1 SCANDINAVIAN OUTDOOR AWARD
2 SAKSAN KULUTTAJAKAMPANJA
3 DMC-KOULUTUSPÄIVÄ
4 HANKKEEN KUULUMISET & DATAHUB
5 MATKAILUTILASTOT
6 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA
1 SCANDINAVIAN OUTDOOR AWARD TRAVEL
Tuplavoitto Pohjois-Karjalaan!
Scandinavian Outdoor Award TRAVEL -kilpailun palkintoseremonia järjestettiin 4.3.2025 ITB Berliinin yhteydessä. Kyseessä on vuosittain järjestettävä kilpailu, jossa arvioidaan Pohjoismaisten matkailukohteiden ja tuotteiden parhaita ideoita sekä kehittymistä. Valitut kohteet, tuotteet ja yritykset pääsevät esille saksankielisillä markkinoilla. Valitsijaraatiin kuului kahdeksan retkeilyyn, ulkoiluun sekä luontoon erikoistuvaa kansainvälisen median tai matkanjärjestäjän edustajaa.
Parhaan majoituskohteen kategorian voitti kontiolahtelainen Venejoen Piilo ja parhaan yksittäisen ulkoilutuotteen kategorian voitti joensuulainen Karhun Talo viikon mittaisella Pyhiinvaellus Pielisen ympäri -matkailutuotteella. VisitKarelia mahdollisti kilpailuun osallistumisen kustantamalla neljän yrityksen osallistumismaksun. Ehdolla olivat lisäksi Huoneistohotelli Lietsu sekä Bomba Safariksen coopop-safari.
–
Pilottikampanja Saksaan
Tällä hetkellä on käynnissä Saksaan suuntautuva kuluttajakampanja, joka pyörii Facebookissa ja Instagramissa. Kyseessä on kokeellinen pilottikampanja, jolla testataan kuluttajamarkkinoita sekä millainen mainonta Saksassa toimii. Markkinointi on kohdennettu kolmeen kaupunkiin – Berliiniin, Düsseldorfiin ja Müncheniin – joista Finnair lentää Helsinkiin. Muilta osin kohderyhmästä rajattiin pois alle 25-vuotiaat, jotta tavoiteltava yleisö ei kasva liian suureksi. Kampanja aloitettiin 3.3. ja se pidetään käynnissä 31.3. saakka.
Kampanja on saavuttanut 25.3. mennessä 376 000 näyttökertaa ja 158 000 yksittäistä kuluttajaa. Linkin klikkauksia on kertynyt yhteensä 4 370. Koko kampanjan budjetti on 2 000 euroa.
Kampanjan laskeutumissivulle on koottu valmiita jo olemassa olevia kansainvälisten matkanjärjestäjien matkapaketteja, jotka suuntautuvat Pohjois-Karjalaan. Valinnoissa haluttiin suosia eritysesti kokonaisuuksia, joissa olisi suorat lennot Joensuuhun tai lähialueille. Lisäksi paketit sisältävät useita öitä maakunnassa lyhyiden ohiajojen sijaan. Valitsimme yhteensä yhdeksän valmista matkapakettia, jotka jakaantuvat tasaisesti ympäri Pohjois-Karjalan.
Tuotepakettien lisäksi laskeutumissivulle on nostettu yksittäisiä yrittäjien omia DataHubista löytyviä saksankielisiä tuotteita ja elämyksiä sekä Finnairin mainos ja maininta SOA-kilpailun voittajista.
Tutustu tarkemmin kampanjasivuun
Motoristien mediamateriaalit nyt livenä!
