1 ETÄTYÖMATKAILU
2 HAE MARKKINOINTIKUMPPANUUTTA
3 MATKAILUTILASTOT YHDESTÄ PAIKASTA
4 KESTÄVÄN MATKAILUN KOULUTUKSET
5 KOTIMAANMATKAILUN KOHDERYHMÄSELVITYS
6 UUSIA KOHTEITA EUROOPAN MARKKINOILLE
Etätyölomailijan tarvehierarkia
Etätyö. Sana, jota viimeisen vuoden aikana on saanut kuulla kyllästymiseen asti. Monille meistä kotitoimiston seinät ovat alkaneet hiljalleen kaatua niskaan, joten lisävirikettä on haettu maisemaa vaihtamalla. Etätyöläiset ovat etsineet inspiraatiota myös meiltä Pohjois-Karjalasta, mutta mitä asioita he kohteeltaan hakevat?
Kysyin reilu viikko sitten Facebookin Matkailun parhaaksi -ryhmässä kokemuksia etätyölomista. Aihetta sivuttiin myös 23.3. VisitKarelian matkailun aamukahveilla. Keskusteluissa nousi monia ominaisuuksia, joita etätyökohteelta toivottiin:
- Toimiva nettiyhteys. Välttämättä ei odoteta sitä kaikkein nopeinta yhteyttä, vaan toimintavarmuus ajaa nopeuden ohi.
- Ergonominen työpöytä ja -tuoli sekä iso näyttö.
- Tulostus- ja skannausmahdollisuus.
- Mahdollisuus työskennellä myös coworking-tyyppisesti yhteisessä tilassa muiden etätyöläisten kanssa.
- Hyvä sijainti luontoaktiviteettien äärellä ja pääsy valmiiseen ruokapöytään, tai vähintään kohtuullinen matka kauppaan.
Valoisaa kevättä toivottaen,
Anne Kokkonen
Markkinointikoordinaattori
VisitKarelia
2 HAE MARKKINOINTIKUMPPANUUTTA
Viikko aikaa hakea markkinointikumppanuutta
Kumppanuushaku auki maaliskuun loppuun
Mielessä koukuttava kesäkampanja? Ideoiden kanssa ei kannata jäädä yksin, vaan hakea VisitKarelian 50/50-markkinointikumppanuutta. Kumppanuus sopii yrityksille, matkailuyhdistyksille ja alueille, joilla on suunnitteilla elokuun 2021 loppuun mennessä toteutuvia kampanjoita. Lue hakuohjeet, tutustu pisteytyskriteereihin ja lähde tavoittelemaan kumppanuutta. Hakuaikaa on 31.3.2021 saakka.
3 MATKAILUTILASTOT YHDESTÄ PAIKASTA
Matkailutilastot kootusti VisitKarelian ammattilaissivustolta
Pohjois-Karjalan, Joensuun seudun, Pielisen Karjalan ja Keski-Karjalan matkailutilastot ovat nyt helposti haettavissa VisitKarelian ammattilaissivustolla. Sivustolta voi tarkastella tilastoja helmikuusta 2018 alkaen tähän päivään. Huomioittehan, että rekisteröidyn majoituksen tiedot päivittyvät vajaan kuukauden viiveellä, eli esimerkiksi helmikuun rekisteröidyn majoituksen tiedot tulevat näkyviin maaliskuun lopulla.
TAK Researchin toteuttamasta Visitory-raportista löytyvät muun muassa seuraavat luvut:
- Rekisteröidyt yöpymiset
- Markkinaosuus koko maan yöpymisistä
- Joensuun lentomatkustajien määrä
- Venäläismatkailijoiden määrä
- Rekisteröidyn majoituksen kapasiteetti ja käyttöaste
- Rekisteröimättömän majoituksen kapasiteetti ja käyttöaste
Visitory-raporttien lisäksi sivustolle on kevään aikana tulossa verkkokanavien kävijäprofiileista kertova dashboard-näkymä. Jatkossa jokaisessa VisitKarelian uutiskirjeessä on suora linkki ammattilaissivustolle päivittyviin kuukausittaisiin tilastoihin.
4 KESTÄVÄN MATKAILUN KOULUTUKSET
Tuotteista kestävästi, viesti vastuullisesti
Kestävän matkailun koulutuksia tarjolla huhti-toukokuussa
Koulutukset sopivat kaikille kestävästä matkailusta kiinnostuneille. Osallistuminen ei edellytä esimerkiksi STF-polulla olemista. Valitse sopivimmat ja ilmoittaudu mukaan!
Vastuullisten matkailupalvelujen tuotteistaminen palvelumuotoillen osa 1. – ti 13.4. klo 9-12
Vastuullisten matkailupalvelujen tuotteistaminen palvelumuotoillen osa 2. – ke 21.4. klo 12-15
Valmennuksessa hyödynnetään palvelumuotoilun menetelmiä palvelutuotteen tuotteistamiseen ja vastuullisuuden huomioimiseen. Koulutuksen jälkeen osallistujilla on osaamista ja työkalut, joilla jatkaa vastuullisten palvelutuotteiden kehittämistä. Kouluttajana Anu Nylund Mood of Finlandilta. Koulutus toteutetaan etäyhteydellä.
