1 VISITKARELIAN KUULUMISET
2 HANKKEEN KUULUMISET
3 KESÄN TILASTOT
4 SYKSYN KAMPANJA
5 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA
Matka 2026 -messujen ilmoittautuminen avattu!
Matka 2026 -messut lähestyvät kovaa vauhtia ja Pohjois-Karjala on messuilla mukana koko maakunnan yhteisellä 130 m2 messuosastolla. Yleisilme tulee noudattamaan VisitKarelian kirkastettua brändiviestintää. Osastolle varataan pöydät kaikille kunnille ja kaupungeille, joiden alle yritykset ja yhdistykset sijoittuvat.
Tulemme tekemään verkkosivusisältöjä sekä sosiaalisen median postauksia messuille lähtevistä yrityksistä. Messuja varten teetetään myös yhteinen esite. Järjestämme syksyn 2025 aikana muutaman yhteisen tilaisuuden, jossa käydään tarkemmin läpi messuosaston sisältöjä, tavoitteita sekä yhteisiä pelisääntöjä. Kokonaisuudesta vastaa tehtävään valittava projektipäällikkö yhdessä VisitKarelian tiimin kanssa.
Haemme tällä hetkellä innokkaita yrityksiä, DMC-toimijoita ja yhdistyksiä mukaan Pohjois-Karjalan yhteiselle messuosastolle.
Aikataulu:
- Matka ammattilaispäivä, to 15.1.2026
- Yleisöpäivät, pe-su 16.-18.1.2026
Hinta:
- Osallistuminen messuosastolle 500 € / yritys
- Lisäksi majoitus, ruokailut ja kuljetukset omakustanteisesti.
Ennakkoilmoittautuminen on avoinna 15.9.2025 saakka. Huomioithan, että ilmoittautuminen on sitova.
Kysy lisätietoja Terhiltä: terhi.millar@businessjoensuu.fi / p. 050 343 2095.
Hankkeet
Visit Finlandin Itäisen Suomen kestävän matkailun kasvuohjelma (ITSE2) on käynnistynyt ja kohderyhmänä on kansainvälistä kasvua hakevat Visit Finlandin kv-kriteerit täyttävät pk-yritykset sekä kv-kasvua hakevat DMO:t Itä-Suomessa. Kasvuohjelman työpaketit keskittyvät markkinointiin, myynninedistämiseen, kestävään matkailuun sekä tiedolla johtamiseen. Yrittäjille on tulossa loppuvuodesta kaksi myynninedistämisen kv-tapahtumaa Kölnissä 12.11. sekä Amsterdamissa 13.11.2025. Näistä tilaisuuksista on tulossa pian lisätietoja. Meillä on tällä hetkellä työn alla koko maakunnan kattava matkailuhanke, joka tulee mukailemaan Visit Finlandin kasvuohjelman työpaketteja sekä tavoitteita. Näin varmistetaan, että pystymme osallistumaan Visit Finlandin markkinoinnin toimenpiteisiin ja ottamaan mahdollisimman hyvin hyödyn irti ITSE2-ohjelmasta.
Olemme myös hakemassa yhdessä Joensuun kaupungin sekä Itä-Suomen yliopiston kanssa yhteistä kokous- ja kongressihanketta. Hankkeen päätoteuttajana tulee olemaan Joensuun kaupunki. Myös tämän hankkeen toimenpiteet tukevat koko maakunnan matkailua.
Brändikuvaukset
Olemme kesän aikana kilpailuttaneet valokuvaajan, joka tulee tuottamaan uutta kuva- ja videomateriaalia VisitKarelian verkkosivuja sekä markkinointia varten. Kilpailutuksen voitti paikallinen Hotu Outdoors, joka on toiminut mm. myös Pohjoisen Saimaan -hankkeen pyöräilyreittien suunnittelussa sekä kuvaamisessa.
Uusien kuvamateriaalien on tarkoitus tukea maakunnallisia kirkastettuja USPeja, joissa vallitsevina teemoina ovat luonnon värit, karjalainen kulttuuri ja ihmiset, tarinallisuus sekä suomalainen luksus (saunat, järvet, luonto). Kuvauksia toteutetaan tulevan syksyn, talven sekä kesän aikana. Ensimmäiset kuvaukset järjestetään jo syyskuun puolivälissä ja kuvauskohteena on Ruunaan retkeilyalue sekä Koli.
