1 TOIMITUSJOHTAJAN KYNÄSTÄ
2 VIESTINTÄÄ JA MARKKINOINTIA
3 TUKEA KORONATILANTEESSA
4 KUULUMISIA MARKKINOILTA – KATSE TULEVAISUUTEEN: EUROOPPA, VENÄJÄ JA AASIA
5 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA



1 TOIMITUSJOHTAJAN KYNÄSTÄ

Matkailu on haastettu

Miten käyttäytyy matkaileva maailma, kun matkustaminen uudelleen käynnistyy? Ketkä matkustavat, minne ja mistä syystä? Tässä on meille yhtäaikaisesti haaste ja mahdollisuus. Teimme kyselyn maakunnan matkailutoimijoille koronaviruksen vaikutuksista ja sen mukaan tilanne on vaikuttanut yli 90%:iin vastaajista. Vastauksissa näkyy varausten ja myynnin lähes täysi peruuntuminen ja vaikutukset ulottuvat tällä hetkellä jo syksyyn asti. Monet alueen toimijoista ovat joutuneet keskeyttämään toiminnan toistaiseksi ja kommentoineet epävarmuutta toiminnan jatkosta.

Signaalit nopeimmin uudelleen käynnistyvästä matkailukysynnästä ovat selkeät: Luontoon puhtaiden ja aitojen asioiden äärelle halutaan matkustaa. Ei isoina ryhminä, eikä sinne missä joudun jonottamaan palveluita. Tässä on meille myös se mahdollisuus, jossa voimme saavuttaa ja kiinnostaa uusia asiakasryhmiä ja markkinoita kasvavassa kysynnässä juuri sitä tarjoten, mitä meillä on. Paikallista, aitoa ja luonnollista Pohjois-Karjalaa.

Kaikki tarvitsemme nyt kuuluvuutta ja kannustavuutta. Yritykset vertaistukea, apua tilanteen vaikutuksiin ja tilanteen jakamista toisten kanssa. Apua on onneksi myös saatavilla. ELYn, Business Finlandin, kehittämisyhtiöiden, yrittäjäjärjestön ja monen muun kautta saa tukea tilanteeseen. Myös me VisitKareliassa toimimme. Yhtenä näkyvänä toimenpiteenä käynnistimme juuri #lovekoli-kampanjan, jolla pyrimme tukemaan alueemme matkailua monin keinoin.

I #lovekoli,

Jaakko Löppönen
VisitKarelia Destination CEO
Connect and follow at LinkedIn: fi.linkedin.com/in/jaakkolopponen



2 VIESTINTÄÄ JA MARKKINOINTIA

#lovekoli käynnistyi komeasti

Valtakunnallisella tv-mainoksella käynnistynyt #lovekoli-kampanjamme pääsi kunnolla vauhtiin viime lauantaina, kun pyysimme yksityishenkilöitä ja organisaatioita jakamaan omat Koli-muistonsa tai -unelmansa sosiaalisessa mediassa. Kampanjan aloitusvideo keräsi viikonlopun aikana Facebookissa 5500 katselukertaa ja Instagramissa julkaistiin yli 100 kuvaa tunnisteella #lovekoli. Yksityishenkilöiden lisäksi kampanjan aloitukseen osallistui tavalla tai toisella yli 20 organisaatiota.

Kolin tarina tulee jatkumaan VisitKarelian markkinoinnin tämän vuoden kärkiviestinä. Kampanjaan jo nyt tulleet sisällöt avasivat meille useita ideoita, joihin Kolin ja Pohjois-Karjalan matkailuviestiä voi eri kanavissa sitoa. Seuraamme #lovekoli-tunnisteella julkaistuja sisältöjä jatkossakin Facebookissa, Instagramissa ja LinkedInissä, joten pidättehän sen mukana myös tulevissa julkaisuissa. Kampanjasivumme osoitteessa visitkarelia.fi/lovekoli päivittyy koko loppuvuoden ajan kampanjan sisältöjen ja sesonkien mukaan

Lataa kampanjan banneri omille verkkosivuillesi täältä: dmo.visitkarelia.fi/files/lovekoli-bannerit.zip ja linkitä se kampanjasivullemme visitkarelia.fi/lovekoli.

