1 TOIMINTASUUNNITELMA
2 SUMMER FUN WORKSHOP
3 KANSAINVÄLISET YHTEISTYÖT
4 KESÄN TILASTOT
5 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA



1 TOIMINTASUUNNITELMA

Syksyn 2024 askelmerkit

VisitKarelian syksy on alkanut vauhdikkaasti! Kesällä valmistuneen strategian pohjalta on lähdetty suunnittelemaan loppuvuoden sekä ensi vuoden toimintasuunnitelmaa ja budjetointia. Niiden kanssa ollaan jo oikein hyvällä mallilla ja seuraavaksi hieman esimakua siitä, mitä lähikuukausille on luvassa.

Tarkoituksenamme on kiertää jokaisessa kunnassa syksyn ja tulevan kevään -25 aikana ja tutustua samalla paremmin alueen toimijoiden kanssa. Olemme ehtineet jo käymään Kiteellä, Kontiolahdella, Kolilla sekä Ilomantsissa. Tulevat tapaamiset on sovittu Joensuuhun, Rääkkylään, Lieksaan ja Nurmekseen.

Yksi keskeinen toimenpide on maakunnallisten USPien, eli myyntivalttien kirkastaminen. Strategiatyöpajan aikana kysyimme alueemme uniikkeja piirteitä ja myyntivaltteja matkailuyrittäjiltä, kuntien edustajilta sekä muilta sidosryhmiltä. Esiin nousi paljon hyviä pointteja ja monet niistä ovatkin juuri meille tyypillisiä. Haluamme saada kuitenkin vielä varmistuksen myös markkinoilta, kuinka meidän alueemme nähdään ja pitävätkö ehdotetut USPit paikkaansa. Tämä toteutetaan matkanjärjestäjäkyselyn avulla, joka lähetetään vastaajille mahdollisimman pian lokakuun aikana. Lisäksi ajatuksena on teettää ulkopuolisen asiantuntijan avulla markkinatutkimus myös kotimaisille kuluttajille.

Saatujen tuloksien pohjalta pystytään valitsemaan uudet Pohjois-Karjalan maakunnalliset USPit, jotka toimivat kantavina tukipilareina kaikessa markkinoinnissamme. On myös tärkeää, että jokaista uniikkia piirrettä vastaan löytyy ostettavia tuotteita. Tavoitteenamme on laatia koko Pohjois-Karjalan yhteinen Business Case, joka esittelee alueemme kärkituotteita ja toimii lähtökohtana esim. kansainvälisissä myyntitilaisuuksissa sekä matkanjärjestäjätapaamisissa. Tuotemanuaalin on tarkoitus olla valmis Matka 2025 -messuihin mennessä ja se toteutetaan ensisijaisesti englanniksi.

Lisäksi aiomme toteuttaa Visit Finlandin DataHubin integroinnin VisitKarelian englannin- ja saksankielisille sivuille. Tämä lisää DataHubissa jo olevien tuotteiden näkyvyyttä ja digitaalista saatavuutta.

Lisätietoja aiheesta saat Terhiltä: terhi.millar@businessjoensuu.fi / p. 050 343 2095

 


 

2 SUMMER FUN WORKSHOP

Summer Fun Workshop 2024

Pre Tour Kolilla ja Bomballa

Osallistuimme ToolBoxin Pre Fam Tourin järjestämiseen Summer Fun Workshopin yhteydessä. Vierailu järjestettiin yhteistyössä Pohjois-Savon ja Kainuun kanssa. Pohjois-Karjalan osuus toteutettiin 6.-7.9. ja vierailukohteisiin kuuluivat Kolin Kylä hotelli, Luontokeskus Ukko, opastettu huippujen kierros, yöpyminen Bomban uudessa hotellisiivessä, illallinen Bomba talolla, opastettu coopop-ajelu Nurmeksessa sekä karjalanpiirakkapaja Majatalo Pihlajapuussa. Viisi matkanjärjestäjävierasta olivat Slovakiasta, Liettuasta, Virosta sekä Helsingistä. Vierailu on osa Järvi-Suomen kansainvälistä matkailua edistävää Pro Lakeland 2 -hanketta, jonka rahoittaa Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR).

