1 TOIMITUSJOHTAJAN KYNÄSTÄ
2 KESTÄVÄN MATKAILUN OHJELMA
3 VIIKKO-OHJELMA JA VERKOSTA OSTAMINEN
4 KUULUMISIA MARKKINOILTA
5 GREEN ESCAPEN TERVEHDYS
6 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA
Matkailumme kasvu tehdään yhdessä
VisitKarelian kasvustrategian 2020-2030 mukaisesti alueemme matkailun kasvutavoitteena on olla miljoonan yöpymisvuorokauden kestävästi kehittyvä ja digitaalisesti saavutettavissa oleva Lakeland-matkakohde Suomessa. Täysin poikeuksellinen meneillään oleva matkailuvuosi 2020 haastoi toimialamme jokaisen osa-alueen. On hienoa nähdä kuinka maakuntamme matkailu, tästä poikkeuksellisesta ajasta huolimatta, on lähtenyt panostamaan kasvuun ja kehittämään toimintaansa. Kasvustrategiamme mukaisia tavoitteita viedään nyt eteenpäin toimialalla monella osa-alueelle kuten esim. osuuskaupan päätökset hotellien uudistuksista ja merkittävistä investoinneista, myynti- ja palvelutuotannon vahvistuminen dmc-toimijoiden sijoittumispäätöksillä, kestävän matkailun ohjelman edistyminen ja alueen verkkomyynnin vahva kehittyminen. Hienoa työtä Pohjois-Karjalan matkailu!
Meneillään on kotimaan matkailun kesäsesonki josta myös alueellemme käynnistyy toivottavasti tulevia vuosia vauhdittava uusi markkinaosuuden kasvu kotimaisista lomamatkoista. Matkakohteena olemme nostaneet koko maakunnasta paikallisia ja meitä profiloivia palveluita markkinoinnin keskiöön kooten mm. viikko-ohjelmia ja verkkokaupoista ostettavaa tuotteistoa. Näihin kannattaa nyt jokaisen tutustua ja poimia samalla oma kesäreissun kohde Pohjois-Karjalassa.
Nautitaan nyt kesästä niin vapaalla kuin töissä ja moikataan lähimatkoillamme maakunnassa. Paljon on nähtävää ja koettavaa tässä ihan lähellä.
Kesäterveisin,
Jaakko Löppönen
VisitKarelia Destination CEO
Connect and follow at LinkedIn: fi.linkedin.com/in/jaakkolopponen
Ensimmäiset Sustainable Travel Finland -merkit myönnetty
Myös Pohjois-Karjalaan ensimmäinen STF-merkki
VisitFinland on myöntänyt kesäkuun alussa ensimmäiset kestävän matkailun Sustainable Travel Finland -merkit. Merkin saaneet yritykset ovat olleet mukana viime vuonna alkaneessa pilottiprojektissa. Mukana on ravintoloita, majoituskohteita, ohjelmapalveluyrityksiä, kuljetusyrityksiä ja käyntikohteita.
Pohjois-Karjalassa ensimmäinen merkin saanut yritys on Äksyt Ämmät, joka oli mukana pilottiprojektissa Wild Taigan kautta. Onnittelut STF-merkistä ja iloa kestävän matkailun kehittämiseen jatkossakin! Onnittelut myös Pohjois-Karjalan vastuullisena matkailutoimijana palkitulle Puukarin Pysäkille! Hienoa työtä vastuullisen matkailun puolesta!
Katso kaikki STF-merkin saaneet yritykset
Kestävän matkailun koulutus elokuussa
Seuraava kestävän matkailun koulutus käydään Marketta Viljasaaren johdolla ma 17.8. klo 13-16.
Teemana on Vastuullisuus matkailuyrityksessä – tavoitteista käytäntöön. HUOM! Koulutus on maksuton, ja siihen voi osallistua, vaikka ei olisikaan ollut mukana aiemmissa koulutuksissa. Rekisteröidy koulutukseen täällä>>
Tiedotamme kestävän matkailun ohjelmasta tarkemmin erillisen tiedotuslistan kautta. Ilmoittaudu kestävän matkailun tiedotuslistalle täältä tai ole yhteydessä Anneen: anne.kokkonen@visitkarelia.fi, p. 040 751 2744.
