1 SYKSYN KUULUMISET
2 PRO LAKELAND II -HANKE
3 MATKAILUTILASTOT
4 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA
Syyskampanja
Maksettu Googlen hakusanakampanja oli käynnissä 1.9.-19.10.2025. Kampanja oli kohdennettu kotimaan kuluttajille ja liikennettä ohjattiin neljälle eri syksyteemaiselle sivulle: Syksy Pohjois-Karjalassa, Syksytekemistä lapsiperheille, Syksyn kulttuurielämyksiä sekä Syyslomatarjoukset. Mainontaan käytettiin hieman alle 500,00 euroa ja sillä saavutettiin yhteensä 542 000 näyttökertaa sekä 15 150 klikkausta verkkosivuillemme. Näistä klikeistä n. 10 % muuttui konversioiksi, eli kuluttajat klikkasivat sivustolta eteenpäin vielä kolmannen osapuolen sivustoille (yrityksien omat sivut). Klikkaukset maksoivat keskimäärin 0,03 €/kpl.
Selkeästi eniten liikennettä siirtyi lapsiperheille suunnatun sisällön pariin. Korkein konversioprosentti oli kuitenkin kulttuurielämyksiä käsittelevällä sivustolla. Suosituimmat sivut, joille siirryttiin näiltä neljältä verkkosivulta olivat Break Sokos Hotel Bomban kylpylä, Koli Relax Spa, Visual Festival, Kolin majoitus- ja matkapaketit sekä Lietsun ja Joensuun kaupunginteatterin yhteinen majoituspaketti. Kokonaisuudessaan syyskampanjan aikana tavoitettiin +34 % enemmän liikennettä kuin normaalisti vilkkaimpana sesonkina heinä-elokuun aikana.
Kuulumiset kv-kentältä
Koli Outdoor Workshop
Osallistuimme ensimmäistä kertaa Kolilla järjestettävään ToolBoxin sekä LieKen Koli Outdoor Workshopiin 6.10.2025. Mukana oli paljon pohjoiskarjalaisia matkailuyrityksiä, DMC-toimijoita sekä muita sidosryhmien edustajia tuomassa alueemme matkailutarjontaa esille. Päivän aikana kertyi yhteensä 15 matkanjärjestäjätapaamista ja esiin nousi erityisesti koulutusmatkailu (aasialaisia asiakkaita palvelevat DMC:t) sekä risteilyt. Näihin meiltä löytyykin maakunnasta jo hyvin tarjontaa, joten potentiaalia on selvästi olemassa.
TTG Rimini
Osallistuimme Pohjois-Karjalan yhteisosastolla Italian suurimmille B2B-messuille TTG Riminissä 8.-10.10.2025. Osastolla olivat mukana VisitKarelian lisäksi PKO, Kolin Matkailu sekä Finlandiamo. Osastoa sekä toimenpiteitä oli mukana rahoittamassa myös Lieksan Kehitys Oy LieKe. Ennen messuja tehtiin italiankielinen laskeutumissivu VisitKarelian verkkosivuille sekä lähetimme kolme uutiskirjettä asiakasrekisterissä olleille italialaisille matkanjärjestäjille. Myös VisitKarelian tuotemanuaali käännettiin italiaksi ja siitä otettiin pieni painoerä mukaan messuille.
Pohjois-Karjala on kohteena vielä melko tuntematon. Keskusteluissa nousi kuitenkin useasti esiin revontulet, ympärivuotisuus, monipuolinen luonto sekä ruokakulttuuri. Tapasimme useita jo olemassa olevia yhteistyökumppaneita ja lisäksi lukuisia uusia potentiaalisia matkanjärjestäjien edustajia. Keskusteluita heidän kanssaan jatketaan tiiviisti ja pyrimme edistämään kv-myyntiä Italian markkinoilla.

Vajaa kaksi kuukautta jouluun!
Hyvin onnistunut syyskampanja Googlen puolella saa jatkoa ja aloitamme marraskuussa jouluteemaisen markkinoinnin. Tätä varten tuotamme sisältöä 1-2 jouluteemaiselle verkkosivuillemme. Jos sinun yritykseltäsi löytyy esim. joulunajan majoituspaketteja tai –tarjouksia, niin vinkkaa niistä Mariannelle. Voit laittaa seuraavat tiedot sähköpostitse: linkki lisätietoihin, lyhyt kuvausteksti tarjouksesta/saatavilla olevasta paketista sekä yksi tuotteeseen sopiva valokuva.
Jouluteemaiset tapahtumat voi ilmoittaa Pohjois-Karjalan tapahtumakalenteriin. Kun valitset yhdeksi kohderyhmäksi “matkailijat”, tapahtuma nousee automaattisesti näkyviin myös VisitKarelian Tapahtumat-sivulle.
Ilmoita sisällöistä Mariannelle: marianne.markkanen@businessjoensuu.fi

