1 VISITKARELIA KUULUMISET
2 PRO LAKELAND II -HANKE
3 KESÄN MAJOITUSTILASTOT
4 AJANKOHTAISET POIMINNAT
Lähde mukaan Matka 2026 -messuille!
Matka 2026 -messuille ilmoittautuminen on auki ja messuosaston, viestinnän sekä ohjelmasisältöjen suunnittelut ovat kovassa vauhdissa. Olemme varanneet Messukeskuksesta 130 m2 kokoisen messuosaston, johon osallistumme koko Pohjois-Karjalan kattavalla kokonaisuudella. Osaston ilme tulee mukailemaan uusia kirkastettuja USPejamme (=unique sellings points), kuten vuodenaikojen kontrasteja, karjalaista kulttuuria ja tarinallistamista sekä päivitettyä slogania ”Soul of Finland”.
Osallistuminen yhteiselle Pohjois-Karjalan messuosastolle maksaa 500,00 € / yritys. Tähän hintaan sisältyy yhden henkilön osastolla oleminen kaikkina messupäivinä (henkilöä voi vaihtaa kesken päivän/eri päiviksi), näkyvyys VisitKarelian verkkosivuille sekä somessa messumarkkinoinnissa, näkyvyys suomenkielisessä yhteisesitteessä, joka laaditaan messuja varten sekä valmennus- ja infotilaisuudet ennen messuja. Lisäksi teemme maksetun Meta-kampanjan joulu-tammikuussa, jonka avulla liikennettä tullaan ohjaamaan messusivuillemme.
Lisähinnasta on mahdollista ilmoittautua alanäytteilleasettajaksi (hinta 160,00 €). Tällä saa näkyvyyden Matka 2026 -katalogissa, 5 kpl e-kutsuja, yhden näytteilleasettajan kulkuluvan sekä eMessukeskuksen palvelukanavan käyttö. Mikäli haluat osallistua lisäksi keskiviikkona pidettävään Meet Finland -workshopiin, tulee sinun ilmoittautua sitä ennen myös alanäytteilleasettajaksi. Early Bird -hinnat ovat voimassa 9.10. saakka.
Etkö päässyt osallistumaan meidän messuinfoomme perjantaina 26.9.? Ei hätää, voit tutustua esitettyyn materiaaliin jälkikäteen alla olevan linkin kautta.
Tutustu infotilaisuuden materiaaliin
Syksyn Google-kampanja on käynnissä
Meillä on ollut käynnissä syysteemaisiin verkkosivuihin keskittyvä Google-kampanja 1.9. alkaen ja sitä jatketaan syyslomien loppuun 19.10. saakka. Liikennettä ohjataan neljälle eri sivulle: Syksy 2025, Syystekemistä lapsiperheille, Syksyn kulttuurielämykset sekä Syystarjoukset. Mainonnalla on tavoitettu 23.9. mennessä n. 215 000 käyttäjää ja se on tuottanut hieman vajaa 7 000 klikkausta verkkosivuillemme. Näistä on kertynyt n. 750 klikkausta eteenpäin yrityksien omille verkkosivuille. Erityisesti perhesisällöt ovat kiinnostaneet eniten.
Syyskuun 2025 aikana on yhteensä kertynyt yhteensä hieman vajaa 31 000 käyntiä (+48,0 % elokuuhun verrattuna). Sivukatseluita on kokonaisuudessaan 58 900 (+26,9 %) ja keskimäärin vierailija käy 2,3 sivulla yhden istunnon aikana. Sivustolla vietetään keskimäärin reilun minuutin verran aikaa per istunto. Selkeästi eniten sivukatseluita on kertynyt Ulkoilureitit-sivukokonaisuudelle (23 576). Seuraavaksi eniten maksetun Google-kampanjan sivuille, joista ensimmäisenä on Syksytekemistä lapsiperheille (13 072), Syksyn päälaskeutumissivu (4 715), Syystarjoukset (2 239) sekä Syksyn kulttuurielämyksiä (498).