3 VIIKKO-OHJELMA JA VERKOSTA OSTAMINEN
Viikko-ohjelma täydentyy, verkosta ostaminen helpommaksi
Kesän viikko-ohjelma
Olemme saaneet Pohjois-Karjalan kesän viikko-ohjelmaan reilusti sisältöä eri puolilta maakuntaa. Ohjelma täydentyy jatkuvasti uusilla mielenkiintoisilla aktiviteeteilla, mutta mukaan mahtuu vielä hyvin. Käy tutkimassa tämän hetken sisällöt ja ilmoita oman yrityksesi viikkolähdöt mukaan ohjelmaan.
Palvelut myyntiin verkkoon
Nykypäivän kuluttajan ostopolku kulkee usein verkkokaupan kautta. Tietoa matkailupalveluista selaillaan netissä ja suora reitti palvelun varaamiseen nopeuttaa ostopäätöksen tekemistä. Palveluiden löytämistä ja ostamista helpottaaksemme olemme koonneet VisitKarelian sivuille Osta verkosta -osion, josta löytyy kootusti eri verkkopalveluissa myynnissä olevia aktiviteetteja. Koontisivu sisältää eri viikonpäivien takuulähtöjä sekä vapaammin aikatauluin varattavissa olevia palveluita. Onko yrityksesi tuote ostettavissa verkosta? Ilmoita siitä meille, niin päivitetään tieto myös VisitKarelian sivuille.
Tutustu verkkokaupan tarjontaan
Kerro näistä muillekin! Jaa linkit somessa ja verkkosivuilla seuraavilla viesteillä:
Kaipaatko tekemistä lomapäiviin Pohjois-Karjalassa? VisitKarelian viikko-ohjelmassa on opastettua ohjelmaa jokaiselle viikonpäivälle! https://www.visitkarelia.fi/fi/Nae,-koe–majoitu!/Kesan-viikko-ohjelma
Kun haluat ostaa matkailupalveluita suoraan verkosta, löydät kattavan koonnin VisitKarelian sivuilta. Klikkaa itsesi kesäelämyksiin! https://www.visitkarelia.fi/fi/Osta-verkosta
Myös omien yksilöllisten päivitysten tai yksittäisten tuotteiden nostaminen verkkokaupasta tai viikko-ohjelmasta on enemmän kuin sallittua 🙂
Lämmintä keskikesää!
Anne Kokkonen
markkinointikoordinaattori
4 KUULUMISIA MARKKINOILTA – EUROOPPA
Euroopan uutiskirje kiinnosti
Suomen hallitus ilmoitti pari päivää sitten, että Suomi on avaamassa rajojaan vapaa-ajanmatkustukselle Euroopasta (ainakin Saksasta, Sveitsistä ja Itävallasta) 13.7.2020. Päätös vahvistetaan 10.7. 2020. Hallitus noudattaa korostetun varovaista linjaa, joten tilanne saattaa vielä Euroopan tartuntatilanteen mukaan muuttua. Toistaiseksi rajoja ei vielä avattaisi Hollannille ja Belgialle. Erityisesti elokuuta ajatellen rajojen avaaminen vapaa-ajanmatkustukselle olisi hyvä ja tärkeä uutinen. Peukut kohti taivasta siis!
VisitKarelian ensimmäinen uutiskirje saksankieliseen Eurooppaan lähti kesäkuun alussa. Sen avasi hiukan reilut 30% vastaanottajista, mikä on hyvä tulos. Toistaiseksi vain yksi vastaanottaja on jättänyt postituslistan, mikä minua myös ilahduttaa. Uutiskirjeessä oli terveisiä Kolilta ja Pielisen Retken tekemä lyhyt yritysesittely. Seuraavassa kirjeessä esittelyvuorossa on Bomba ja Puukarin Pysäkki.