Kuulumiset Helsingin workshopista

Marianne ja Reetta osallistuivat 9.-10.9.2024 ToolBoxin järjestämään Summer Fun Workshopiin Helsingissä. Tilaisuuteen osallistui n. 30 kansainvälistä matkanjärjestäjää ympäri maailman, pääasiassa kuitenkin Euroopasta. Marianne oli paikan päällä offline-tilaisuudessa 9.9. ja Reetta osallistui online-päivään 10.9.. Useissa keskusteluissa nousi esiin, että Pohjois-Karjala matkakohteena ei ole vielä kovinkaan tunnettu. Tutuimmat käyntikohteet olivat Koli, Bomba ja Valamo, mutta niitä ei osata sijoittaa kartalle. Teemoina kiinnostavimmiksi nousivat erityisesti paikallisuus, karjalainen kulttuuri, ruokatarjonta, high end -majoitus sekä lumivarmuus.

Erikoisempina yhteistöinä matkanjärjestäjien kanssa keskusteltiin myös terveyskeskus- ja sairaalavierailuista sekä oppilaitosyhteistöistä. Molemmat aihiot on laitettu vireille ja odotellaan onnistuneita jatkosuunnitelmia.

Lisätietoja Pro Lakeland 2 -hankkeen toimenpiteistä Reetalta: reetta.ostela@businessjoensuu.fi / p. 050 440 9144.

 


3 KANSAINVÄLISET YHTEISTYÖT


Moottoripyöräilevät mediavieraat

Saimme syyskuun alkupuolella vieraaksi kolme saksalaista mediavierasta – toimittaja Ralf Bielefeldt, ammattivalokuvaaja-tuottaja Peter Musch ja Mandela Median omistaja, freelancer toimittaja Matthias Aßmann. He saapuivat Saksasta Pohjois-Karjalaan BMW:n sponsoroimilla moottoripyörillä. Heidän tarkoituksena oli ajaa pitkin Trans Euro Trailia, mutta reitti suunniteltiin sisältämään moottoripyöräystävällisiä kohteita, upeita maisemateitä sekä paljon pohjoiskarjalaista vieraanvaraisuutta. Vieraat kävivät Rääkkylässä Koistisen Kanteleen tiloissa, Valamon luostarissa, Outokummun Vanhalla Kaivoksella, Lietsussa, paikallisen West Siberia MC:n kerhotiloissa, Venejoen Piilossa, Kolilla sekä Kontiolahden Lautsassa saunomassa.

Yhteistyö tuo tullessaan laajaa medianäkyvyyttä saksankielisissä moottoripyörälehdissä sekä video- ja kuvamateriaalia jatkokäyttöä varten. Vierailun aikana jaettiin myös paljon Instagram storyja sekä postauksia matkan varrelta, jotka löytyvät kootusti VisitKarelian instatilin highlights-osiosta

 


 

Opiskelijayhteistyö UEFin kanssa

Osallistuimme koko tiimin voimin viime perjantaina Itä-Suomen yliopiston Tourism Marketing and Management -maisteriohjelman luennolle, kun saimme kutsun professori Juho Pesoselta. Luennon aiheena oli markkinointistrategiat sekä matkailualueiden USPit, eli niin sanotut myyntivaltit ja uniikit erottautumistekijät. Opetuksen sisältö oli räätälöity meitä varten ja opiskelijoiden tehtävänä olikin suunnitella pienryhmissä viiden minuutin esitykset Pohjois-Karjalan USPeista kansainvälisille markkinoille.

Tällaiset käytännönläheiset tehtävät motivoivat varmasti aivan eri tavalla ja se oli havaittavissa myös lopputuloksissa. Oli inspiroivaa kuunnella opiskelijoiden innovatiivisia ideoita, joissa oli kuitenkin realismi mukana. Paljon nousi myös esiin tuotteistamisvinkkejä, joista olisi hyvä ottaa koppia maakunnassa!

Useammassa esityksessä pyörittiin samojen teemojen äärellä, joka selkeästi vahvistaa mielikuvaa Pohjois-Karjalasta. Näitä koko maakunnan matkailun USPeja on tarkoitus kirkastaa kuluvan syksyn aikana ja luennon lopputulokset olivat erittäin hieno startti sille prosessille. Aiheesta on luvassa lisätietoja syksyn kuluessa!



