1 TOIMITUSJOHTAJAN KYNÄSTÄ
2 AIKO-RAHOITUS
3 MATKAILUN CO2-LASKURI
4 KESÄN TILASTOT
5 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA
Tapahtumat kannattelivat kesää
Matkailukesä alkaa kääntyä kohti syksyä. Odotukset kulunutta kesää kohtaan olivat ennakkoon kovat. Tapahtumia oli pitkästä aikaa tiedossa paljon ja ryhmämatkailukin tuntui alkavan heräillä koronakuplasta. Patoutunut matkustuspaine alkoi kesälomien myötä purkautua. Samaan aikaan kuitenkin ulkomaan kohteet nousivat jälleen kilpailemaan suosiosta. Kansainvälisiä matkailijoita alkoi iloksemme virrata myös vastapainoisesti Suomeenkin päin. Viime kesän ennätysluvuista jäätiin kuitenkin heinäkuussa jälkeen viime vuodesta harmillisesti monella paikkakunnalla.
Joensuun seudulla heinäkuun matkailuluvut jatkoivat hienosti kasvuaan. Runsas tapahtumatarjonta ja esimerkiksi Ilosaarirockin uutisoimat kävijäennätykset ovat tuoneet taatusti osansa tilastolukuihin. Tapahtumilla on suurta merkitystä paitsi paikallisille asukkaille, niin myös matkailijoille ja palveluyrityksille. Matkailu- ja tapahtuma-ala yhdessä ovat keskeinen osa alueen elinvoimaa. Tapahtumat tavoittavat parhaimmillaan upeasti myös kansainvälistä suosiota ja rakentavat positiivista kuvaa alueestamme ympäri maailmaa. Näin oli jälleen kerran helppo todeta muun muassa hevimetallineulonnan parissa heinäkuisella torilla. Tapahtuma-alan ja matkailun odotetaan jatkossakin olevan erinomaisia kavereita matkailun kasvun rakentamisessa. Ensi vuonna vietetään Joensuussa kulttuurin unelmavuotta. Lisäksi perinteikkääseen ruokakulttuuriimme pohjautuen olemme maakuntana mukana hakemassa Saimaan alueen yhteistä European Region of Gastronomy -titteliä vuodelle 2024.
Yhteistyötä ja yhteisen tekemisen tahtoa on selkeästi paljon ja hienoa, että perinteisiä toimialarajoja uskalletaan rohkeasti rikkoa. Matkailija ei tunne myöskään kuntarajoja. Houkuttelevat ja kansainvälisestikin tunnetut perinteiset matkailun vetovoimakohteet ovat taatusti jokaisen maakuntaan tulevan kotimaisen ja kansainvälisen matkailijan to-do-listalla. Ne kohteet, jotka pystyvät tarjoamaan matkailijalle laadukasta majoitusta ja tekemistä, ovat vahvoilla riippumatta siitä, mikä on matkailijan saanut alun perin kiinnostumaan maakunnastamme. Yhteistyö eri toimialojen ja alueiden kesken ei ole keneltäkään pois, vaan nimenomaan rakentaa lisää arvoa kaikille.
Tunnelmallista syksyä toivottaen
Annamari Kärki
toimitusjohtaja
VisitKarelia
p. 050 307 1162
annamari.karki@visitkarelia.fi
AIKO-rahoitus haettavissa jatkuvasti
Rahoituksella pyritään helpottamaan Ukrainan kriisin aiheuttamia negatiivisia vaikutuksia
Pohjois-Karjalan maakuntaliitolla on haettavana rahoitusta Ukrainan kriisin aiheuttamien negatiivisten vaikutusten minimointiin ja toimintojen uudelleen suuntaamiseen sekä Pohjois-Karjalan sopeutumiskyvyn vahvistamiseen muuttuvassa toimintaympäristössä.
Alueelliset innovaatiot ja kokeilut eli AIKO-määrärahaa on jaossa 569 000 euroa ja sitä voidaan käyttää esimerkiksi pienimuotoisiin kehittämis-, kokeilu- ja selvityshankkeisiin, joilla voidaan käynnistää toimintojen uudelleen suuntaamisen kannalta merkittäviä uudistus- ja kehitysprosesseja. Hankkeiden tulee tukea Pohjois-Karjalan maakuntaohjelman toteutumista.
