1 MATKA 2026 -MESSUT
2 SCANDINAVIAN OUTDOOR AWARD
3 SAKSAN DIGIKAMPANJA
4 MAJOITUSTILASTOT
5 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA
Matka 2026 -messut
Matka 2025 -messut ovat nyt onnistuneesti takana, mutta ensi vuoden messut ovat jo herättäneet paljon keskustelua maakunnan sisällä. Pidimme eilen yhteisen kokouksen VisitKarelian, Pohjois-Karjalan Matkailuyhdistyksen sekä Pohjois-Karjalan maakuntaliiton edustajien kanssa. Yhteisellä päätöksellä todettiin, että VisitKarelia ottaa päävastuun vuoden 2026 matkamessujen järjestämisestä ja koordinoinnista. Keskustelun taustalla on tammikuussa käyty kuntajohtajien kokous sekä VisitKarelian matkailun operatiivisen toiminnan -ryhmän (MOT) kokous 29.1.2025.
Pohjois-Karjalan Matkailuyhdistys on jo varannut messuosaston vuodelle 2026 ja tämä tullaan siirtämään VisitKarelian nimiin. Maakuntaliitto on luvannut rahoittaa messuosastoa, mikäli Pohjois-Karjalan kaikki kunnat lähtevät mukaan, osallistumme messuille yhdellä yhteisellä osastolla ja vetovastuu messuista on VisitKarelialla. Tässä vaiheessa ei ole kuitenkaan vielä tietoa tarkoista summista, vaan asiaa lähdetään viemään eteenpäin yhdessä maakuntaliiton kanssa. Osaston rakenne, budjetti, aikataulutukset ja muut käytännön toteutukset tarkentuvat myöhemmin.
Ilmoita kiinnostuksesi osallistua ensi vuoden messuille
—
–
Hae mukaan Scandinavian Outdoor Award TRAVEL -kilpailuun!
Vuosittain järjestettävä Scandinavian Outdoor Award Travel -kilpailu tulee jälleen. Kyseessä on kansainvälinen kilpailu, jossa palkitaan sekä matkailukohteita että yksittäisiä yrityksiä eri kategorioissa. Voittajat julkistetaan maaliskuussa ITB Berliinissä ja merkittävimpänä kohderyhmänä markkinoinnissa on DACH. Mukaan on mahdollista ilmoittautua aluekohteena tai vaihtoehtoisesti yksittäisenä yrityksenä eri kategorioiden alla. Ilmoitamme tämän vuoden kilpailuun mukaan 3 yritystä (á 250,00 €) Pohjois-Karjalasta. Vuonna 2026 tavoitteenamme on hakea tunnustusta koko Pohjois-Karjalalle.
Yritykselläsi on nyt mahdollista hakea mukaan kilpailuun! Mitä hyödyt, mikäli pääset mukaan? Yrityksesi saa mm. tunnettuutta, näkyvyyttä sekä mahdollisuuden olla mukana Scandinavian Outdoor Award -viestinnässä Keski-Euroopan markkinoilla. Voittaessasi se on myös hieno tunnustus lisättäväksi omille verkkosivuillesi sekä osaksi viestintääsi. Koli voitti Pohjoismaiden parhaan outdoor- eli ulkoilukohteen palkinnon vuonna 2023.
Olemme avanneet yrityshakua varten sähköisen lomakkeen, jonka kautta voit ilmoittaa halukkuutesi olla mukana kilpailussa. Mikäli halukkaita on enemmän kuin kolme, valinnan apuna käytetään VisitKarelian matkailun operatiivisen toiminnan ryhmää (MOT-ryhmä), jossa on edustajat jokaisesta Pohjois-Karjalan kunnasta. Sinulla on mahdollisuus osallistua kilpailuun myös omakustanteisesti.
–
Ilmoittaudu mukaan 17.2. mennessä!
Saksan digikampanja kuluttajille!
Pilotoimme kevään aikana digitaalista kuluttajamarkkinointia Saksaan. Markkinointitoimenpiteet kohdistuvat niihin kaupunkeihin, joista Finnairilla on suoria lentoja Suomeen. Tavoitteenamme on kasvattaa alueemme tunnettuutta sekä edistää myyntiä tarjoamalla kuluttajille valmiita saksalaisten matkanjärjestäjien jo myynnissä olevia matkapaketteja ja paikallisten yrityksien yksittäisiä tuotteita. Pilotoinnin tarkoituksena on myös kehittää VisitKarelian markkinoinnin automaatiota, dataohjautuvuutta sekä mittarointia CRM-järjestelmää hyödyntäen.