Vastuullisuusteoista viestintään – ke 5.5. klo 9-12
Valmennuksessa osallistujat saavat ideoita vastuullisuusviestintään asiakaspolun eri vaiheissa, ja apua vastuullisuustekojen näkyviksi tekemiseen. Osallistujat saavat käytännön esimerkkejä vaikuttavan viestinnän tekemisestä eri kanavissa verkkosivuista sosiaaliseen mediaan. Kouluttajana Marketta Viljasaari Rambollilta. Koulutus toteutetaan etäyhteydellä.
5 KOTIMAANMATKAILUN KOHDERYHMÄSELVITYS
Kenelle kannattaa markkinoida, mitä ja missä?
Helmikuun lopulla julkaistu TEM:n ja Lapin ammattikorkeakoulun toteuttama kotimaanmatkailun kohderyhmäselvitys antaa monipuolista tietoa suomalaisten matkailutottumuksista ja lähiajan lomasuunnitelmista. Selvityksessä on erotettu viisi eri kohderyhmätyyppiä, joiden ominaisuuksiin tutustuttiin VisitKarelian matkailun aamukahveilla Lapin yliopiston professori Antti Honkasen johdolla.
Kohderyhmäselvityksessä erotettiin seuraavat kohderyhmät:
- Kaupunkilomailijat
- Kyläilijät ja mökkeilijät
- Aktiivilomailijat
- Nautiskelijat
- Kulttuurista ja luonnosta nauttivat
Näistä ryhmistä Pohjois-Karjalan kannalta potentiaalisimpia ovat aktiivilomailijat, nautiskelijat sekä kulttuurista ja luonnosta nauttivat. Potentiaalia on erityisesti 25-34-vuotiaissa naisissa, jotka asuvat Suomen suurissa kaupungeissa. Myös lapsiperheet suunnittelevat lomamatkoja aktiivisesti, ja pikkulapsiperheissä on kiinnostusta myös kotimaan pakettimatkoihin.
Selvityksestä tehdyn raportin kohderyhmäkuvauksissa on tarkkaan kuvattu kohderyhmän demografiset ominaisuudet sekä kiinnostuksenkohteet. Lisäksi raportti kertoo, mistä eri kanavista tietty kohderyhmä hakee tietoa matkailupalveluista. Tarjolla on siis arvokasta tietoa markkinoinnin suunnittelun pohjaksi ja käytäntöön vietäväksi sekä alue- että yritystasolla.
Lue tutkimusraportti ja tutustu kohderyhmiin
6 UUSIA KOHTEITA EUROOPAN MARKKINOILLE
Euroopan workshopeissa tähtäimessä tuleva talvi ja kesä 2022
Kun ulkomaanmatkailu on jälleen mahdollista, matkailutarve on todennäköisesti niin suuri, että jos ei päästä minne halutaan, niin lähdetään sinne minne päästään. Pohjois-Karjalan matkailuyritysten palveluita on esitelty ja esitellään kevään aikana virtuaalisissa workshopeissa matkanjärjestäjille sekä VisitKarelian että alueen palveluita myyvien DMC-toimijoiden puolesta.
Tammikuu – WinterFunFinland -workshop
Helmikuu – NordEuropa2021 -workshop
Huhtikuu – Finnish Travel Outdoor -workshop
Toukokuu – Matka Travel Day -workshop
Joidenkin matkanjärjestäjien kanssa on neuvoteltu henkilökohtaisesti workshopien ulkopuolella. Toimijat eivät odota suuria tulevan kesän kansainväliseltä matkailulta, vaan panostukset ja kiinnostus suunnataan talveen 2021-2022 ja kesän 2022 matkoihin. Etenkin uudet kohderyhmät kaipaavat ohjelmallisia lomapaketteja, joissa myös kuljetus perille kohteeseen lentokentältä tai rautatieasemalta kuuluu pakettiin. Pienille ja hiukan isommillekin bussiryhmille sopivia ohjelmia kaivataan kovasti myös.
Mitkä ovat teidän uudet (ja vanhat hintapäivitetyt) tuotteet kv-asiakkaille seuraavalle talvelle ja kesälle 2022? Lennu odottaa tietoja niistä huhtikuun aikana, laita sähköpostia leena.tervakorpi@visitkarelia.fi tai soita 040 614 7273
p.s. Voisiko kohdettasi/ohjelmaasi esitellä englanniksi ja/tai saksaksi 1-2 minuutin videolla? Euroopan uutiskirjeessä on paikkoja hyville esittelyille vapaana.
–
Matkailun aamukahvit
Seuraavat matkailun aamukahvit järjestetään ti 27.4. klo 10-12.
Aiheena on matkapakettilaki ja matkanjärjestäjäoikeudet. Kysymyksiä aiheeseen liittyen voi lähettää jo etukäteen osoitteeseen leena.tervakorpi@visitkarelia.fi.
Tilaisuuteen voi osallistua etänä Zoomin kautta.
Toukokuussa kahvittelemme ti 25.5. klo 10-12. Aamukahvien teema ilmoitetaan seuraavassa uutiskirjeessä ja erillisessä sähköpostikutsussa.