1 MARKKINOINTIKUMPPANUUSHAKU
2 TUKEA VASTUULLISUUSTYÖHÖN
3 KOLISTORE-VERKKOKAUPPA
4 MATKAILUTILASTOT
5 LAKELAND-TAPAAMINEN
6 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA
1 MARKKINOINTIKUMPPANUUSHAKU
Kesäkauden markkinointikumppanuudet haettavissa maaliskuun ajan
Markkinointirahaa haettavissa yhteensä 15 000 euroa
Edessämme siintää jälleen upea matkailukesä ja on aika houkutella kotimaanmatkailijat vieraaksemme Pohjois-Karjalaan. Kun työpöydällä pyörii toteutustaan odottava kesän kampanjaidea, laita hommat käytäntöön ja hae VisitKarelian 50/50-markkinointikumppanuutta!
Miten ja kenelle?
-Kumppanuutta voivat hakea yritykset, yritysryhmät, yhdistykset ja matkailualueet.
-VisitKarelia maksaa 50% kumppanuuden saaneen markkinointikampanjan kustannuksista. Kumppanuuden hakija huolehtii kampanjan käytännön toteutuksesta elokuun 2022 loppuun mennessä.
-Kumppanuutta haetaan verkkolomakkeella 31.3.2022 mennessä. Kumppanuushakemukset pisteytetään huhtikuun alussa ja kaikille hakeneille ilmoitetaan toteutettavista kampanjoista heti päätöksenteon jälkeen.
-Pisteytyskriteereissä painotetaan erityisesti yritysten ja alueiden välistä yhteistyötä, digitaalisuutta ja uusia markkinointi-ideoita.
—
Pääsiäiskampanja käynnistyy – ilmoita palvelusi mukaan 15.3. mennessä
VisitKarelian verkkosivuille kootaan tietoa pääsiäisen ajan majoituspaketeista. Teemasivu on julkaistu ja liikennettä aletaan ohjata Googlen hakusanakampanjan ja somen kautta 1.3. alkaen. Ilmoita omat pääsiäisajan palvelusi sivuille 15.3. mennessä, niin saavutat pääsiäislomista haaveilevat matkailijat myös VisitKarelian sivujen kautta.
Sivulle kootaan tietoja pääasiassa majoituspaketeista, mutta kannattaa laittaa meille tiedoksi myös tapahtumia, retkiä ja ravintolapalveluita, niin nostamme niitä esiin vähintään Facebookissamme.
Toimita tiedot Annelle sähköpostitse osoitteeseen anne.kokkonen@visitkarelia.fi.
–
2 TUKEA VASTUULLISUUSTYÖHÖN
Miksi vastuullisuus on niin tärkeää?
Helmikuun matkailun aamukahveilla kuultiin monta näkökulmaa vastuullisuuteen ja kestävään matkailuun. Mutta miksi vastuullisuuden kehittämiseen kannattaa tarttua? Avidlyn asiantuntijat, asiakkuusjohtaja Juha Sorjonen ja strategi Outi Behm listasivat seuraavia ajatuksia vastuullisuustyön aloittamista pohtiville:
Liiketoiminnan muovaaminen kestävämmäksi on mahdollisuus, joka kannattaa hyödyntää. Se tuo mukanaan:
- Uusia asiakasryhmiä, joille liiketoiminnan myönteinen vaikutus yhteisöön ja ympäristöön ovat edellytys palvelun ja tuotteen valitsemiselle.
–
- Brändin eli mielikuvan ja luottamussuhteen syventymisen asiakkaiden sekä työntekijöiden parissa. Kukapa ei haluaisi työskennellä yrityksessä, jossa jokainen työpäivä on merkityksellinen
–
- On osoitettavissa, että liiketoiminnan arvo (pörssiyhtiöillä osakkeen arvo) on noussut kestävien ja vastuullisten muutosten myötä.
–
- Kestävillä ratkaisuilla voidaan saada aikaan myös kustannussäästöjä.
–
- Myös viranmaisvaatimukset velvoittavat entistä enemmän ymmärtämään hiilijalkeä ja ympäristön kuormitusta.
–
- Vastuullisuus ja kestävä kehitys on Suomen matkailustrategian kärkiteemoja ja yksi avaintavoite. Pohjois-Karjalan matkailu nojaa myös vahvasti vastuullisen ja kestävän kehityksen edistämiseen.
Tutustu VisitKarelian vastuullisuustyön tukimateriaaleihin
Lue Business Finlandin artikkeli pk-yritysten kestävyydestä
Myös Pohjois-Karjalan alueen kehitysyhtiöillä on tarjota erilaisia tukipalveluita vastuullisuuttaan kehittäville yrityksille. Ole yhteydessä suoraan alueesi kehitysyhtiöön tai pyydä alkuun apua Annelta: anne.kokkonen@visitkarelia.fi
3 KOLISTORE-VERKKOKAUPPA
KoliStore-verkkokauppa avautui
Asiakkailta positiivinen vastaanotto uudelle palvelulle
Pohjois-Karjala on saanut uuden matkailun verkkokaupan, kun Kolin matkailu Oy:n ylläpitämä KoliStore-verkkokauppa avautui sopivasti talvisesonkiin. Matkailun yritysasiantuntija Milka Oksman Lieksan Kehitykseltä kertoo, että asiakkaat ovat ottaneet uuden verkkokaupan hyvin vastaan.
