1 KATSAUS MATKAILUKESÄÄN
2 KESTÄVÄN MATKAILUN OHJELMA
3 PALVELUT VERKKOON
4 KUULUMISIA MARKKINOILTA
5 JOENSUUHUN UUSI MATKAILUSIVUSTO
6 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA
Mitä opimme kotimaan matkailukesästä?
Viestinnän ja markkinoinnin näkökulmasta kuluva matkailukesä on ollut mielenkiintoista seurattavaa. Sekä valtakunnallisissa että paikallisissa uutisissa tuodaan jatkuvasti esiin kotimaan kohteita, ja myös Pohjois-Karjalaan on tänä kesänä kohdistunut paljon mediahuomiota. Etenkin Koli on saanut osakseen näkyvyyttä eri medioiden, bloggaajien ja aivan tavallisten matkailijoiden tuottamissa sisällöissä. Myös muualle maakuntaamme saapuneiden matkailijavirtojen myötä olemme tulleet laajalti huomioiduksi, mikä varmasti pitkässä juoksussa näkyy alueellamme positiivisesti.
Viestinnässä on usein kyse asenteesta ja näkökulmasta. Vastuu viestin sisällöstä on sen tuottajalla, mutta lopullisen tulkinnan tekee aina vastaanottaja. Siinä missä yksi tarttuu ruuhkiin ja selfiejonoihin, toinen muistaa rauhan ja hiljaisuuden. Totuus tämän kesän osalta lienee jossakin näiden välimaastossa. Me matkailutoimijat olemme oman viestintämme kautta avainasemassa luomassa mielikuvia ja tukemassa matkailijoita onnistuneisiin elämyksiin.
Kun vilkas sesonki helpottaa, on hyvä miettiä onnistumisen hetkiä ja oppimisen kokemuksia. Mitä asiakkaamme meille opettivat tämän kesän aikana? Mistä meitä kiitettiin? Millä tavalla kehityimme viestijöinä yksilö-, yritys- ja aluetasolla? Poikkeuksellinen kesä on varmasti antanut meille kaikille oivalluksia, joita hyödyntämällä voi luoda jatkossa yhä positiivisemman asiakaskokemuksen. Me VisitKarelialla haluamme olla kaikin keinoin apunanne siinä, että nämä ideat jalostuvat tulevaisuudessa tuottamaan arvoa asiakkaalle. Pysytään kuulolla!
Vilkasta elokuuta ja alkavaa syyssesonkia toivottaen,
Anne Kokkonen
markkinointikoordinaattori
Kestävän matkailun koulutus elokuussa
Seuraava kestävän matkailun koulutus käydään webinaarina Marketta Viljasaaren johdolla ma 17.8. klo 13-16.
Teemana on Vastuullisuus matkailuyrityksessä – tavoitteista käytäntöön. HUOM! Koulutus on maksuton, ja siihen voi osallistua, vaikka ei olisikaan ollut mukana aiemmissa koulutuksissa.
Rekisteröidy koulutukseen täällä>>
Vastuullisen matkailun sertifikaateista on tulossa syksyllä tietoiskuja. Seuraa tiedottamista, osallistu koulutuksiin ja valitse yrityksellesi sopivin sertifikaatti. Muista hyödyntää myös alueesi kehitysyhtiön palvelut kestävän matkailun toimien edistämiseen.
Tiedotamme kestävän matkailun ohjelmasta tarkemmin erillisen tiedotuslistan kautta. Ilmoittaudu kestävän matkailun tiedotuslistalle täältä tai ole yhteydessä Anneen: anne.kokkonen@visitkarelia.fi, p. 040 751 2744.
Syksyn palvelut ja tapahtumat verkkosivuille
Syyslomaviikot lähestyvät ja aktiviteettivinkeille löytyy kysyntää. Ilmoita meille syyskauden palvelusi, kuten retket ja tapahtumat, niin laitamme ne näkyviin VisitKarelian sivuille. Lähetä palvelun kuvaus osoitteeseen visitkarelia@visitkarelia.fi
Kerro viestissäsi palvelun toteutusajankohta, mahdollinen ryhmäkoko (min./max.), hinta ja ilmoittautumisohjeet. Toimita myös mahdolliset linkit esim. tapahtumasta kertovaan Facebook-eventiin tai palvelun verkkosivuille.
Onko yrityksesi palvelu ostettavissa verkosta?
VisitKarelian sivuille on koottu eri verkkopalveluista ostettavissa olevia retkiä, aktiviteetteja, välinevuokrausta ym. Mikäli palvelusi on ostettavissa verkosta, ilmoita siitä meille visitkarelia@visitkarelia.fi, niin päivitetään tieto myös VisitKarelian sivuille.
