VisitKarelia Oy lyhyesti

– VisitKarelia Oy (aiemmin Karelia Expert Matkailupalvelu Oy), voittoa tavoittelematon osakeyhtiö.
– Koordinoi ja toimeenpanee toiminta-alueen 2020-2030 kasvustrategiaa.
– Perustehtävä: Maakuntaan kohdistuvan matkailukysynnän kasvattaminen
– Perusrahoitus ja omistus: Pohjois-Karjalan 13 kuntaa
– Muu rahoitus hanketoiminnan kautta
– Vuosibudjetti n. 0,5 milj. €
– Omistajina perusrahoitukseen osallistuvat kunnat, osuus 95,5 % osakkeista
– Henkilöstö lokakuussa 2021: 4 htv (Toimitusjohtaja, Markkinointikoordinaattori, Venäjän ja Euroopan Account Managerit)

VisitKarelia Oy:n missio:

VisitKarelia on Pohjois-Karjalan matkailun destinaatio-organisaatio (DMO), joka markkinoi aluetta sekä saa merkittävää kasvua ja kauppaa alueen yrityksille. Yhtiö on asiantuntijaorganisaationa arvostettu, ammattimainen ja yhteistyökykyinen.

Yhtiön hallitus

21.4.2021 alkaen:

Varsinaiset jäsenet

Hallituksen puheenjohtaja
Leena Hoppania, Joensuu
——————–
Hallituksen varapuheenjohtaja
Susanna Saastamoinen, Lieksa
Minna Heikkinen, Nurmes
Jarkko Peiponen, Kontiolahti
Pekka Hirvonen, Kitee
Juha-Pekka Olkkola, Helsinki
Tiina Kanninen, Joensuu
Sanna Kärkkäinen, Rovaniemi

Varajäsenet

Jaani Holma, Joensuu
Liisa Sorjonen, Ilomantsi
Jaana Nykänen, Heinävesi
Juha Kosonen, Liperi
Anne Hyttinen, Tohmajärvi
Sami Päivike, Rovaniemi
Antti Varis, Joensuu
Miikka Raulo, Jyväskylä

Kasvustrategian eteneminen vuoden 2021 lopussa

Vk karjalainen ruoka karjalanpiirakka vatruska

Kärkiviestien ja -tuotesisältöjen kaupallistaminen ja markkinointi

 

  • Markkinointi- ja myynninedistämistoimenpiteitä pystytään ohjaamaan nykyisessä koronatilanteessa entistä enemmän myös ulkomaille, erityisesti Euroopan markkinaan. Esimerkiksi kansainvälisten messujen ja myyntitapahtumien järjestäminen on käynnistynyt.
  • Muutossignaalit matkakohteen uuteen markkina-asemaan -hankkeen tuloksena on saatu tärkeää tietoa kansainvälisten kohdemarkkinoiden trendeistä. Näitä hyödynnetään markkinointitoimenpiteiden kohdentamisessa vuonna 2022.
  • Maakunnan matkailun kotimaan kärkiviestit ja merkittävimmät kohderyhmät määritellään vuoden 2021 loppuun mennessä VisitKarelian omistettuun dataan, tutkimustuloksiin ja työpajassa jaettuihin ideoihin perustuen.
  • VisitKarelia kerää aktiivisesti tuotesisältöjä maakunnan matkailuyrityksiltä, ja markkinoi niitä kootusti eteenpäin kuluttajille. Uutena markkinointikanavana on kesäkuussa 2021 avattu Elämyspuoti, joka toimii valikoiduista matkailun verkkokaupoista luotujen rajapintojen kautta. Alueen yritykset ovat ottaneet Elämyspuodin vastaan positiivisesti ja uusia tuotteita on tulossa talvikaudelle.
Tutustu Elämyspuotiin
VK piknik aamiainen kesa

Kaikki digiin ja tiedolla johtaminen

 

  • VisitKarelia aloitti tiedolla johtamisen mallin uudistuksen vuoden alussa. Maakunnan matkailutunnusluvuista ja raporteista on tehty hankinnat, ja ne päivittyvät dashboard-näkyminä VisitKarelian ammattilaissivustolle. Matkailutilastojen hankita toteutetaan yhdessä kuntien ja kaupunkien kanssa. VisitKarelia vastaa matkailutunnuslukujen kilpailuisesta sekä koko Pohjois-Karjalan ja kolmen seutukunnan raportoinnista ja kuntien vastuulla on kuntakohtainen raportointi.

