1 TOIMITUSJOHTAJAN KYNÄSTÄ 
2 YDINVIESTITYÖPAJA
3 STF-YRITYKSET
4 RYHMÄMYYNTIPÄIVÄT 2022
5 HANKEMAHDOLLISUUKSIA
6 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA



1 TOIMITUSJOHTAJAN KYNÄSTÄ 

Terveisiä talven ihmemaasta!

Vuosi lähestyy loppuaan ja joulun tunnelma on jo käsin kosketeltavissa. Säät ovat suosineet, sillä maakunnassamme on lumipeite jo joka paikassa ja voisi sanoa, että on vihdoin kunnon talvi. Kaikki talviaktiviteetit ovat käden ulottuvilla ja talvinen luonto kauneimmillaan. Tämä haastava vuosi 2021 on loppumaisillaan ja vaikka matkailuvuosi on ollut alueellemme olosuhteisiin nähden suotuisa, niin uskoisin että en ole ainoa, joka toivoo pandemiatilanteen vihdoin hellittävän. Tilanteesta huolimatta katson toiveikkain mielin tulevaa vuotta ja toivon, että pystymme toteuttamaan kaikki suunnitellut matkailumarkkinoinnin toimenpiteet. Tähyämme strategian mukaisesti ulkomaille, mutta myös kotimaisista matkailijoista havittelemme uusia kävijöitä ja jo vanhoja tuttuja palaamaan palveluidemme ja upeiden matkailukohteidemme pariin.

  Tunnelmallista joulun aikaa ja hyvää uutta vuotta!

Auli Kauppinen
Toimitusjohtaja
VisitKarelia
+358 40 7070 359
auli.kauppinen@visitkarelia.fi



2 YDINVIESTITYÖPAJA

vk-kolihusky-nainen-ja-husky-kolilla

Osallistu VisitKarelian kotimaanmarkkinoinnin ydinviestien määrittelyyn

VisitKarelian kotimaanmarkkinoinnin ydinviestit muodostetaan virtuaalityöpajassa, jonka kohdat voit täyttää itsenäisesti aikaan ja paikkaan katsomatta omalta tietokoneeltasi tai mobiililaitteella. Apunasi alustalla toimivat Salla Laajavaara ja Eveliina Saarimaa FlowHouselta. Olet lämpimästi tervetullut mukaan luomaan kanssamme vaikuttavaa yhteistä viestinnän ääntä, jonka tavoitteena on inspiroida kotimaan matkailijaa matkustamaan Pohjois-Karjalaan.

Ohjeet työskentelyyn:

-Voit täyttää työpajan tehtävät omassa tahdissasi. Varaa aikaa noin puoli tuntia.
-Vastaukset tallentuvat alustalle ja voit halutessasi myöhemmin jatkaa siitä kohdasta mihin jäit.
-Voit hypätä kohtia myös yli, mikäli et halua vastata jokaiseen kohtaan.
-Näet muiden antamat kommentit oman vastauksesi lähettämisen jälkeen.

Työpajaan voi osallistua 6.1.2022 asti.

Antamianne tietoja käytetään ainoastaan anonyyminä markkinoinnin ydinviestien tueksi.

Osallistu työpajaan Howspacessa



3 STF-YRITYKSET

Pohjois-Karjalassa jo yhdeksän STF-yritystä

Järvi-Suomen alueella yhteensä 41 STF-merkkiä

Sustainable Travel Finland -ohjelman on suorittanut Pohjois-Karjalassa jo yhdeksän yritystä. Järvi-Suomen alueella STF-merkkejä on yhteensä 41, joten Pohjois-Karjalassa on syytä tyytyväisyyteen. Tiesithän, että STF-ohjelmaan voi hypätä mukaan milloin tahansa? Ensi vuonna tavoitteemme on saada maakuntaan useampi uusi STF-merkki ja tarjota vastuullisuuteen panostaville yrityksille entistäkin enemmän näkyvyyttä kanavissamme.

STF-merkin ovat suorittaneet seuraavat alueellamme toimivat yritykset:

Äksyt Ämmät, Hyvärilä Nuoriso- ja matkailukeskus, Huoneistohotelli Lietsu, Puukarin Pysäkki, Break Sokos Hotel Bomba , Break Sokos Hotel Koli, Original Sokos Hotel Kimmel, Original Sokos Hotel Vaakuna  ja Pohjolan Matka

Lisätietoja kestävän matkailun kehittämisestä ja markkinoinnista saa Annelta: anne.kokkonen@visitkarelia.fi tai p. 040 751 2744.