Myynninedistämisen seminaarit Kajaanissa ja Mikkelissä
Visit Finland ja Pro Lakeland 2 järjestävät syksyllä myynninedistämisen polku -seminaarit, jotka keskittyvät matkailuyritysten myynnin edistämiseen. Seminaareissa kuullaan mm. yritysterveisiä onnistujilta, markkina kuulumiset – matkanjärjestäjän puheenvuoro, DMC-yhteistyökumppanuus sekä tiedonvaihdon klinikat. Tapahtumat järjestetään Kajaanissa keskiviikkona 10.9. ja Mikkelissä torstaina 11.9. klo 9.30–16.00. Kyseessä on todella matalan kynnyksen tapahtuma, joten ilmoittaudu mukaan, jos yritykselläsi on edes ripaus kiinnostusta kansainvälisille markkinoille!
Seminaarit ovat osa Itäisen Suomen kansainvälisen matkailun kasvuohjelmaa ja ne on suunnattu matkailualan yrityksille kuuden maakunnan alueella: Kainuu, Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo, Etelä-Savo, Etelä-Karjala sekä Kymenlaakso.
VisitKarelia järjestää maksuttoman yhteiskuljetuksen Kajaanin tilaisuuteen.
Yritysten kansainvälistymisvalmennukset starttaavat syksyllä 2025
Vuoden vaihteessa verkkokyselynä toteutetun yritysten kansainvälistymiskyselyn pohjalta alkavat syksyllä ensi vuoteen jatkuvat eri kasvuvaiheessa olevien matkailuyritysten kansainvälistymisvalmennukset. Valmennuspolku sisältää 4–8 tuntia kestäviä koulutuksia seuraavista aiheista: Kohti kansainvälisiä markkinoita, digitaalinen löydettävyys, digijakelukanavat, asiakkaat ja kohderyhmät sekä markkina-aluevalinnat, markkinoille meneminen ja siellä toimiminen, kumppanuusverkostot ja yhteistyö, kansainvälisen matkailijan ostopolut, tuotteistaminen kansainvälisille markkinoille, hinnoittelu kansainvälisille markkinoille, kansainvälisyen markkinoiden digitaalinen toimintaympäristö ja tiedolla johtaminen sekä matkailuyrityksen myyntiosaaminen.
Kansainvälistymisvalmennukset järjestää Pro Lakeland 2 –hanke. Koulutuskalenteri julkaistaan lähiaikoina. Kaikki koulutukset tullaan järjestämään etänä.
Lisätietoja: Krista Kuosmanen, krista.kuosmanen@kamk.fi
Lakeland virtuaaliaamukahveille uusi päivämäärä 5.9. klo 9–10
Lakeland-matkailuverkosto jatkaa kasvuaan ja pitää seuraavan yhteisen aamukahvitapaamisen perjantaina 5.9. klo 9. Mukana ovat matkailutoimijat Pohjois-Karjalan, Pohjois-Savon, Etelä-Karjalan, Etelä-Saimaan ja Kainuun alueilta. Tällä kertaa keskustelemme tulevaisuuden osaajista ja kansainvälistymisvalmennuksista. Lämpimästi tervetuloa jälleen kahvittelemaan koko itäisen Järvi-Suomen porukan kanssa!
Ilmoittaudu mukaan virtuaaliaamukahveille
Majoitustilastot kesä-heinäkuulta
Kulunut kesä 2025 on ollut matkailun kannalta haastava. Kolea ja sateinen kesäkuu yhdistettynä paahtavan kuumaan heinäkuuhun ei ollut ihanteellinen. Tämä näkyy myös selkeästi kesä-heinäkuun majoitustilastoissa. Kesäkuussa kirjattiin yhteensä 57 956 (-3,1 %) rekisteröitynyttä yöpymistä Pohjois-Karjalassa ja vastaavasti heinäkuussa 99 084 (-5,0 %). Ainoastaan Pielisen Karjalassa päästiin kesäkuussa reilusti plussan puolelle tilastojen näyttäessä +10,8 % kasvua edellisvuoteen nähden reilulla 26 600 yöpymisellä. Heinäkuu puolestaan oli laskusuuntainen. Rekisteröityjen yöpymisten osalta kertyi yhteensä reilu 8,8 miljoonaa euroa (-4,5 %).