Toteutimme syyskuussa 2024 mediayhteistyön kolmen saksalaisen mediavieraan – toimittaja Ralf Bielefeldt, ammattivalokuvaaja-tuottaja Peter Musch ja Mandela Median omistaja, freelancer toimittaja Matthias Aßmann – kanssa. He saapuivat Saksasta Pohjois-Karjalaan BMW:n sponsoroimilla moottoripyörillä. Vieraat kävivät Rääkkylässä Koistisen Kanteleen tiloissa, Valamon luostarissa, Outokummun Vanhalla Kaivoksella, Lietsussa, paikallisen West Siberia MC:n kerhotiloissa, Venejoen Piilossa, Kolilla sekä Kontiolahden Lautsassa saunomassa. Heidän vierailustaan on nyt YouTubessa koontivideo sekä he julkaisivat kattavan 16 sivuisen lehtiartikkelin Motorrad & Reisen -lehdessä. Kokosimme myös VisitKarelian saksankielisille verkkosivuille laskeutumissivun, jossa on vinkkejä motoristien näkökulmasta ja yhteistyön tiimoilta.
Tutustu tarkemmin moottoripyöräily-sivuumme
Linkki artikkeliin (maksullinen)
DMC-koulutuspäivä 23.4.
Järjestämme koulutuksen, jonka tarkoituksena on lisätä ymmärrystä myynninedistämisen keinoista sekä yhteistyöstä DMC-toimijoiden kanssa. Tilaisuus pidetään Ruokkeen Lomakylässä Kiteellä 23.4. klo 11-17.30. Kouluttajina ovat Jukka-Paco Halonen Viada Oy:stä, Hanna Muoniovaara Visit Finlandilta, Kirsi Partanen Äksyiltä Ämmiltä sekä Jaana Tarvainen Pohjolan Matkoilta. VisitKarelia tarjoaa koulutuksen sisällöt, lounaan sekä kahvit kaikille osallistujille. Tilaisuus pidetään ainoastaan paikan päällä Ruokkeella (ei etäyhteyttä) ja mukaan mahtuu 33 osallistujaa.
Puheenvuoroissa kuullaan DMC:n tärkeydestä kv-kaupassa, DMC-toiminnan lähtökohdista eri puolilla maailmaa sekä vinkkejä tuotteistamiseen, hinnoitteluun, markkinointiin, myyntiin ja jakelukanaviin. Lisäksi tutustutaan tarkemmin aiheeseen paikallisien DMC-toimijoiden näkökulmasta. Tilaisuus alkaa klo 11 yhteisellä lounaalla ja ensimmäinen puheenvuoro on klo 12 alkaen.
Osa puhujavieraista sekä VisitKarelian tiimi on Ruokkeella jo edeltävän illan sekä yön, joten voit halutessasi liittyä seuraan. Majoitus on omakustanteinen. Voit tehdä varauksen suoraan Ruokkeen Lomakylän verkkosivujen kautta tai puhelimitse 010 207 0110.
4 HANKKEEN KUULUMISET & DATAHUB
Saksan ja UK:n hakusanamarkkinointipilotit käynnissä
Hakukoneet ovat olennainen osa tiedonhakua ja vertailua sekä tärkeä kohteiden tunnettuuden ja esittelyn kannalta. Google on maailman käytetyin verkkosivu ja dominoi hakukonemarkkinaa. Järvi-Suomen kv-matkailun tärkeimmissä kohdemarkkinoissa, Saksassa ja UK:ssa, on käynnistetty helmikuussa 12 kuukautta kestävä hakusanamarkkinointipilotti alueen tunnettavuuden kasvattamiseksi. Kampanjasta ohjaus toteutetaan visitlakelandfinland.com-sivustolle, josta löytyy kattavasti tietoa myös Pohjois-Karjalasta sekä sen DataHub-tuotetarjonnasta.