Kaikissa #lovekoli-kampanjaan tai yleisesti markkinointiin ja viestintään liittyvissä kysymyksissä voitte olla yhteydessä minuun anne.kokkonen@visitkarelia.fi tai p. 040 751 2744

Aurinkoisia kevätpäiviä toivottaen,

Anne Kokkonen
Markkinointikoordinaattori



3 TUKEA KORONATILANTEESSA

Tietoa tukitoimenpiteistä

VisitKarelia

VisitKarelia kartoittaa kyselyn kautta koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen vaikutuksia pohjoiskarjalaisten matkailuyritysten toimintaan. Kokoamme kyselyn tulokset VisitKarelian toimenpiteiden tueksi sekä tiedotettavaksi omistajakuntiimme, medialle ja maakunnan kehitystoimijoille.

Päivitämme väliraporttiin jatkuvasti ajankohtaista tietoa. Lisäksi tietoa alueen ammattilaisille tulee Pohjois-Karjalan Matkailutoimijat -Facebook-ryhmään. Kokoamme tietoa myös kuukausittaisiin uutiskirjeisiin. Viikottaisissa webinaareissa voit kuulla asiantuntijoiden näkökulmia ja tilannearvioita sekä saada vastauksia kysymyksiisi.

Voit myös ottaa yhteyttä eri markkinoita koskevissa asioissa suoraan Account Managereihimme:

  • Yu Nan / Aasia nan.yu@visitkarelia.fi, 050 349 6009
  • Anna Härkönen / Venäjä anna.harkonen@visitkarelia.fi, 0400 239 619
  • Leena Tervakorpi / Eurooppa leena.tervakorpi@visitkarelia.fi, 040 614 7273

ja keskustella juuri oman yrityksesi kehittämisestä kyseistä markkinaa koskien.

TEM, ELY-keskus, Business Finland ja alueelliset kehitysyhtiöt tukena:

Työ- ja elinkeinoministeriö on koonnut ohjeet yrityskoon mukaan tälle sivulle.

ELY-keskuksen rahoitus on nyt haettavissa

ELY-keskuksen myöntämä koronarahoitus soveltuu hyvin myös pienille matkailualan yrityksille: ELY-keskukset myöntävät yrityksen kehittämisavustusta koronavirusepidemian aiheuttamista markkina- ja tuotantohäiriöistä kärsiville yrityksille. Poikkeusrahoitus on suunnattu yrityksille, joissa työskentelee enintään viisi henkilöä hakemuksen jättämishetkellä (mukaan lukien yrittäjät), yritysmuodosta riippumatta. Toiminimiyrityksissä työntekijöitä voi olla enemmänkin. Hakemuksen voi tehdä yrityksen nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö. Kirjautumiseen tarvitaan henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne. 

Rahoitusta haetaan yritystukien sähköisen asioinnin kautta.

Muita lisätietoja ELY-keskuksen sivuilla.

Business Finlandin kriisirahoitus

Business Finland tarjoaa yli viisi henkilöä työllistäville yrityksille mahdollisuuden hakea häiriörahoitusta koronaviruksen aiheuttamien haasteiden ratkaisemiseksi. Kyseessä on avustus, jota ei tarvitse maksaa takaisin. Perusedellytyksiä on yhtiömuotona Oy, Ky tai Ay ja terve talous.

Enintään 10 000 EUR voi saada akuuttia koronatukea juuri tästä tilanteesta aiheutuneiden ongelmien ratkaisuun. 100 000 EUR voi saada pidemmän tähtäimen kehityshankkeeseen. Rahoitus soveltuu mm. uusien palveluiden ja tuotteiden kehittämiseen ja testaamiseen.