Pohjois-Karjala esillä Italiassa
Osallistumme Italiassa järjestettävään TTG Rimini -messuille 8.-10.10.2025 yhteisosastolla Kolin Matkailun sekä PKO:n kanssa. Matkaan lähtee mukaan myös Finlandiamon yrittäjä Henrietta Macri, joka puhuu italiaa natiivisti ja auttaa tavoittamaan kohdeyleisöä paremmin paikan päällä. Yhteistyössä on mukana LieKen Pohjoinen Lakeland -hanke. TTG Rimini on B2B-messu, johon osallistuu laaja skaala kansainvälisiä matkanjärjestäjiä, matkatoimistoja, lento- ja kuljetusyhtiöiden edustajia sekä muita matkailualan toimijoita.
Messuja varten teetätettiin pieni painoserä VisitKarelian tuotemanuaalia italiaksi. Lisäksi olemme lähettäneet asiakasrekisteristämme löytyville italialaisille matkajärjestäjille muutaman kohdennetun uutiskirjeen ja rakentaneet italiankielisen laskeutumissivun, josta löytyy lisätietoja Pohjois-Karjalasta sekä messuille lähtevistä yrityksistä ja heidän palveluistaan. Odotamme saavamme messuilta erityisesti uusia potentiaalisia kontakteja Italiasta sekä edistää jo olemassa olevia asiakassuhteita.
Tutustu italiankieliseen sivuun
Go Global, Go Digital kasvupolku -valmennukset
Hakeeko yrityksesi kasvua kansainvälisiltä markkinoilta? Valmistaudu markkinoille Go Global, Go Digital kasvupolku -valmennusten avulla! Go Global, Go Digital kasvupolku -koulutukset lisäävät matkailuyritysten kansainvälistymisosaamista ja valmentavat vaadittaviin edellytyksiin menestymiseen kansainvälisessä toimintaympäristössä. Koulutukset toteutetaan etäyhteydellä. Jokaisesta koulutuksesta järjestetään kaksi samansisältöistä toteutusta. Voit osallistua kumpaan tahansa. Alla on lueteltu kaikkien 11 eri koulutuksen aiheet ja tarkemmat ajankohdat sekä tiedot näet linkin takaa:
- Kohti kansainvälisiä markkinoita
- Matkailuyritysten myyntiosaaminen
- Asiakkaat ja kohderyhmät sekä markkina-aluevalinnat
- Kansainvälisen matkailijan ostopolut
- Tuotteistaminen kansainvälisille markkinoille
- Hinnoittelu
- Digitaalinen löydettävyys
- Digijakelukanavat
- Kansainvälisten markkinoiden digitaalinen toimintaympäristö ja tiedolla johtaminen
- Markkinoille meneminen ja siellä toimiminen
- Kumppanuusverkostot ja yhteistyö
Koulutuksista vastaavat ToolBox Consulting Oy sekä Kipinä Kasvuun.
Tukea tekemiseen! – DataHub-workshop 6.10.
Pro Lakeland II -hanke tarjoaa Kainuun, Pohjois-Savon, Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan ja Etelä-Karjalan matkailuyrityksille koulutuksia kansainvälisen osaamisen kehittämiseksi. Tervetuloa viiden maakunnan matkailuritysten yhteiseen Datahub työpajaan maanantaina 6.10.2025 klo 10-12 Teams-etäyhteydellä. Koulutuksen vetäjänä toimii Visit Finlandin akatemiavalmentaja Merja Herrala. Työpajan järjestää Pro Lakeland II -hanke.
Työpajan aiheina ovat yritysprofiilin luominen Datahubiin ja tuotteen lisääminen. Lisäksi käydään läpi pari hyvää tuotekuvausta. Lämpimästi tervetuloa!
Lakeland virtuaalikahvit matkailutoimijoille 13.11.
Lakeland matkailuyritysverkosto jatkaa kasvuaan viiden maakunnan yhteisillä aamukahveilla. Verkostossa ovat mukana matkailutoimijat Pohjois-Karjalan, Pohjois-Savon, Etelä-Karjalan, Etelä-Saimaan ja Kainuun alueelta. Tervetuloa torstaina 13.11. virtuaalitapaamiseen klo 9-10 Teams-etäyhteydellä. Kahveilla vieraana on Äksyt Ämmät-Green Finn Tour Operator Kirsi Partanen.