4 KESÄN TILASTOT

Kesän matkailutilastot

Pohjois-Karjalassa kirjattiin elokuussa yhteensä 63 252 (-2,9 %) rekisteröitynyttä yöpymistä. Saapuneita matkailijoita oli yhteensä 33 189 (-10,4 %). Ulkomaalaisia yöpymisiä oli yhteensä 6 406 (10,1 % kaikista yöpymisistä). Vuonna 2023 vastaava osuus oli 11,9 %. Sekä saapuvissa matkailijoissa että yöpymisissä jäätiin viime vuoden lukemista. Ainoastaan Pielisen Karjala alueena nousi plussan puolelle yöpymisten määrässä, joita oli yhteensä 29 681 (+6,9 %). Tähän on varmasti omalta osaltaan vaikuttanut Bomban uuden hotellisiiven avaaminen. Elokuussa kirjattiin yhteensä 3,57 milj. euroa rekisteröityneiden yöpymisten majoitusmyyntiä (+1,4 %).

Kesä-elokuulta kirjattiin yhteensä 227 655 rekisteröitynyttä yöpymistä ja saapuneita matkailijoita oli 121 682. Vuonna 2023 vastaavat lukemat olivat 221 454 yöpymistä ja 123 451 saapunutta matkailijaa. Koko kesän osalta rekisteröityneiden yöpymisten majoitusmyyntiä kertyi 12,8 milj. €, joka on 1,3 miljoonaan euroa enemmän kuin edeltävänä kesänä. Kulunut kesä oli lukemiltaan hyvin samankaltainen kuin edellinen kesä, mutta majoitusmyynnissä on tehty huimaa nousua. Rekisteröimättömiä yöpymisiä kertyi kesä-elokuussa 2024 yhteensä reilu 85 500 ja majoitusmyyntiä yhteensä 3,8 miljoonaa euroa.

Elokuun TOP 5 -lähtömarkkinat:

  • Saksalaisia 2481 (+15,1 % edellisvuoteen verrattuna)
  • Alankomaalaisia 339 (+42,44 %)
  • Ruotsalaisia 322 (+31,43 %)
  • Ranskalaisia 321 (-16,84 %)
  • Italialaisia 313 (-17,41 %).

Tutustu tilastoihin ammattilaissivustollamme


Kesän verkkosivutilastot

VisitKarelian verkkosivuille ei ole ollut tämän vuoden puolella maksettua markkinointia tai Googlen hakusanamainontaa. Sivustovierailut perustuvat pelkästään orgaaniseen liikenteeseen. 1.6.-30.9.2024 välillä on ollut yhteensä reilu 43 000 käyttäjää ja 57 000 istuntoa. Valtaosa käyttäjistä on ollut kotimaisia ja pieni kourallinen (n. 600) on tullut Saksasta. Muut kv-vierailijaosuudet jakaantuvat pieniin palasiin.

Suosituimmat sivut ovat olleet Näe ja koe -sivu (n. 7000 katselukertaa), Ulkoilureitit (5 600), Tapahtumat ( 4 400), Risteilyt (4 000) ja Karavaanari-sivusto (3 600). Siirtymisiä muille sivuille on ollut yhteensä hieman vajaa 45 000.

Syksy on saapunut ja joulu tekee tuloaan

Syksyn osalta visitkarelia.fi-sivustolta löytyy kolme erilaista sivukokonaisuutta: 1) Syksyn pääländäri, josta on ohjauksia sivuston sisällä, 2) Syksytekemistä lapsiperheille sekä 3) Syksyn kulttuurielämykset Pohjois-Karjalassa. Jos yritykseltäsi löytyy tarjontaa, joka sopisi näille sivuille, vinkkaa niistä meille! Päivitämme sisältöjä aktiivisesti.

Syksy 2024 – Tutustu tarkemmin sivuihin

Vinkkaa meille myös jo yrityksesi joulutarjonnasta! Löytyykö sinulta valmiita majoituspaketteja, ohjelmapalveluita tai tapahtumia joulun pyhien aikaan? Nostamme niitä mielellämme myös meidän verkkosivuillemme.

Joulu Pohjois-Karjalassa

Lähetä sisältövinkit, valmiit linkit sekä kuvat Mariannelle: marianne.markkanen@businessjoensuu.fi

 



5  AJANKOHTAISIA POIMINTOJA

 

Syksyinen melontaretki

Tukea digiosaamiseen!

Kaipaatko tukea tai tuoreita vinkkejä digiosaamisen kehittämiseen? Nyt on tarjolla ainutlaatuinen webinaarikokonaisuus, jota ei kannata jättää väliin!

