1 VISITKARELIAN KUULUMISET
2 HANKKEEN KUULUMISET
3 MAJOITUSTILASTOT
4 AJANKOHTAISET POIMINNAT



1 VISITKARELIA KUULUMISET

Matka 2026 -messut

Helsingin Matkamessut järjestetään 16.-18.1.2026. Messuosaston suunnittelu etenee ja paljon asioita on jo viety taustalla eteenpäin. Ensi vuoden messuille on varattu yhteinen 130 m2 osasto, joka kokoaa yhteen koko Pohjois-Karjalan matkailutarjonnan. Budjettisuunnitelma on valmis ja Tulevaisuusrahastosta on saatu myönteinen päätös messuhankkeeseen. Aiheesta tiedotetaan tarkemmin mahdollisimman pian, pysy kuulolla!

Kotimaan kuluttajakysely

Toteutimme kotimaan kuluttajakyselyn huhtikuun 2025 aikana yhdessä LieKen ja Pikesin kanssa. Tavoitteena on selvittää kotimaisten matkailijoiden matkailutottumuksia Suomessa ja Pohjois-Karjalassa sekä kartoittaa maakuntamme tunnettavuuden tasoa. Kuukauden aikana vastauksia kertyi yhteensä 3 038, joista loppuun asti vastanneita oli 2 563. Kyselyä markkinoitiin Facebookissa sekä Instagramissa maksettujen mainosten avulla. Mainokset kohdennettiin koko Suomeen (pl. Ahvenanmaa) yli 24-vuotialle matkailusta kiinnostuneille henkilöille. Kysymykset olivat hyvin samankaltaisia kuin aiemmin syksyllä 2024 toteutetussa kansainvälisessä matkanjärjestäjäkyselyssä.

Tiedotamme kyselyn tuloksista tarkemmin kesälomien jälkeen.

VK naiset metsassa kesa

Lukuisia tapaamisia matkanjärjestäjien kanssa

Summer Fun Workshop

Terhi osallistui Toolboxin järjestämään Summer Fun Workshopiin Helsingissä 9.6.2025. Päivän aikana kertyi yhteensä 18 matkanjärjestäjätapaamista ympäri Euroopan. Monet heistä etsivät ainutlaatuisia käyntikohteita ja asioita, jotka ovat saatavilla ainoastaan Pohjois-Karjalassa. Myös kesän risteilyt herättivät paljon kiinnostusta, joten risteilyiden markkinoinnissa kannattaa panostaa myös kieliversioihin, jotta tietoutta saadaan levitettyä tehokkaammin eteenpäin.

MidnightSun Tour Pariisi & Lontoo

Marianne osallistui Visit Finlandin ja Finnairin järjestämään MidnightSun Touriin Pariisissa ja Lontoossa 17.-18.6.2025. Molempiin tilaisuuksiin oli kutsuttu 30-40 paikallista matkanjärjestäjän edustajaa ja Suomesta oli mukana 10 DMO:ta. Tilaisuuksissa ei ollut ennalta sovittuja tapaamisia, vaan jokainen matkanjärjestäjä sai liikkua vapaasti pöydästä toiseen. Pariisista kertyi 10 tapaamista sekä Lontoosta 12, joiden lisäksi kaikille muille ilmoittautuneille lähetettiin jälkikäteen VisitKarelian markkinointimateriaalit nähtäväksi. Erityisesti vastuullinen matkailu, uniikit majoitus- ja käyntikohteet sekä luontomatkailu nousivat useissa keskusteluissa esiin.

Matkailutoimijoiden yhteinen Teams-kanava!

Olemme avanneet VisitKarelian matkailutoimijoille uuden Teams-kanavan, jonne tullaan jatkossa kokoamaan ajankohtaisia tiedotusasioita, koulutusmateriaaleja sekä muita hyödyllisiä tietoja Pohjois-Karjalan matkailuun liittyen. Lisäämme sinut kanavalle, kun käyt täyttämässä vain sähköpostiosoitteesi alla olevaan kyselylomakkeeseen.

