1 SYYSKUUN TILASTOT
2 MATKAILUYRITYSTEN MENESTYKSEN SALAISUUKSIA
3 VILKAS MATKAILUKESÄ TOI HYVIN MATKAILUTULOA
4 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA
Kansainvälinen kasvu näkyy tilastoissa
Niin meille kuin muuallekin kansainväliset matkailijat ovat tulleet erityisesti Saksasta, joskin syyskuun tilastoissa nähtiin Pohjois-Karjalassa piikki kanadalaisten matkailijoiden kohdalla (+16 000 %). Tämä selittyy yliopiston kansainvälisellä konferenssilla. Myös kotimaisten matkailijoiden yöpymisissä on hienoista nousua.
VisitKarelia tekee jatkuvasti työtä kansainvälisen kasvun vauhdittamiseksi. Kansainvälisten matkatoimistojen tapaamisia on tämän vuoden puolelle kertynyt jo 85, ja alueelle toteutettuja matkanjärjestäjävierailuja on tehty 15. Lisäksi Pohjois-Karjalassa on vieraillut iso joukko kansainvälisiä mediavaikuttajia ja lehdistöä.
Mikä kansainvälistä matkailijaa sitten Suomessa kiinnostaa? Visit Finlandin hakukoneselvityksen mukaan erityisesti sauna, mutta tärkeätä on myös palvelujen hinta-laatusuhde, ja siitä saimmekin eniten risuja. Visit Finlandin Matkailupulssissa kerrotaan, että matkailijat antoivat eri verkkoalustoilla (Google, Tripadvisor, Booking.com) Suomen keskimääräiseksi arvosanaksi 8,7, joka on hiukan parempi tulos kuin viime vuonna. Arvio perustui sekä kotimaisten että ulkomaisten matkailijoiden näkemyksiin. Eniten parannettavaa koettiin hinta-laatusuhteessa.
2 MATKAILUN PULSSI KYSYI MENESTYKSEN SALAISUUKSIA
Yhteistyö ja rohkea kokeilu matkailuyritysten menestystekijöinä
Visit Finlandin järjestämässä Matkailun pulssi -webinaarissa luotiin katsaus menneeseen kesään ja tulevaan talveen. Tilaisuudessa käytiin läpi myös kyselytutkimuksen tuloksia, jossa menestyneet matkailualan yritykset kertoivat, mistä ovat saaneet ideoita tuotteilleen ja miten yritykset varmistavat menestyksensä jatkumisen muuttuvassa maailmassa.
Haastateltujen suomalaisten matkailuyrittäjien mukaan uusien tuoteideoiden kehittäminen on jatkuvaa toimintaa, jossa omaperäisyys on valttia. Ideoita voi tulla paitsi asiakaskohtaamisissa, myös esimerkiksi messuilta, omalta henkilöstöltä tai mediasta. Yrittäjät kannustavat rohkeisiin kokeiluihin: testaamaan vähän keskeneräisiäkin ideoita ja kehittämään niitä eteenpäin. Jos ideaa jää hinkkaamaan, se saattaa jäädä toteuttamatta. Yhteistyö ja verkostoituminen muiden kanssa nostettiin ykkösasiaksi – kaikkea ei kannata tehdä itse, eikä kaikkia välineitä tarvitse hankkia itselle.
Alueen merkitys on olennaisen tärkeä. Haastatellut yritykset korostivat, että kukaan ei tule Suomeen pelkän yhden mökkikylän takia, vaan koko alue on merkittävä matkailupäätöksen tekemisessä. Toisen suositteleminen ja oman alueen palveluiden mukaan ottaminen mahdollisimman laajasti on tie menestykseen.
–Kateus on syytä heittää roskakoriin. Jos kilpailijalla menee hyvin, se voi hyvin äkkiä tuoda menestystä kaikille muillekin alueen toimijoille, sanoo kyselyn Visit Finlandille toteuttaneen Sallerin asiantuntija Paula Salo-Valjakka.