Rahoitusta voidaan myöntää pääsääntöisesti kokonaiskustannuksiltaan enintään 50 000 euron hankkeille. Tuki voi kattaa enintään 80 % hankkeen kokonaiskustannuksista.
AIKO-rahoituksessa on jatkuva haku ja hakemukset otetaan käsittelyyn vuonna 2022 seuraavasti:
-19.9.2022 otetaan käsittelyyn kaikki viranomaiselle aikavälillä 8.8.–18.9.2022 jätetyt hakemukset
-14.11.2022 otetaan käsittelyyn kaikki viranomaiselle aikavälillä 19.9.–13.11.2022 jätetyt hakemukset
Visit Finlandin hiilijalanjälkilaskuri julkaistu
Laskuri on matkailuyrityksille maksuton
Visit Finlandin maksuttomalla CO2-laskurilla voit laskea yrityksesi hiilijalanjäljen ja kartoittaa suurimmat päästölähteet. Tulosten avulla voit suunnitella toimintaa entistä ilmastoystävällisemmäksi ja viestiä ilmastotyöstä.
Laskurin avulla pystyt tunnistamaan yrityksesi toiminnan keskeiset päästölähteet ja niihin vaikuttavat tekijät. Laskuria käytetään selaimen kautta ja Visit Finland kehittää sitä aktiivisesti käyttäjiltä saadun palautteen perusteella.
Lue lisää laskurista ja rekisteröidy käyttäjäksi
Kesän yöpymisissä vaihtelua – majoitusmyynnissä myös ennätyslukuja
Touko-heinäkuun aikana tehdyissä yöpymisissä nähtiin sekä kasvua että laskua verrattuna edellisvuoteen. Majoitusmyynti ylsi uusiin ennätyksiin touko- ja kesäkuussa. Heinäkuussa yöpymisten määrässä jäätiin viime vuodesta, mutta majoitusmyynti ylitti silti pandemiaa edeltävän ajan selkeästi. Lue alta poimintamme kesäkuukausien tilastoista.
Toukokuussa rikottiin ennätyksiä
- Yöpymisiä kirjattiin maksullisessa majoituksessa yhteensä 62 300 (kasvu 25,2 % edellisvuoteen, uusi ennätys)
- Majoitusmyynti oli yhteensä 3,5 miljoonaa euroa (kasvu 1,2 m€ edellisvuoteen, uusi ennätys)
- Rekisteröityjen yöpymisten osuus oli 59 % ja rekisteröimättömien 41 %.
- Rekisteröidyt yöpymiset lisääntyivät 41 prosenttia verrattuna edellisvuoteen
- Rekisteröidyistä yöpymisistä 33 000 oli kotimaisia ja 2900 ulkomaalaisten tekemiä
- Vapaa-ajan matkailijoiden yöpymiset kasvoivat 11,4 % ja liikematkailijoiden yöpymiset 117 %
- Kansainvälisiä matkailijoita saapui eniten Saksasta
- Yöpymisten määrä kasvoi Pohjois-Karjalassa kaikkialla muualla paitsi Lieksassa (-8,9 %)
Kesäkuun yöpymisissä pieni miinus, mutta majoitusmyynti kasvoi
- Yöpymisiä kirjattiin maksullisessa majoituksessa yhteensä 87 600 (-3,1 % edellisvuoteen)
- Majoitusmyynti oli yhteensä 4,1 miljoonaa euroa (kasvu 434 000 € edellisvuoteen, uusi ennätys)
- Rekisteröityjen yöpymisten osuus oli 66 % ja rekisteröimättömien 34 %.
- Rekisteröidyt yöpymiset vähenivät neljä prosenttia verrattuna edellisvuoteen
- Rekisteröidyistä yöpymisistä 53 900 oli kotimaisia ja 4000 ulkomaalaisten tekemiä
- Vapaa-ajan matkailijoiden yöpymiset vähenivät 13,4 %, mutta liikematkailijoiden yöpymiset kasvoivat 46,7 %.