Go Global, Go Digital -koulutukset
Pro Lakeland 2 -hanke toteuttaa yhteistyössä Kipinä Kasvuun sekä Toolbox Consultingin kanssa Go Global, Go Digital -koulutuksia. Valmennukset ovat alkaneet lokakuussa ja ne jatkuvat aina huhtikuun 2026 loppuun saakka. Kyseessä on 11 eri teemasta koostuva kokonaisuus, johon voit osallistua haluaminasi päivinä. Kaikki koulutukset ovat maksuttomia ja ne järjestetään etäyhteydellä. Seuraavat koulutukset keskittyvät erityisesti myyntiin ja sen edistämiseen.
Koulutuksen tavoitteena on vahvistaa yrittäjien esiintymistaitoja sekä lisätä heidän itsevarmuuttaan myyntitilanteissa. Koulutuksessa käydään lyhyesti läpi erilaisia matkailutoimijoiden myyntitilaisuuksia ja syvennytään erilaisissa tilanteissa esiintymiseen. Koulutuksessa käydään läpi myyntitilanteeseen valmistautumista niin materiaalin, kuin myyntipuheen osalta. Lisäksi tarjotaan vinkkejä esiintymisvarmuuden kasvattamiseen ja jännityksen hallintaan.
Kesto: 1 päivä, valmennuksen toteuttaa Kipinä Kasvuun.
Matkailuyritysten myyntiosaaminen:
- Torstaina 6.11.2025 klo 9-16 tai,
- Keskiviikkona 12.11.2025 klo 9-16
Katso linkin takaa myös koko listaus tulevista koulutuksista.
Ilmoittaudu mukaan koulutuksiin!
Seuraatko jo @visitlakelandfinland-tiliä Instagramissa?
Koko Järvi-Suomen yhteinen Instagram-tili @visitlakelandfinland julkaisee säännöllisesti sisältöjä Lakeland-alueen maakunnista. Sisällöt ovat englanninkielisiä. Voit tägätä Instagramissa kyseisen tilin, mikäli teet itse sisältöä englanniksi ja postauksesi/storysi ovat muuten Järvi-Suomeen soveltuvia. Tiimi jakaa sisältöjä mielellään tilillä. Kannattaa ottaa tili muutenkin seurantaan, niin saat ajankohtaisia vinkkejä ja nostoja alueen matkailusta.

Lakeland virtuaaliaamukahvit 13.11. Klo 9-10
Seuraavat Lakelandin yhteiset virtuaaliaamukahvit järjestetään torstaina 13.11. klo 9-10 Teams-etäyhteydellä. Kahveilla on tällä kertaa puhujavieraana Äksyt Ämmät-Green Finn Tour Operator Kirsi Partanen.
Webinaari alkaa klo 9, mutta linjat avautuvat jo klo 8:50. Tämä on erinomainen tilaisuus keskustella ja jakaa ajatuksia sekä verkostoitua muiden matkailualan ammattilaisten kanssa. Tilaisuuden järjestää Viisi matkailumaakuntaa, yksi järvielämys – Pro Lakeland 2 -ryhmähanke.
Oletko jo mukana Visit Finlandin DataHubissa?
DataHub on Visit Finlandin tarjoama digitaalinen tietokanta, johon kotimaiset matkailuyritykset voivat tallettaa tietonsa yrityksestään sekä tarjoamistaan tuotteista ja palveluista. Pohjois-Karjalasta mukana on jo 79 yritystä ja 236 julkaistua tuotetta.
Hyödyt matkailuyrittäjälle?
- DataHub on käyttäjälle täysin maksuton.
- Mahdollistaa useat eri rajapinnat mm. Visit Finlandin verkkosivuille, visitlakelandfinland.com-sivustolle sekä alueellisille omille sivuille.
- Jos tuotteestasi on saatavilla vähintään englanninkielinen käännös ja se on verkosta ostettavissa, on myös hyvät mahdollisuudet päästä esille Visit Finlandin kansainvälisissä markkinointikampanjoissa.
- Onko sinulla jo tuotteet Bokunissa tai Johkussa? Nyt se voi siirtää näppärästi myös DataHubiin! Nykyään myös rajapinta Outdooractiven kanssa.
Lisätietoja hankkeesta sekä DataHubista Reetalta: reetta.ostela@businessjoensuu.fi / p. 050 440 9144.

