1 TOIMITUSJOHTAJAN KYNÄSTÄ

1 TOIMITUSJOHTAJAN KYNÄSTÄ

SIIRRY KESÄKUUN UUTISKIRJEESEEN TÄSTÄ

Edessä maakuntamatkailun kesä

Milloin viimeksi kävit Ruunaalla, Parppeinvaaralla, Bomballa, Paksuniemessä tai Linnunlahdella? Poikkeuksellinen matkailun kesäsesonki on alkamassa ja nyt sen kärkenä näyttäytyvät kotimaan mökkilomat ja paikalliset palvelut. Mökkeilijät ja retkeilijät ovat alueellemme tuttu ja odotettu kohderyhmä, jolle nyt kannattaa viestiä aktiivisesti paikallisista kohteista ja palveluista. Päiväretket luontoon, kyliin, elämyksiin ja kulttuurin pariin tulevat olemaan monen omalla autolla liikkuvan matkailijan suunnitelmissa. Tietoa haetaan matkakohdetta suunnitellessa diginä ja reissun päällä infoa kysytään hakukoneiden lisäksi palvelukohtaamisissa niin kaupassa kuin tankatessa. Muistetaan siis kertoa kaikki yhdessä upean maakuntamme palveluista ja kohteista toinen toistamme markkinoiden.

VisitKarelia panostaakin tänä kesänä kotimaan ja lähialueen markkinoille omassa toiminnassa. Toteutettavien maakuntamatkailu- ja #lovekoli-kampanjoiden tavoitteena on lisätä kysyntää ja myyntiä alueemme matkailutoimijoille niin läheltä kuin kauempaa kotimaasta. Kannattaakin tutustua tästä uutiskirjeestämme mm. mökkimyynnin tilanteeseen ja tulevaan kotimaan markkinointiin.

Tuetaan tänä kesänä kaikki yhdessä alueemme matkailua kiertäen ja nauttien maakunnan kohteista ja palveluista niin kävely-, pyöräily- kuin automatkan päässä.

I #lovekoli,

Jaakko Löppönen
VisitKarelia Destination CEO
Connect and follow at LinkedIn: fi.linkedin.com/in/jaakkolopponen

2 KESTÄVÄN MATKAILUN OHJELMA

Matkailun vastuullisuus myyntivaltiksi

Toukokuun alussa järjestimme kaksi Sustainable Travel Finland -valmennuswebinaaria, joissa kokoonnuimme yhdessä vastuullisen matkailun perusteiden äärelle. Valmennuksiin osallistui 30 henkilöä, ja kouluttaja Anu Nylund totesi, että Pohjois-Karjalassa matkailun vastuullisuustyössä ollaan pitkällä. Monissa yrityksissä vastuullisuuden eri osa-alueet ovat jo yrityksen arvopohjassa ja niitä on toteutettu pitkään.

Kehityskohteena Anu muistutti, että tehdyn työn dokumentoiminen, sertifioiminen ja viestiminen asiakkaille ja sidosryhmille on tärkeää, jotta vastuullisuus muodostuu myyntiä ja markkinointia tukevaksi kilpailutekijäksi. Tämän työn tueksi VisitKarelia ohjaa alueen yrityksiä mukaan Sustainable Travel Finland -ohjelmaan ja sen myötä tapahtuviin sertifiointeihin. Tavoitteemme on tehdä Pohjois-Karjalasta aidosti ja mitatusti vastuullinen matkakohde.

Business Finlandin verkkosivuilla voi tutustua STF-ohjelmaan hyväksyttäviin sertifikaatteihin. Sertifikaattien suorittamisesta, kustannuksista ja muista vaatimuksista on tulossa viimeistään alkusyksyllä oma koulutussarjansa.

Alueemme kehitysyhtiöt ovat myös tukena matkallamme kohti kestävän matkailun maakuntaa. Jos tarvitset esimerkiksi sertifiointiin tai vastuullisuusviestintään tueksi asiantuntijoita, muista hyödyntää kehitysyhtiöiden tarjoama tieto, palvelusetelit ja kontaktit asiantuntijoihin.