Ulkomaalaisten osuus kaikista alkuvuoden yöpymisistä on ollut 7,3 % ja selkeästi eniten matkailijoita on saapunut Saksasta (6 581/+9,7 %). Seuraavaksi eniten ulkomaisia matkailijoita on tullut Itävallasta (2 244/+115,0 %), Ruotsista 1 414 (+5,5 %), Alankomaista (1 276/+29,3 %) ja Ranskasta (1 055/+9,0 %).
Rekisteröimättömän majoituksen osalta kesä-heinäkuun lukemat näyttävät hieman erilaisilta. Kesäkuussa yöpymisiä kirjattiin 21 501 (-14,4 %) ja majoitusmyyntiä 940 321 euroa (-8,9 %). Heinäkuussa yöpymisiä kirjattiin kuitenkin viime vuotta enemmän, yhteensä 36 590 (+2,3 %) ja majoitusmyyntiä (+15,5 %).
Tutustu tilastoihin ammattilaissivustollamme
Verkkosivu- ja sometilastoja
Kesän aikana toteutettiin maksettu somekampanja Facebookissa ja Instagramissa, jonka ansiosta myös kävijämäärät ovat kasvaneet niin verkkosivujen kuin somenkin puolella. Siirryimme lisäksi kesän alkupuolella dataseurannan osalta Matomoon Google Analyticsin sijaan ja olemme saaneet sitä kautta huomattavasti enemmän dataa kuin aiemmin. On mielenkiintoista nähdä, kuinka tilastot vertautuvat ensi vuonna kun saamme dataa koko vuoden ajalta.
Verkkosivuillamme on kesän aikana ollut yhteensä 68 900 kävijää ja huikeat 151 640 sivukatselua. Sivuilla vietetään keskimäärin 1,5 minuuttia ja vieraillaan 2,8 eri sivulla yhden istunnon aikana. Suosituimmat sivumme ovat olleet Ulkoilureitit (29 234 käyntikertaa), Kesäbingo (6 293), Risteilyt (2 686), Karavaanarin Pohjois-Karjala (2 303), Tapahtumat (2 220) ja Kesätekemistä lapsiperheille (1 634).
Instagramissa kesä-elokuun aikana on kertynyt hieman reilu 197 000 katselukertaa (+68 %) ja muutamaa vajaa 300 (+14,4 %) uutta seuraajaa. Facebookin puolella katselukertoja on ollut reilu 482 000 (-34,6 %), linkkien klikkauksia n. 5 800 (-11,1 %) ja uusia seuraamisia 142 (-23,2 %). Vaikka Facebookin osalta kesän tulokset viime vuoteen nähden ovat negatiivisia, on koko alkuvuoden tulokset kuitenkin pysyneet plussan puolella.
Syksy-kampanja käynnistyy!
Syksy ja syyslomat ovat aivan nurkan takana. Tänä vuonna toteutamme syksyn markkinointikampanjan Googlen hakusanamainonnan avulla. Liikennettä tullaan ohjaamaan Googlesta neljälle eri laskeutumissivulle, joissa on erilaisia syyssisältöjä. Kampanja-aika alkaa 1.9. ja jatkuu aina syyslomaviikkojen loppuun 19.10. saakka. Tavoitteena on saada mahdollisimman paljon näkyvyyttä sivuille sekä klikkauksia yrityksien omille verkkosivuille.
Jos haluat saada vielä yrityksesi syystarjouksia mukaan verkkosivusisältöihin, voit laittaa niistä tiedot kuvineen ja linkkeineen Mariannelle: marianne.markkanen@businessjoensuu.fi. Sisältöjä täydennetään sitä mukaan, kun saamme materiaaleja ja ideoita.