![]()
–

Positiivinen startti syksyyn!
Pohjois-Karjalassa kirjattiin syyskuussa yhteensä 46 974 rekisteröitynyttä yöpymistä. Kasvua viime vuoteen nähden oli 5,5, %. Merkittävintä kasvua oli Joensuun seudulla, jossa muutos edelliseen vuoteen oli huimat 18,1 %. Vastaavasti taas Pielisen Karjala oli hieman laskussa (-4,1 %). Koko maakunnan osalta kirjattiin rekisteröityneiden majoituksien majoitusmyyntiä yhteensä 3,19 miljoonaa euroa (+7,4 %).
Koko vuoden osalta tammi-syyskuussa eniten kansainvälisiä matkailijoita on saapunut Saksasta (9 769). Kasvua edeltävään vuoteen on hieman alle kaksi prosenttia. Seuraavaksi eniten matkailijoita saapui Thaimaasta (3 381, muutos edelliseen vuoteen huimat 84 000 %). Näiden jälkeen paikkaa pitävät Itävalta (2 871, +136 %), Ruotsi (1 974, +4 %) sekä Alankomaat (1 657, +15 %). Kokonaisuudessaan ulkomaisten yöpymisten osuus tänä vuonna on ollut 8,5 % kaikista rekisteröidyistä yöpymisistä. Suunta on ollut nousujohteinen vuoteen 2024 verrattuna.
Rekisteröimättömiä yöpymisiä oli yhteensä 16 130 (-12,9 %). Majoitusmyyntiä kertyi kokonaisuudessaan 626 732 euroa, joka oli edelliseen vuoteen nähden puolet vähemmän (-50,5 %).
Verkkosivujen ajankohtaiset kuulumiset
VisitKarelian verkkosivuilla on 1.-27.10.2025 ollut 24 672 istuntoa ja reilu 47 500 sivustokatselua. Keskimäärin yksi käyttäjä on käynyt 2,3 sivustolla istuntoa kohti ja sivustolla vietetään n. minuutin verran. Eniten sivukatseluita on ollut Ulkoilureitit-sivustolla (19 282), Syksytekemistä lapsiperheille (10 151), Syksyn pääländärillä (3 049), Syyslomatarjoukset (1 358) sekä Syksyn kulttuurielämykset (664). Tilastoihin on vaikuttanut vahvasti käynnissä ollut Googlen maksettu syyskampanja, jolla tavoitettiin kattavasti katselukertoja.
Olemme tällä hetkellä tekemässä koko VisitKarelian verkkosivu-uudistusta, jonka myötä yleisilme sivustoillamme tulee muuttumaan. Sisällöt säilyvät pääasiassa ennallaan ja tulemme ensi vuoden aikana tuottamaan uusia sisältöjä tukemaan kirkastettuja USPejamme sekä slogania ”The Soul of Finland”. Uudet verkkosivut julkistetaan Matka 2026 -messuilla tammikuussa.

Tarjoa majoitusta ampumahiihtovieraille!
Seuraavat ampumahiihdon maailmancupin kilpailut Kontiolahdella järjestetään 5.-8.3.2026 hiihtolomaviikon aikaan. Jos yrityksesi tarjoaa silloin majoitusta ja sitä on vielä saatavilla, voit ilmoittaa tietosi Kontiolahti Biathlonille. He päivittävät ne maksutta verkkosivuilleen osaksi majoituslistausta.
Katso listaus täältä ja liity mukaan joukkoon!
Voit olla yhteydessä Johanna Tanniseen sähköpostitse: tickets@kontiolahtibiathlon.com
Visit Finlandin STF-klinikat
Vielä on mahdollista osallistua Visit Finlandin järjestämiin maksuttomiin STF-klinikoihin. Jos vastuullinen matkailu sekä kestävä kehitys kiinnostavat edes hiukan, suosittelemme hyppäämään mukaan linjoille. Visit Finlandin tulevia STF-klinikoita järjestetään seuraavina päivinä, kouluttamassa mukana Emma Sairanen Sitowiselta:
Tulevat STF-klinikat:
📌 13.11. Teema: Kehittämissuunnitelman laatiminen ja päivittäminen
📌 27.11. Teema: Uudistavan matkailun edistäminen
📌 11.12. Teema: Kestävän matkailun tuotteistaminen
Lisätietoja saat ja ilmoittautua mukaan voit sähköpostitse osoitteella: sairanen@sitowise.com
Matkailun aamukahvit
Seuraavat matkailun aamukahvit järjestetään ti 16.12. klo 10-12.
Tarkempi paikka sekä aihe tarkentuu myöhemmin. Laita päivämäärä itsellesi jo kalenteriin!
