1 TOIMITUSJOHTAJAN KYNÄSTÄ 
2 MARKKINOINTIKUMPPANUUSHAKU
3 TILAISUUDET JA TAPAHTUMAT
4 KANSAINVÄLISET MARKKINASIGNAALIT
5 HANKEUUTISIA
6 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA



1 TOIMITUSJOHTAJAN KYNÄSTÄ 

Uutta osaamista, luovia keinoja

Paljon on matkailun saralla meneillään näin syksylläkin ja katseet kohdistetaan jo vahvasti tulevaan. Kiitos tässä vaiheessa kesästä kaikille toimijoille, jotka olette (jopa oman jaksaminen rajalla) jaksaneet palvella maakuntaamme saapuvat matkailijat karjalaisella iloisuudella ja välittömyydellä, luoden pohjaa tuleville sesongeille. Matkailualaa kohdannut osaajapula on puhututtanut ympäri Suomen ja teiltä käytännön toimijoilta tulleiden viestien perusteella ongelma on meidänkin maakunnassamme käsin kosketeltava. Haastetta yritetään ratkaista aktiivisesti ja VisitKarelian yhteistyökumppaneista esimerkiksi Riveria Koulutuspalvelut Oy on ilmoittanut aloittavansa nimenomaan majoitus- ja ravitsemisalan osaajien löytämiseksi tarkoitetun rekrykoulutuksen. Asiasta kiinnostuneille yrittäjille on tulossa lisätietoa ja infotilaisuus Riverian taholta pian. Rohkaisen myös muita toimijoita ilmoittamaan toimenpiteistään esimerkiksi meille, niin voimme kenties auttaa tiedon jakamisessa.

Matkailutoimialan on hyvä nyt muutenkin suunnata katseet rohkeasti kohti tulevaisuutta ja olla optimistisin mielin. Kansainvälisen matkailun vilkastuminen on vain ajan kysymys ja tämän seesteisemmän ajan voi käyttää hyödyksi esimerkiksi verkostoitumalla mahdollisimman laajasti muiden matkailutoimijoiden ja yritysten kanssa. Mitä laajemmat kokonaisuudet meillä on tarjota matkailijoille, sitä paremman näkyvyyden saavutamme ja olemme kiinnostavia alueena.

  Yhdessä olemme enemmän!

Auli Kauppinen
Toimitusjohtaja
VisitKarelia
+358 40 7070 359
auli.kauppinen@visitkarelia.fi



2 MARKKINOINTIKUMPPANUUSHAKU

vk-kolihusky-nainen-ja-husky-kolilla

Talvikauden 50/50-kumppanuudet haettavissa

Jaa talven timanttisin kampanjaidea kanssamme ja hae markkinointikumppanuutta! VisitKarelia tukee talvisesongin kotimaan markkinointia 50/50-markkinointikumppanuuksin, jotka ovat yritysten, yritysryhmien ja yhdistysten haettavissa 1.9.-15.10.2021. Markkinointitoimenpiteet toteutetaan vuoden 2022 tammikuun loppuun mennessä.
Tutustu ensin hakuohjeisiin ja pisteytyskriteereihin ja käy sitten täyttämässä hakemuslomake 15. lokakuuta mennessä. Hakemukset käydään läpi heti lokakuun puolivälin jälkeen, ja kaikille hakeneille ilmoitetaan toteutettavista kampanjoista päätöksenteon jälkeen.
Lisätietoja kumppanuushakuun liittyen saat Annelta: anne.kokkonen@visitkarelia.fi, p. 040 751 2744.



3 TILAISUUDET JA TAPAHTUMAT

VisitKarelian tilaisuudet yhden klikkauksen takana

Järjestämme vuoden aikana useita kokoontumisia, kuten aamukahvitilaisuuksia ja koulutuksia. Monet yhteistyökumppanimme ovat toivoneet kanavaa, jonka kautta voisi nähdä kaikki VisitKarelian tulevat tilaisuudet kerralla. Nyt toiveisiin on vastattu ja tulevien tilaisuuksien ajankohdat on koottu ammattilaissivustollemme. VisitKarelian järjestämät tilaisuudet löytyvät aina myös Pohjois-Karjalan tapahtumakalenterista.

Aamukahvitilaisuuksien aiheet ja pitopaikat päivittyvät noin kuukausi ennen tilaisuuden ajankohtaa, mutta aamukahvien päivämäärät on helppo poimia kalenteriin jo valmiiksi tapahtumakalenterista.

Olette lämpimästi tervetulleita tilaisuuksiimme keskustelemaan ja jakamaan ideoita!

