VisitKarelian vuosi 2020
VisitKarelia Oy lyhyesti
– VisitKarelia Oy (aiemmin Karelia Expert Matkailupalvelu Oy), voittoa tavoittelematon osakeyhtiö.
– Koordinoi ja toimeenpanee toiminta-alueen 2020-2030 kasvustrategiaa sekä toteuttaa VisitKarelia-toimintaa
– Perustehtävä: Maakuntaan kohdistuvan matkailukysynnän kasvattaminen
– Perusrahoitus: 13 kuntaa (Pohjois-Karjala + Heinävesi)
– Muu rahoitus hanketoiminnan kautta
– Vuosibudjetti n. 1 milj. €
– Omistajina perusrahoitukseen osallistuvat kunnat, osuus 95,5 % osakkeista
– Henkilöstö 2020: 6 htv (Toimitusjohtaja, Hallintosihteeri (vanhempain vapaalla), Markkinointikoordinaattori, Venäjän, Euroopan ja Aasian Account Managerit)
VisitKarelia on Pohjois-Karjalan matkailun destinaatio-organisaatio (DMO), joka kehittää ja markkinoi aluetta sekä saa merkittävää kasvua ja kauppaa alueen yrityksille. Yhtiö on arvostettu, ammattimainen ja yhteistyökykyinen.
Päivityksiä yhtiössä ja hallinnossa
Muutokset yhtiön hallituksessa:
– Varajäseneksi yhtiön hallitukseen on vaihtunut Arja Kuosmanen/Tohmajärvi ja Antti Asiakainen/Juuka.
Yhtiön hallitus
16.9.2020 alkaen:
Varsinaiset jäsenet
Markku Pyykkönen, Joensuu
Susanna Saastamoinen, Lieksa
Jere Penttilä, Kontiolahti
Mikko Heickell, Kitee
Juha-Pekka Olkkola, Helsinki
Tiina Kanninen, Joensuu
Sanna Kärkkäinen, Rovaniemi
———————————-
—————————-—
Varajäsenet
Jaani Holma, Joensuu
Liisa Sorjonen, Ilomantsi
Antti Asikainen, Juuka
Juha Kosonen, Liperi
Arja Kuosmanen, Tohmajärvi
Sami Päivike, Rovaniemi
Kasvustrategian eteneminen 2020

1. Kärkiviestien ja -tuotesisältöjen kaupallistaminen ja markkinointi
Vuonna 2020 olemme keskittyneet kotimaan markkinaan, josta merkittävimpinä kohderyhminä olemme panostaneet maakunnan omiin asukkaisiin, lähimaakuntiin ja suuriin kaupunkeihin. Viestinnän ja markkinoinnin vahvimpana kärkenä on ollut luontomatkailu, jonka veturina on alueen kärkikohde Koli.
- Maaliskuussa lanseerasimme #lovekoli-kampanjan, jonka osana on toteutettu seuraavat toimenpiteet:
- Valtakunnallinen tv-mainos huhtikuun alussa saavutti 3 523 100 suomalaista.
- Somekampanjointi Instagramissa ja Facebookissa – #lovekoli-tunniste on vakiintunut kampanjan myötä käyttöön. Tunnisteella on tehty yli 500 julkista julkaisua Instagramissa, ja uusia tulee päivittäin.
- Kesä-elokuussa toteutimme Lähimatkailun kesä -kampanjan, joka näkyi Karjalaisen etusivulla ja somekanavissa. Lähimatkailun kesä -kampanjasivu oli yksi verkkosivujemme luetuimmista sivuista (5110 kävijää)
- Heinäkuussa toteutimme yhteistyössä Maakuntaliiton ja Retkipaikan kanssa Pohjois-Karjalan retkeilyhelmet-retkisuunnittelukilpailun. Voittajaretki toteutettiin syyskuun alussa ja sen aikana tuotettiin kuva- ja tekstisisältöä maakunnan matkailuyritysten ja VisitKarelian käyttöön.
- Sielunmaisematesti lanseerattiin syyskuun alussa. Testin on tehnyt jo noin 5000 henkilöä. Testin tehneisiin kohdennetaan taktista mainontaa talvikaudella 2020-2021.

2. Kaikki digiin ja tiedolla johtaminen
Digitaalisuuden ja tiedolla johtamisen polulla olemme keskittyneet alueen yritysten digiosaamisen kehittämiseen. VisitKarelian omiin kanaviin on luotu alustat, joiden kautta verkosta ostettavat matkailupalvelut ovat helpommin kuluttajien löydettävissä ja markkinoitavissa.