Tutustu matkailutunnuslukuihin 

  • VisitKarelian verkkosivujen data on otettu aktiiviseen seurantaan tavoitteena datan entistä tehokkaampi ja systemaattisempi hyödyntäminen sekä yhtiön sisällä että yrityksissä. Dataa hyödynnetään mm. markkinoinnissa, trendien tunnistamisessa, tuotteistamisessa ja sisällöntuotannossa. Yrityksille ja sidosryhmille tarkoitettu seuranta on avattu kaikkien saataville VisitKarelian ammattilaissivustolle. VisitKarelian sisäiseen käyttöön on luotu oma laajempi seuranta sekä järjestetty henkilöstölle koulutuksia datan hyödyntämisestä. Yrityksille tarkoitettu koulutus järjestetään talvella 2022.

VisitKarelian verkkosivuston data

  • Syksyllä käynnistimme uuden projektin, jonka puitteissa verkkosivustodataa kerätään Pohjois-Karjalan neljältä suurimmalta matkailusivustolta. Tiedot tuodaan VisitKarelian, Lakeland Bomban, Visit Ilomantsin ja Koli.fi verkkosivustojen analytiikasta ja ne päivittyvät dashboard-näkyminä VisitKarelian ammattilaissivustolle. Yhteisen datan avulla pystymme entistä paremmin määrittelemään koko alueen käyttäjäprofiilia ja hyödyntämään dataa omassa toiminnassamme.

Pohjois-Karjalan matkailusivustojen data 

  • VisitKarelian uudistuneille verkkosivuille on luotu rajapintaratkaisuiden kautta verkosta ostettavien matkailupalveluiden Elämyspuoti, jonka kautta verkosta ostettavat matkailupalvelut ovat helpommin kuluttajien löydettävissä ja markkinoitavissa. Lokakuun 2021 mennessä rajapintoja on avattu kolmen verkkokaupan ja VisitKarelian sivuston välillä. Uusia rajapintoja avataan sen mukaan, kun yritysten digipolku etenee ja syntyy uusia verkkokauppoja ja verkosta ostettavia tuotteita.
  • VisitKarelia on päättänyt tukea Doerz-elämysverkkokaupan kautta tapahtuvaa myyntiä ainakin vuoden 2022 loppuun.
  • VisitKarelia aloittaa Visit Finlandin DataHubin käyttöönoton marraskuussa 2021. Ensimmäisessä vaiheessa tavoitteena on saada mukaan kansainväliset kriteerit täyttävät yritykset. DataHubin virallinen julkaisu tapahtuu Matka 2022 -messuilla.
VK mustikat mustikka

Kestävän matkailukohteen kehitys

 

  • Ohjaamme alueen matkailuyrityksiä mukaan aktiivisesti Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -ohjelmaan ja suorittamaan vastuullisuussertifikaatteja.
  • Sustainable Travel Finland -merkki on nyt jo kahdeksalla pohjoiskarjalaisella matkailuyrityksellä.
  • VisitKarelia avasi syyskuussa oman vastuullisuussivuston matkailualan ammattilaisten ja paikallisten yritysten käyttöön. Vuonna 2022 vastuullisuus nousee näkyvämmäksi teemaksi kuluttajamarkkinointiin erityisesti kotimaassa.
Tutustu vastuullisuussivustoon
VK karjalanpiirakat puiden paalla syksy

Kasvua, ammattimaisuutta ja uusia yrityksiä

 