Tutustu sivustoon



4 KANSAINVÄLISET MARKKINASIGNAALIT

Venäläisillä on kova halu matkustaa

Ruplan kurssi ja viisumin vanhentuminen voivat estää Suomeen matkustamista

  • Venäläiset odottavat rajojen avautumista ja ovat halukkaita matkustamaan, kun rajoitukset poistetaan. Peräti neljä viidestä Suomessa aiemmin vierailleesta venäläisestä matkustaisi varmasti Suomeen, mikäli se tulisi mahdolliseksi tänä syksynä. Erityisesti tämä trendi on havaittavissa Pietarissa.
  • Suurimmat esteet Suomeen matkustamiselle ovat koronan jälkeen huono ruplan kurssi ja viisumin vanheneminen.
  • Eniten venäläisiä matkailijoita kiinnostaa Pohjois-Karjalassa luonto. Jopa 93% matkailijoista haluaisi viettää lomansa maaseudulla, luonnon lähellä tai kansallispuistoissa.
  • Tärkeimmät lomapaikan valintaan vaikuttavat tekijät ovat hyvä hinta-laatusuhde, hinta ja se, että lomakohteessa on riittävästi tekemistä
  • Viestinnällä ja yritystietojen löydettävyydellä verkossa on merkittävä rooli. Kerro asiakkaille Miten? sen sijaan, että kertoisit Mitä? Venäläiset hakevat Suomesta laatua, puhtautta, hyvää palvelua, rauhaa ja mukavuutta. Sitä, mitä he eivät koe saavansa Venäjällä. Tarkista myös, että yrityksesi löytyy ainakin Google Maps- ja Yandex Maps -palveluista. Muista myös jälkimarkkinointi omille asiakkaille, kun rajat avautuvat!

 


Eurooppalaiset etsivät rauhaa ja julkisia kulkuyhteyksiä

Matkatoimistojen merkitys säilyy edelleen

  • Pandemian jälkeen halutaan matkustaa vähintään yhtä paljon kuin sitä ennen – matkustusinnokkuus Saksasta Suomeen on jopa kymmenkertainen aiempaan verrattuna.
  • Rauhallinen loma omarantaisella mökillä ilman naapureita on entistä halutumpi tapa lomailla.
  • Varaukset tehdään mielellään digitaalisesti oman matkatoimiston sivuilta – perinteiset matkatoimistot säilyttävät toistaiseksi vankan jalansijansa.
  • Tietoa matkakohteesta ja ympäristöstä halutaan aiempaa enemmän juuri omalla kielellä.
  • Kiinnostus liikkua kohteessa autotta kasvaa – nähtävyyskohteisiin, kansallispuistoihin ja kaupunkien välille toivotaan toimivia yhteyksiä.

 



5 HANKEUUTISIA

Viiden maakunnan yhteinen matkailuhanke käynnistyy

Pääpaino digitaalisuudessa

Maakuntarajat ylittävä kaksivuotinen Lakeland Finland – alueiden välinen verkostoyhteistyö -hanke käynnistyy lokakuussa. Päijät-Hämeen, Kanta-Hämeen, Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Pohjois-Karjalan välistä yhteistyöhanketta koordinoi Lahden seutu – Lahti Region Oy. Mukana ovat maakunnalliset matkailun alueorganisaatiot Visit Tampere, Visit Jyväskylä Region, Visit Häme, Visit Lahti sekä VisitKarelia. Lisäksi yhteistyön taustatukena on Visit Finland.

Hankkeen tavoitteena on:

  • alueen matkailun digitalisaation vahvistaminen
  • ylimaakunnallisen yhteistyön vahvistaminen
  • viiden maakunnan yhteisen digitaalisen myynti- ja jakeluverkoston luominen

Lue tiedote hankkeesta

Lakeland Finland – alueiden välinen verkostoyhteistyö -hanke toteutetaan aikavälillä 1.10.2021–30.9.2023. Hankkeen rahoittajana on Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM).

tem-logo-hanke

Kotimaan markkinoinnin kärkiä ja kohderyhmiä hiotaan loppuvuonna

Pohjois-Karjalan matkailun kotimaan kärkiviestien ja kohderyhmien määrittely -hanke on käynnistynyt 1.9. alkaen. Hankkeen tavoitteena on selvittää sisäiseen ja ulkoiseen dataan perustuen kotimaan markkinoiden pääkohderyhmät. Lisäksi luodaan kohderyhmämäärittelyihin perustuen kärkiviestit, joilla Pohjois-Karjalaa markkinoidaan matkailualueena jatkossa kotimaisille kohderyhmille.

Hankkeessa myös testataan eri kärkiviestien ja kohderyhmien toimivuutta käytännössä talvikauden 2021–2022 markkinoinnissa monikanavaisen digitaalisen markkinointikampanjan kautta. Hanke tukee markkinointitoimenpiteiden kohdentamista sekä alueen imagon rakentumista myös pidemmällä aikavälillä.