Webinaari alkaa klo 9, mutta linjat avautuvat jo klo 8:50. Tämä on erinomainen tilaisuus keskustella ja jakaa ajatuksia sekä verkostoitua muiden matkailualan ammattilaisten kanssa. Tilaisuuden järjestää Viisi matkailumaakuntaa, yksi järvielämys – Pro Lakeland 2 -ryhmähanke.
Lisätietoja Pro Lakeland 2 -hankkeen toimenpiteistä Reetalta: reetta.ostela@businessjoensuu.fi / p. 050 440 9144.
3 KESÄN MAJOITUSTILASTOT

Elokuussa pientä kasvua
Pohjois-Karjalassa kirjattiin elokuun 2025 aikana yhteensä 64 251 rekisteröityä yöpymistä (+2,1 %). Eniten kasvua oli Joensuun seudulla, jossa yöpymisiä oli 31 646 (+15,7 %). Vastaavasti Pielisen Karjalassa suunta oli päinvastainen, kun yöpymisiä oli yhteensä 26 033 (-11,8 %). Rekisteröityä majoitusmyyntiä kirjattiin kokonaisuudessaan reilu 3,86 miljoonaa euroa (+8,9 %).
Tammi-elokuun ajalta ulkomaalaisia yöpymisiä on ollut yhteensä 30 795 (+3,0 %). Niiden osuus kaikista yöpymisistä on 8,3 %. TOP 5 -kansalaisuudet ovat olleet Saksa 8 821 (+5,3 %), Itävalta 2 600 (+129,3 %), Thaimaa 1 962 (+98 000 %), Ruotsi 1 692 (+2,4 %) ja Alankomaat 1 550 (+17,7 %).
Rekisteröimättömiä yöpymisiä kirjattiin Pohjois-Karjalassa elokuun aikana yhteensä 25 369 (+3,0 %). Vaikka yöpymismäärissä oli pientä kasvua, jäi silti majoitusmyynti euroissa viime vuotta alhaisemmaksi. Elokuussa kertyi yhteensä 1,12 miljoonaa euroa myyntiä (-14,8 %).
Koko kesän tilastot
Koko kesän 2025 kesä-elokuun aikana kirjattiin yhteensä 220 131 yöpymistä (-3,1 %). Saapuneita matkailijoita oli 125 073, kun vastaava lukema edellisenä vuotena oli 121 338. Majoitusmyyntiä tältä ajalta kertyi kokonaisuudessaan 12,6 miljoonaa euroa (-1,6 %). Rekisteröimättömiä yöpymisiä kirjattiin koko kesän ajalta yhteensä 83 460 (-2,4 %). Majoitusmyyntiä kertyi kokonaisuudessaan 3,79 miljoonaa euroa (-1,4 %).
Kuluneen kesän säät ovat vaikuttaneet varmasti osaltaan kokonaistilastoihin. Kolea ja sateinen alkukesä kääntyi heinäkuussa paahteiseksi hellejaksoksi. Molemmat sääolosuhteet ovat rajoittaneet ihmisten liikkumista sekä sitä, millaisia palveluita käytetään. Elokuu oli monella tavalla tasaisempi ja se onneksi näkyy tilastoissa myös positiivisesti pienenä kasvuna. Aurinkoisena ja suhteellisen lämpimänä jatkunut syksy on varmasti myös osaltaan pidentänyt matkailukautta.
Osallistu Sammon jäljillä -ideakilpailuun!
Kuvittele maailma, jossa Kalevalan tarinat heräävät eloon Pielisen rannoilla. Sammon jäljillä on kaikille avoin ideakilpailu, jossa etsitään uusia elämyksiä, tuotteita ja tapahtumia Bomballe, Nurmekseen. Tavoitteena on luoda kestäviä ja vetovoimaisia matkailusisältöjä, jotka ammentavat Kalevalan myyttisestä voimasta ja suomalaisesta kulttuuriperinnöstä. Lokakuun alussa järjestettävässä tuotteistuskoulutuksessa pääset halutessasi hiomaan ideaasi ennen osallistumista.