Viisi matkailumaakuntaa, yksi järvielämys – Pro Lakeland 2 -hankkeen toimenpiteenä toteutettava kampanja pilotoidaan myös Sveitsissä kolmen kuukauden jaksolla helmi-huhtikuussa 2024. Lisätietoja kampanjasta Hanna Linjalalta, hanna.linjala@kamk.fi
DataHub ja uudet rajapinnat
Löytyykö yrityksesi tuotteet jo DataHubista? Nyt on monta hyvää syytä viedä ne sinne, mikäli et ole vielä mukana! Sen lisäksi, että saat näkyvyyden Visit Finlandin ja visitlakelandfinland.com-sivustolle, olemme nyt rakentaneet rajapinnan myös VisitKarelian verkkosivuille kaikkiin kieliversioihin. DataHub-tuotteita tullaan hyödyntämään erityisesti erilaisten kampanjoiden sekä teemoitettujen sisältöjen yhteydessä.
Nyt rajapinta löytyy myös Outdooractivesta. Tämä ei edellytä toimia yrittäjiltä, vaan tuotteet nousevat automaattisesti näkyviin myös Outdooractiveen reittien yhteyteen, kunhan saamme muodostettua yhteyden järjestelmien välille. Tämä toteutetaan pian!
Jäikö sinulta edellinen DataHub-koulutustilaisuus väliin? Alla kooste koulutuksen materiaaleista sekä tarkempia lisäohjeita DataHubin käyttöön.
Tallenne DataHub-koulutuksesta
Lakeland virtuaalikahvit 24.4. klo 9-10
Lakeland matkailuyritysverkosto jatkaa kasvuaan viiden järvialueen maakunnan yhteisillä virtuaalikahveilla. Huhtikuun virtuaalikahvien aiheena ovat digitaaliset jakelukanavat. Asiantuntijana tilaisuudessa on Kirsi Mikkola. Tapahtuma alkaa klo 9, mutta linjat avautuvat jo klo 8.50, jotta voimme kaikki rauhassa asettua linjoille. Tämä on erinomainen tilaisuus keskustella ja jakaa ajatuksia aiheesta sekä verkostoitua ylimaakunnallisesti muiden matkailualan ammattilaisten kanssa. Lämpimästi tervetuloa!
Lisätietoja virtuaalikahveista saat Krista Kuosmasesta, krista.kuosmanen@kamk.fi
1000 Lakes -matkailufoorumi 22.5.
Savonlinnassa ja etäyhteydellä järjestettävä matkailufoorumi torstaina 22.5. klo 8.30-15.00 tuo yhteen matkailualan ammattilaiset Järvi-Suomesta. Päivän aikana kuullaan inspiroivia puheenvuoroja, jotka tukevat yrittäjien kansainvälistymistä ja tarjoavat käytännön työkaluja liiketoiminnan kehittämiseen. Puhujavieraina ovat mm. Heli Saari ja Jyrki Oksanen Visit Finlandilta, Kirsi Mikkola DigiPro Liiketoiminnasta sekä visionääri Saimi Hoyer. Tervetuloa verkostoitumaan ja kehittämään alueen matkailua.
Katso tarkempi ohjelma ja ilmoittaudu mukaan
Tammi-helmikuun matkailutilastoja
Tammikuussa kirjattiin yhteensä 22 410 rekisteröityä yöpymistä (-7,5 %) koko Pohjois-Karjalassa, joista ulkomaalaisten osuus oli 1 174 (-31,7 %). Saapuneita matkailijoita oli 14 142, joka oli 4,5 % enemmän kuin edeltävänä vuonna. Majoitusmyyntiä kertyi yhteensä 1,58 miljoonaa euroa (+0,2 %). TOP 5 -kansalaisuuksiin kotimaisten matkailijoiden jälkeen nousivat Saksa, Belgia, Ruotsi, Iso-Britannia sekä Intia.
Rekisteröimättömiä yöpymisiä kirjattiin tammi-helmikuussa 2025 yhteensä 22 750 kun vastaava luku viime vuonna oli 20 302. Kasvua kertyi 12,1 %. Myös majoitusmyynnissä tehtiin roima harppaus edelliseen vuoteen kun tämän vuoden lukema oli 1,48 miljoonaa euroa ja vuonna 2024 vain reilut 861 000 euroa. Myyntiluvut kasvoivat vuoteen 2024 nähden jopa 72 %.
