1 TIIMIN TERVEHDYS
2 HANKKEEN KUULUMISET
3 TILASTOT
4 AJANKOHTAISET POIMINNAT
5 MATKAILUN AAMUKAHVIT
VisitKarelian sidosryhmäkysely
Toteutamme vielä joulu-tammikuussa kaikille alueemme matkailutoimijoille ja sidosryhmille yhteisen kyselyn, jonka tavoitteena on kerätä näkemyksiä ja kokemuksia VisitKarelian toiminnasta sekä maakunnallisen matkailustrategian edistymisestä. Vastauksesi ovat meille arvokkaita, sillä ne auttavat kehittämään yhteistyötä ja matkailumarkkinointia Pohjois-Karjalassa entistä vaikuttavammin.
Kyselyssä kartoitetaan:
- taustatietoja organisaatiostanne
- kokemuksia ja mielikuvia VisitKarelian toiminnasta
- näkemyksiä strategian etenemisestä ja tulevaisuuden painopisteistä
- mahdollisia kehittämistarpeita ja yhteistyötoiveita.
Vastaaminen vie noin 10–15 minuuttia. Vastaukset käsitellään luottamuksellisesti ja raportoidaan anonyymisti. Vastaathan kyselyyn 15.1.2026 mennessä.

Soul of Finland -brändiuudistus
Pidimme tiistaina 16.12.2025 Soul of Finland -brändityöpajan Pohjois-Karjalan matkailutoimijoille ja paikan päällä oli mukavasti osallistujia. Esittelimme tilaisuudessa VisitKarelian uudet brändivärit sekä suomenkieliset USPit, joita tullaan käyttämään jatkossa maakuntamme markkinoinnissa. Käännökset ovat tehty englanninkielisten USPien pohjalta, mutta ne eivät ole kuitenkaan suoria käännöksiä. Sisällöissä on pyritty huomioimaan kotimaiset kuluttajat ja suomalainen kulttuuri.
- USP1: Pohjois-Karjala – Ei parhautta kummempaa. Värikylläiset vuodenajat, elämyksillä rikastettu villi luonto ja rajaton tila olla ja hengittää. Pohjois-Karjalassa enemmän on vain enemmän.
- USP2: Alku suurille tarinoille. Tervetuloa legendojen ja myyttien kotiin! Pohjois-Karjalassa tarinat elävät. Tarinat, jotka hahmottelevat ääriviivoja kokonaisen kansakunnan synnylle, sen kulttuurille ja historialle.
- USP3: Onnellisen maan iloisin kolkka. Karjalaisuus kuvaa maailman onnellisimman maan ystävällisimpiä ihmisiä; heidät voi tavata vain yhdessä kotimaamme kolkassa. Käy siis peremmälle!
- USP4: Ainahan täällä on hyvän päälle ymmärretty. Aito pohjoiskarjalainen luksus on järvimökin rauha. Se on mahdollisuus irrottautua modernin elämän vaatimuksista laiturin päässä. Sukeltaa järveen ja kuulla vain veden kohina – muuta ei tarvita.
- USP5: Maailman ehkä vieraanvaraisin paikka. Pohjoiskarjalaiset tekevät vaikutuksen jo ensitapaamisella – ja varmistavat, ettet unohda heitä ihan heti. He ovat omaa luokkaansa: lämminhenkisiä, ystävällisiä ja poikkeuksellisen vieraanvaraisia. Täällä ihmisiä yhdistää ainutlaatuinen sydämellisyys, joka näkyy arjessa ja juhlassa.
USP-viestejä saa käyttää vapaasti omassa viestinnässä niin verkkosivuille, sosiaalisen median kanavissa sekä muissa markkinointikanavissa. Varsinaiset USPit on boldattuna, jonka jälkeen jokaisesta on tehty hieman kontekstia avaava teksti. Ne ovat vain aihioita, mutta jokainen saa käyttää niitä haluamallaan tavalla ja omaan markkinointiinsa soveltuvasti.
Alla on myös koostettuna VisitKarelian uudet brändivärit, jotka tulevat näkymään vahvasti mm. uudistuvilla verkkosivuillamme sekä muussa viestinnässämme. VisitKarelian nykyinen punainen väri säilyy edelleen, mutta sitä käytetään jatkossa tehostevärinä. Pääväriksi valikoitui metsän vihreä ja sitä tukemaan pehmeämmät harmaan ja punaisen sävyt.
Brändityöpaja toteutettiin osana Pohjoinen Lakeland – Matkailuyritysten kannattava kasvu ja matkailun kansainvälistäminen -hankkeen Joensuun osatoteutusta. Pohjoinen Lakeland -hankkeen rahoittaa Euroopan unionin oikeudenmukaisen siirtymän rahasto (JTF).