Siirry VisitKarelian vastuullisuussivustolle



4 RYHMÄMYYNTIPÄIVÄT 2022

vk-mies-seisoo-pielisen-jäällä

 

Tule mukaan ryhmämyyntipäiville helmikuussa 2022!

Tavoita ryhmäasiakkaat Joensuussa ja Jyväskylässä

VisitKarelia järjestää Pohjois-Karjalan matkailutarjontaa esittelevät ryhmämyyntipäivät 1.-2. helmikuuta 2022. Aloitamme Joensuusta tiistaina 1. helmikuuta ja suuntaamme Jyväskylään seuraavana päivänä yhteisellä bussikuljetuksella. Tervetuloa mukaan esittelemään matkailukohteesi tarjontaa potentiaalisille ryhmä- ja yritysasiakkaille.

Myynti- ja esittelypaikan hinta on 500 € (sis. alv. 24 %)

Hintaan sisältyy:
– osallistuminen molempiin myyntipäiviin (hinta on sama, vaikka osallistuu vain yhteen myyntipäivään)
– myyntipöytä, huom. max. 2 henkilöä per esittelypiste
– yhteiskuljetus Jyväskylään
– tarjoilu asiakkaille
– kantele-esitys molempina päivinä
– asiakaskutsut, tilaisuuden hallinnointi ja jälkimarkkinointi tilaisuuteen osallistuneille.

Sitovat ilmoittautumiset 31.12.2021 mennessä.

Ilmoittautuneiden kanssa pidämme tammikuussa erillisen palaverin päivien kulusta ja järjestelyistä.

Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan



5 HANKEMAHDOLLISUUKSIA

Harvaan asuttujen alueiden matkailuhankehaku

Harvaan asuttujen alueiden luonto-, ruoka-, kalastus- ja metsästysmatkailun kehittämishankehaku aukeaa vuonna 2022. Mikäli olet kiinnostunut maaseudun ruoka-, luonto-, kalastus- ja metsästysmatkailun kehittämisestä, osallistu infotilaisuuteen keskiviikkona 12.1.2022 klo 9-11. Tilaisuudessa kerrotaan tulevan hankehaun tavoitteista ja linjauksista, ja kuullaan matkailualan yrittäjien esityksiä.

Webinaarin ohjelma ja linkki julkaistaan lähempänä tilaisuutta, mutta aika kannattaa laittaa kalenteriin jo nyt.

Seuraa tilaisuuden tietojen täydentymistä tällä sivulla

Webinaarin kohderyhmänä ovat maaseudun ruoka-, luonto-, kalastus- ja metsästysalan kehittäjät, yrittäjät ja muut toimijat. Harvaan asutun maaseudun määritelmä pohjautuu Suomen ympäristökeskuksen ylläpitämään paikkatietopohjaiseen kaupunki-maaseutuluokitukseen.

Tilaisuuden järjestävät yhteistyössä Lapin ELY-keskus ja Harvaan asuttujen alueiden parlamentaarinen työryhmä.

Lisätietoja:

Lapin ELY-keskus: Anne Ristioja, puh. 0295 037 118, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Maa- ja metsätalousministeriö: Auli Sihvola, puh. 029 5162 442, etunimi.sukunimi@gov.fi

 

Karelia CBC-ohjelman täydentävä hakukierros käynnissä

Karelia CBC-ohjelman päättyneistä hankkeista käyttämättä jäänyttä rahaa voi hakea uudelleen 17.3.2022 asti. Rahoitettavat hankkeet ovat joko kehittämis- tai kapitalisaatiohankkeita. Tukiprosentti on 90 % ja hankkeen toteuttaminen vaatii partnerin Venäjän Karjalasta.

