1 VISITKARELIA KUULUMISET
2 VISIT FINLANDIN MARKKINARAPORTIT
3 PRO LAKELAND 2 -HANKKEEN KUULUMISET
4 KESÄ 2025
5 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA



1 VISITKARELIAN KUULUMISET

Kolmivuotinen kasvuohjelma itäiseen Suomeen!

Pohjois-Karjala on mukana Visit Finlandin itäisen Suomen kestävän matkailun kasvuohjelmassa, jonka tavoitteena on tukea kansainvälisen matkailun kasvua sekä lisätä alueen tunnettuutta. Kyseessä on lähes kolmen miljoonan euron kolmivuotinen kasvuohjelma, jossa ovat mukana itäisen Suomen matkailun alueorganisaatiot – Kainuu, Pohjois-Savo, Etelä-Savo, Pohjois-Karjala, Etelä-Karjala ja Kymenlaakso.

Toimenpiteet jakautuvat neljään eri työpakettiin, jotka ovat markkinointi, myynninedistäminen, kestävä matkailu ja tiedolla johtaminen. Kahden ensimmäisen työpaketin konkreettisia toimenpiteitä ovat esimerkiksi myyntitapahtumat yrityksille, tutustumismatkat matkanjärjestäjille, myynninedistämisen tukeminen tuotekehityksen avulla, myynninedistämis-, markkinointi- ja jakelukanava/OTA-kampanjat, saavutettavuuden edistämisen, media ja PR-työ, markkinoinnin kattokonsepti ja digitaalisen näkyvyyden vahvistaminen.

Tiedotamme aiheesta ja toimenpiteistä tarkemmin lisää, kun tiedot vahvistuvat.

Lue aiheesta tarkemmin

 



2 VISIT FINLANDIN MARKKINARAPORTIT

Visit Finlandin tuoreet markkinaraportit ovat valmiina!

Visit Finlandin tuoreet markkinakatsaukset on julkaistu ja niissä pureudutaan tarkemmin valikoitujen kohdemarkkinoiden toimenpidesuunnitelmiin sekä erityispiirteisiin. Kohdemarkkinat vuonna 2025 ovat Saksa, Iso-Britannia, USA, Ranska, Espanja, Japani ja Kiina. Ne ovat valikoituneet markkinapotentiaalin, markkina-aseman sekä saavutettavuuden perusteella tukien ympärivuotista kasvua ja vastuullista matkailua.

Ykkösmarkkina Saksa tarjoaa mahdollisuuden ympärivuotisen matkailun lisäämiseen ja saksalaisten matkailijoiden kulutustottumukset ovat nousujohteisia. Erityisesti luonto ja kulttuuri kiinnostavat. Matkan aikana halutaan kokea paikallista elämäntapaa, syödä lähiruokia sekä tietenkin saunoa. Myös mökkeily sekä Järvi-Suomen pidemmät kiertomatkat pitävät edelleen pintansa.

Brittien suosiossa on selkeästi Lapin talvi ja joulupukki. Nousevaa potentiaalia on kuitenkin havaittu ympärivuotisuudessa ja siinä, että he haluavat kokea puhdasta luontoa, monipuolisia aktiviteetteja sekä paikallista kulttuuria. Koronan aikaisten matkustusrajoitusten takia monilla briteillä on nyt suurempi tarve matkustaa ja käyttää rahaa palveluihin. Erityisesti uniikit erikoismajoitukset, suomalainen luksus ja vastuulliset kohteet kiinnostavat matkailijoita.

Ranskalaisten kiinnostus Pohjoismaita kohtaan on kasvanut ja potentiaalia nähdään niin kesässä kuin talvessa. Keskeisenä tarpeena on viettää rentouttava loma ja sen aikana käytetään paljon rahaa korkeatasoisiin palveluihin. Myös kestävät arvot ovat merkittävässä roolissa. Luonto ja hyvinvointi sekä tuhannet järvet monipuolisten aktiviteettien kera kiinnostaa ranskalaisia matkailijoita. Niin ikään espanjalaisten matkailijoiden määrä on kasvussa ja myös he ovat kiinnostuneita Järvi-Suomesta ja sen tarjoamista elämyksistä.

Jokaisen markkinan osalta on koottu myös kattava infopaketti kyseisen kohderyhmän digijakelukanavista, joita kannattaa ehdottomasti hyödyntää myös oman yrityksen markkinoinnissa. Sivustolta löytyy lisäksi kootusti markkinatietoa myös muilta markkinoilta, kuten Benelux-maista, Italiasta sekä Sveitsistä.