![]()
2 PRO LAKELAND II -HANKKEEN KUULUMISET
Go Global, Go Digital kasvupolku -valmennukset
Hakeeko yrityksesi kasvua kansainvälisiltä markkinoilta? Valmistaudu markkinoille Go Global, Go Digital kasvupolku -valmennusten avulla!
Viisi matkailumaakuntaa, yksi järvielämys – Pro Lakeland II hanke tähtää viiden maakunnallisen järvimatkailualueen yhteistyöllä mikro- ja pk-yritysten kansainväliseen kasvuun parantaen kilpailukykyä, edistämällä kansainvälistä saavutettavuutta ja tunnettuutta sekä tukemalla yrityksiä digitaalisessa osaamisessa.
Go Global, Go Digital kasvupolku -koulutusten tarkoituksena on kasvattaa alueemme matkailuyritysten kansainvälistymisosaamista ja valmentaa yrityksiä menestymään kansainvälisessä toimintaympäristössä. Koulutukset toteutetaan etäyhteyksin, joten voit osallistua helposti missä tahansa. Jokaisesta aiheesta järjestetään kaksi saman sisältöistä tilaisuutta – voit valita itsellesi sopivamman ajankohdan.
Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan
Lakeland-alueen virtuaaliaamukahvit 12.2.
Lakeland matkailuyritysverkosto jatkaa kasvuaan järjestämällä yhteisiä virtuaaliaamukahveja viiden itäisen-Suomen maakunnan alueella. Seuraava virtuaalitapaaminen pidetään torstaina 12. helmikuuta 2026 klo 10–11 Teams-etäyhteydellä. Vierailevana puhujana on Stein Ove Rolland Visit Fjord Norway -matkailuorganisaatiosta ja keskustelunaiheena on yhteistyö matkailualan toimijoiden kesken. Tilaisuus on avoin kaikille Järvi-Suomen alueen matkailutoimijoille. Tervetuloa rakentamaan Lakeland-verkostoa!
Lakeland-alueen yhteinen Instragram-tili
Jos et vielä seuraa @visitlakelandfinland Instagram-tiliä, niin käy ottamassa tilin seuranta nyt haltuun! Tilillä julkaistaan säännöllisesti uutisia ja inspiraatiota englanniksi koko Lakeland-alueelta. Muista merkitä sekä VisitKarelia että visitlakelandfinland-tili postauksiinne, jaamme tarinoissamme myös yritysten ja alueorganisaatioiden sisältöä. Tervetuloa osaksi maailman suurinta järvialuetta!
Paranna näkyvyyttä DataHubin avulla!
Viisi matkailumaakuntaa, yksi järvielämys – Pro Lakeland II -hanke kutsuu virittämään pohjoiskarjalaisten yritysten digitaalisen näkyvyyden korkeammalle taajuudelle maksuttoman Datahub valmennuksen kautta. DataHub on ilmainen ja keskeinen kanava, jonka avulla kansainväliset matkanjärjestäjät, matkailuorganisaatiot ja matkailijat etsivät tarjontaa eri alueilta. Tätä kautta saa omille tuotteille lisää kansainvälistä näkyvyyttä esim. Visitlakelandfinland -sivustolla. Maanantaina 13.4.2026 klo 10-12 opitaan hyödyntämään Datahub palvelua yhdessä Visit Finlandin asiantuntijan johdolla.
![]()


Joulukampanja vielä hetken käynnissä
Meillä on vielä noin viikon verran käynnissä Googlen maksettu mainonta, joka ohjaa liikennettä joulusivullemme. Kampanja aloitettiin 17.11.2025. Tällä hetkellä kampanjaan on käytetty reilu 200 € ja sillä on saavutettu hieman vajaa 5 900 klikkausta ja 136 000 impressiota. Klikkihinta on ollut keskimäärin 0,04 €. Joulusivuilla on ollut yhteensä orgaaniset vierailut mukaan lukien reilu 11 100 sivustokatselua (tilanne 15.12.). Suosituimmat sisällöt ovat olleet Joulu Valamossa (771 klikkausta), Break Sokos Hotel Koli (771), Kolin Mattila (558), Hyvärilä (495) ja Original Sokos Hotel Kimmel (459).
Katsaus majoitustilastoihin
Majoitustilastojen osalta loppuvuosi laahaa hieman jäljessä. Tämä johtuu Tilastokeskuksen käynnissä olevasta järjestelmäpäivityksestä. Heiltä on saatu tieto, että loppuvuoden 2025 rekisteröidyt majoitustilastot julkaistaan helmi-maaliskuun aikana. Tiedotamme loka-joulukuun tilastoista alkuvuoden 2026 aikana.
Syyskuussa Rekisteröityjen yöpymisten määrä oli yhteensä 46 974 (+5,5 %) ja majoitusmyyntiä kirjattiin yhteensä 3,19 milj. € (+7,4 %). Myös koko kuluneen vuoden osalta ulkomaalaisten yöpymisten osuus on ollut kasvussa, sillä tammi-syyskuussa heidän osuutensa kaikista yöpymisistä oli 8,5 % (+6,6 %). Vastaavasti taas rekisteröimättömiä yöpymisiä kirjattiin yhteensä 16 130, kun lukema edeltävänä vuonna oli 18 518. Yöpymismäärät ovat olleet laskussa ja tämä näkyy rajuna muutoksena myös majoitusmyynnissä. Sitä kertyi yhteensä 626 732 € (v. 2024 huimat 1,27 milj. €). Vaikea kuitenkaan todentaa, että mistä tällainen suuri muutos on johtunut rekisteröimättömän majoituksen osalta.
TOP 5 kansalaisuudet 01–09/2025
- Saksa 9 770 (+2,0 %)
- Thaimaa 3 381 (+84 400 %)
- Itävalta 2 871 (+136,1 %)
- Ruotsi 1 974 (+4,4 %)
- Alankomaat 1 657 (+14,8 %)
Saksalaiset ovat pysyneet selkeästi ensimmäisenä yöpymisten osalta. Thaimaalaisten suuri kasvuprosentti selittynee työperäisellä matkustamisella. Muilta osin tilastot ovat noudattaneet koko vuoden aika samanlaista kaavaa.
Pohjois-Karjala mukana Matka 2026 -messuilla
Tule moikkaamaan Pohjois-Karjalan matkailutoimijoita Helsingin matkamessuille tammikuussa 15.-18.1.2026. Löydät meidät osastolta 6D2! Messuja odotellessa voit kurkistaa jo meidän messuländäreille. Samalla saat jo vähän esimakua siitä, miltä VisitKarelian uudet verkkosivut tulevat näyttämään ensi vuonna. Uudistustyö on parasta aikaa menossa ja sivustokokonaisuus julkaistaan messuilla.

–