Kampanjaa varten rakennetaan uusi saksankielinen laskeutumissivu ja viestinnässä tullaan hyödyntämään uusia kansainvälisille markkinoille määriteltyjä USPeja, eli vetovoimatekijöitä. Keskitymme pilotoinnin ensimmäisessä vaiheessa kesätuotteisiin. Ensimmäinen kampanja tullaan käynnistämään 1.3. ja sinulla on mahdollisuus päästä vielä mukaan osaksi kampanjaa!
Onko sinulla kesätuotteita, jotka löytyvät jo Visit Finlandin DataHubista saksaksi tai olet suunnitellut niiden viemistä sinne? Nyt on vielä vajaa kolme viikkoa aikaa täydentää yrityksesi DataHub-tuotteiden määrää tai tehdä niistä käännöksiä saksaksi. Apuna voi käyttää esimerkiksi tekoälyä. ChatGPT on ainakin erittäin toimiva ja luotettava apuri! Jos et ehdi vielä tähän junaan mukaan, ei hätää. Kyseessä on vasta meidän ensimmäinen pilotointivaihe ja kampanjan onnistuessa sitä tullaan jatkamaan lisäksi syksyyn sekä talveen.
Askarruttaako DataHub? Saat lisätietoja Reetalta: reetta.ostela@businessjoensuu.fi
Ampumahiihto näkyi tilastoissa!
Joulukuu 2024 oli tilastojen valossa nousujohteinen. Koko maakunnassa kirjattiin yhteensä 31 267 rekisteröityä yöpymistä (+5,4 %). Eniten alueellista kasvua oli Joensuussa, jossa yöpymisiä oli yhteensä 15 227 (+12,3 %). Selkeästi laskusuunnassa oli Lieksa 6 631 yöpymisellä (-16,4 %). Koko Pielisen Karjalan alueella päästiin kuitenkin hyvin plussan puolelle edellisvuoteen nähden, kun yöpymisiä oli yhteensä 13 147 (+3,0 %).
Rekisteröidyn majoitusmyynnin osalta oli reipasta kasvua, sillä nousua oli vuoteen 2023 joulukuuhun verrattuna huimat 26,6 prosenttia myynnin ollessa 2,27 miljoonaa euroa koko Pohjois-Karjalassa. Joensuussa kasvuprosentti oli vielä huimempi, +39,0 %. Myös Joensuun seudulla kasvua edeltävään vuoteen oli 35,9 prosenttia. Selittävänä tekijänä on varmasti Kontiolahden ampumahiihdon maailmancupin avauskilpailut, jotka käytiin 30.11.-8.12.2024.
Rekisteröimättömiä yöpymisiä kirjattiin koko maakunnassa joulukuussa 15 120 kun vastaava luku viime vuonna oli 13 160. Majoitusmyyntiä kertyi hieman alle 900 000 euroa. Vuonna 2023 joulukuussa myyntilukemat jäivät alle 600 000 euron, joten selkeää kasvua on ollut myös rekisteröimättömien majoituksien hinnoissa.

Minkälaisen tapahtuman sinä järjestäisit 3 300 eurolla?
Pohjois-Karjalan maakuntapäivää vietetään 15.–31.8. teemalla Parasta Pohjois-Karjalassa. Nyt sinulla on mahdollisuus osallistua Pohjois-Karjalan maakuntaliiton järjestämään tapahtumahakuun!
Mistä on kyse? Tapahtuman tulee olla maksuton ja avoin kaikille, mutta tapahtumassa voi tarjota maksullisia tuotteita ja palveluita. Tapahtuman tulee vahvistaa pohjoiskarjalasta identiteettiä ja yhteisöllisyyttä sekä osallistaa mahdollisimman monia maakunnan asukkaita tekijöinä ja kokijoina. Lisäksi rahoituksen saaminen edellyttää tapahtuman ilmoittamista Pohjois-Karjalan tapahtumakalenterissa.
Tapahtumatarjoukset tulee jättää 28.3. mennessä ja maakuntaliitto valitsee niiden joukosta viisitoista rahoituksen saavaa tapahtumaa.
Lakeland-alueen yhteiset virtuaalikahvit!
Pro Lakeland II -hankkeessa järjestettävät viiden maakunnan yhteiset matkailutoimijoiden virtuaalikahvit pidetään torstaina 13.2. klo 9-10. Vierailevana puhujana on Nordic Marketing Oy:n Greta Tanskanen, joka avaa kuulijoille Saksan markkinakulttuuria. Lisäksi kuullaan myös Lakeland-yhteistyön kuulumisia.
Tervetuloa mukaan!
Rekisteröidy tapahtumaan täältä
Matkailun aamukahvit
Seuraavat matkailun aamukahvit järjestetään ke 16.4. klo 10–12. Paikka ja tarkempi aihe ilmoitetaan lähempänä.
Laita päivämäärä itsellesi jo kalenteriin! Lisäksi näet koko vuoden osalta Matkailun aamukahvien päivämäärät DMO-sivuiltamme.