1 MITEN VASTUULLINEN MATKAKOHDE KEHITTYY?
2 TALVILOMIEN MARKKINOINTI
3 VENÄJÄN KARJALAN YHTEISTYÖ
4 MÖKKIVARAUKSET POHJOIS-KARJALASSA
5 SYDÄNKARJALA-MATKAILUBRÄNDI
6 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA



1 OTSIKKO TÄHÄN

Miten vastuullinen matkakohde kehittyy?

Viime toukokuussa käynnistynyt kestävän matkailun ohjelma on otettu alueellamme avosylin vastaan. Pohjois-Karjalassa on nyt jo kuusi STF-merkittyä yritystä ja uusia tulossa tasaiseen tahtiin. STF-polulla on tällä hetkellä 13 yritystä eri puolilta maakuntaa, ja mukaan voi lähteä milloin vain. Vastuullisuus puhuttaa ja pohdituttaa, mutta ennen kaikkea se on saanut monet yrittäjät tekemään heille luonnollisista vastuullisuusarvoista myös asiakkaille näkyviä. Kiitos, kun rakennatte kanssamme yhtä kasvun peruspilareista!

Olemme kestävän matkailun osalta siinä positiivisessa pisteessä, jossa voimme ryhtyä viestinnän ja markkinoinnin keinoin aidosti luomaan kohteemme imagoa vastuullisena matkakohteena.  Vastuullisuusviestinnässä ei pidä kompastua näennäisyyksiin, vaan tukeutua vahvasti konkretiaan ja jokapäiväiseen tekemiseen, joka on ulkopuolisen tahon ja viime kädessä asiakkaiden aidoksi todistamaa. Tämä pätee sekä destinaatio- että yritystasolla. Tämän vuoden aikana tulemme muun muassa rakentamaan VisitKarelian verkkosivuille omat osiot, josta asiakas löytää sertifioidut, STF-merkityt palvelut helposti.

Tukena niin STF-merkkien ja sertifikaattien suorittamisessa kuin vastuullisuusviestinnässäkin on VisitKarelian ohella myös alueella jo toimivia tai käynnistyviä hankkeita sekä kehitysyhtiöitä. Vastuullisuustyö ei ole pikamatka vaan maraton monine etappeineen. Sillä matkalla olemme kaikki yhdessä.

Tehdään vastuullinen matkailuvuosi 2021!

Anne Kokkonen
markkinointikoordinaattori
kestävän matkailun yhteyshenkilö



2 TALVILOMIEN MARKKINOINTI 

Talvilomien materiaalit visitkarelia.fi-sivustolle

Talvisesonki on pian täällä, ja täydennämme sekä kauempaa tulevia matkailijoita että lähikohderyhmää ajatellen tietoja verkkosivuillemme. Ilmoitathan seuraavat sisällöt meille, mikäli haluat niiden näkyvän VisitKarelian verkkosivuilla tai mahdollisesti somekanavissa talvisesongin aikana.

  • Valmiit talvilomapaketit
  • Alueelliset viikko-ohjelmat
  • Hiihtolomien aikaan järjestettävät/suunnitellut tapahtumat
  • Hiihtolomien aktiviteetit/teemaretket.
  • Etätyöpaketit
  • Tekemistä pakkaspäiviin
  • Jotain muuta talviseen lomailuun liittyvää?

Jatkossa sivustomme sisällöntuotanto keskittyy pääasiassa eri teemojen ja sesonkien mukaisiin sivuihin, joita meidän on myös helppo markkinoida juuri kyseisestä teemasta kiinnostuneelle kohderyhmälle. Onko mielessäsi jokin teema, joka ehdottomasti ansaitsisi oman sivun talvikaudelle? Vinkkaa siitä meille!

Tutustu uudistuneeseen sivustoon



3 VENÄJÄN KARJALAN YHTEISTYÖ

Yhteistyö Venäjän Karjalan suuntaan tiivistyy

Pohjois-Karjala, Etelä-Karjala ja Karjalan tasavalta allekirjoittivat joulukuussa kolmivuotisen yhteistyösopimukseen. Toimintatasolla mukana on myös Kainuu. VisitKarelialla on keskeinen rooli suuralueen yhteistyön koordinoinnin osalta ja vastuuhenkilönä toimii Russia Account Manager Anna Härkönen.

Venäjän Karjalan ja rajaseudun maakuntien välisen yhteistyön tavoitteena on kehittää ja markkinoida uusia rajanylittäviä reittejä ja matkailutuotteita kansainvälisille markkinoille. Matkanjärjestäjät rajan molemmin puolin tapaavat helmikuussa, jolloin tavoitteena on synnyttää uusia reittejä ja tuotteita kausille 2022–2023. Ensimmäiset tuotteet ja reitit on tarkoitus olla valmiina keväällä 2021.

Yhteistyöllä tavoitellaan myös uusia kohderyhmiä Venäjältä esimerkiksi Venäjän Karjalaan Pietarista ja Moskovasta saapuvia matkailijavirtoja hyödyntäen.