  • Vahvistamme VisitKarelian viestintäverkostoa omassa maakunnassa, maakunnan ulkopuolella ja kansainvälisesti.  Kutsumme aktiivisesti uusia yrittäjiä ja muita matkailutoimijoita seuraamaan ammattilaiskanaviamme eli kuukausittaista uutiskirjettä, aamukahvitilaisuuksia ja matkailutoimijoiden Facebook-ryhmää.
  • Kansainvälisille matkanjärjestäjille lähtee 5-6 kertaa vuodessa sähköinen uutiskirje, jossa esitellään lyhyin videoin alueen yrittäjiä sekä kiinnostavia matkailutuotteita ja -ilmiöitä. Ammattilaisille suunnatulla uutiskirjeellä on jo 360 vastaanottajaa.
  • Koronasta huolimatta maakuntaan tulee tasaisesti uusia matkailuyrittäjiä. Kontaktoimme heidät ja kerromme yhteistyömahdollisuuksista VisitKarelian kanssa. Kansainvälisiä liidejä ohjataan potentiaalisille yrittäjille tasaiseen tahtiin.
  • Teemme aktiivista yhteistyötä oppilaitosten kanssa. Helmikuussa 2021 VisitKarelian tiimi osallistui Itä-Suomen yliopiston matkailun maisteriopiskelijoiden workshopiin ja keväällä järjestimme markkinointikilpailun Karelia AMK:n restonomiopiskelijoille. Tarjoamme myös harjoittelu- ja opinnäytetyömahdollisuuksia ja ohjaamme näistä kiinnostuneita opiskelijoita myös maakunnan matkailuyrityksiin. Vastaavaa yhteistyötä jatketaan myös vuonna 2022.
VK nainen ja mies laiturilla piknik kesa jarvi

VisitKarelia mukana kahdessa maakuntarajat ylittävässä hankkeessa

Pro Lakeland -hanke

Kesto: 1.9.2021 – 31.10.2023

Budjetti: 100 000 €

Kustannusarvio: Henkilöstökustannukset 44 000 €, Ostopalvelut 45 440 €, flat rate 10 560 €.

Rahoitus: VisitKarelian oma rahoitus 2000€, osatoteuttajien rahoitus 18 000 €, AKKE -tuki: 80 000 €

Syyskuussa 2021 käynnistyi Pohjois-Karjalan, Pohjois-Savon, Etelä-Savon, Etelä-Karjalan ja Kainuun maakuntien alueella Työ- ja elinkeinoministeriön rahoittama verkostoyhteistyöhanke, joka kestää lokakuun 2023 loppuun.

Visitkarelian koordinoiman hankkeen tavoite on luoda vahva itäsuomalainen Lakeland-verkosto ja edistää yhteistyötä sekä koko Lakeland-alueella, että Visit Finlandin suuntaan sekä luoda alueesta yhtenäisempi ja selkeämpi kuva kansainvälisille asiakkaille.

Ensimmäisessä vaiheessa muodostettavat ylimaakunnalliset verkostot kokoontuvat jatkossa säännöllisesti vaihtamaan tietoja ja koordinoimaan kehittämistä. Hankkeessa pilotoidaan yhteistä kiertomatkatuotteistoa ja yhteismarkkinointia, ja valmistellaan kansainvälisen digitaalisen myyntiyhteistyön aloittamista.

Yksi hankkeen tavoitteista on järjestää koko suuralueen yhteinen Lakeland Summit -tapahtuma kerran vuodessa. Ensimmäinen Summit-tapahtuma järjestetään 13.–14.12.2021 Tampereella.

Lakeland Finland -hanke

Kesto: 1.10.2021 – 30.9.2023

Budjetti: 537 510 €

VisitKarelian rahoitussuunnitelma: Kustannusarvio 91 382 €, josta henkilöstö 0,5 htp 46 800 €, ostopalvelut 33 350 €, flat rate 11 232 €.

Omarahoitusosuus: 18 276,40 €

AKKE-tuki: 73 105,60 €

Hankkeessa mukana:

Päähallinnoija: Visit Lahti

Osatoteuttajat:
Visit Häme, Visit Jyväskylä Region, Visit Tampere, VisitKarelia ja

Tarkoitus ja tavoitteet:
Kehittäminen: pk-yritysten tuotetarjonta, matkailutuotteiden
ostettavuus, digitaalinen osaaminen

Päätavoite: Smart Destination kohde:
Uudistaen verkoston toimintamalleja digitalisaatiota
hyödyntämällä

