1 TOIMITUSJOHTAJAN KYNÄSTÄ 
2 TALVEN MARKKINOINTI
3 VASTUULLISEN MATKAILIJAN PROFIILI
4 EUROSTAT-TILASTOINTI
5 KUULUMISIA WORKSHOPEISTA
6 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA



1 TOIMITUSJOHTAJAN KYNÄSTÄ 

Yhteistyöllä uuteen vuoteen

Monilla toimijoistamme on sesonkiaika kuumimmillaan tai lumen tulon myötä hyvää vauhtia starttailemassa. Korviimme kantautuvat uutiset huonontuvista koronaluvuista, etätyösuosituksista ja maskipakoista varmastikin tuovat epävarmuutta tämän, varsinkin ravintola-ja tapahtuma- alalle, tärkeän sesongin onnistumisesta. Moni yritys alalla todellakin tarvitsisi tämän onnistuneen pikkujoulukauden myynnin sekä laajemmin ajateltuna talven ilman rajoituksia aukioloajoista tai kokoontujamääristä. Se, mitä on pakko ollut oppia parin viime vuoden aikana alallamme, on ollut epävarmuuden sietäminen ja sen kanssa eläminen. On ollut pakko tehdä suunnitelma A, B ja C ja mennä sen mukaan, mitä vallitseva tilanne sallii.

Kaiken tämän epävarmuuden keskellä on ollut positiivista huomata, että sellainen yhdessä tekemisen henki on noussut esille siellä täällä maakunnan toimijoiden joukossa. Esimerkiksi kyläyhdistykset, matkailuyhdistykset, kunnat, kaupungit ja yksittäiset matkailuyrittäjät tekevät toimenpiteitä yhdessä ja yhteinen tavoite mielessä. Tavoite ja tahtotila siitä, että katsotaan kohti tulevaisuutta ja yhdessä tehdään ne toimenpiteet, joilla saamme matkailusta varteenotettavan elinkeinon alueellemme ja vetovoimatekijän vailla vertaa. Vuosi vaihtuu pian ja tekemistä riittää, mutta kannattaa kaiken kiireenkin keskellä ottaa hetki aikaa ja miettiä viimeistään tässä vaiheessa ne omat tavoitteet tulevalle vuodelle. Miettiä vaikka sitäkin, olisiko vielä joku kumppani, jonka kanssa yhteistyötä voi tiivistää, tai aloittaa ihan uuden yhteistyön. Kun tavoitteet on kirkkaana mielessä tai parempi vielä paperilla, on niitä kohti helpompi suunnata.

  Hyvää ja kaupallisesti menestyksekästä loppuvuotta kaikille!

Auli Kauppinen
Toimitusjohtaja
VisitKarelia
+358 40 7070 359
auli.kauppinen@visitkarelia.fi



2 TALVEN MARKKINOINTI

vk-winter-koli

VisitKarelian joulusivu kerää laadukasta liikennettä

Ilmoita palvelusi 30.11. mennessä!

VisitKarelian tontut ovat rakennelleet visitkarelia.fi-verkkosivuille joulusivun ja sivulle ohjaavan Google-kampanjan, joka ohjaa sivulle datan mukaan erittäin kiinnostunutta yleisöä. Sivulle pääset mukaan vielä 30.11. asti ilmoittamalla omista joulunajan palveluistasi kertovan verkkosivun Annelle sähköpostitse.

Etsimme pääasiassa joulun majoituspaketteja, mutta myös muuta joulunodotukseen liittyvää oheisohjelmaa nostetaan sivuille. Joulusivulle emme nosta pikkujoulupaketteja, joulunavauksia tai joululounaita.

Talvilomien paketit ja ohjelmat

Miten mukaan talven markkinointiin?

Keräämme parhaillaan tietoja talvilomaviikkojen majoituspaketeista ja aktiviteeteista VisitKarelian talvisivulle. Myös tälle sivulle ohjataan liikennettä jo nyt kampanjoinnin kautta, joten ilmoita talven opastetut retket, majoituspaketit ja tapahtumat meille ja olet mukana talven markkinoinnissa.

Mihin ilmoitan oman yritykseni joulu- ja talvituotteet?

Ilmoita omat tuotteesi verkkosivulinkin muodossa Annelle osoitteeseen anne.kokkonen@visitkarelia.fi tai kysy lisätietoja puhelimitse numerosta 040 751 2744.



3 VASTUULLISEN MATKAILIJAN PROFIILI

Oletko pohtinut asiakkaasi vastuullisuusarvoja?

Oletko koskaan pohtinut asiakkaasi arvomaailmaa, kuten vastuullisuuden ja kestävien valintojen merkitystä? Haluaisitko kirjata ylös ajatuksiasi siitä, missä kanavissa tavoitat potentiaaliset asiakkaat parhaiten ja mitkä viestit heitä puhuttelevat?