Visit Finlandin STF-klinikat
Osana itäisen Suomen elpymishanketta ja yhteistyössä matkailun alueorganisaatioiden kanssa Visit Finland toteuttaa vuonna 2025 Sustainable Travel Finland (STF) -klinikoita itäisen Suomen matkailualan yrityksille. Klinikoiden tavoitteena on tukea STF-ohjelmassa mukana olevia yrityksiä STF-polulla sekä mahdollistaa STF-merkin saavuttaminen yrityksille. Klinikat toteutetaan touko-joulukuussa 2025 Teamsin välityksellä ja ovat avoimia itäisen Suomen matkailualan yrityksille. Klinikat toteuttavat Sitowisen asiantuntijat Elina Levula ja Emma Sairanen.
- Torstai 4.9. klo 9–10: Kestävän matkailun kehittämissuunnitelma
- Torstai 18.9. klo 9–10: Hiilijalanjälkilaskenta
- Torstai 2.10. klo 9–10: Kestävän matkailun tuotteistaminen
- Torstai 16.10. klo 9–10: Kestävän matkailun viestintä
- Torstai 30.10. klo 9–10: Teema määritellään välikyselyn perusteella
- Torstai 13.11. klo 9–10: Teema määritellään välikyselyn perusteella
- Torstai 27.11. klo 9–10: Teema määritellään välikyselyn perusteella
- Torstai 11.12. klo 9–10: Teema määritellään välikyselyn perusteella
Yrityskohtaiset sparraukset
Visit Finland tarjoaa itäisen Suomen matkailualan yrityksille mahdollisuuden varata yhden tunnin (1 h) mittaisen yrityskohtaisen sparraushetken kestävän matkailun asiantuntijan kanssa. Sparrauksen lähtökohtana ovat yrityksen omat haasteet ja kysymykset liittyen kestävään matkailuun, STF-polun vaiheisiin ja kestävän matkailun kehittämissuunnitelmaan. Asiantuntija neuvoo yritystä konkreettisesti antamalla käytännönneuvoja, kertomalla esimerkkejä ja jakamalla materiaaleja. Sparrausaikoja on tarjolla 9 kappaletta ja ne täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.
Varaa sparraus vastaamalla lyhyeen kyselyyn
Kohdemarkkinamaat tutuiksi -webinaarit
Mushroom Boost- Sienimatkailusta uutta elinvoimaa Pohjois-Karjalaan ja Satakuntaan -hanke järjestää kolme webinaaria kohdemarkkinoista Japani, Italia ja Ruotsi. Jokaisessa webinaarissa käydään läpi tietyn kohdemarkkinan erityispiirteitä, parhaimpia myyntikanavia sekä markkinoinninkeinoja. Lisäksi pohditaan, voisiko sienimatkailusta tulla uusi matkailuvaltti kansainvälisille markkinoille.
Webinaarit ovat tarkoitettu Satakunnan ja Pohjois-Karjalan matkailuyrityksille, sienien hyödyntämisestä liiketoiminnassa kiinnostuneille yrityksille sekä muille matkailualan toimijoille: yhteisöt, kehittäjät ja kunnat.
- Ti 2.9.2025 klo 9-10 JAPANI
- Asiantuntijana Jaana Puhakka, yritysasiantuntija ProAgria Itä-Suomi/MKN Itä-Suomi
- Ilmoittautuminen 28.8.2025 mennessä.
- Ti 23.9.2025 klo 9-10 ITALIA
- Asiantuntijana Henrietta Macri, Finlandiamo
- Ilmoittautuminen 19.9.2025 mennessä.
- To 9.10.2025 klo 9-10 RUOTSI
- Asiantuntijana Maria Pick, projektipäällikkö Yrkeshögskolan Novia
- Ilmoittautuminen 7.10.2025 mennessä.
Matkailun aamukahvit
Seuraavat matkailun aamukahvit järjestetään ke 22.10.2025 klo 10-12.
Laita päivämäärä itsellesi jo kalenteriin. Ilmoitamme aamukahvien aiheen sekä tarkemman paikan lähempänä. Mahdollisuus osallistua myös Teams-etäyhteydellä.