Parantamalla Lakeland Finland alueen kilpailukykyä
kansainvälisillä markkinoilla digitaalisia kanavia hyödyntäen

Vahvistaen maakunnallista yhteistyötä

Edistää yhteistyöalueen myyntiä luomalla yhteinen myyntikanava
Lakeland alueen kansainväliset kriteerit täyttäville kärkituotteille

VK itarajan helmi koivunoksat

Pohjois-Karjalan matkailun kotimaan kärkiviestien ja kohderyhmien määrittely 1.9.2021-28.2.2022

Kesto: 1.9.2021 – 28.2.2022

Budjetti: 35 324 €, josta henkilöstö 8326 €, ostopalvelut 25 000 €, flat rate 1998 €.

Omarahoitusosuus: 6984 €

AKKE-tuki: 27 936 €

Hankkeen toimenpiteet on käynnistetty 1.9. ja hankkeessa kilpailutettu yhteistyökumppani tekee tällä hetkellä tutkimusta VisitKarelian omaan dataan ja saatavilla olevaan matkailualan tutkimustietoon perustuen.

Hankkeen tavoitteena on selvittää sisäiseen ja ulkoiseen dataan perustuen kotimaan markkinoiden pääkohderyhmät ja luoda kohderyhmämäärittelyihin perustuen kärkiviestit, joilla Pohjois-Karjalaa markkinoidaan matkailualueena jatkossa. Hankkeessa myös testataan eri kärkiviestien ja kohderyhmien toimivuutta käytännössä talvikauden 2021–2022 markkinoinnissa monikanavaisen digitaalisen markkinointikampanjan kautta. Hankkeen rahoittajana on Pohjois-Karjalan Maakuntaliitto.

vk kesa maisema jarvi auringonlasku

Kansainvälisen matkailun kehittäminen Pohjois-Karjalassa Venäjän yhteistyön kautta

Kesto: 1.5.2021 – 28.2.2022

Budjetti: 41 080 €, josta henkilöstökulut 17 000 €, ostopalvelut 20 000 €, flat rate 4080 €.

Omarahoitusosuus: 8 216 €, AKKE-tuki 32 864 €

Hankkeen tavoitteena on edistää ja toteuttaa Pohjois-Karjalan ja Karjalan tasavallan välisen matkailusopimukseen kirjattuja toimenpiteitä, joiden tavoitteena on 1) maakunnan kohdistuvan uuden kansainvälisen kasvun kiihdyttäminen, kun matkustusrajoitukset helpottuvat 2) uusien liiketoimintamahdollisuuksien avaaminen pohjoiskarjalaisille matkailutoimijoille hankkeessa rakennettujen verkostojen avulla. Hankkeen toiminta tukee ja edistää Pohjois-Karjalan matkailustrategian toteuttamista.

Hankkeen rahoittajana on Pohjois-Karjalan Maakuntaliitto. VisitKarelia vastaa hankkeen toteuttamisesta.

VK ruoka kantarellit mustaherukka sieni marja kesa

Muutossignaalit matkakohteen uuteen markkina-asemaan -hanke

Kesto: 1.1.-30.9.2021

Budjetti: 100 000 €, josta henkilöstökulut 30 000 €, ostopalvelut 60 000 €, matkakustannukset 5 500 €, flat rate 4 500 €.

Omarahoitusosuus: 20 000 €, Alueiden matkailuelinkeinon elpymistä edistävien hankkeiden määrärahatuki 80 000 €

Hankkeen toteuttaja VisitKarelia.

Hankeessa on toteutettu kohdemarkkinoille (Venäjä, Kiina ja saksankielinen Eurooppa) kohdistuvat markkinatutkimukset, joiden perusteella tunnistettiin muutossignaalit, jotka ohjaavat alueen tuotekehitystä, digitaalista jakelutie- ja myyntitoiminnan kehitystä sekä sisällöntuotantoa sekä kasvattavat alueen kilpailukykyä.

Hankkeessa on luotu tiedoilla johdettu markkinasignaalien seurantamalli.

Hankkeen tulokset on julkaistu osana VisitKarelian DMO palveluita ammattilaissivustolla.

Venäjä

Kiina

Eurooppa