Täytä tietosi tänne

Pohjois-Karjalan Kesäbingo

Toivottavasti olette jo huomanneet somessa pyörivän Pohjois-Karjalan kesäbingo -kampanjamme. 25-ruutuinen bingo on rento tapa tutustua maakuntamme monipuolisiin ja uniikkeihin käyntikohteisiin, tapahtumiin sekä erityispiirteisiin. Maksettu sosiaalisen median kampanja on käynnissä elokuun alkupuolelle saakka, jonka lisäksi teemme kesän aikana jokaisesta ruudusta orgaanisia postauksia Facebookiin ja Instagramiin. Lisätietoja ja vinkkejä on koottu kesäiselle laskeutumissivulle. Bingoruudukkoa saa ja on toivottavaa jakaa myös teidän omissa verkostoissanne, jotta saadaan levitettyä Pohjois-Karjalan ilosanomaa mahdollisimman laajalle koko Suomen alueella.

Kun bingoruudukosta saa vähintään yhden rivin täyteen, voi osallistua Instagramin-kuvakisaan julkaisemalla kuvia/videoita suoritetuista ”tehtävistä”.  Jokaisen kuukauden lopussa kesä-elokuun aikana arvomme Instagramin-kuvakilpailuun osallistuneiden kesken tuotepalkintoja ja kesän lopuksi arvokkaamman majoituslahjakortin kaikkien osallistuneiden kesken.

#pohjoiskarjalankesäbingo

Tutustu sivuun ja lataa bingoruudukko itsellesi!

 



2 HANKKEEN KUULUMISET

Myynninedistämisen polku -seminaarit Mikkelissä ja Kajaanissa

Visit Finland järjestää syksyllä myynninedistämisen polku –seminaarin, jonka keskiössä on matkailuyritysten myynnin vauhdittaminen. Ohjelmassa on mm. yritysterveisiä onnistujilta, terveisiä markkinoilta – matkanjärjestäjän puheenvuoro, DMC yhteistyökumppanina ja tiedonvaihdon klinikat sekä vinkit kv-markkinoille haluaville. Seminaarit ovat Kajaanissa ke 10.9. klo 10-17 ja Mikkelissä to 11.9. klo 10-17. Merkitse päivämäärät itsellesi jo kalenteriin! Tilaisuudet ovat sisällöltään molemmissa samanlaiset.

Ohjelma:

  • 9:30 Aamukahvit
  • 10:00 Tervetuloa – Lyhyt katsaus koko kasvuohjelmaan ja myynninedistämisen kokonaisuuteen
  • 10:20 Miten Lapissa on onnistuttu kysynnän kasvattamisessa?
  • 11:00 DMC myynnintekijänä nyt ja tulevaisuudessa
  • 11:30 Matkanjärjestäjän näkökulma: Case-esimerkit Euroopasta matkanjärjestäjien kertomana
  • 12:30 Lounas
  • 13:30 Paneelikeskustelu: Miten nostetaan Itäinen Suomi Euroopan jakelukanaviin?
  • 14:00 Klinikat – kahdenväliset keskustelut päivän aiheista puhujien kanssa
  • 16:00 Tilaisuus päättyy.

Kajaanin ja Mikkelin tilaisuudet ovat osa Itäisen Suomen kansainvälistä matkailun kasvuohjelmaa ja ne on kohdennettu matkailuyrityksille kuuden maakunnan alueella (Kainuu, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo, Etelä-Savo, Etelä-Karjala ja Kymenlaakso).

Meillä on suunnitteilla yhteiskuljetus molempiin tilaisuuksiin. Lisätietoja sekä ilmoittautumislinkki tapahtumaan on tulossa myöhemmin, pysy kuulolla!

Lakeland logo Euroopan unionin osarahoittama

 

 



3 MAJOITUSTILASTOT

Majoitusmäärät kääntyneet huhtikuussa kasvuun

Huhtikuussa kirjattiin yhteensä 28 360 (+9,8 %) rekisteröityä yöpymistä Pohjois-Karjalassa ja majoitusmyyntiä kokonaisuudessaan 1,86 miljoonaa euroa (+11,7 %). Huhtikuun hyvistä plussalukemista huolimatta alkuvuoden tammi-huhtikuun yöpymismäärät sekä majoitusmyynti jäävät edellisvuoteen verrattuna hieman miinukselle. Yöpymisiä on kirjattu yhteensä 117 600 (-5,3 %) ja majoitusmyyntiä 7,86 miljoonaa euroa (-2,3 %). Ulkomaalaisten osuus kaikista oli 7 375 yöpymistä (-25,2 %).

