1 ELÄMYSPUODIN TUOTTEET
2 SYKSYN AAMUKAHVIPÄIVÄT
3 MATKAILUTILASTOT
4 KUULUMISIA EUROOPASTA



1 ELÄMYSPUODIN TUOTTEET 

Elämyspuodissa yli 70 tuotetta

VisitKarelian Elämyspuoti on täyttänyt toukokuussa vuoden, ja tällä hetkellä puodista löytyy yli 70 kesäistä elämyspalvelua matkailijoiden iloksi. Valikoimassa on tällä hetkellä tuotteita kahdeksan eri kunnan alueelta ympäri Pohjois-Karjalan. Elämyspuodissa tuotteita voi etsiä useiden eri hakutekijöiden kautta. Esimerkiksi lapsiperheiden palvelut, ryhmille sopivat elämykset ja vastuulliset elämystuotteet löytyvät kaupasta muutamalla klikkauksella.

Onko yritykselläsi käytössä Johku-verkkokauppa?

Kesän aikana Elämyspuotiin rakennetaan rajapinta Johkun kanssa. Pohjois-Karjalassa on useita matkailuyrityksiä, joiden tuotteet ovat Johkussa, joten saamme pian myös näitä tuotteita näkyville Elämyspuotiin. Mikäli yrityksesi käyttää Johkua, kysy Anna Härköseltä neuvoa, kuinka tuotteenne saadaan näkyviin myös Elämyspuodin puolelle. Annan tavoitat numerosta 0400 239 619 tai sähköpostitse anna.harkonen@visitkarelia.fi.

Kurkkaa Elämyspuodin tarjontaan

Elämyspuodin katsotuimmat tuotteet toukokuussa

Kerromme jokaisessa uutiskirjeessämme kuluneen kuukauden katsotuimmat tuotteet Elämyspuodissa. Top 5. -lista näyttää toukokuussa jälleen hieman erilaiselta kuin viimeksi. Bomban kylpyläloma ja Majatalon karjalainen ilta pitää pintansa suosikkituotteena.

Elämyspuodin viisi katsotuinta tuotetta viimeisen neljän viikon ajalta ovat:

Bomban Kylpyläloma ja Majatalon karjalainen ilta

1-2-3 melontaretki aloittelijoille

Ennenku mie romahan

Elämyspedagoginen Teamwork

Elämyseväät

Kun haluat tuotteesi mukaan Elämyspuotiin, ota yhteys Annaan ja kysy lisätietoja: anna.harkonen@visitkarelia.fi tai p. 0400 239 619



2 SYKSYN AAMUKAHVIPÄIVÄT

VK piknik aamiainen kesa

Matkailun aamukahvit syyskaudella

Syksyn aamukahvipäivät on aikataulutettu joulukuun loppuun saakka. Päivämäärät kannattaa laittaa kalenteriin jo nyt, niin vältymme päällekkäisyyksiltä. Aamukahvipaikat ja aiheet ilmoitetaan lähempänä ajankohtaa.

Elokuu – 23.8. klo 10-12
Syyskuu – 20.9. klo 10-12
Lokakuu – 25.10. klo 10-12
Marraskuu – 22.11. klo 10-12
Joulukuu – 20.12. klo 10-12

Aamukahvien ajankohdat näet myös täältä



3 MATKAILUTILASTOT

Huhtikuun rekisteröidyt yöpymiset lisääntyivät 80 prosenttia

Pohjois-Karjalassa kirjattiin vuoden 2022 huhtikuussa 28 400 rekisteröityä yöpymistä, joista kotimaisia oli 27 100 ja ulkomaalaisten tekemiä 1 300 yötä. Yhteensä yöpymiset lisääntyivät 80 prosenttia viime vuoden huhtikuusta. Vapaa-ajan matkustus kasvoi 78,5 prosenttia ja liikematkustus 84,5 prosenttia.