Ota käyttöön valmis pohja asiakasprofiilin määrittelyyn. Pohja sopii vastuullisuusnäkökulman lisäksi hyvin myös yleiseen asiakasprofiilin määrittelyyn.

Lataa täytettävä pohja täältä

Lisätietoja kestävän matkailun kehittämisestä ja markkinoinnista saa Annelta: anne.kokkonen@visitkarelia.fi tai p. 040 751 2744.

Siirry VisitKarelian vastuullisuussivustolle



4 EUROSTAT-TILASTOINTI

Muutoksia vapaa-ajan asuntojen ja huoneistojen tilastointiin

Vuoden 2022 alusta Eurostat julkaisee neljännesvuosittain tiedot Airbnb:n, Expedian, Booking.comin ja Tripadvisorin kautta varatuista yöpymistä. Tiedot koostuvat pääasiassa yksittäisistä huoneistoista ja vapaa-ajan asunnoista. Hotellit ja leirintäalueet on rajattu pois tilastoista. Aiemmin vastaavat tiedot on julkaistu kerran vuodessa.

Tilastojen perusteella voi esimerkiksi tehdä päätelmiä siitä, kuinka iso osa varauksista tehdään näiden alustojen kautta. Vuoden 2018 ja 2019 tilastojen perusteella nähdään, että 35 % venäläisistä ja 23 % saksalaista teki varauksensa alustojen kautta. Kotimaisista yöpymisistä vain 7 % varattiin edellä mainittujen alustojen kautta vuonna 2019.

Vuonna 2019 alustojen kautta varattujen yöpymisten osuus Pohjois-Karjalassa oli 28 %. Uudet tilastoluvut saadaan loppuvuodesta 2021, jolloin nähdään, miten koronatilanne on vaikuttanut tilanteeseen ja varausalustojen käyttöön. Suurin osa Pohjois-Karjalan majoituskohteista käyttää yhtä tai useampaa alustaa.

Muutos ei vaadi toimenpiteitä matkailuyrityksiltä.

Lue koko artikkeli



5 KUULUMISIA WORKSHOPEISTA

Pohjois-Karjala kiinnostaa osana Lakelandia

Syksyn kuluessa Leena on osallistunyt viiteen Visit Finlandin järjestämään kansainväliseen workshopiin, joista kolme järjestettiin paikan päällä Saksassa, Belgiassa ja Hollannissa ja kaksi etäyhteydellä. Kaikissa esittelijöinä oli viiden maan alue-edustajia Suomesta, Ruotsista, Islannista, Virosta ja Färsaarilta. Workshopeista tulleet liidit ohjataan suoraan niille yrityksille, joilla on matkanjärjestäjien etsimiä palveluita. 

Tärkeimmät havainnot workshopeista:

  • Matkanjärjestäjät etsivät muun muassa valmiita autokiertomatkoja, seikkailullisia luontolomia, uusia vuokramökkejä ja mahdollisuuksia villieläinten katseluun.
  • Brysselin ja Amsterdamin workshopissa oli täysin uusia kontakteja, jotka kiinnostuivat erityisesti Pohjois-Karjalan autenttisuudesta ja luontoelämyksistä. Useimmat uusista kontakteista haluavat tulla tutustumaan kohteeseen ensin itse. Matka2022-messujen jälkeen järjestettävälle post tour-tutustumismatkalle Pohjois-Karjalaan onkin ilmoittautunut mukaan jo useita workshopissa tavattuja yhteistyökumppaneita.
  • Saksassa tulevan talven panostuksissa pelataan varman päälle ja suunnataan Lappiin. Myös kesän 2022 osalta ollaan varovaisia. Uusien tuotteiden osalta keskustellaan talvesta 2022-2023 ja kesästä 2023. Belgian ja Hollannin suunnalla kiinnostusta oli myös tälle talvelle.
  • Yksi tärkeistä puheenaiheista oli saavutettavuus. Keskusteluissa kysyttiin muun muassa monipuolista talvilomakohdetta, missä palvelut ovat kävelyetäisyydellä toisistaan.
  • Pohjois-Karjalasta ollaan erittäin kiinnostuneita, mutta kohteena alue on vielä vieras, joten tunnettuus on ensin rakennettava Lakeland-brändin kautta.


Vinkkilista – Mitä teen, kun saan matkajärjestäjäliidin?