Tutustu markkinakatsauksiin tarkemmin

 



3 PRO LAKELAND 2 -HANKKEEN KUULUMISET

Outdoors-teemainen fam-trip

Osallistuimme yhdessä Arctic Lakelandin kanssa Savonlinnan 1000 Lakes -myyntitapahtuman Outdoors-teemaisen pre-famin järjestämiseen 17.-20.5.2025. Mukaan osallistui kahdeksan kansainvälistä matkanjärjestäjää Saksasta, Italiasta, Iso-Britanniasta, Ranskasta ja Tanskasta. Lisäksi mukana oli Visit Finlandin Ranskan edustaja Sanna Tuononen.

Pohjois-Karjalan osuus alkoi 18.5. illalla Bomballa, jossa heillä oli illallinen sekä majoittuminen Break Sokos Hotel Bomballa. Seuraavana päivänä heille järjestettiin Bomba Safariksen opastettu coopop-safari Puu-Nurmeksessa ja karjalanpiirakkapaja Majatalo Pihlajapuussa. Tämän jälkeen ryhmä siirtyi Kolille, jossa ohjelma jatkui riippumattorentoutuksella Kolin Mattilassa sekä Feel Kolin opastetulla huippujen kierroksella ja Retkipaikan Luontokeskus Ukon tutustumiskäynnillä. Illallinen nautittiin Kolin Ryynäsessä ja päivän lopuksi ryhmä majoittui Break Sokos Hotel Kolilla. Viimeisenä päivänä ehdittiin vielä tekemään Kolin Kylä-hotellin lyhyt esittelykierros, Joensuun Matkailuoppaiden opastettu kävelykierros Joensuun keskustassa sekä lounas Filipofissa. Porukka jatkoi Pohjois-Karjalasta matkaa Savonlinnaan, jossa järjestettiin varsinainen myyntitilaisuus.

1000 Lakes -tilaisuudet Savonlinnassa

Viime viikolla järjestettiin Savonlinnassa 1000 Lakes Workshop ja 1000 Lakes matkailufoorumi, johon Pro Lakeland -hanketiimi osallistui myös mukaan.

Keskiviikkona 21.5. järjestetty 1000 Lakes Workshop tarjosi oivan mahdollisuuden kansainvälisille matkanjärjestäjille tavata Lakeland-alueen matkailuyrittäjiä. Kaikki yhdeksän Lakeland-aluetta olivat läsnä tapahtumassa DMO-edustajineen ja yrittäjineen. Tapahtuma järjestettiin yhteistyössä Visit Finlandin, Finnairin, Visit Lake Saimaan ja Pro Lakeland 2 -hankkeen kanssa. Workshopia edelsi myös useat Lakeland-alueen pre famit, joista Pohjois-Karjalan osuus mainittu edeltävässä kappaleessa.

Torstaina 22.5. järjestettiin 1000 Lakes Matkailufoorumi paikan päällä Savonlinnassa sekä etäyhteydellä. Saimi Hoyer juonsi tilaisuuden, ja puhujina oli lisäksi eri matkailualan ammattilaisia. Heli Saari Visit Finlandilta kertoi tarkemmin Itäisen Suomen kasvuohjelmasta, Jyrki Oksanen Visit Finlandilta sekä tiimimme Terhi Millar ja Arctic Lakelandin Hanna Linjala keskustelivat Lakeland-brändistä ja yhteneväisestä tarinasta. Yrittäjäpuheenvuoroja pitivät Pulsan Aseman Petra Karjalainen sekä Äksyt Ämmien Kirsi Partanen. Myös Kirsi Mikkola piti puheenvuoron digitaalisesta näkyvyydestä.

Katso tallenne Matkailufoorumista, osa 1

Katso tallenne Matkailufoorumista, osa 2

 

Suomalaisuutta vietiin Britanniaan!