Ilmoittaudu seuraavaan koulutukseen

Seuraava kestävän matkailun koulutus käydään Marketta Viljasaaren johdolla to 11.6. klo 9-12.
Teemana on Vastuullisuus matkailuyrityksessä – tavoitteista käytäntöön. HUOM! Koulutus on maksuton, ja siihen voi osallistua, vaikka ei olisikaan ollut mukana toukokuun STF-valmennuksissa. Rekisteröidy koulutukseen >>>

Tiedotamme kestävän matkailun ohjelmasta tarkemmin erillisen tiedotuslistan kautta. Ilmoittaudu kestävän matkailun tiedotuslistalle täältä  tai ole yhteydessä Anneen: anne.kokkonen@visitkarelia.fi, p. 040 751 2744.

3 MARKKINOINTIA KOTIMAAHAN JA MAAKUNTAAN

Maisemanvaihdos omassa maakunnassa

Suomalaisten kesälomasuunnitelmat kohdistuvat tänä vuonna ennen kaikkea kotimaahan. Kotimaahan suuntautuvan matkailun merkitys matkailuelinkeinolle on nykytilanteessa valtava, ja alan yrittäjille se tarjoaa mahdollisuuden näyttää osaamisensa. Niin myös paikallisesti meillä Pohjois-Karjalassa. Tällä hetkellä matkailijoiden mielissä on paljon kysymyksiä siitä, mitkä palvelut ovat auki, millaisin aukioloajoin ja turvallisuusohjein. Selkeä viestintä kohderyhmän huomioiden mm. verkkosivuilla, somekanavissa, turuilla ja toreilla on nyt entistäkin tärkeämpää.

VisitKarelia toteuttaa kesäkuun lopulla alkavan maakuntamatkailukampanjan, joka näkyy Karjalaisen etusivulla ja somekanavissa. Valitsemme kampanjaan yhteensä 26 kohdetta eri teemojen alta: ruokaelämykset, kulttuuri/historia, luontoaktiviteetit ja uutuuskohteet/tuntemattomat erikoisuudet. Kampanjan tavoitteena on herättää maakunnan omat asukkaat huomaamaan ne upeat kohteet, jotka ovat liian lähellä päästäkseen pohjoiskarjalaisten lomaohjelmaan normaalitilanteessa. Kohteiden valinnassa painotamme sitä, että saamme eri teemojen alle ennen kaikkea vastuullisia ja verkosta ostettavia matkailutuotteita. Yllätetään yhdessä oman maakuntamme väki huomaamaan alueemme elämykset!

Myös #lovekoli-kampanja saa jatkoa uuden videon ja kuvakilpailun muodossa. Kampanjatunniste kerää Instagramissa julkaisuja lähes päivittäin, joten alueen matkailuyritykset ja matkailijat ovat selvästi ottaneet kampanjan omakseen. Pidetään #lovekoli mukana somejulkaisuissamme myös jatkossa ja kerrotaan Kolin tarinaa yhdessä.

Iloa kesäsesonkiin!

Anne Kokkonen
markkinointikoordinaattori

4 KUULUMISIA MARKKINOILTA – EUROOPPA

Eurooppa lähtökuopissa

Ensimmäisessä Euroopan uutiskirjeessä on yritysesittelyssä Pielisen Retki ja Kolin seutu. Kirje lähtee matkaan kuukausittain. Jos haluat kuulla tästä lisää, niin soita tai laita Lennulle viestiä! Näytään ja kuulutaan! P. 040 614 7273 tai leena.tervakorpi@visitkarelia.fi

Aurinkoista kesänaloitusta,

Lennu
Europe Account Manager

5 LOMARENKAAN TERVEHDYS

Lomarenkaan mökkimyynti vetää Pohjois-Karjalassa

Koronakevät on muuttanut alkavan kesän matkailunäkymiä, ja lisännyt kotimaista mökkikysyntää edellisvuoteen verrattuna. Lomarenkaan liiketoimintajohtaja Juha Purhonen kertoo, että Pohjois-Karjalan mökkivarauksissa talvikuukaudet (loka-huhtikuu) menivät koronasta huolimatta mukavasti, sillä varausten määrä kasvoi 22 %.