Lue tiedote yhteistyösopimuksesta

Niiralan rajanylityspisteen kautta voi pian saapua e-viisumilla

Hyviä uutisia Moskovasta! Venäjän hallitus on 16.1. tekemällään päätöksellä lisännyt rajanylityspisteitä, joiden kautta on mahdollista saapua Venäjälle yhtenäisellä e-viisumilla. Mukana on myös Niirala-Värtsilän rajanylityspiste. E-viisumilla ei toistaiseksi kuitenkaan vielä voi matkustaa Venäjälle koronapandemiasta johtuvien rajoitusten vuoksi.

—–

Dokumentti päätöksestä

 



4 MÖKKIVARAUKSET POHJOIS-KARJALASSA

Mökkeily on pop – Lomarenkaan kasvuprosentit

Lomarenkaan mökkivarausten luvut sekä viime syksyn, talven että tulevan kesän osalta ovat Pohjois-Karjalan osalta positiivista luettavaa. Tälle vuodelle odotellaan etenkin vilkasta helmikuuta ja mökkikesää!

  • Lokakuussa 2020 varausten lukumäärä kasvoi 85 %. Kasvu selittyy kotimaahan kohdistuneilla syyslomamatkoilla.
  • Marraskuun 2020 ja huhtikuun 2021 väliset varaukset Pohjois-Karjalassa ovat plussalla 45 %. Vilkkaimmat kuukaudet ovat joulukuu ja helmikuu.
  • Kesän varaustilanne on myös kovin positiivinen, sillä ennakkovarauksia on selvästi enemmän kuin vuosi sitten tähän aikaan.
  • Koko tilikauden (1.10.20-30.9.21) varaustilanne Pohjois-Karjalassa on ennätyksellinen, varauksia on +76 % enemmän kuin vuosi sitten samaan aikaan.

Mökkivarausten kasvu antaa aihetta myös oheispalveluiden viestinnän tehostamiselle ja esimerkiksi Kolilla jouluna pilotoidun lähiruokapalvelun kehittämiselle. Kuinka saamme mökeille saapuvat lomalaiset oheispalveluiden pariin entistä tehokkaammin?



5 SYDÄNKARJALA-MATKAILUBRÄNDI

sydankarjala

Keski-Karjalasta matkailun Sydänkarjala

Menneen syksyn aikana Keski-Karjalan alueelle luotiin oma matkailumarkkinoissa hyödynnettävä brändi. Matkailubrändi suunniteltiin yhdessä seudun matkailutoimijoiden kanssa ja jatkossa sitä käytetään kaikessa alueen matkailua koskevassa markkinointiviestinnässä. Prosessin aikana määriteltiin alueen brändiydin – alueen nimi, slogan, tarina, kärkiteemat ja -viestit, viestinnän äänensävy, kuvamaailma – sekä tätä kokonaisuutta tukeva visuaalinen ilme – logo, värit, grafiikka.

Brändiydintä ja tarinaa tukeviksi teemoiksi valittiin kiireettömyys, etäisyys, maalaisuus ja luonnollisuus. Ohjaava idea taustalla on, että elämänrytmi ja elämänasenne ovat täällä selvästi kiirekeskuksia rauhallisempi. Kiireettömyys perustuu osittain alueen vahvaan maalaistaustaan, mutta myös etäisyyteen kasvukeskuksista. Tämä myös osaltaan luo pohjan niin sanotulle ”karjalaiselle vieraanvaraisuudelle”, koska kiireettömyyden ansiosta meillä on halutessamme aikaa ja energiaa jutella toistemme kanssa ja kohdata ihmiset juuri sellaisina kuin he ovat. Maalaisuudesta ja etäisyydestä johtuen koko aluetta yhdistää myös positiivinen kotikutoisuus. Luonto on täällä lähellä ja sellaista kuin se on. Tämä pätee yhtä lailla myös ihmisiin.

Värisävyissä haettiin luonnollisuutta ja ne on ammennettu lähiympäristöstä: punainen punamullasta, vihreä metsistä, sininen vesistöistä, kulta ja nude auringon kajosta. Kuvissa kuvataan ihmiset läheltä ja maisemat kaukaa. Näin kerrotaan, että ihmisiä on helppo lähestyä ja ihmiset ovat ystävällisiä. Kaukaa kuvatut maisemat taas kertovat, että luonto on lähellä ja sitä riittää. Äänensävyllä haettiin puolestaan positiivista vaatimattomuutta, joka kuvastaa hyvin alueen ilmapiiriä. Puheessa ei normaalistikaan käytetä ylisanoja taikka luonnotonta hehkutusta, siksi äänensävynkin haluttiin olevan tyyni, toteava, särmikäs, lämmin ja ystävällinen. Sydänkarjalan logo syntyi karjalaisen käsityökulttuurin pohjalta virvittäin ompelusta. Graafiset elementit tukevat virvittäin ompelua, mikä antaa miltei loputtomat mahdollisuudet rakentaa erilaisia brändiä tukevia graafisia kuvioita.