Kaikki haastatellut yritykset pyrkivät vastuulliseen liiketoimintaan, mutta tiedostivat sen vaativan aikaa ja panostuksia. Haastateltavien mukaan asiakkaat eivät välttämättä koe vastuullisuutta tärkeänä matkapäätöstä tehdessään. Perillä matkakohteessa vastuullisia tekoja sen sijaan arvostetaan, ja niillä on suora myönteinen vaikutus asiakastyytyväisyyteen. Myös palveluiden korkea taso koettiin vastuullisuudeksi. Asiakkaille oman, positiivisen jäljen jättäminen matkakohteeseen on merkityksellistä. Sosiaalinen vastuu on yhtä tärkeätä kuin ympäristövastuu. Aina säästäminen ei ole ainoa vastuullisuuden muoto, vaan myös korkeatasoinen, laadukkaasti rakennettu voi olla vastuullista.
Haastatteluja tehtiin kaikkiaan 11 erityyppiselle yritykselle, jotka ovat luoneet jotakin uutta ja onnistuneet tuotteistamisessa.
Katso webinaari kokonaisuudessaan täältä
–
3 VILKAS MATKAILUKESÄ TOI HYVIN MATKAILUTULOA
Ulkomaiset matkailijat käyttivät kesällä Suomessa 1,3 miljardia euroa
Ulkomaiset matkailijat tekivät kesällä yhteensä 1,6 miljoonaa matkaa Suomeen ja käyttivät keskimäärin 801 euroa matkaa kohden. Matkoista 81 prosenttia oli vapaa-ajan matkoja ja 19 prosenttia työmatkoja. Tiedot käyvät ilmi Visit Finlandin yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tuottamasta kuukausitilasto Matkailijamittarista.
Ulkomaiset matkailijat tekivät kesä-elokuussa Suomeen yhteensä 1,6 miljoonaa matkaa, joiden aikana yövyttiin 18,8 miljoonaa kertaa. Luku sisältää rekisteröidyt ja rekisteröimättömät majoitukset, kuten mökkimajoitukset, lyhytaikaiset vuokra-asumiset ja yöpymiset sukulaisten luona. Keskimäärin ulkomainen lomailija viipyi Suomessa kesällä viisi päivää.
Yhteensä ulkomaiset matkailijat käyttivät rahaa lähes 1,3 miljardia euroa majoitukseen, ravintoloihin, liikkumiseen, kulttuuriin, ostoksiin ja muihin menoihin. Kesämatkailijat käyttivät rahaa matkaa kohden enemmän kuin kevätmatkailijat ja matkavaraukset tehtiin myös suhteessa merkittävästi aiemmin. Kesän matkavaraukset tehtiin keskimäärin 2,3 kuukautta ennen matkan alkua, kun kevätmatkoja varailtiin vain 1,8 kuukautta ennen matkan alkua.
– Kesälomamatkat, varsinkin elokuun matkat, varataan selvästi aikaisemmin kuin kevään ja syksyn matkat. Kesä on päälomasesonki Euroopassa ja huolella suunniteltujen matkojen varaukset halutaan tehdä ajoissa. Hyvätasoista mökkimajoitusta on rajoitettu määrä ja lippujen hintojen nousu kannustavat myös aikaiseen varaamiseen, tilastoista ja tutkimuksista vastaava Katarina Wakonen Business Finland Visit Finland -yksiköstä kertoo.
Kesällä Suomeen saapuneista matkailijoista lentäen saapuneiden osuus oli 57 prosenttia ja laivalla 43 prosenttia. Kesän matkojen yhteenlaskettu hiilijalanjälki vastasi noin 736 000:ta tonnia hiilidioksidia (CO2), eli matkakohtainen hiilijalanjälki oli 462 kg CO2. Hiilijalanjäljessä on huomioitu meno- ja paluumatkasta, Suomessa liikkumisesta sekä majoituksesta ja aterioista aiheutuneet päästöt.
– Matkailuala tarvitsee hiilijalanjälkitietoa alan ilmastovaikutusten arviointiin, koska tavoittelemme alan kestävää kasvua. Siihen kuuluu olennaisesti myös päästövaikutusten arviointi pidemmällä tähtäimellä. Pyrimme lisäksi vaikuttamaan myös välisesonkien kasvuun ja matkailun jakautumiseen tasaisemmin myös maantieteellisesti, Wakonen sanoo.
Matkailijamittari on Visit Finlandin tuottama uusi kuukausitilasto, jonka tiedonkeruu aloitettiin maaliskuussa 2023.