- Kansainvälisiä matkailijoita saapui eniten Saksasta
- Yöpymisten määrä kasvoi Joensuun seudulla 24,7 % ja Keski-Karjalassa 1,4 %, mutta väheni Pielisen Karjalassa 15 %.
Heinäkuussa Joensuun seudulla kasvua, muualla kirittävää
- Yöpymisiä kirjattiin maksullisessa majoituksessa yhteensä 132 000 (-10,6 % edellisvuoteen)
- Majoitusmyynti oli yhteensä 5,5 miljoonaa euroa (-568 000 € edellisvuoteen)
- Rekisteröityjen yöpymisten osuus oli 72 % ja rekisteröimättömien 28 %.
- Rekisteröidyt yöpymiset vähenivät 10 prosenttia verrattuna edellisvuoteen
- Rekisteröidyistä yöpymisistä 89 700 oli kotimaisia ja 5000 ulkomaalaisten tekemiä
- Vapaa-ajan matkailijoiden yöpymiset vähenivät 12,4 %, mutta liikematkailijoiden yöpymiset kasvoivat 31,8 %.
- Kansainvälisiä matkailijoita saapui eniten Saksasta
- Yöpymisten määrä kasvoi Joensuun seudulla 18,6 % ja Joensuussa 21,6 %.
- Pielisen Karjalassa yöpymiset vähenivät 21,9 %, Lieksassa 23,9 % ja Keski-Karjalassa 12,8 %
Kumulatiivisesti majoitusmyynti on kasvanut 3,8 m€ edellisvuoteen
Tammi-heinäkuun maksullisten yöpymisten määrä on yhteensä 463 000 (+2,2 %). Rekisteröityjen yöpymisten osuus on 64 % ja rekisteröimättömien 36 %. Tammi-heinäkuun yhteenlaskettu majoitusmyynti on 22,4 miljoonaa euroa, mikä on 3,3 miljoonaa euroa enemmän kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana.
Elokuun matkailutilastot julkaistaan 29.9.
Kumppaniksi Joensuun Talvimaailmaan hiihtolomaviikoille?
Mitä haetaan? Mitä tavoitellaan?
Hae mukaan!
Lisätietoja:
Matti Moller, projektikoordinaattori
050 305 4248, matti.moller@joensuu.fi
Mari Karjalainen, projektipäällikkö
050 438 3201, mari.karjalainen@joensuu.fi
Syksyn digikoulutuksia
Datasta kasvua -valmennuksen kaikille avoimet ja maksuttomat koulutukset syys- ja lokakuussa
Digitaalinen asiakaspolku ja asiakaskokemuksen johtaminen – pe 16.9. klo 10
Tule mukaan matkailu- ja ravintola-alan Datasta kasvua asiantuntijawebinaariin ja valmennukseen, jossa datasi valjastetaan palvelemaan liiketoimintasi kehittämistä. Webinaarin aiheena mm.
- Asiakaskokemus, mistä se verkossa syntyy?
- Ostajapersoonat, ostajien asettamat vaatimukset verkossa myytäville tuotteille ja palveluille
- Asiakaskäyttäytymisen muutos, tietoinen ostaja
- Asiakaspolun vaiheet haaveilusta suositteluun
- Asiakaspolun kuvaaminen ja kosketuspisteet
Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan
Tiedolla johtamisen ansaintalogiikka – to 13.10. klo 10
Tässä webinaarisarjan osassa kerrotaan tiedolla johtamisen ansaintalogiikasta sekä arvon ja kestävän liiketoiminnan luonnista seuraavista näkökulmista:
- Miksi tiedolla johtaminen?
- Markkinoiden, tuotteen, asiakkaiden ja kanavien analysointi ja tunteminen
- Ennakoinnin merkitys hinnoittelussa, hinnoittelumallit ja strategian mittaaminen
Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan
Matkailun aamukahvit
Seuraavat matkailun aamukahvit järjestetään ti 20.9. klo 10-12 Joensuussa Taitokorttelissa.
Aamukahveilla keskustellaan Pohjois-Karjalassa käynnistyneestä reitistöhankkeesta ja Outdooractive-palvelun käyttöönotosta maakunnassa. Tilaisuuteen on mahdollisuus osallistua myös etänä.