Pro Lakeland II -hankkeessa järjestettiin 15.5.2025 UK:ssa oma mediatilaisuus. Projektipäällikkö Krista Kuosmanen KAMK:ilta ja Pohjois-Savon projektikoordinaattori Jouni Ortju Kehitysyhtiö SavoGrow Oy olivat paikan päällä edustamassa Järvi-Suomea. Tapahtuma järjestettiin yhteistyössä Visit Finlandin ja PC Agencyn kanssa St Andrew Lakes -vesiurheilukeskuksessa Kentissä. Tapahtumassa brittisomevaikuttajia ja median edustajia tutustutettiin suomalaiseen kulttuuriin, järviin, luontoon ja hyvinvointiin. Ohjelmassa oli mm. saunomista, mölkkyä, suomalaista ruokaa sekä melomista.

Myynninedistämisen polku –seminaarit Kajaanissa ja Mikkelissä

Visit Finland järjestää syksyllä myynninedistämisen polku –seminaarin, jonka keskiössä on matkailuyritysten myynnin vauhdittaminen. Ohjelmassa on mm. yritysterveisiä onnistujilta, terveisiä markkinoilta – matkanjärjestäjän puheenvuoro, DMC yhteistyökumppanina ja tiedonvaihdon klinikat sekä vinkit kv-markkinoille haluaville. Seminaarit ovat Kajaanissa ke 10.9. klo 10-17 ja Mikkelissä to 11.9. klo 10-17. Merkitse päivämäärät itsellesi jo kalenteriin!

Kajaanin ja Mikkelin tilaisuudet ovat osa Itäisen Suomen kansainvälistä matkailun kasvuohjelmaa ja ne on kohdennettu matkailuyrityksille kuuden maakunnan alueella (Kainuu, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo, Etelä-Savo, Etelä-Karjala ja Kymenlaakso).

Euroopan unionin osarahoittama Lakeland logo



4 KESÄ 2025

Kesä on jo nurkan takana!

Kesän 2025 kotimaan kampanjaksi laitetaan pystyyn Pohjois-Karjalan kesäbingo! Tässä leikkimielisessä bingossa on 5×5 ruudukko täynnä kivoja käyntikohteita ja tekemistä Pohjois-Karjalassa. Suoritettuaan vähintään yhden rivillisen ”tehtäviä”, pyydetään osallistujaa lisäämään siitä kuvakooste Instagramiin (tai Facebookiin) ja tägäämään @visitkarelia_finland postaukseen. Jaamme kuvakollaaseja storyn puolelle ja joka kuukausi arvomme osallistujien kesken tuotepalkinnon. Lisäksi kesän lopuksi kaikkien kisaan osallistuneiden kesken arvotaan isompi majoituslahjakortti. Kampanja on käynnissä kesäkuun alusta elokuun loppuun saakka.

Bingoruudukon lisäksi olemme koonneet uuden laskeutumissivun, josta löytyy lisätietoa jokaisesta ruudukon käyntikohteesta ja elämyksestä. Ruudukossa mainittujen kohteiden lisäksi vaihtoehtoihin on lisätty myös muita vastaavia tuotteita ja palveluntarjoajia. Näistä tehdään päiväkohtaisia postauksia somen puolelle koko kesän ajan. Tarkoituksena on tehdä laskeutumissivusta myös Googleen mainos kesän ajaksi.

Löytyykö yritykseltäsi muuten kivoja kesätuotteita, tapahtumia tai muita palveluita, joita voisimme nostaa verkkosivuillemme tai someen? Vinkkaa näistä meille sähköpostitse: marianne.markkanen@businessjoensuu.fi

Aurinkoista ja vilkasta matkailukesää kaikille! ♥

 



5 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA

Bikelandin hyödyt yrittäjille ja kunnille

Pyöräily on edelleen nouseva trendi ja reitithän meillä on maakunnassa aivan huippuluokkaa! Pyöräilijät viipyvät alueella myös tuplasti pidempään kuin autolla matkailevat ja ovat huomattavasti vastuullisempi matkailijaryhmä moneen muuhun verrattuna. Bikeland-sivuston kautta voit hankkia yrityksellesi Welcome Cyclist -merkin, mikäli sinulla on saatavilla palveluita pyöräilijöille. Merkki maksaa vuodessa 45 euroa + alv.

Kuntatoimijoiden on hyvä huomioida, että Lippaasta löytyvät reitit on mahdollista tuoda rajapinnan kautta näkyviin myös Bikeland-sivustolle. Lippaassa on jokaisen reitin kohdalla oma välilehti, jonka tiedot tulee täydentää, jotta tiedot päivittyvät Bikelandin puolelle. Muilta osin reittejä ei tarvitse viedä erikseen palveluun. Tämä mahdollisuus kannattaa hyödyntää laajemman näkyvyyden saamiseksi. Tällä hetkellä Pohjois-Karjalasta ei nouse vielä kovin montaa reittiä Bikelandin-sivuille.

