubiin ja tuotteen lisääminen. Käymme läpi esimerkkejä onnistuneista tuotekuvauksista.

Aamukahvit pidetään Joensuun Tiedepuistolla Temple of Challenge -kokoustilassa (rakennus 3A, 4 krs.). Tilaisuuteen on mahdollista osallistua myös etänä. Lämpimästi tervetuloa!

Ilmoittaudu aamukahveille