Lisätietoja Business Finlandin rahoituksesta.

Kehitysyhtiöiden apu yrityksille

Kehitysyhtiöt tarjoavat monipuolista tietoa ja apua yrityksille koronatilanteessa. Tutustu oman kehitysyhtiösi tarjoamiin palveluihin ja ota rohkeasti yhteyttä!

 



4 KUULUMISIA MARKKINOILTA – KATSE TULEVAISUUTEEN

Eurooppa

Euroopan markkinaan uusi vastuuhenkilö, luontokohteet ja kulttuuriset elämykset tuotteistamisen keskiössä.

Euroopan account managerin esittely

Hei! Tulin Euroopan Account Manageriksi VisitKareliaan helmikuun puolivälissä. Aloitin urani Tauno Salo Tours Oy:ssä, joka oli uranuurtaja saksalaisten bussimatkanjärjestäjien Suomeen tehtävien kiertomatkojen myyjänä. Sittemmin olen sekä räätälöinyt, että myynyt kiertomatkoja parissa muussakin incoming-toimistossa. Välissä kävin Restel Hotellien palveluksessa ja vastasin siellä mm. hotelliketjun vapaa-ajan ryhmämatkasopimuksista. Ennen matkustamisen rajaamista ehdin jo tavata joitain yrittäjiä. Katson asioita vielä jonkun aikaa ns. uusin silmin, joten mielelläni keskustelen tuotteista ja palveluista myös siitä näkökulmasta. Ehdota rohkeasti aikaa puhelin- tai videopalaverille! Kun taas voimme palata yhteisten pöytien ääreen, toivon tapaavani mahdollisimman monet teistä yrittäjistä eri tilaisuuksissa henkilökohtaisesti.

Markkinakatsaus
Ulkomaisten matkailijoiden yöpymiset koko Suomessa ylittivät vuonna 2019 seitsemän miljoonan rajan. Eurooppa on edelleen Suomen tärkein matkailumarkkina ja saksalaiset heti venäläisten jälkeen suurin asiakasryhmä. Vaikka saksalaisten yöpymiset laskivat koko maassa aavistuksen (-0,4%), niin Pohjois-Karjalan alueella määrä kasvoi. 11.3.2020 Helsingissä pidettiin What’s up with travel trends –seminaari (Visit Finland). Tutkimustulosten (ReiseAnalyse) mukaan Suomi mielletään osana Skandinaviaa ja Suomesta etsitään helposti koettavia luontokohteita, sekä kulttuurisia elämyksiä. Tämä kuulostaa mielestäni Pohjois-Karjalalta. Näihin teemoihin ja niiden tuotteistamisen kehittämiseen kannattaakin panostaa juuri nyt. Perinteisesti Saksassa Berliinissä maaliskuun alussa järjestettävä maailman suurin matkailumessu ITB Berlin peruttiin koronaviruksen vuoksi. Samoin keväälle ja kesälle suunnitellut tutustumismatkat ja asiakastapaamiset on peruttu. Katseet on suunnattu matkanjärjestäjien kanssa tulevaan; talven 2020-2021, sekä vuoden 2021 matkustukseen. Toki toivomme, että tilanne sallii ulkomaisen matkailijavirran liikkeet mahdollisimman pian.

Call for action maatalouden technical visits

Helmikuussa keräsimme Facebook-päivityksen kautta maatalouden technical visits -kohteista ja -ohjelmista tietoja ryhmiä varten. Olemme koonneet niistä itsellemme ja myyjille listaa myynnin helpottamiseksi. Jos sinulla/yritykselläsi on maatalouden ammattilaisvierailujen toteuttamiseen soveltuva kohde, tuote, valmis ohjelma tai esimerkiksi erikoisosaamista luennon pitämiseen, niin kertoisitko lyhyesti lisää? Erityisesti kiinnostaa, missä ja milloin palvelu on saatavilla, minkä kokoisille ryhmille ja millä kielellä/kielillä toteutus onnistuu. Myös tieto palvelun maksuttomuudesta tai hintaesimerkki on suotava. Täydennämme listaa jatkossa tarpeen mukaan. Ensimmäisen version kokoamme ja toimitamme potentiaalisille myyjille, incomingtoimistoille ja matkatoimistoille huhtikuun aikana. Jos tiedät kuka listasta hyötyisi, niin vinkkaa toki siitäkin! Niiden, jotka jo reagoivat aiempaan facebook-päivitykseen, ei tarvitse enää erikseen olla yhteydessä.