Rekisteröityjen yöpymisten määrä nousi uuteen ennätykseen sitten vuoden 2013. Kumulatiivisesti rekisteröityjen yöpymisten määrä on kasvanut 105 000 yötä eli 33 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Majoitusmyynti ylsi huhtikuussa uuteen ennätykseen

Huhtikuun majoitusmyynti oli yhteensä 2,5 miljoonaa euroa, josta rekisteröidyn majoitusmyynnin osuus oli 1,9 miljoonaa euroa ja rekisteröimättömän myynnin osuus 674 000 euroa. Huhtikuun rekisteröidyn majoitusmyynnin edellinen ennätyslukema on vuodelta 2018, jolloin rekisteröity majoitusmyynti oli 1,5 miljoonaa euroa. Kumulatiivisesti tammi-huhtikuun yhteenlaskettu majoitusmyynti on 9,3 miljoonaa euroa, mikä on 2,3 miljoonaa euroa enemmän kuin edellisvuonna.

Tutustu tilastoihin ammattilaissivustollamme

 



4 KUULUMISIA EUROOPASTA

Kuuluvatko saksalaiset kohderyhmääsi? Lue nämä vinkit!

VisitKarelian sisällöntuottajana työskentelevä Marianne Markkanen tutki gradussaan saksalaisten matkailijoiden kiinnostusta Pohjois-Karjalaa kohtaan ja minkälaisia mielikuvia heillä on kohteesta entuudestaan. Saksankielinen verkkokysely jaettiin kahteen Facebook-ryhmään (Finnland Rundreisen ja Finntouch – Finnland hautnah), jossa seuraajina ovat ”saksalaiset Suomi-fanit”. Vastaukset kerättiin helmikuun 2022 aikana ja niitä kertyi 209. Tässä tulokset tiivistetysti:

 

  • Potentiaalisen matkustajan profiili: 40–59-vuotias nainen, parisuhteessa, lapsi(a), työssäkäyvä, alle keskituloinen, asuu Etelä- tai Länsi-Saksassa
  • Digitaalisista kanavista tiedonhaussa käytetyimpiä ovat matkakohteen omat verkkosivut, Booking.com, Instagram sekä Facebook
  • Käytetyimmät perinteiset kanavat ovat omat kokemukset, sukulaiset ja ystävät, opaskirjat sekä kartat
  • Pohjois-Karjala liitetään vahvasti luontoon, järviin, metsiin sekä luonnonilmiöihin, kuten revontuliin
  • Erikoismajoitukset, luksuselämykset sekä meditaatio eivät olleet tärkeitä elementtejä kohderyhmälle
  • Tärkeänä nähtiin, että majoitus, aktiviteetit ja muut palvelut ovat varattavissa verkossa
  • Kohteeseen pääsystä, kohteen sijainnista ja eri kohteiden välisistä välimatkoista on tärkeää löytää helposti tietoa
  • Erityisesti miehet ja yli keskituloiset pitivät vastuullisuutta tärkeänä tekijänä
  • Markkinointi saksaksi nähtiin neutraalina, mutta oli tärkeää erityisesti 60–64-vuotiaille
  • Venäjä ja sen läheisyys nousi esiin useasti. Tuloksista ei kuitenkaan käynyt ilmi, onko sillä vaikutusta matkustushalukkuuteen
  • VisitKarelian bränditunnettuus on kohderyhmän keskuudessa heikkoa, mutta yhdistettiin vahvasti viestintään ja markkinointiin

Saksalaiset tekevät varauksia lyhyellä syklillä

Nordic Marketingin Jan Badur kertoi VisitKarelian aamukahveilla ajankohtaiset kuulumiset Saksan markkinoilta. Tunnelma on positiivinen ja saksalaisten matkustuinnokkuus huipussaan. Suomi nähdään edelleen turvallisena matkakohteena. Varaukset tehdään huomattavasti aiempaa lyhyemmällä varoitusajalla. Huomionarvoista on, että saksalainen asiakas varaa mielellään suurimman osan lomansa palveluista ennakkoon.

Ajantasaista tietoa Saksasta ja muilta kansainvälisilta markkinoilta voit lukea myös Visit Finland Matkailun pulssi -sivustolta.

Lue tietoa eri kohdemarkkinoista

 


Matkailun aamukahvit

Seuraavat matkailun aamukahvit järjestetään ti 14.6.2022 klo 10-12 Outokummussa Kyykerin Kartanolla. 

Aamukahveilla kuullaa alkavan kesäsesongin tunnelmia eri puolilta maakuntaa erityisesti verkkokaupan näkökulmasta.

Ilmoittaudu aamukahveille