Yritysvastuun teemaillat marraskuussa
Tervetuloa yritysvastuun teemailtoihin kuulemaan vihreästä siirtymästä ja vastuullisuudesta. Tilaisuudet järjestetään kolmena eri iltana ja niihin on mahdollisuus osallistua myös etänä. Tule kuulolle, miten kehittää toimintaansa vastuullisesti kohti tulevaisuuden liiketoimintaympäristöä ja vaatimuksia?
1. Miten vastuullisuus ja vihreä siirtymä näkyy yrittäjän arjessa?
Porokylän leipomon viestintä- ja vastuullisuuspäällikkö Laura Hyvärinen kertoo yrityksen vastuullisuustyöstä ja illan asiantuntijavieras Helena Puhakka-Tarvainen luennoi aiheesta ”Mitä haasteita/kehittämistarpeita ja mahdollisuuksia vihreän siirtymän ja vastuullisuuden huomioiminen tarkoittaa yrityksille”. Lisäksi Business Joensuun Hanna Källarson kertoo vihreän siirtymän rahoitusvaihtoehdoista. Torstai 2.11.2023 klo 17-19 Joensuun Tiedepuisto: Temple of Challenge -sali, (rakennus 3A, 4. krs.) tai etänä
2. Vastuullisuuden eri osa-alueet ja vastuullisuus hankinnoissa
Torstai 16.11.2023 klo 17-19 Joensuun Tiedepuisto: Temple of Challenge -sali, (rakennus 3A, 4. krs.) tai etänä
3. Yritysvastuulaki
Tilaisuudessa tutustutaan EU:n yritysvastuulakiin sekä kestävyysraportointidirektiiviin ja siihen (ESG) liittyviin raportointivelvotteisiin. Torstai 23.11.2023 klo 17-19 Joensuun Tiedepuisto: Oranssi sali, (rakennus 3A, 4, krs) tai etänä
Kenelle: Mikro- ja pk-yrityksille
Järjestäjä: Karelia-amk, Savonia AMK & XAMK: Yritysten muutoskyvykkyys, vihreäsiirtymä ja digitalisaatio (REACT Itä-Suomi) -hanke ja Business Joensuu Oy
Tilaisuudet ovat yrityksille maksuttomia.
Ilmoittautumiset ja erityisruokavaliot 27.10 klo 14:00 mennessä.
Yllättikö talvi matkailuyrittäjät?
Löytyykö yritykseltäsi valmiit talvi- ja joulutuotteet näppärästi yhden (tai useamman) linkin takaa? Vinkkaa niistä meille, niin päivittelemme sivuja ajan tasalle sitä mukaan. Talven osalta sivut ovat vielä viime vuoden tiedoilla, mutta voit käydä vähän kurkkimassa, minkälaisia tuotteita ja palveluita sivut pitävät sisällään.
Katso talvisivujen kokonaisuus täältä
Jouluiset tapahtumat kannattaa käydä laittamassa julkiseksi Pohjois-Karjalan tapahtumakalenteriin ja valita yhdeksi filtteriksi ”joulu ja uusi vuosi”, niin ne nousevat automaattisesti näkyviin myös meidän joulusivuillemme.
Voit laittaa vinkit, linkit ja mahdolliset tuotekuvat Mariannelle sähköpostiin marianne.markkanen@visitkarelia.fi
Matkailun aamukahvit
Seuraavat matkailun aamukahvit järjestetään ti 21.11. klo 10-12 Ilomantsissa Katri Vala Kulttuurikeskuksessa.
Lämpimästi tervetuloa aamukahveille, jonne olemme koonneet vuoden loppuun ainutlaatuisen matkailualan tietopaketin. Olemme kutsuneet Wille Markkasen Salmiplatformista kertomaan tekemämme laajan matkailukyselyn tuloksista ja Marko Fileniuksen Trideasta käymään läpi VisitKarelian tuloksia tilastojen valossa. Tilaisuuteen on mahdollisuus osallistua myös etänä.
Matkailun joulupuuro ke 13.12. Tiedepuistolla
Joulukuun aamukahvit järjestetään joulupuuroteemalla keskiviikkona 13.12. klo 12 – 15 Tiedepuistolla Joensuussa. Tilaisuudessa käydään läpi VisitKarelian ja Business Joensuun kansainvälisten hankkeiden tuloksia. Tervetuloa mukaan paikan päälle tai etänä. Ilmoittautumislinkki ilmoitetaan myöhemmin, mutta pistä ajankohta jo itsellesi kalenteriin.