Tiedot ja vinkit sähköpostitse leena.tervakorpi@visitkarelia.fi.

Aurinkoisin ajatuksin,

Leena “Lennu” Tervakorpi
Europe Account Manager



4 KUULUMISIA MARKKINOILTA – KATSE TULEVAISUUTEEN

Venäjä

Online-näkyvyys tärkeä, varaudutaan matkustamisen ja suoran kuluttajakaupan uudelleen käynnistymiseen.

Venäläiset matkailijat ovat tärkeä yksittäinen matkailijaryhmä Pohjois-Karjalassa. Venäläisten yöpymisiä rekisteröidään vuosittain yli 22 000 kappaletta, mutta erittäin suuri määrä yöpymisiä jää rekisteröimättä venäläisten yöpyessä mökeillä. Mökki ja luonto ovat asioita, jotka edelleen kiinnostavat eniten venäläisiä. He matkustavat ympärivuotisesti, pääasiassa omalla autolla, ystävien tai perheen kanssa ja ovat hyvin omatoimisia. Eri tutkimuslähteiden mukaan 70–80 % venäläisten ulkomaan majoitusvarauksista tehdään Booking.com palvelussa. Myös TripAdvisor ja Airbnb suosio kasvaa. Jos tähtäät Venäjän markkinoille, niin varmista, että palvelusi on myynnissä näissä kanavissa.

VisitKarelia seuraa jatkuvasti Venäjän koronatilanteen vaikutusta matkailuun. Suomen raja on nyt ollut kiinni, mutta Venäjän sisäistä liikkumista ja lentoliikennettä on ruvettu rajoittamaan vasta hiljattain. Mediassa ja somessa olleen keskustelun perusteella venäläiset jatkoivat matkustamista ulkomaille niin pitkään kuin se oli mahdollista ja haluavat matkustaa jälleen, heti kun se on mahdollista. Koska Venäjä on meidän lähimarkkinamme ja kysyntä rakentuu yksittäismatkailijoihin, niin todennäköistä on, että rajojen avautuminen tulee näkymään nopeasti venäläisten matkailijoiden kasvuna Suomessa, jolloin meidän pitää pystyä reagoimaan nopeasti kasvavaan kysyntään. Tätä tukee myös mainostoimiston tekemä kysely Pietarin alueelle, jonka mukaan vastanneista 27% haluaisi matkustaa mökkilomalle Suomeen, kun rajat avataan ja 21% sanoo haluavansa matkustaa, mutta kaikki riippuu ruplan kurssista. Kysely kokonaisuudessa löytyy tästä linkistä www.parastasaimaalla.fi.

Tällä hetkellä päivitämme VisitKarelian 2020 toimintasuunnitelmaa Venäjän markkinoille. Päälinjana on, että kriisin aikana pidetään mielenkiintoa yllä ja pyritään inspiroimaan matkailijoita. Taustaksi tulemme rakentamaan “ready to go” kokonaisuutta, joka jää odottamaan markkinoiden avautumista ja antaa meille valmiuden reagoida välittömästi muuttuvaan tilanteeseen.

Matkanjärjestäjäkenttä on tällä hetkellä odottavassa tilassa Venäjällä ja yleinen tilanne siellä on melko sekava. Kuluttajien ja matkanjärjestäjien suhdetta kuvaa parhaillaan epäluottamus ja epävarmuus. Olemme toistaiseksi keskeyttäneet kaikki tämän vuoden Venäjän B2B toimenpiteet ja jäämme seuraamaan, mihin suuntaan tilanne kehittyy. Pidämme säännöllisesti yhteyttä yhteistyökumppaneihimme.