Verkkosivutilastot
VisitKarelian verkkosivuilla on ollut tammi-maaliskuun aikana yhteensä 26 580 kävijää ja istuntoja on kertynyt yhteensä 33 500. Molemmissa luvuissa on selkeää kasvua, joka osaltaan selittyy sillä, että vuosi takaperin toimintamme oli katkolla liiketoimintojen siirtymisestä johtuen. Alkuvuoden suosituimmat laskeutumissivut ovat olleet Matka 2025 -messut (9 681 katselukertaa), Saksa-kampanjan sivu (3 173), Näe ja koe -sivusto (1 811), Ulkoilureitit (1 603) ja kokous- ja juhlatilat (1 249). Kahden ensimmäisen sivun katselukerroissa näkyy selkeästi se, että niille on ohjattu liikennettä maksullisten kampanjoiden kautta. Sivuston sisäisiä klikkauksia on kertynyt yhteensä hieman vajaa 165 000 ja näistä 16 900 on ohjautunut yrityksien omille sivuille.
Yhtenä tämän vuoden toimenpiteenä luomme uutta sisältöä erityisesti englannin- ja saksankielisille verkkosivuillemme. Sisältösuunnittelu on parasta aikaa käynnissä ja tarkoituksenamme on tuottaa lisää artikkelimaisia sisältöjä uusien USPien ympärille.
Outdoor Travel Workshop KOLI
Super Early Bird -hinnat 17.2.2025 – 31.5.2025
- 850 € + ALV 25,5%, 1 henkilö
- 200 € + ALV 24%, lisähenkilö samasta yrityksestä
- Huomio! Alennettu hinta 750 € + ALV Kolin alueen yrityksille.
- 950 € + ALV 25,5%, 1 henkilö
- 200 euroa + ALV 25,5%, lisähenkilö samasta yrityksestä
Normaalihinnat 1.8.2025 – 14.9.2025
- 1050 € + ALV 25,5%, 1 henkilö
- 200 euroa + ALV 25,5%, lisähenkilö samasta yrityksestä
Joensuun laaja matkailukysely
Visit Joensuu toteuttaa laajan matkailututkimuksen, jossa selvitetään kotimaisten ja ulkomaisten matkailijoiden kokemuksia Joensuun matkailutarjonnasta ja palveluista. Kaikkien matkailututkimukseen vastanneiden kesken arvotaan kaksi 300 euron majoituslahjakorttia. Tutkimuksen tuloksia hyödynnetään Joensuun matkailijoiden palveluiden kehittämiseksi.
Joensuun kaupunki toivoo, että kyselyä jaettaisiin vapaasti myös omissa viestintäkanavissa! Vastausaikaa on elokuun loppuun saakka.
Matkailun aamukahvit
Seuraavat matkailun aamukahvit järjestetään ke 16.4.2025 klo 10–12 Ollilan tuvalla, Liperissä.
Matkailun aamukahvien aiheena on tällä kertaa Visit Finlandin ajankohtaiset kuulumiset UK-markkinoilta sekä ELY-keskuksen puheenvuoro Pohjois-Karjalan biosfäärialueesta. Lisäksi kuullaan VisitKarelian tämän hetken toimenpiteistä ja tulevaisuuden suunnitelmista. Tilaisuuteen voi osallistua Teams-etäyhteydellä tai paikan päällä.
Tapahtumapaikka: Ollilan tupa, Liperi (Mattisenlahdentie 37, 80400 Ylämylly)
Ohjelma:
- 10.00 VisitKarelian kuulumiset
- 10.30 Visit Finlandin UK:n kuulumiset, Asta Kekkonen (Visit Finland)
- 11.00 Pohjois-Karjalan biosfäärialue, Vilma Lehtovaara (Pohjois-Karjalan ELY-keskus)
- 11.30 Aikaa kysymyksille ja keskustelulle
Lämpimästi tervetuloa mukaan!