Kuka voi osallistua?
- Kilpailu on avoin kaikille. Mukaan voivat lähteä yksittäiset ideanikkarit, opiskelijat, luovien alojen tekijät, yhdistykset, yrittäjät ja organisaatiot. Tärkeintä on halu kehittää uutta Nurmeksen alueelle – tausta, ikä tai asuinpaikka eivät ole este.
Minkälaisella tuotteella tai palvelulla voin osallistua?
- Ideasi voi olla aktiviteetti, konkreettinen tuote tai tapahtuma – tai jotakin aivan muuta, kunhan se tuo matkailijalle uuden kokemuksen Kalevalan hengessä. Tuotteen tai palvelun tulee olla uusi tai merkittävästi kehitetty versio aiemmasta. Kilpailu ei ole tarkoitettu olemassa olevien toimintojen ylläpitoon.
Lue lisää kilpailun ohjeista, palkinnoista sekä 7.10. järjestettävästä tuotteistuskilpailusta alla olevan linkin takaa. Osallistu ideakilpailuun 24.10. mennessä. Kilpailun toteutuksesta vastaa Pielisen Karjalan Kehittämiskeskus PIKES.
Tutustu tarkemmin kilpailuun ja osallistu!
Visit Finlandin STF-klinikat
Pitkin syksyä järjestetään vielä useampia Visit Finlandin STF-klinikoita, joihin aiheet ovat valikoituneet yrityksien esittämien toiveiden mukaisesti. Klinikat ovat maksuttomia etätilaisuuksia ja kestävät aina yhden tunnin kerrallaan. Lähde mukaan kuulolle matalalla kynnyksellä, jos vastuullisuusasiat kiinnostavat edes hiukan, sillä tällaisia koulutusmahdollisuuksia on harvoin tarjolla! Pääset liittymään linjoille alla olevista päiväkohtaisista linkeistä.
Tulevat STF-klinikat:
- 2.10. Teema: Kestävän matkailun tuotteistaminen
- 16.10. Teema: Kestävän matkailun viestintä
- 30.10. Teema: Sertifikaatin hankinta ja auditointi
- 13.11. Teema: Kehittämissuunnitelman laatiminen ja päivittäminen
- 27.11. Teema: Uudistavan matkailun edistäminen
- 11.12. Teema: Kestävän matkailun tuotteistaminen
Visit Finland tarjoaa itäisen Suomen matkailualan yrityksille mahdollisuuden varata yhden tunnin (1 h) mittaisen yrityskohtaisen sparraushetken kestävän matkailun asiantuntijan kanssa. Sparrauksen lähtökohtana ovat yrityksen omat haasteet ja kysymykset liittyen kestävään matkailuun, STF-polun vaiheisiin ja kestävän matkailun kehittämissuunnitelmaan. Asiantuntija neuvoo yritystä konkreettisesti antamalla käytännönneuvoja, kertomalla esimerkkejä ja jakamalla materiaaleja.
Sparrausaikoja on vielä tarjolla 5 kappaletta ja ne täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Varaa yrityksellesi oma sparrausaika vastaamalla alla olevaan kyselyyn 3.10. mennessä.
Kontiolahden ampumahiihtokisojen lipunmyynti on auki!
Seuraavat ampumahiihdon maailmancupin kilpailut järjestetään Kontiolahdella 5.-8.3.2026. Ohjelmassa on kuusi starttia: normaalikilpailut, yhteislähdöt ja viestit. Ajankohta on myös erittäin otollinen, sillä ne ajoittuvat juuri hiihtolomaviikolle. Tarjolle onkin tulossa aivan pian talvilomapaketteja, joiden myynnistä vastaa Elämysmatkat. Ampumahiihtokilpailut ovat koko maakunnan kannalta erittäin merkittävä kansainvälinen tapahtuma, jonka markkinointiin toivotaan tukea ihan jokaiselta. Tavoitteena on saada runsaasti katsojia paikan päälle niin kotimaasta kuin ulkomailtakin.
Matkailun aamukahvit
Seuraavat matkailun aamukahvit järjestetään ke 22.10. klo 10-12.
Paikka ja aihe tarkentuu!