Anna Härkönen
Russia Account Manager



4 KUULUMISIA MARKKINOILTA – KATSE TULEVAISUUTEEN

Asia

FIT and small groups to travel when possible. Meaning for sustainable destination development increasing.

Our initial action plan with Asia this year is to focus on educational travel and tailor-made/customized travel segments in China, in the meanwhile, also scout and pilot similar demands from South Korea and Japan.
Although the unprecedented situation of coronavirus outbreak interrupted our actions, however, the big picture of market focus stays.
At the moment, we are doing interviews with our key partners in China, finding out the market facts and concluding industry insights. According to the already gathered feedbacks, some of the market trends can be seen as positive signals for our destination. For instance, after a one and half month-long lockdown of the whole nation, more Chinese people are yearning for nature experience and urban escaping. Awareness of sustainable products and service are increasing in the market. People tend to travel with family, friends and acquaintance with smaller group size.

Also, Visit Finland’s China representative David Wu has stated in a webinar, he thinks the future and the driving force of China market will be FIT travelers. For many destinations in Finland, how to make fragmental products accessible for Chinese travelers will be a key. (Visit Finland ‘s “Covid-19 impacts of the outbreak on the Chinese travel industry” webinar and materials can be found in the link following: https://bit.ly/3bF8cz2 (Business Finland)).

At the moment, our marketing actions of Asia account are halted and postponed. The working focus shifts to behind scene work: follow and study the market change, develop new service models to adapt the change, find out alternative solutions to support the in-destination trade. As China is entering its recovery mode, life and business operations are going back to normal step by step. Tourists attractions in China has already reopened, domestic travel in China start to kick in. South Korea and Japan seem to get their situation under control. With an optimistic anticipation, when the coronavirus situation eases worldwide, Asian tourists might also be in a “ready-to-go” status with already earned holidays. Although, it will depend a lot on Finnair’s operation.

Yu Nan
Asia Account Manager



5 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA

TUNNUSLUKUJA JA TILAISUUKSIA

📊 Helmikuun matkailun tunnusluvut osoittivat vahvaa kasvua

Helmikuu oli todella hyvä kuukausi Pohjois-Karjalan matkailussa. Kasvua tuli erityisesti Suomesta (+15,4%), Venäjältä (+52.%) ja Saksasta (+42,3%). Kasvua saatiin vapaa-ajan matkailussa. Majoitusliikkeiden käyttöaste ja huoneiden keskihinta näytti myös kasvulukuja. Tästä on hyvä jatkaa koronakriisin jälkeen!

Pohjois-Karjalan matkailun tunnusluvut >>

☕️ Seuraavat matkailun aamukahvit

Aika: Tiistaina 28.4.2020 klo 10-12 Paikka: Online -kokous
Lisätiedot visitkarelia@visitkarelia.fi
Ilmoittautuminen ja lisätietoja >>

Ennakkotiedoksenne myös, että touko-kesäkuun aamukahvit olemme aikatauluttaneet pidettäväksi seuraavasti:

  • ti 26.5.2020 klo 10-12
  • to 18.6.2020 klo 10-12

Laitathan päivämäärät jo kalenteriin.

✏️ Nordic Marketingin etäkoulutuksia

Tuotteistaminen ja palvelumuotoilu matkailutoimijoille – haku päättyy 21.4.
Haetko kasvua kansainvälisiltä markkinoilta? Osaatko tuotteistaa ja hinnoitella kannattavasti? Tiedätkö mitä on vastuullinen matkailu? Tutustu tarkemmin täällä.

💡 Visit Finlandin huhtikuun webinaarit

Visit Finland järjestää huhtikuun aikana useita webinaareja matkailutoimijoille muun muassa rahoitukseen, verkkokauppaan ja kestävään matkailuun liittyen. Tutustu lisää >>