Visit Finland järjestää syksyllä matkailualan yrityksille kohdennetun digitaalisen kaupan 4-osaisen koulutuskokonaisuuden, joka sisältää konkreettisia vinkkejä digiosaamisen lisäämiseen. Asiantuntijana toimii Leevi Parsama, digitaalisen kaupan asiantuntija, Snowball Growth Partners. Kaikki koulutukset ovat maksuttomia ja osallistuminen tapahtuu etäyhteydellä.

Ilmoittaudu mukaan yllä olevista linkeistä!

 


Vastaa digimarkkinointiin liittyvään opinnäytetyökyselyyn!

Voit voittaa matkailutoimialalle kehitetyn tekoälyavustajan vuodeksi käyttöön

Kutsumme sinut osallistumaan tutkimukseen, jonka tavoitteena on kartoittaa matkailualan yritysten digitaalisen markkinoinnin tilaa Lapissa, Kainuussa ja Pohjois-Karjalassa. Vastaamalla tähän kyselyyn autat ymmärtämään alan nykytilaa ja tuomaan esiin uusia näkemyksiä, jotka voivat hyödyttää paitsi sinua myös koko toimialaa. Kysely on osa Lapin ammattikorkeakoulun liiketalouden koulutuksen opinnäytetyötä. Toteuttajana on tradenomiopiskelija Maaria Iso-Junno Lapin AMK:sta.

Kyselyyn vastaaminen kestää n. 10 minuuttia ja kaikki vastaukset käsitellään anonyymisti.

Miksi osallistua?

1. Saat ainutlaatuisen katsauksen siihen, miten muut yritykset toimivat digimarkkinoinnissa
2. Voit mahdollisesti saada uusia ideoita omaan markkinointiisi tulosten kautta
3. Arvomme kyselyyn osallistujien kesken matkailutoimialalle kehitetyn tekoälyavustajan perusversion vuodeksi käyttöön. Avustaja osaa auttaa niin asiakkaitasi kuin henkilökuntaasi.

Vastaa kyselyyn ja osallistu samalla arvontaan!

Kysely on avoinna 18.10.2024 asti, joten vastaattehan mahdollisimman pian.

 


Kansainväliset ruokalahjat -tilaisuus 10.10.

Etsitkö yrityksellesi uusia raaka-aineita keittiöön, lahjatuotteita myytäväksi tai lisukkeeksi vaikkapa ohjelmapalveluiden yhteyteen? Vai valmistatko itse elintarvike- ja luonnontuotteita ja haluaisit löytää itsellesi uusia kumppaneita?

KareliaBite-hanke yhdessä VisitKarelian ja Taste Saimaan kanssa järjestää Kansainväliset ruokalahjat -tilaisuuden Joensuun Tiedepuistolla torstaina 10.10. klo 12-17. Tilaisuudessa kuullaan aluksi neljä puheenvuoroa, jonka jälkeen luvassa on minimessut. Tule verkostoitumaan, kuulemaan palautetta tuotteistasi sekä löytämään uusia yhteistyökumppaneita yrityksellesi!

Puheenvuorot:

  • Koli – Kiinnostava kohde ruokamatkailjoille? Sanna Summala, ravintolapäällikkö, Break Sokos Hotel Koli
  • Iloranta – kansainvälisesti palkittuja ruokaelämyksiä Hämeestä, Samu Lescelius
  • Kansainvälisen matkailijan odotukset ja toiveet, René Schwarz, Finntouch
  • Saksalaiset kuluttajatrendit, Ronja Hemmersbach, Hempies

Ilmoittaudu mukaan 3.10. mennessä!

Lisätiedot tapahtumasta: Hanne Husso, hanne.husso@businessjoensuu.fi / p. 050 331 6867

 



Matkailun aamukahvit

Seuraavat matkailun aamukahvit järjestetään ke 30.10. klo 10-12 Kontiolahden Kotiseutukeskuksella.

Aamukahveilla käydään läpi VisitKarelian tuoretta toimintasuunnitelmaa. Lisäksi kuullaan lyhyesti Pohjois-Karjalan uniikit ruokatuotteet ja elinkeinojen kansainvälisyyspotentiaalin kasvattaminen BioSYS Japani -hankeesta sekä saamme vierailevaksi puhujaksi Heikki Valkaman aiheena ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta”.

Ilmoittaudu mukaan!