1 TOIMITUSJOHTAJAN KYNÄSTÄ
2 KESTÄVÄN MATKAILUN OHJELMA
3 NÄKYVIIN VERKOSSA JA SOMEKANAVISSA
4 MARKKINOINNIN HARJOITTELIJA ESITTÄYTYY
5 KUULUMISIA MARKKINOILTA
6 DOERZIN TERVEHDYS
7 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA



1 TOIMITUSJOHTAJAN KYNÄSTÄ

Kohti uuttaa matkailua

Taakse jäävä kesäsesonki on näyttänyt Pohjois-Karjalan matkailutoimialalle että luontomme, kulttuurimme ja tapamme elää täällä Suomen itäisellä rajalla kiinnostaa kotimaista asiakasta. Edelleen jatkuva koronatilanne on käynnistänyt täysivaltaisen muutosvyöryn toimialallemme vaikuttaen niin asiakaskäyttäytymiseen kuin koko myynnin ja jakeluteiden toimintaan.

VisitKarelian toiminta-alueella tehtiin kesä-heinäkuun aikana useita ennätyslukuja vierailu- ja yöpymismäärien suhteen. Mökkiyöpymisten ja kansallispuistokäyntien lisäksi uudet asiakkaat löysivät mm. leirintä-, opastus- ja vuokravälinepalvelut. Maakunnallisesti kuulemme nyt näistä palveluista 20-40% kasvulukuja. Myynnin lisäksi uudet asiakkaat ovat antaneet alueellemme nyt arvokasta palautetta palveluista, niiden saatavuudesta ja varattavuudesta sekä osoittaneet useita kehittämisen kohtia niin yritys kuin aluetasolla.

Matkailu kohtauttaa nyt uudelleen sen kysyntää ja tarjontaa. Matkakohteen valintaperusteet muuttuvat asiakkailla ja toteutuneet myyntikaudet alkavat vaikuttamaan tuleviin. Digiloikan palveluiden onlinevarattavuuteen tehneet nousevat vaihtoehdoista kärkisijoille. ”Kävittekö missään tänä kesänä perheen kanssa? Oliko helppo löytää ja varata? Suositteletko?” keskustelut palaavat työpaikkojen kahvitauolle ja niiden sisällöt muokkaavat tulevaa kysyntää. Nyt pidetään VisitKarelian osalta kiinni tästä hienosta kasvusta kotimaan markkinassa. Uudessa arjessa maskit kasvoilla liikkuva kotimainen ja kansainvälinen asiakas etsii ja arvostaa matkakohdetta joka antaa kokemuksia ja elämyksiä koko lomabudjetille – niin että on tilaa hengittää.

Nautitaan luonnon mauista ja väreistä,

Jaakko Löppönen
VisitKarelia Destination CEO
Connect and follow at LinkedIn: fi.linkedin.com/in/jaakkolopponen



2 KESTÄVÄN MATKAILUN OHJELMA

STF-ohjelmassa mukana jo 12 yritystä

Toukokuussa startanneeseen Sustainable Travel Finland -ohjelmaan on tähän mennessä kirjautunut jo 12 yritystä Pohjois-Karjalasta. Yrityksillä on tavoitteenaan kestävän matkailun sertifikaatin ja STF-merkin suorittaminen. Näiden myötä yritys voi hyödyntää kestävän matkailun osaamistaan markkinoinnissa sekä kansainvälisille että kotimaisille matkailijoille. VisitKarelian kasvustrategian mukaisesti tulemme tarjoamaan STF-merkin suorittaneille yrityksille näkyvyyttä myös omassa markkinoinnissamme.

Haluatko mukaan? Vielä ehdit ilmoittautua ja osallistua huomenna to 27.8. klo 13-15 järjestettävään Vastuullisen matkailun iltapäivään, jossa esitellään Green Key, Green Activities ja Ekokompassi -sertifikaatit. Kuulemme sertifikaattiasiantuntijoiden puheenvuorot ja kahden yrityksen kokemukset sertifikaatin suorittamisesta. Tarjolla hyödyllistä tietoa omalle yritykselle sopivan sertifikaatin valintaan, rahoitukseen ja käytännön toteutukseen. Mikäli et pääse linjoille, voit katsoa koulutuksen tallenteen myöhemmin.

Rekisteröidy koulutukseen täällä

Pysy ajan tasalla ja varmista, että saat kaikki kestävän matkailun kehittämisen materiaalit suoraan sähköpostiisi. Ilmoittaudu kestävän matkailun tiedotuslistalle täältä. Lisätietoja kestävän matkailun ohjelmasta saat suoraan myös Annelta: anne.kokkonen@visitkarelia.fi, p. 040 751 2744.



3 NÄKYVIIN VERKOSSA JA SOMEKANAVISSA

Miten esiin VisitKarelian somekanavissa?