- Toukokuussa järjestettiin kahdeksan webinaaria, joissa esiteltiin eri digitaalisia matkailualustoja, kerrottiin digitaalisesta kehityksestä sekä matkailuyritysten kehitysprojektien rahoituksesta. Jokaiseen webinaariin osallistui 10 – 20 toimijaa.
- VisitKarelia.fi sivustolle on tehty Osta verkossa -osio kasvattamaan digitaalisesti ostettavien tuotteiden näkyvyyttä.
- Yritykset ovat lähteneet kehittämään ja uudistamaan omia digitaalisia palveluita, mikä näkyi kesällä mm. Doerz -palveluun syötettyjen tuotteiden määrän kasvuna sekä yritysten omien verkkosivustojen päivityksinä.
- VisitKarelia on päättänyt tukea Doerz elämysverkkokaupan kautta tapahtuvaa myyntiä ainakin vuoden 2021 loppuun.

3. Kestävän matkailukohteen kehitys
VisitKarelia ohjaa ja tukee aktiivisesti alueen matkailuyrityksiä mukaan Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -ohjelmaan. Vuonna 2020 olemme järjestäneet koulutuksia ja koostaneet asiantuntijaverkostoa alueen yritysten ja VisitKarelian oman kestävän matkailun toimintatavan tueksi.
- Sustainable Travel Finland -kestävän matkailun ohjelma käynnistettiin toukokuussa. Tällä hetkellä mukana on 12 yritystä Pohjois-Karjalasta.
- Touko-syyskuussa järjestettiin kaksi kestävän matkailun valmennusta ja kolme sertifikaattiesittelyä, joihin osallistui keskimäärin 15 yritystä per tilaisuus.
- VisitKarelia ja Pohjois-Karjalan Biosfäärialue solmivat yhteistyösopimuksen lokakuun 2020 aikana.

4. Kasvua, ammattimaisuutta ja uusia yrityksiä
VisitKarelian omassa toiminnassa on rakennettu kasvun tukemisen edellytyksiä digitaalisuuden ja viestinnän keinoin.
- CRM-toimintamalli on otettu aktiiviseen käyttöön Euroopan markkinoihin kohdistuen. CRM-järjestelmässä on tällä hetkellä 438 eurooppalaista asiakasta (b2b). Euroopan uutiskirjeemme tavoittaa 305 kontaktia, luku kasvaa joka kuukausi.
- Tuemme viestinnän ja markkinoinnin keinoin alueen investointeja, kuten Bomban alueen kehitystä ja muita investointihankkeita.
- Itä-Suomen yliopisto jakoi VisitKarelian ensimmäiset scholarship -stipendit syyskuussa. Tuemme yritysten ja koulutussektorin yhteistyön kasvua myös kutsumalla lokakuussa oppilaitosten edustajia kertomaan toimialalle yhteistyön mahdollisuuksista. Yritysten ja oppilaitosten yhteistyötä hyödynnetään etenkin kestävän matkailun ja digitaalisuuden toteutumisessa.
- Tiedotamme aktiivisesti mediaa ja yhteistyökumppaneita alan ajankohtaisista asioista ja VisitKarelian toiminnasta.
—
Lue lisää
VisitKarelian verkkosivujen liikenne kesä-elokuu 2020
- Kokonaiskävijämäärä 68 659 (-13,62)
- Kotimaisten kävijöiden osuus kasvoi 31 prosenttia
Top 3. liikenteen lähteet:
- Google 48 897 (+ 27,74 %)
- Suora liikenne 9774 (- 21,95 %)
- Facebook 4543 (+ 229,68 %)
Muita vuoden 2020 matkailulukuja Pohjois-Karjalasta
Kansallispuistot:
Kävijämäärät ajalta tammikuu-heinäkuu 2020:
- Kolin kansallispuisto 155 400 käyntiä, +16%
- Patvinsuon kansallispuisto 15 400 käyntiä, +66%
- Petkeljärven kansallispuisto 18 800 käyntiä, +69%
- Ruunaan retkeilyalue 51 200 käyntiä, +13%
Lomarenkaan mökkivaraukset:
- Lomarenkaan varaukset ovat kasvaneet 10/2019-9/2020 välisenä aikana Pohjois-Karjalassa +38,5% vuoden takaiseen verrattuna.
- Kotimaisten asiakkaiden kasvu Lomarenkaan varauksissa +69%, ulkomaisten osuus vähentynyt -57%.
- Syksyyn tehdään varauksia viime hetkellä, esimerkiksi lokakuun kasvu 80% verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan.
Kuinka olemme reagoineet koronaan?
-Koronan aikana VisitKarelian toiminta on keskitetty pääsääntöisesti kotimaan markkinoille.