Purhonen kommentoi, että kesäkuukaudet (touko-syyskuu) ovat +8 % verrattuna vuoden takaiseen tilanteeseen, mutta varauksia tippuu todella kiivaaseen tahtiin ja kesän osalta kasvuodotukset ovat kovat. Tällä tilikaudella mökkivarausten määrä Pohjois-Karjalassa on +16 %, mikä selittyy kotimaisten asiakkaiden kysynnän kasvulla. Kotimaiset varaukset ovat kasvaneet +32 % verrattuna viime vuoteen, ja ulkomaisten asiakkaiden varaukset vähentyneet -24 %.

Purhosen mukaan Lomarenkaan mökkiasiakkaat keskittyvät mökillä helppoon lomatekemiseen, kuten kalastamiseen, saunomiseen ja rentoutumiseen. Mökkilomalta halutaan myös helppoutta – yhä useampi asiakas laskee mökkiloman budjettiin jo valmiiksi mukaan myös lisäpalvelut, kuten loppusiivouksen ja liinavaatteet. Purhonen muistuttaa, että mökeissä olisi erittäin tärkeää olla päivitetyt esitteet ja kuvaukset lähialueiden ruoka- ja ohjelmapalveluista yhteystietoineen, jotta asiakkaat löytävät tiensä myös lähialueen palveluiden pariin.

Otetaan kaikki irti mökkikesästä ja tarjotaan matkailijoille unohtumattomia hetkiä Pohjois-Karjalassa!

Alkukesän webinaareja:

Vastuullisuus matkailuyrityksessä – tavoitteista käytäntöön, to 11.6. klo 9-12.

Koulutuksessa käymme läpi mitä vastuullisuus/ekologisuus tarkoittaa matkailussa, mitä osa-alueita tulee huomioida ja mikä on riittävä taso. Viemme vastuullisuuden käytännön tasolle ja matkailuyrityksen arkeen ja kuulemme hyviä käytännön esimerkkejä ja vastuullisuustyön tuloksia matkailualalta. Teemme pohjat toimintasuunnitelmille, joissa huomioidaan mm. oman nykytilan arviointi, käytännön vastuullisuusteot, työkalut ja käytännön vinkit sekä henkilökunnan, asiakkaiden ja muiden sidosryhmien osallistaminen ja viestintä.

Rekisteröidy koulutukseen >>>

Voiko
majoitus- ja matkailupalveluita tarjoava yritys valinnoillaan säästää rahaa, energiaa ja vettä – ja parantaa ympäristövastuullisuutta?

Pienille ja keskisuurille matkailuyrityksille suunnattu kahden webinaarin kokonaisuus, jonka järjestää NatureBeST-hanke.

ke 3.6. klo 14-15.30
Tilaisuuden avaus – Timo J. Hokkanen (ELY-Keskus/Pohjois-Karjalan biosfäärialue)
Uusiutuvan energian ratkaisut ja energiaremontit – kuinka voi säästää energiaa ja euroja? – Anssi Kokkonen Karelia AMK
Yritysten positiiviset ympäristöteot ja hiilijalanjäljen laskeminen. – Jaakko Karvonen Suomen ympäristökeskus

Ilmoittautumiset 29.5. mennessä tämän linkin kautta >>

to 11.6. klo 14-15.30
Haja-asutusalueen jätevedet ja kuivakäymäläratkaisut – Sari Huuhtanen Huussi Ry
Veden säästämisen teknologiat – Innotek Oy / Energo-ohjelma

Ilmoittautumiset 5.6. mennessä tämän linkin kautta >>

Jos ilmenee kysyttävää tai ongelmia, otathan yhteyttä: anne.holma@ymparisto.fi

Kysely ja webinaari Parikkalan rajanylityspaikan merkityksestä

Etelä-Karjalan liitto kerää toukokuun loppuun asti kyselyvastauksia Parikkalan rajanylityspaikan avaamisen merkityksestä yrityksille ja aluetaloudelle. Kyselyn tulokset julkistetaan webinaarissa 4.6. klo 13.00-14.30.

Vastaa kyselyyn tai ilmoittaudu webinaariin täällä. Kyselyyn vastaaminen vie noin 5 minuuttia.

Aurinkoista alkukesää!

Nähdään ja kuullaan viimeistään seuraavilla matkailun aamukahveilla to 18.6. klo 10-12