Tutustu tarkemmin Bikelandiin

Pyöräilijät Saimaalla


 

Visit Finlandin STF-klinikat

Osana itäisen Suomen elpymishanketta toteutetaan Sustainable Travel Finland -klinikoita itäisen Suomen matkailualan yrityksille. Tavoitteena sekä tukea jo STF-ohjelmassa mukana olevia yrityksiä sekä mahdollistaa STF-merkin saavuttaminen yrityksille. Klinikat toteutetaan Teams-etäyhteydellä touko-joulukuussa 2025 ja ne ovat maksuttomia.
Seuraavat klinikat:
  • To 5.6. klo 9-10: Kestävän matkailun indikaattorit
  • To 12.6. klo 9-10: Tukiklinikka, ajankohtaiset haasteet ja kysymykset STF-polkuun liittyen
  • To 19.6. klo 9-10: Matkailualan sertifikaatit ja auditointi
  • To 26.6. klo 9-10: Tukiklinikka, ajankohtaiset haasteet ja kysymykset STF-polkuun liittyen
Katso lisätiedot alla olevasta tiedostosta. Sieltä löytyy myös Teams-linkki klinikoihin!
Lisätietoja STF-klinikoista

 


Outdoor Travel Workshop KOLI lokakuussa

ToolBox Consulting järjestää 6.10.2025 Outdoor Travel Workshop 2025 -tapahtuman Kolilla. Kyseessä on ensimmäistä kertaa järjestettävä myyntitilaisuus Kolilla ja Lieksan Kehitys Oy on mukana järjestelyissä sekä tukee hankkeellaan Kolin matkailualueen yrityksiä osallistumismaksuissa. Tapahtumaan odotetaan 20-30 kansainvälistä ostajaa, jotka ovat erityisesti kiinnostuneet aktiviteeteista, ulkoilusta sekä luonnosta.
Myyntitapahtumassa keskitytään elämysten myyntiin, olipa kyse saunoista, ulkoilusta, käyntikohteista, elämysmajoituksesta-, ruokailusta, tapahtumista tai vaikkapa matkapaketeista. Tapahtumaan pyritään saamaan mahtava kattaus yrityksiä Pohjois-Karjalasta, joten tule mukaan! Huomaa, että mitä aikaisemmin teet rekisteröitymisen, sen halvempi on hinta.

Super Early Bird -hinnat 17.2.2025 – 31.5.2025

  • 850 € + ALV 25,5%, 1 henkilö
  • 200 € + ALV 24%, lisähenkilö samasta yrityksestä
  • Huomio! Alennettu hinta 750 € + ALV Kolin alueen yrityksille.
Early Bird -hinnat 1.6.2025 – 31.7.2025
  • 950 € + ALV 25,5%, 1 henkilö
  • 200 euroa + ALV 25,5%, lisähenkilö samasta yrityksestä

Normaalihinnat 1.8.2025 – 14.9.2025

  • 1050 € + ALV 25,5%, 1 henkilö
  • 200 euroa + ALV 25,5%, lisähenkilö samasta yrityksestä

Lisätiedot ja rekisteröityminen

 


 


Matkailun aamukahvit

Seuraavat matkailun aamukahvit järjestetään ti 17.6.2025 klo 9.00-12.15 Joensuun Tiedepuistolla. 

Aamukahvien aiheena on tällä kertaa matkapakettilaki ja kouluttajiksi saamme SMAL:in juristin Tarja Luoman sekä SMAL:in toimitusjohtaja Heli Mäki-Fräntin. Koulutuksen aikana käsitellään yleisesti matkapakettilakia, sen tuomia velvollisuuksia sekä vakuusasioita. Tilaisuuteen on mahdollista osallistua Teams-etäyhteydellä sekä paikan päällä Joensuun Tiedepuistolla (Temple of Challenge).

Kouluttajalle on mahdollista jättää myös ennakkokysymyksiä sekä case-esimerkkejä, jotka käydään läpi koulutuksen aikana. Voit kirjata kysymykset ilmoittautumislomakkeeseen tai lähettää niitä vielä myöhemmin meille visitkarelia@businessjoensuu.fi.

Ilmoittaudu aamukahveille