Tutustu verkkokaupan tarjontaan
4 KUULUMISIA MARKKINOILTA – EUROOPPA
Ostetaan kristallipallo
Isosta osasta Eurooppaa on voinut saapua Suomeen lomalle 13.7.2020 alkaen. Finnlines aloitti samaan aikaan henkilöliikenteen Travemündestä Helsinkiin ja laivat onkin olleet täynnä omilla autoilla matkailevia turisteja. Sen sijaan bussiryhmät peruttiin kaikki jo maaliskuussa, kertoi Finnlinesin henkilöliikenteen johtaja Kielo Vesikko.
Ulkomaiset matkailijat hämmästelevät, ettei Suomessa käytetä maskeja ja ihmiset käyttäytyvät osin, kuin eivät olisi koronasta kuulleetkaan. Pidetään käsidesit saatavilla, muistetaan välimatkat ja tarvittaessa käytetään suojamaskeja. Ohjeistus on hyvä olla näkyvillä sekä suomeksi, että englanniksi. Barcelonassa on uudestaan kiristetty rajoituksia erityisesti vanhainkoteja, ravintoloita ja baareja koskien. Sisärajavalvonta palautettiin 27.7. alkaen Itävallasta ja Sveitsistä matkaileville ja Suomeen saapuville suositellaan kahden viikon omaehtoista karanteenia. Kontiki Reisen joutui perumaan Kittilään elokuussa suunnitellut charter-lennot.
On mahdotonta ennustaa mitä loppukesä tuo tullessaan. Tässä valossa VisitKarelialla ei ole suunnitteilla myyntikäyntejä tai workshop-matkoja Eurooppaan syksyn aikana. Pidetään huolta itsestämme ja toisistamme. Ja niistä saapuvista asiakkaista tietysti!
Aurinkoisin ajatuksin,
Lennu
Europe Account Manager
4 KUULUMISIA MARKKINOILTA – VENÄJÄ
Venäläisten halukkuus matkustamiseen on säilynyt korkeana
Tutkimus ja Analysointikeskus (TAK) toteutti touko-kesäkuussa sähköpostikyselyn Suomessa aiemmin matkustaneille venäläisille. Kyselyssä kartoitettiin venäläisten matkustushalukkuutta ja- suunnitelmia. Kohderyhmän vastaajien keskeen Suomi on edelleen matkustamisen ykköskohde, eikä pandemia ole juuri vaikuttanut venäläisten matkustushalukkuuteen. Venäläiset eivät myöskään pelkää matkustamista ulkomaille yhtä paljon kuin esim. suomalaiset.
Venäläisistä vastaajista 69% aikoo lomailla vuoden 2020 aikana, mutta 40% ei vielä tiedä missä. Mahdollisista lomanviettotavoista kiinnostavimpina venäläiset vastaajat pitävät perhelomia (27 %), luontolomia (26%) ja rantalomia (25 %). Myös kohteiden katselu (23%) sekä lepo ja rauhoittuminen (18%) kiinnostavat.
Tulevissa lomakohdevalinnoissa venäläiset vastaajat pitävät tärkeimpinä lomakohteen ja majoituksen hyvää hygieniatasoa (62 %) ja sitä, ettei kohdemaassa ole vakavia tartuntatauteja (65 %). Tärkeänä pidetään myös mahdollisuutta päästä nopeasti kotiin (57 %) ja sitä, että majoituksen voi valita mahdollisimman erillään muista (55 %).
Lämmintä loppukesää toivottaen,
Anna Härkönen
Russia Account Manager
5 JOENSUUHUN UUSI MATKAILUSIVUSTO
Joensuu kutsuu palveluntarjoajat kehittämään visitjoensuu.fi:tä
Joensuun kaupunki on luomassa matkailuportaali visitjoensuu.fi:tä. Visit-sivusto tulee olemaan keskeisin sähköinen palvelu, josta matkailija löytää kaikki Joensuun vierailuunsa liittyvät palvelut. Sivusto tulee kokoamaan niin matkailunähtävyydet, aktiviteetit, majoitus- ja ravitsemisliikkeet kuin ostospaikat ja tapahtumat. Sivusto tulee palvelemaan olennaisesti myös matkailuneuvontaa tekeviä asiakaspalvelijoita.