Ulkomaalaisten TOP 10 -lähtömaat ovat jakautuneet seuraavasti:

  • Saksa 1 755 (-9,8 %)
  • Ruotsi 592 (-2,0 %)
  • Alankomaat 399 (+32,1 %)
  • Ranska 382 (+14,0 %)
  • Itävalta 358 (+171,2 %)
  • Puola 320 (-70,9 %)
  • Italia 316 (+74,6 %)
  • Iso-Britannia 280 (-33,7 %)
  • Belgia 267 (-34,4 %)
  • Espanja 214 (-59,2 %).

Työ- ja vapaa-ajan matkojen jakautuminen on ollut koko tammi-huhtikuun ajan melko tasaista. Keskimäärin n. 70 % yöpymisistä on ollut vapaa-ajan matkoja ja n. 30 % työmatkoja. Huhtikuussa työmatkustajien määrä oli kuitenkin jopa 37 prosenttia. Vuonna 2024 ero oli vielä merkittävämpi työmatkustajien osuuden ollessa huimat 42 %.

Rekisteröimättömiä yöpymisiä on kirjattu tammi-toukokuun 2025 aikana yhteensä 55 489. Viime vuonna vastaava luku oli 55 399, joten majoitusmäärät ovat pysyneet ennallaan. Majoitusmyyntiä on kertynyt alkuvuoden aikana yhteensä 3,03 miljoonaa euroa, kun vuosi sitten lukema oli 2,39 milj. €. Myynnin osalta kasvua on siis ollut jopa 26,8 %, vaikka yöpymisten määrä on pysynyt samana. Tähän on varmasti omalta osaltaan vaikuttanut yleinen hintatason nousu Suomessa.

VK evasretki laiturilla kesa

 

 



4 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA

Oletko jo mukana Visit Finlandin DataHubissa?

DataHub on Visit Finlandin tarjoama digitaalinen tietokanta, johon kotimaiset matkailuyritykset voivat tallettaa tietonsa yrityksestään sekä tarjoamistaan tuotteista ja palveluista. Pohjois-Karjalasta mukana on jo 77 yritystä ja 236 julkaistua tuotetta.

Hyödyt matkailuyrittäjälle?

  • DataHub on käyttäjälle täysin maksuton.
  • Mahdollistaa useat eri rajapinnat mm. Visit Finlandin verkkosivuille, visitlakelandfinland.com-sivustolle sekä alueellisille omille sivuille.
  • Jos tuotteestasi on saatavilla vähintään englanninkielinen käännös ja se on verkosta ostettavissa, on myös hyvät mahdollisuudet päästä esille Visit Finlandin kansainvälisissä markkinointikampanjoissa.
  • Onko sinulla jo tuotteet Bokunissa tai Johkussa? Nyt se voi siirtää näppärästi myös DataHubiin! Nykyään myös rajapinta Outdooractiven kanssa.

Tutustu tarkemmin

Miten mukaan?

Ota yhteyttä Reettaan: reetta.ostela@businessjoensuu.fi tai puh. 050-440 9144.

 


 

VALO Business Garden -tapahtuma

Uusi VALO Business Garden -tapahtuma järjestetään rokkiperjantaina 18.7. klo 12-19 Botanian puutarhassa, Joensuussa. Tilaisuus tuo yhteen start up – ja luovien alojen toimijat, yritysjohtajat ja asiantuntijat, sijoittajat sekä tutkijat verkostoitumaan ja tutkimaan yhteistyömahdollisuuksia. Tapahtumassa ovat key note -puhujina kansainvälinen valotaiteilija Kari Kola, fotoniikan professori Pasi Vahimaa, australialainen valosuunnittelija John Clark sekä FiBan (Finnish Business Angels Network) Pirita Koskinen. Lisäksi mukana tunnelmaa nostattamassa DJ Kiilo sekä Botanian baari, josta on saatavilla virvokkeita koko tapahtuman ajan.