Hyvää lomasesonkia kaikille,
sekä lomailijoille että yrittäjille!
Lennu
Europe Account Manager
4 KUULUMISIA MARKKINOILTA – VENÄJÄ
Videokierros Valamossa – viikossa yli 300 000 katsojaa
Kesäkuussa osallistuimme Visit Finlandin museokampanjaan, jonka puitteissa toteutimme yhdessä Valamon luostarin kanssa venäjänkielisen opastusvideon. Video julkaistiin venäläisessä sosiaalisen median kanavassa. Viikon aikana opastuskierrosta on katsottu yli 300 000 kertaa. VisitKarelian tiedote kampanjasta ja Valamon luostarin videotervehdys on lähetetty yli 150 matkanjärjestäjälle, medialle ja yhteistyökumppanille ja olemme saaneet hyvin positiivista palautetta kampanjasta. Kampanjan tavoitteena on lisätä alueemme tunnettavuutta ja hoettelevuutta Venäjällä. Tiedotteessa korostimme ympärivuotisuutta sekä kulttuurikohteen yhdistämistä luonto- ja mökkilomaan.
VisitKarelia seuraa koronavirustilanteen kehittymistä Venäjällä, erityisesti Suomen lähialueilla ja Moskovassa, sekä tilanteen vaikutusta rajojen avautumiseen ja matkailuun. Suomen hallituksen päätöksen mukaan Suomen ulkoraja pystyy kiinni 14.7. saakka. Päätös jatkosta tehdään heinäkuussa. Venäjän rajat ovat kiinni toistaiseksi ja virallista tietoa rajojen avautumisesta ei ole. Arviomme mukaan venäläisten matkailun palautuminen tulee noudattamaan hitaan palautumiseen skenaariota ja ensimmäistä sesonkia odotamme vuodenvaihteeseen.
Toukokuussa julkaistun Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy:n rajatutkimusraportin mukaan vuonna 2019 venäläisten tekemien matkojen määrä Pohjois-Karjalaan kasvoi 10% ja venäläiset jättivät maakuntaan 27 M€. Venäläisten osuus kaikista ulkomaalaisista matkailijoista Pohjois-Karjalassa oli 59%. Raportin mukaan koronatilanteen jatkuessa ja ulkorajojen pysyessä kiinni kaupan ja palvelualojen arvonlisäveroton liikevaihto laskee arviolta 3,5 M€ euroa/kk.
Kesäisin terveisin,
Anna Härkönen
Russia Account Manager
Uusi vastuulliseen matkailuun keskittyvä DMC-toimija esittäytyy
Hello!
We are GreenEscape Oy, a Lakeland-based Destination Management Company, focusing on curated and highly experiential itineraries in green destinations. We concentrate on sustainable countryside and offbeat tourism adding unique “Live like a Local” concepts. Our vision is to redefine the popular notion of sustainable ecotourism as a ‘abstract or unfeasible concept limited to a certain customer profile’ and make it accessible to all kinds of customers.
In addition to the usual European markets, Russia and Asia, we predominantly focus on India and the Middle East (two relatively newer markets when it comes to Lakeland destinations). Considering the COVID-19 situation, we have also re-strategized and will be focusing on domestic tourism, especially the Expat communities settled in major Finnish cities. We specialize on genuine local experiences and unique themes such as ‘storytelling’, ‘nature’, ‘ecoluxury, ‘gastronomy’, ‘rewilding your kid’, ‘women-only’, ‘quirky festivals’, ‘extreme adventure’, ‘halal’, etc.
In each region we strongly collaborate with the regional tourism organizations to establish a personal rapport and network with the local SMEs, agri-forest based entrepreneurs and others such as artisans, artists, activity providers, chefs, wilderness guides, etc.