Parhaillaan uuden Sydänkarjala-brändin alle kootaan omia verkkosivuja ja some-kanavia. Brändillä, verkkosivuilla, some-kanavilla ja markkinoinnilla on tarkoitus tuoda alueen matkailupalvelut paremmin kaikkien saavutettavaksi. Kevättalven aikana julkaistava verkkosivusto avautuu osoitteessa: www.sydankarjala.fi.

Keski-Karjalan matkailubrändi toteutettiin Kasvua ja yhteistyötä Keski-Karjalan matkailuyrityksille -hankkeen (EAKR) kautta.



6 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA

Webinaareja, tunnuslukuja ja ruokamatkailukilpailu

Hungry for Finland -kilpailu etsii ruokamatkailun helmiä

Kansallinen Hungry for Finland-ruokamatkailukilpailu on avattu! Kisaan voi osallistua 18.3.2021 saakka. Finalistit valitaan kesäkuussa 2021 ja voittajat julkistetaan 16.9.2021.

Kilpailun tavoitteena on vahvistaa elämyksellisen ruokamatkailun tuotteistamista ja siihen voi osallistua jo olemassa olevalla ruokamatkailutuotteella tai kehitteillä olevalla innovatiivisella, uudella ratkaisulla. Tavoitteena on rohkaista ruokaan ja matkailuun liittyviä verkostoja kehittämään vastuullisuuteen ja paikallisuuteen perustuvaa ruokamatkailutarjontaa.

Mitä palkinnoksi?

Voittaja palkitaan 3000 euron tuotekehitysrahalla. Sijoittuneista (1.-4.) tehdään edustavat markkinointivideot yritysten käyttöön. Lisäksi sijoittuneilla on mahdollisuus osallistua sparraukseen ja he saavat markkinoinnillista näkyvyyttä Visit Finlandin kanavissa.

Lue lisää kilpailuun osallistumisesta ja arvioinnista


Pielisen Karjalan tulevaisuusfoorumi – Uskalla innostua

Pielisen Karjalan tulevaisuusfoorumi teemalla Uskalla innostua – löydä oma tiesi, striimataan torstaina 18.2.2021 klo 12-16.40 PielisAreenalta Nurmeksesta.

Tulevaisuusfoorumin aiheet ja puhujat:

  • Muutosvoimaa 2020 – Heitä viime vuosisadan opit muutosjohtamisesta jo romukoppaan / Mika Sutinen, industrial partner
  • Älykäs automaatio liiketoiminnan murrosta tukemassa / Tommi Kovalainen, director, digital droductivity / intelligent Automation, CGI
  • XR-teknologioista lisäarvoa liiketoimintaan / Tommi Teronen, co-founder, Teatime Research Oy

Lue lisää ja ilmoittaudu

……….


Kalevala Kartalle -jatkowebinaari

Visit Finland järjestää Kalevala Kartalle -jatkowebinaarin torstaina 25.2. klo 9-14.

Webinaarin tarkoituksena on ottaa kantaa miten Kalevalaa tuotteistetaan nykykuluttajalle ja mitä Kalevala on nykypäivänä. Ohjelmassa on muun muassa Kulttuuriperintö elämystuotteena-paneelikeskustelu, markkinakatsauksia ja yrittäjätarinoita. Sauna tuotteena -puheenvuoron pitävät Timo Rui ja Tarja Kupiainen Karelia AMK:sta.

Webinaari on maksuton.

Ilmoittaudu mukaan


Tourist Experiences Next Door – rajanylittävä yhteistyö

Webinaari torstaina 18.2. klo 12.30-15.00 (EET). Aiheena mm. matkailuyritysten yhteistyö rajan molemmin puolin, matkailutoimialan tulevaisuus ja vastuullisuus matkailussa.  Webinaarissa tulkkaus FI/RU.

Puhujina: Viktor Bychkov, Ville Haapasalo, Laura Olin ja Anu Nylund. Tilaisuuden juontaa Maria Melnikova.

Lue lisää ja ilmoittaudu

—————————


Marraskuun yöpymistilastot

Marraskuussa 2020 Pohjois-Karjalassa kirjattiin 23 500 yöpymistä (-16,8 %), joista kotimaisia oli 18 300. Ulkomaisia yöpymisiä oli 5 200 yötä. Kotimaiset yöpymiset vähenivät 24 prosenttia ja ulkomaalaiset yöpymiset lisääntyivät 23 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan.

Tammi-marraskuun yöpymiset Pohjois-Karjalassa:

Kotimaiset yöpymiset 348 000 (-15,8 %)
Ulkomaalaiset yöpymiset 30 600 (-54,7 %)
Yhteensä 378 000 (-21,3 %) yötä.

Katso tarkemmat tunnusluvut


 


Matkailun aamukahvit

Seuraavat matkailun aamukahvit järjestetään ti 23.2. klo 10-12.

Tilaisuuteen voi osallistua etänä Zoomin kautta.

Osallistu aamukahveille

Maaliskuussa kahvittelemme ti 23.3. klo 10-12 ja huhtikuussa ti 27.4. Aamukahvien teemat ilmoitetaan erillisessä sähköpostikutsussa.