–Verkkokauppa on selvästi lisännyt yleistä kiinnostusta tuotteita ja palveluita kohtaan. Hiihtolomalaiset ovat löytäneet KoliStoren hyvin ja asiakaskunta on monipuolinen aina pienryhmistä pariskuntiin ja perheistä kaveriporukoihin. Ikäjakauma on tällä hetkellä nuorista keski-ikäisiin. Seuraamme asiakasprofiilin kehittymistä ja kehitämme sisältöjä toiveiden ja ehdotusten mukaan, Oksman kertoo.
KoliStoressa on tällä hetkellä myynnissä Kolin ja Lieksan alueen yritysten tuotteita, mutta maantieteellistä rajausta verkkokaupan sisällöille ei haluta tehdä liian tiukaksi. –Verkkokaupassa ostettavien palveluiden tulisi sijaita sellaisen matkan päässä, että Kolilla vierailevien olisi realistista hyödyntää näitä palveluita välimatkasta huolimatta. Käytännössä siis Koli ja lähialueet hyötyvät eniten näkyvyydestä tässä yhteydessä. Toistaiseksi Kolin alueen tuotteet ovat myyneet parhaiten, Oksman jatkaa.
Kesän tuotteet julki huhtikuussa
Seuraavina kehitysaskeleina halutaan kehittää KoliStoren tunnettuutta ja lisätä palveluiden myyntiä ostettavuuden parantamisella ja nykyistä laajemmalla valikoimalla. Pidemmällä aikavälillä tavoitteena on myös kansainvälisten asiakkaiden tavoittaminen verkkokaupan kautta. –Käännösversiot tuotteista löytyvät jo nyt englanniksi, mutta jatkossa kehitetään kohdennettuja tuotteita kv-asiakkaille, toteaa Oksman.
Tällä hetkellä suunnittelemme kesän tuotesisältöjä ja kesätuotteet on tavoitteena saada julki huhtikuun alussa. –Heti, kun hiihtolomasesonki rauhoittuu, käydään kesän tarjonnan kimppuun ja autetaan myös yrityksiä päivittämään kesän tuotetarjonta verkko-ostettavaan muotoon, Oksman kannustaa.
Tutustu KoliStoren tarjontaan
4 MATKAILUTILASTOT
Tammikuun yöpymiset kasvoivat 14 prosenttia
- Tammikuussa 2022 Pohjois-Karjalassa kirjattiin 18 000 rekisteröityä yöpymistä, mikä on 14 % enemmän kuin vuoden 2021 vastaavana ajankohtana. Koronaa edeltävästä tasosta jäädään kuitenkin vielä selvästi, vaikka kasvua oli Pohjois-Karjalassa kaikilla alueilla.
–
- Kotimaisia yöpymisiä oli 17 000 ja ulkomaisia 1000 yötä. Vapaa-ajan matkailijoiden yöpymiset kasvoivat 7,7 % ja business-matkailijoiden 31,2 %.
–
- Majoitusmyynti oli yhteensä 1,7 miljoonaa euroa. Rekisteröity majoitusmyynti kasvoi 278 000 euroa ja rekisteröimätön myynti väheni 45 500 euroa.
–
- Rekisteröityjen huoneiden keskihinta 110 € oli korkeampi kuin edellisvuonna ja koronaa edeltävänä aikana.
Lue tammikuun matkailutilastot ammattilaissivustollamme
5 LAKELAND-TAPAAMINEN
Lakeland-alueen yrittäjätapaaminen 7.4. – aiheena Datahub
Lähes 100 Lakeland-alueen matkailuyrittäjää kokoontui helmikuussa
Pro Lakeland -hankkeessa järjestettiin ensimmäinen Lakeland-yrittäjien verkostoitumis- ja keskustelutilaisuus Teamsin välityksellä 16. helmikuuta. Ilmoittautuneita oli yli 100 ja osallistujia parhaimmillaan mukana 69 yhtä aikaa. Teemana oli kiertomatkat. Tapaamisessa kuultiin kolmen yrittäjän puheenvuorot ja keskustelu oli muutenkin vilkasta.
Osallistu seuraavaan tilaisuuteen
Seuraava tilaisuus järjestetään 7.4. klo 14 ja aiheena on Datahub. Kutsu lähetetään automaattisesti kaikille ensimmäiseen tilaisuuteen ilmoittautuneille, tämän uutiskirjeen tilaajille ja Facebookin Pohjois-Karjalan matkailutoimijoiden ryhmään. Lisäksi muut maakunnat jakavat kutsua omille matkailuyrittäjilleen.