Pohjois-Karjalan matkailun kotimaan kärkiviestien ja kohderyhmien määrittely -hanke toteutetaan ajalla 01.09.2021–28.2.2022. Hankkeen rahoittajana Pohjois-Karjalan maakuntaliitto. 

pohjoiskarjalanmaakuntaliitto-logo



6 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA

VK-sauna-kolin-korvenkota-savusauna

Kehitä saunaelämys uudelle tasolle työpajoissa

Itä-Suomen Maa- ja kotitalousnaisten KULKU-hanke järjestää webinaarin ja työpajoja saunamatkailun ja saunaelämysten kehittämiseen. Valmentajana toimii Visit Finland Akatemian saunamatkailun asiantuntija ja Sauna from Finland ry:n toiminnanjohtaja Carita Harju.

Ohjelma:

OSA 1: WEBINAARI – maksuton kaikille yrityksille
keskiviikkona 13.10.2021 klo 9- 11 (TEAMS)
Kaikille saunamatkailun kehittämisestä kiinnostuneille soveltuvassa webinaarissa avataan saunatuotekäsitettä, ja miten niistä tehdään elämyksiä, syvennytään suomalaisen saunan kansainväliseen kysyntään, kohderyhmiin, saunaelämyksen arvoihin ja kehittämiseen osana omaa palvelukokonaisuutta erilaisten esimerkkien avulla.

OSA 2: ETÄTYÖPAJAT (TEAMS) – KULKU-hankkeen ulkopuolisille pohjoiskarjalaisille yrityksille 70 € + alv. 
MiniWorkshopeissa keskitytään kehittämään ja jalostamaan teemojen mukaan konkreettisia palvelukokonaisuuksia omassa yritystoiminnassa. Miten ruoka, hyvinvointituotteet ja muut lisäarvoa tuottavat palvelut tuodaan osaksi saunaelämystä?

Varaa paikka johonkin alla olevista työpajoista. Kerro ilmoittautumisen yhteydessä omasta yrityksestä ja nykyisestä saunapalvelustasi hiukan. HUOM! Kuhunkin ryhmään voidaan ottaa maksimissaan kolme yritystä, etusijalla KULKU-hankkeen yritykset sekä muut Etelä- ja Pohjois-Karjalan matkailuyritykset. Pidätämme oikeuden valita yritykset, mikäli ilmoittautuneita enemmän kuin 9 kpl.

WORKSHOP 1.
keskiviikkona 13.10.2021 klo 13-14.30

WORKSHOP 2.
torstaina 14.10.2021 klo 9-10.30

WORKSHOP 3.
torstaina 14.10.2021 klo 13.00-14.30

Valmennuksen mahdollistaa Itä-Suomen MKN:n hallinnoima Sisältöä kulinaristille kulttuurista -hanke, jota rahoittaa Euroopan unionin aluekehitysrahasto ja Pohjois-Karjalan Maakuntaliiton tulevaisuusrahasto.

Ilmoittaudu 7.10. mennessä

Lisätietoja: Anna Rinteinen, MKN Itä-Suomi, anna.rinteinen@maajakotitalousnaiset.fi, 043 827 3703

 


Mökkikysyntä jatkuu vilkkaana

Mökkilomailu oli jälleen yksi kotimaanmatkailun kesän hiteistä, mikä näkyy myös Pohjois-Karjalan mökkikysynnässä. Jo viime kesänä mökkeily oli suosittua, mutta kuluneena kesänä rikottiin jälleen ennätyksiä. Lisäksi Lomarenkaan mukaan syyssesongista vaikuttaa tulevan vähintään yhtä vilkas kuin viime vuonna. Muistattehan huolehtia myös syksyllä, että mökeille saapuvat asiakkaat löytävät tiedon oheispalveluista, kuten ohjelmapalveluista, ravintoloista sekä lähialueen nähtävyyksistä syyslomiensa suunnittelun tueksi.

Touko-elokuussa 2021 Pohjois-Karjalassa Lomarenkaan mökkivarauksissa nähtiin seuraavat kasvuluvut:

  • Myydyt vuorokaudet +21 %
  • Varausten lukumäärä +18 %
  • Liikevaihto +25 %

Lomarenkaan mukaan lokakuun varausten määrä on sama kuin viime vuonna ja syyskuun varauksissa kasvua on 25 %, joten syyssesongista on odotettavissa vilkas viime vuoden tapaan.

Majoitustilastot VisitKarelian ammattilaissivustolla



Matkailun aamukahvit

Seuraavat matkailun aamukahvit järjestetään ti 26.10. klo 10-12 Lieksassa Hotelli Puustellissa.

Lokakuun aamukahvien aiheena ovat matkailun tunnusluvut ja tilastot sekä verkkosivudata. TAK Researchin toimitusjohtaja Pasi Nurkka esittelee Visitory-palvelun tilastoja ja lisäksi kuulemme LieKe:n kokemuksia tiedolla johtamisen palveluista. Tilaisuuteen on mahdollista osallistua myös etänä.

Ilmoittaudu aamukahveille