Lähtökohtaisena ajatuksena on, että jokainen palveluntarjoaja ylläpitää omaa tuotekorttiaan sivuston sisällä. Joensuun kaupunki puolestaan pitää huolta sivuston yleisilmeestä ja sen markkinoinnista sekä aika ajoin tai sesongeittain nostaa esille ajankohtaisia, houkuttelevia matkailuelämyksiä. Tavoitteena on, että mitä matkailuun liittyviä palveluita matkailija etsiikään, hän tietää löytävänsä sen visitjoensuu.fi:stä.
Joensuun kaupunki haluaa ideoida sivustoa yhdessä matkailutoimijoiden kanssa ja kutsuu kaikki asiasta kiinnostuneet koolle keskiviikkona 19.8.2020 kello 13.00-15.00 joko paikan päälle Joensuun kaupungintalolle kaupunginhallituksen kokoushuoneeseen (Rantak. 20, 3.krs) tai Teamsiin etänä – molemmat käy! Jos tahdot tulla paikan päälle, ilmoita tulostasi etukäteen: teemu.laasonen@joensuu.fi, Teamsiin voit tulla linjoille ilman ennakkoilmoitusta, linkki tässä. Laitetaan yhdessä Joensuun matkailu nousuun!
Kesäisin terveisin,
Markku Pyykkönen, markkinointijohtaja
Teemu Laasonen, tuottaja
Osallistu 100 syytä matkailla Suomessa -vinkkipankkiin
SUOMA Ry:n ylläpitämä 100 syytä matkailla Suomessa -kampanja on saavuttanut tänä vuonna huiman suosion. Esimerkiksi heinäkuun kävijämäärä sivustolla tulee ylittämään koko viime vuoden kävijämäärän. Vinkkipankki 100+ on 100 syytä matkailla Suomessa -sivustolle rakennettu uusi hakuelementti, jossa kuluttaja voi etsiä, suodattaa ja tutustua matkailuyritysten monipuoliseen tarjontaan ympäri Suomen.
Mukaan lähtevät yritykset saavat oman pienen “kohdekortin”, jonka tiedot haetaan automaattisesti verkosta, Googlesta ja yrityksen Instagram -tililtä. Vinkkipankkiin voivat osallistua lähtökohtaisesti kaikki kotimaanmatkailupalveluja tuottavat matkailuyritykset. Vinkkipankki on auki lokakuun loppuun saakka ja mukaan voi ilmoittautua syyskuun loppuun asti.
Miten pääsen mukaan?
1. Varmista, että käytössäsi on yritykselle maksuton Google My Business -tili
2. Harkitse Instagram -tilin perustamista yrityksellesi (jos sellaista ei vielä ole)
3. Klikkaa itsesi osoitteeseen yrityksille.100syyta.fi
4. Täytä lomake ja suorita osallistumismaksu 300 €+alv
Sivustoon, ilmoittautumislomakkeeseen ja muihin teknisiin asioihin liittyen sinua palvelee Drama Queenin Helpdesk sähköpostitse 100syyta@dqcomms.com ja chatissa osoitteessa yrityksille.100syyta.fi
Toukokuun tunnusluvut
Tammi-toukokuussa kotimaisten yöpymisten määrä Pohjois-Karjalassa oli 77 700 (-38,1 %) ja ulkomaalaisten 16 700 (-32,3 %), eli yhteensä 94 500 (-37,1 %) yötä.
Toukokuussa 2020 Pohjois-Karjalassa kirjattiin 8 100 yöpymistä (-75,9 %), joista kotimaisia oli 7 800 ja ulkomaalaisten tekemiä 300 yötä. Kotimaiset yöpymiset vähenivät 73 prosenttia ja ulkomaalaiset yöpymiset vähenivät 94 prosenttia. Yhteensä yöpymiset vähenivät 76 prosenttia edellisvuoden toukokuusta. Eniten ulkomaalaisten yöpymisiä kirjattiin virolaisille matkailijoille (115 yötä). Vapaa-ajan matkailijat viettivät 5 600 yötä (-70,7 %) ja business-matkailijat 2 500 yötä (-82,7 %).
Elokuun matkailun aamukahvit
Seuraavat matkailun aamukahvit järjestetään ti 25.8. klo 10-12 Valamon luostarissa, Kulttuurikeskuksen salissa. Tilaisuuteen voi osallistua paikan päällä tai etänä Zoomin kautta.
Mikäli saavut paikan päälle, ilmoittaudu aamukahveille täällä
Etäosallistuminen tämän linkin kautta
Jäikö joku aiemmista uutiskirjeistä lukematta? Löydät kaikki vuoden 2020 aikana julkaisut uutiskirjeemme ja tiedotteemme täältä.