Lisätietoja Lakeland-alueen yhteistapaamisista saat Lennulta: leena.tervakorpi@visitkarelia.fi
6 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA
Riveria kouluttaa täsmäosaajia maakunnan matkailuun
Kolilla koulutetaan matkailun ja oheispalveluiden osaajia
Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riveria käynnistää matkailualan monimuotokoulutuksen Kolilla toukokuussa. Matkailualan opintojen lisäksi opiskelijoille tarjotaan ravintola- ja cateringalan sekä puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan opintoja.
Yrityksillä on monimuotokoulutuksessa olennainen rooli. Yritysten kanssa solmitaan koulutussopimuksia tai oppisopimuskoulutuksia työnantajien tarpeiden ja opiskelijoiden tavoitteiden mukaisesti eli opintoja suoritetaan pääosin työpaikoilla työssäoppien.
Riveria toteuttaa koulutukset tiiviissä yhteistyössä alueen yritysten kanssa yhdessä ja Riveria hakeekin tällä hetkellä yrityksiä yhteistyökumppaneiksi koulutuksen toteuttamisessa.
Lue lisää ja lähde kumppaniksi
Eräopaskoulutus käyntiin Kolilla ja Bomballa
Kolin alueen erä- ja luonto-opaskoulutus starttaa elokuussa. Kolin eräopaskoulutuksen painopisteinä ovat kansallismaiseman ja Pielisen alueen luonto sekä sieltä löytyvät elämykset. Koulutus toteutetaan monimuotona, ja soveltuu luontoalan pohjatietoja omaaville, alan yrittäjille tai sellaisiksi aikoville.
Lisäksi syksymmällä käynnistetään erä- ja luonto-opaskoulutus myös Nurmeksen suunnalla. Myös Nurmeksen alueen koulutuskokonaisuudessa yrityksillä on tärkeä rooli.
Tutustu Kolin eräopaskoulutukseen
Tutustu Nurmeksen alueen koulutukseen
Opas- ja matkanjohtajakoulutus itäisen Järvi-Suomen alueelle
Itäisen Järvi-Suomen opas- ja matkanjohtajakoulutus alkaa 28.3.2022. Opinnoissa perehdytään kiertomatkojen ja opastuksien suunnitteluun ja toteutukseen. Opinnoissa käydään läpi myös turvallisuusasioita sekä verkostoitumisen ja alueellisen yhteistyön merkitystä.
Koulutus toteutetaan monimuoto-opintoina maaliskuusta helmikuuhun. Opetuksessa hyödynnetään verkko-opintoja sekä käytännön harjoittelua työelämässä.
Itäisen Järvi-Suomen opas- ja matkanjohtajakoulutus
Elämyspuodin katsotuimmat tuotteet helmikuussa
Kerromme jokaisessa uutiskirjeessämme kuluneen kuukauden katsotuimmat tuotteet Elämyspuodissa. Tällä kertaa katsotuimpien tuotteiden top 5.-listalla on monipuolinen kattaus rentoa meininkiä ja hyvää oloa. Elämyspuodin viisi katsotuinta tuotetta viimeisen neljän viikon ajalta ovat:
Bomban Kylpyläloma ja Majatalon karjalainen ilta
Herkkuja ja historiaa – opastettu ruokakävelykierros
Ennenku mie romahan
Majatalojen ihan vain oot ja leppuutat -loma
Kuohusuon kierros
Kun haluat tuotteesi mukaan Elämyspuotiin, ota yhteys Annaan ja kysy lisätietoja: anna.harkonen@visitkarelia.fi tai p. 0400 239 619
Verkkosivujen vierailluimmat sivut tammi-helmikuussa
VisitKarelian sivuilta on alkuvuoden aikana etsitty monipuolisesti tietoa talviajan palveluista. Seuraavat sivut ovat etusivun jälkeen viiden katsotuimman joukossa tammi-helmikuussa:
Majoitus
Talven koontisivu
Ladut ja rinteet
Elämyspuoti
Talvilomapaketit
–
Business Finlandin RRF-rahoitushaku avautuu maaliskuussa
Rahoitushaku matkailualan kestävyyden ja digitaalisuuden tukemiseen (RRF) aukeaa maaliskuussa. Rahoitettavien hankkeiden tulee edistää matkailun digitalisoitumista ja kestävää matkailua. Erityisinä teemoina ovat matkailijoiden viipymän pidentäminen, ympärivuotisuus ja uudet asiakasryhmät. Osana hankkeita halutaan nähdä myös uusia ja luovia tapoja ratkaisujen kaupallistamiseen ja ansaintamalleihin liittyen.
Yksittäisten yritysten hankkeiden hakuaika on 1.3.-29.4. ja yhteishankkeiden 4.4.-16.9. Yhteensä jaossa on 4,8 miljoonaa euroa. Lisätietoja ja hakuohjeet julkaistaan maaliskuun alussa ja lisäksi järjestetään erilliset infowebinaarit rahoitusta hakeville.
Lue lisää Suomen kestävän kasvun ohjelmasta