The GreenEscape international team has a background in environmental science, forestry, agriculture and climate change (in Europe). The main headquarters is in Pohjois Savo. In Savo, we strongly collaborate with the European Region of Gastronomy (ERG), Savogrow Pohjois Savo Lakeland Hanke II, Maa-ja Kotitalousnaiset, Savonia, ProAgria, VisitSaimaa, Chaînes des rôtisseurs (Paistinkääntäjät ry.), REKO lähiruoka groups, etc. With the local guidance, we scout the region and seek for potential collaborators with whom we could develop products specifically tailored to our clientele as well as work together in piloting the products. Our North Karelia operations are spearheaded by Unnikrishnan Sivadasan, who also resides in Joensuu. Our main strategy is to combine mainstream destinations (Helsinki, other major Nordic countries, St.Petersburg, etc.) with Lakeland regions as well as effectively connect different Lakeland destinations (Pohjois-Karjala, Pohjois-Savo, Etelä-Savo, etc.) and offer all-inclusive themed packages attractive for the Asian-Arab market.
In Pohjois-Karjala, we are effectively looking for partners majoring in wilderness activity providers, summer cottages, hotels, villas (boutique accommodations in midrange, premium and elite category), spas, cruises, farms (particularly berry farms), farms who can host Bread and Breakfast, wilderness guides, fishing guides, nice restaurants serving local food, artists and artisans, chefs, storytellers, folklore specialists, breweries and distilleries, etc. We are already collaborating with Erä-Eero, Lietsu, Botania, Villa Ruusula, etc.
Thanks again for welcoming us to Pohjois-Karjala destination development fraternity and looking forward for fantastic collaboration together.
www.greenescape.fi
Email: info@greenescape.fi
CEO & Head of Product Development: Dr. Parvathy Venugopal (parvathy@greenescape.fi; +358 407508009)
Managing Director & Head of Sales and Marketing: Dr. Unnikrishnan Sivadasan (unni@greenescape.fi; +358449752859)
Vastaa Visit Finlandin kyselyyn – Koronaviruspandemian vaikutukset liiketoimintaan
Visit Finland kerää tietoa koronaviruksen vaikutuksista suomalaisten matkailuyritysten liiketoimintaan. Kyselyllä selvitetään myös yritysten valmiutta jatkaa liiketoimintaansa matkustusrajoitusten poistuessa. Vastausaikaa on 16.7.2020 saakka. Vastaaminen kestää noin 4 minuuttia.
Visit Finlandin sivusto matkailun elpymisestä
Visit Finland on perustanut matkailun elpymisryhmän työstämään Suomen matkailun elpymissuunnitelmaa. Elpymissuunnitelma tehdään eri skenaarioille taktisine toimenpiteineen. Matkailun elpyminen -sivusto sisältää matkailuteollisuutta hyödyttäviä tietoja viranomaismääräyksistä ja matkailun elpymisestä. Sivustolla on myös maakohtaista markkinatietoa.
Matkailun elpyminen -sivustolle
Myös VisitKarelian koronainfosivulle on koottu ajankohtaista tietoa matkailuyritysten tukimahdollisuuksista. Katso viimeisimmät päivitykset
Siun kauppa – Pohjois-Karjalan yritysten yhteinen lahjakorttien verkkokauppa
Maakunnan julkiset toimijat ovat yhdessä perustaneet maakunnan yritysten yhteisen verkkokaupan, Siun kaupan, josta voi ostaa lahjakortteja paikallisiin yrityksiin. Kauppa avautuu pian ja sopii hyvin myös matkailun lahjakorttimyyntiin. Siun kauppaan liittyminen on yrityksille maksutonta ja kaupan taustalla vaikuttaa voittoa tavoittelematon Siun kauppa Oy.
Tutustu ja liity Siun kauppaan
Aurinkoista kesää!
Heinäkuussa matkailun aamukahvit ovat tauolla. Seuraavat aamukahvit ti 25.8. klo 10-12
Jäikö joku aiemmista uutiskirjeistä lukematta? Löydät kaikki vuoden 2020 aikana julkaisut uutiskirjeemme täältä.