  • Ole yhteydessä – Ole pikimmiten yhteydessä matkanjärjestäjään ja kerro mistä/keneltä sait liidin ja esittele itsesi. Lyhytkin viesti riittää. Jos et heti voi/ehdi/pysty vastaamaan kysymyksiin, kerro milloin palaat asiaan.
  • Vastaa kysymyksiin – Palaa sovitusti asiaan ja vastaa kysymyksiin joihin kaivattiin vastauksia, kuten ohjelmatietoihin ja hintoihin.
  • Kerro lisätietoja – Kerro myös miten kohteeseen pääsee, millä kielillä palvelu toteutetaan ja mikä tekee juuri teistä parhaan valinnan matkanjärjestäjälle ja heidän asiakkailleen. 
  • Palaa asiaan ja kontaktoi uudelleen – Ole ensikontaktin jälkeen aktiivinen, vaikka matkanjärjestäjästä ei heti kuuluisi mitään. Pidä VisitKarelian yhteyshenkilö ajan tasalla tilanteen etenemisestä ja kysy tarvittaessa apua.


6 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA

vk-cottage-cottagelife-autumn

DataHub-valmennukset joulukuussa

Visit Finlandin lanseeraama ilmainen DataHub-tietokanta  mahdollistaa suomalaisen matkailutuotetiedon hyödyntämisen useissa eri kansainvälisissä ja kotimaisissa digitaalisissa kanavissa. Yritykset voivat itse tallentaa tiedot yrityksestään sekä tarjoamistaan tuotteista ja palveluista DataHub-tietokantaan. DataHubista yritys- ja tuotetietoa voidaan hakea moniin eri kansainvälisiin ja kotimaisiin kanaviin, kuten Visit Finlandin verkkokanaviin ja B2B-kanaviin, alueellisille verkkosivuille ja kaupallisille toimijoille. Jatkossa tuotetietoa hyödynnetään myös uudella perustettavalla Lakeland Finland Market Place -alustalla.

Lakeland Finland -hanke järjestää alueen matkailuyrittäjille DataHub-valmennuksen

Keskiviikkona 1.12.2021 klo 13-14.

Lue lisää ja ilmoittaudu pe 26.11. klo 18 mennessä

Visit Finlandin DataHub-sisältöklinikka

Perjantaina 3.12.2021 klo 10-11.30.

Ohjelma:
10-10.15 Intro + DataHub lyhyesti
10.15-10.30 VF.comin näkyvyydet yrittäjille + aikataulu
10.30-10.45 Finland Travel Pro -B2B-työkalu, näkyvyys + aikataulu
10.45-11.15 Matkailutuotteiden kaupallisen sisällön sparrausta ja ohjeistusta

Lue lisää ja ilmoittaudu

 


Lokakuun yöpymisissä ja majoitusmyynnissä uusi ennätys

Edellinen ennätys vuodelta 2015

Rekisteröidyt yöpymiset Pohjois-Karjalassa lisääntyivät lokakuussa 19 prosenttia ja rekisteröity majoitusmyynti peräti 39 prosenttia (2,5 milj. euroa) viime vuoden lokakuuhun verrattuna. Lokakuun 2021 luvut ovat myös huomattavasti parempia kuin koronaa edeltävinä vuosina. Edellisen kerran lokakuun yöpymisten määrän ennätys rekisteröitiin vuonna 2015, jolloin yöpymisiä oli 38 484, kun vastaava luku tänä vuonna oli 42 397 yöpymistä.

Suurin kasvu tuli Joensuusta yöpymisten lisääntyessä 48,8 %, mutta myös Pohjois-Karjalan muilla alueilla oli selkeästi kasvua. Kasvu tuli pääasiassa kotimaasta sekä vapaa-ajan matkustuksen että työmatkustuksen lisääntyessä.

Rekisteröimätön majoitusmyynti kasvoi lokakuussa 14,1 % ollen 176 000 euroa. Tammi-lokakuussa rekisteröimättömän majoituksen myynti on kasvanut 29,5%. Yhteensä (rekisteröity ja rekisteröimätön) tammi-lokakuu majoitusmyynti on 24 miljoonaa euroa, mikä on 4,7 miljoonaa euroa enemmän kuin viime vuonna.

Lue tarkemmat tiedot VisitKarelian ammattilaissivustolla


 


Matkailun aamukahvit

Seuraavat matkailun aamukahvit järjestetään ke 15.12. klo 10-12 Valamon luostarin Kulttuurikeskuksen salissa.

Joulukuun aamukahvien aiheena on VisitKarelian kasvustrategia ja vuoden 2022 toimintasuunnitelma. Aamukahvien osallistujat pääsevät myös mukaan Pohjois-Karjalan matkailun kotimaan kärkiviestien muodostamiseen. Paikan päälle saapuvilla on mahdollisuus osallistua Valamon luostarin esittelykierrokselle tilaisuuden päätteeksi.

Tilaisuuteen voi osallistua myös etänä.

Ilmoittaudu aamukahveille