Katso lisätiedot ja ilmoittaudu mukaan!

 


SMALin incoming -seminaari 17.9.

SMAL kutsuu syyskuussa koko matkailualan mukaan rakentamaan yhteistyötä, joka hyödyttää meitä kaikkia. Tilaisuus järjestetään sekä paikan päällä Helsingissä että Teams-etäyhteydellä keskiviikkona 17.9.2025 klo 9.00–12.00. Osallistuminen on maksutonta.

Matkailu on nyt esillä monissa yhteiskunnallisissa keskusteluissa. Kansainvälisessä kilpailussa Suomen incoming-matkailun palautuminen on kuitenkin vielä takamatkalla. Koko ajan vähenevien julkisten resurssien Suomessa matkailualan toimijoilta edellytetään entistäkin tiiviimpää yhteistyötä. SMALin incoming-seminaari kokoaa yhteen Suomeen suuntautuvan matkailun parissa työskentelevät matkailun ammattilaiset kuuntelemaan ja keskustelemaan ajankohtaisista teemoista.

Ohjelma:

  • 08.45 Rekisteröityminen
  • 09.00 SMAL matkailuelinkeinon yhteistyön asialla, Heli Mäki-Fränti, toimitusjohtaja, SMAL
  • 09.05 Mikä on muuttunut vuodessa? Merja Hart, puheenjohtaja, SMAL Suomi-ryhmä
  • 09.10 SUOMAn aluetapahtumien etäosallistujat, Suvi Ahonen, toiminnanjohtaja, SUOMA
  • 09.30 Visit Finland ja muutosten tuulet, Kristiina Hietasaari, Senior Director, Visit Finland
  • 10.00 Toimivan ekosysteemin voima, Sanna Kärkkäinen, toimitusjohtaja, Visit Rovaniemi
  • 10.20 Verkostoitumistauko
  • 10.45 Case Pohjois-Karjala ja DMC- yhteistyö, Terhi Millar, Development Manager, Visit Karelia
  • 11.05 Paneelikeskustelu: Miten Suomen matkailu saadaan yhteistyöllä kasvuun?
    – Moderaattori: Paco Halonen, varapuheenjohtaja, SMAL Suomi-ryhmä
    – Panelistit: Ari Vuorentausta, toimitusjohtaja, Lapland Hotels
    – Johanna Haataja, myyntijohtaja, A&S Ravintolat
    – Heidi Pajari, Head of B2B Leisure, Central Europe and US, Finnair
    – Mari Viitanen, Sales Manager, Elämys DMC
  • 12.00 Tilaisuus päättyy

Ilmoittaudu 3.9. mennessä!

 


 

Finnish Travel Gala tulee taas!

Finnish Travel Galaa juhlitaan Messukeskuksen Siipi 101-juhlatilassa perjantaina 31.10.2025. Gaala tarjoaa ikimuistoisen illan sekä kotimaisille että kansainvälisille vieraille. Vuodesta 2017 asti järjestetty Finnish Travel Gala kokoaa matkailualan ammattilaiset yhdessä vieraidensa kanssa palkitsemaan toimialan parhaimmistoa. Finnish Travel Galan palkintokategorioihin on tullut monia mielenkiintoisia ehdokkaita, mutta onko sinun suosikkisi jo listoilla?

Sinulla on valtaa vaikuttaa siihen, ketkä ovat palkittavien joukossa! Ehdokkaita voit asettaa yhteen tai useampaan kategoriaan niin monta kertaa, kuin haluat. Jokaisella ehdotuksella on merkitystä, sillä NPS-kyselytutkimukseen pääsee mukaan 10 eniten mainintoja saanutta ehdokasta. Lisäksi asiantuntijaraati nimeää 5 ehdokasta. Vinkkaa siis asiasta myös ystävillesi ja kollegoillesi!

Nimeä suosikkisi 30.6. mennessä!


Matkailun aamukahvit

Seuraavat matkailun aamukahvit järjestetään ti 19.8.2024 klo 10-12. 

Matkailun aamukahvien aihe ja paikka tarkentuu myöhemmin. Save the date!