Kehittämishankkeessa työskennellään ohjelman toimintalinjan ja toimintalinjaelementin mukaisen erityistavoitteen saavuttamiseksi. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat minimissään 50 000 euroa. Kapitalisaatiohanke liittyy toteutettuun, joko päättyneeseen tai käynnissä olevaan, Karelia CBC -hankkeeseen. Hankkeen tavoitteena on jatkokehittää ja/tai laajemmin levittää hankkeessa kehitettyjä tuotoksia. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat 20 000 – 60 0000 euroa.
Lue lisää
Lisätietoja:
Erityisasiantuntija Henna-Mari Laurila, henna-mari.laurila@kareliacbc.info



6 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA

vk-karelian-cuisine-food

Saimaan alue on valittu European Region of Gastronomy -kandidaatiksi

Saimaan alue on saanut kutsun osallistua kilpailuun European Region of Gastronomy -tittelistä. Tittelin saavuttamisen myötä Saimaan alueesta tulisi vuonna 2024 Euroopan ruomatkailun pääkaupunki. Kansainvälisesti arvostetun tunnustuksen keskiössä ovat ruokamatkailu, alueiden elinvoimaisuus sekä kansainvälinen yhteistyö ja näkyvyys.

Yhtenä haun tavoitteena on nostaa itäinen Suomi Lapin ja Helsingin rinnalle kiinnostavaksi matkailukohteeksi. Hakua rahoittavat alkuvaiheessa Etelä-Savon, Etelä-Karjalan ja Pohjois-Karjalan maakuntaliitot sekä neljä kaupunkia: Mikkeli, Lappeenranta, Savonlinna ja Joensuu.

Haun myötä Saimaan alue on liittynyt International Institute of Gastronomy, Culture, Arts and Tourism -verkostoon, jossa valmennetaan ja tuetaan kestävän ja paikallisen ruokamatkailun alueita sekä rakennetaan kansainvälistä matkailun osaamisverkostoa.

 

Lue lisää Saimaa-ilmiön tiedotteesta


ITB Berlin järjestetään online-tapahtumana

ITB Berlin oli tarkoitus järjestää 9.-13.3.2022 hybriditapahtumana paikan päällä Berliinissä, mutta tapahtuma järjestetään tälläkin kertaa vain online-tapahtumana. VisitKarelian oli tarkoitus olla Visit Finlandin osastolla ammattilaispäivillä tapaamassa matkanjärjestäjiä.

Euroopan matkanjärjestäjiä pääsemme kuitenkin tapaamaan NordEuropa 2022 online-workshopissa 9.-10. helmikuuta, jossa Pohjois-Karjalasta on VisitKarelian lisäksi hyvä edustus alueemme DMC-toimijoita. Matkanjärjestäjätapaamisia on buukattu runsaasti myös tammikuun Matka Workshop Day -tapahtumaan, jonka osallistujista osa saapuu tapahtuman jälkeen post tourille Pohjois-Karjalaan.

 


Elämyspuodin top 10 -tuotteet vuonna 2021

VisitKarelian Elämyspuoti avautui toukokuussa ja kesän aikana puodin hyllyillä oli lähes 100 erilaista elämystuotetta. Talvikaudelle on saatu myös todella hienosti tarjontaa, ja tällä hetkellä Elämyspuoti pitää sisällään 50 talvista seikkailua opastetuista luontoretkistä tunnelmallisiin hyvinvointipalveluihin. Listasimme kuluneen vuoden katsotuimmat tuotteet.

Vuoden 2021 katsotuimmat tuotteet Elämyspuodissa:

1 – Hiljaiset hetket majataloissa

2 – Bomban kylpyläloma ja majatalon karjalainen ilta

3 – Saariretki Hiekkasaareen Kolilla

4 – Melontaretki aloittelijoille

5 – Majatalojen lepää ja nauti -loma

6 – Eväsretki upealle Mäkrävaaralle

7 – Kulinaristin lomapaketti

8 – Kaksi kansallispuistoa meloen ja patikoiden

9 – Ihanat löylyt rantasaunassa

10 – Karjalanpiirakkapaja

 

Kun haluat mukaan Elämyspuotiin, ota yhteys Anna Härköseen, anna.harkonen@visitkarelia.fi tai p. 0400 239 619.


Matkailun aamukahvit

Seuraavat matkailun aamukahvit järjestetään ti 25.1.2022 klo 10–12 Kontiolahden ampumahiihtostadionilla.

Tammikuun aamukahvien aihe ilmoitetaan myöhemmin. Paikan päälle saapuvilla on mahdollisuus Kontiolahti Outdoorin talvilajien, kuten liukulumikenkien testaukseen. Saavuthan paikan päälle vain terveenä. Tilaisuuteen voi osallistua myös etänä.

Ilmoittaudu aamukahveille