-Maalis-elokuussa järjestimme alueen matkailuyrityksille, kehitysyhtiöille ja muille sidosryhmille säännöllisiä keskustelutilaisuuksia, joissa käytiin koronatilannetta läpi ja jaettiin parhaaksi koettuja toimintatapoja ja vinkkejä toimijoiden kesken. Aamukahvitilaisuuksissa annetaan yhä mahdollisuus koronaan liittyvälle keskustelulle.
-Toteutimme huhtikuussa kyselyn matkailuyrityksille selvittääksemme koronaviruksen välittömiä vaikutuksia yrityksiin.
-Olemme tiedottaneet kotimaisia ja kansainvälisiä matkailijoita koronatilanteen vaikutuksista maakunnassamme matkustamiseen. Lue lisää >
-Tarjolla olevaan rahoitukseen ja muuttuneisiin säädöksiin liittyvää infoa olemme jakaneet uutiskirjeiden ja koronainfosivun kautta.
Loppuvuonna työn alla
Markkinointi ja viestintä
VisitKarelian verkkosivut uudistetaan vuoden 2020 loppuun mennessä, jolloin sivut siirtyvät uudelle alustalle. Jokaiselle kunnalle tarjotaan mahdollisuus hyödyntää poistuvien sivujen materiaaleja omilla matkailusivuillaan.
Talven kampanjasisältöjä on muotoiltu yhteistyössä kuntien kanssa. Talvikampanja kohdentuu kotimaan markkinaan, ja jokaiselta kunnalta on pyydetty talven kärkikohdeidea osaksi kampanjaa. Lisäksi toteutetaan aktiviteetti- ja mökkilomapainotteinen laajempi markkinointikokonaisuus osana talvikampanjaa. Matkailuyrityksille ja järjestöille on tarjolla 70/30-markkinointikumppanuus, jossa toteutetaan yhdessä markkinointitoimenpiteitä kotimaan kohderyhmiin.
Yhteistyökumppaneille suunnatut DMO-verkkosivut avattiin toukokuussa. Sivustokehitys jatkuu sekä suomenkielisen version että muiden kieliversioiden osalta.
Digitaalisuus ja tiedolla johtaminen
Marras-joulukuussa toteutamme VisitFinlandin neljäpäiväisen Matkailun digiloikka -valmennuksen. Valmennus toteutetaan yhdessä Business Joensuun kanssa ja tiiviissä yhteistyössä Pohjois-Karjalan muiden kehitysyhtiöiden kanssa. Digiloikka-valmennuksen avulla yritys voi hoitaa digitaalisuuden perusteet kuntoon ja koulutuksen jälkeen kehittää osaamistaan kehitysyhtiöiden asiantuntijoiden avulla.
Loppuvuodesta tulemme uudistamaan matkailutoimialan tunnuslukujen seurantaa ja raportointia vastamaan paremmin toimialan tarpeita kokoamalla yhteen eri lähteissä olevat tiedot ja luvut. Uudet ominaisuudet otetaan käyttöön vuoden 2021 puolella.
Euroopan markkina-alue
Euroopan matkanjärjestäjille lähtee loppuvuoden aikana 2-3 aluetta ja yrittäjiä esittelevää uutiskirjettä. Vastaanottajia on tällä hetkellä 318.
CRM-asiakashallinnasta löytyvien matkanjärjestäjien kontaktointia jatketaan, ja kiinnostuneille matkanjärjestäjille etsitään sopivat businesskontaktit alueelta. Euroopan Account Manager Leena Tervakorpi osallistuu lokakuussa Visit Finlandin järjestämään online-myyntitapahtumaan uusien alueesta kiinnostuneiden matkanjärjestäjäkontaktien löytämiseksi. Leena osallistuu myös marraskuussa pohjoismaiden yhteiseen online-myyntitapahtumaan italialaisille matkanjärjestäjille.
Yhdessä PKO:n ja Äksyjen Ämmien kanssa on valmisteilla myyntitoimijoiden tutustumismatka Pohjois-Karjalaan osana tammikuussa Helsingissä järjestettävää Winter Fun Workshopia.
Venäjän markkina-alue
Loppuvuonna toteutetaan Karjala-matkailuyhteistyön kehityssuunnitelma vuosille 2021-2023. Lisäksi työn alla on Pohjois-Karjalan, Kainuun ja Etelä-Karjalan sekä Karjalan tasavallan matkailuyhteistyön yhteisen konseptin muodostaminen, koordinointi ja selkeyttäminen sekä venäläisille kuluttajille suunnattujen kiertoreittien suunnittelu ja julkaisu.
Osana VisitKarelian verkkosivu-uudistusta toteutetaan venäjänkielisten verkkosivujen talvisisältöjen ja somekanavien päivittäminen sekä siirtäminen uudelle alustalle.