Kolme askelta somenäkyvyyden laajentamiseen:

1- Seuraa meitä:

  • Facebook: @VisitKarelia
  • Instagram: @visitkarelia_finland
  • LinkedIn: @VisitKarelia

2- Merkitse VisitKarelia kuviin tai muihin julkaisuihin esimerkiksi julkaisun loppuun tai tekstin keskelle:

  • Facebookissa: @VisitKarelia
  • Instagramissa: @visitkarelia_finland
  • LinkedInissä: @VisitKarelia

3- Merkitse myös muut tahot, jotka voivat olla kiinnostuneita sisältösi jakamisesta. Yhteistyökumppanit, retkeilyvarusteiden sekä ruoan raaka-aineiden tuottajat ym.

Entä mitä tehdä, kun joku merkitsee Sinut tai yrityksesi sosiaalisessa mediassa? Mieti, sopiiko sisältö sen hetken viestintääsi, ja jaa päivitys eteenpäin. Käy vähintään tykkäämässä tai kommentoimassa julkaisua, joka on huomioinut Sinut tai organisaatiosi.

Syksyn ja talven palvelut ja tapahtumat verkkosivuille

Syyslomaviikot lähestyvät ja talvikausikin on pian ovella! Kotimaassa matkaillaan myös lähikuukausina, joten aktiviteettivinkeille löytyy kysyntää. Ilmoita meille palvelusi, kuten retket ja tapahtumat, niin laitamme ne näkyviin VisitKarelian verkkosivuille. Lähetä palvelun kuvaus nettisivulinkkeineen osoitteeseen visitkarelia@visitkarelia.fi

Kerro viestissäsi palvelun toteutusajankohta, mahdollinen ryhmäkoko (min./max.), hinta ja ilmoittautumisohjeet. Toimita myös mahdolliset linkit esim. tapahtumasta kertovaan Facebook-eventiin tai palvelun verkkosivuille.

Onko yrityksesi palvelu ostettavissa verkosta?

VisitKarelian sivuille on koottu eri verkkopalveluista ostettavissa olevia retkiä, aktiviteetteja, välinevuokrausta ym. Mikäli palvelusi on ostettavissa verkosta, ilmoita siitä meille visitkarelia@visitkarelia.fi, niin päivitetään tieto myös VisitKarelian sivuille. Mikäli palvelusi ei ole vielä verkkokaupassa, tutustu Doerziin ja muotoile uusi tuote suoraan verkosta ostettavaksi. Doerzin kanssa eteenpäin opastaa Anna Härkönen p. 0400 239 619, anna.harkonen@visitkarelia.fi

Tutustu verkkokaupan tarjontaan

Iloitaan kesän viimeisistä säteistä!

Anne Kokkkonen
markkinointikoordinaattori



4 MARKKINOINNIN HARJOITTELIJA ESITTÄYTYY

Hei!

Tässä esittäytyy VisitKarelialla elokuun alusta aloittanut markkinoinnin harjoittelija. Opiskelen viimeistä vuotta liiketaloutta Karelia-ammattikorkeakoulussa ja harjoitteluni VisitKarelialla kestää viisi kuukautta. Tavoitteenani on kokea ja oppia mahdollisimman paljon uutta markkinoinnin saralla, sekä oppia lisää itsestäni ja taidoistani.

Tällä hetkellä yhtenä suurena projektina on VisitKarelian verkkosivu-uudistus, jossa itsekin olen mukana. Päivitän myös nykyisiä sivuja ja somekanavia aktiivisesti, joten voit siis olla minuun yhteydessä näihin liittyvissä asioissa.

Yhteydenotot harjoittelija.jns@visitkarelia.fi

Aurinkoista syyskuuta toivottaen,

Siiri Hämäläinen
harjoittelija



5 KUULUMISIA MARKKINOILTA – EUROOPPA

Maailma muuttuu, Eskoseni

Valitettavasti asiantuntijat ovat olleet oikeassa ja matkustusrajoituksia on palautettu koko Euroopassa. Silti useimmat matkanjärjestäjät katsovat rohkeasti erityisesti ensi kesään. Kiinnostus Pohjoismaita kohtaan on kasvanut. Ryhmämatkojen määrän ennakoidaan lähitulevaisuudessa pysyvän pienenä. Sen sijaan rajoitusten puitteissa matkustetaan pienryhmissä ja omalla/vuokratulla autolla aiempaa enemmän. Tämä on ollut trendi jo ennen pandemiaakin, nyt suuntaus on saanut vauhtia entisestään.

Syksyn aikana on mahdollisuus halukkailla päästä mukaan maksuttomille Visit Finlandin Online Speed Dating-treffeille eurooppalaisten matkanjärjestäjien kanssa. Mukaan toivotaan erityisesti yrittäjiä ja matkanjärjestäjiä.

Lisätietoa Speed Datingistä

Aiemmin hitaasti digitalisoituneella Saksan markkinallakin on alettu vallitsevan tilanteen myötä kiinnostua aiheesta. Esimerkiksi Der Touristik on ilmoittanut julkaisevansa digitaalisen varauskanavan autokiertomatka-asiakkaille myydäkseen valmiita paketteja Islantiin, Australiaan, Uuteen Seelantiin sekä Etelä- ja Pohjois-Amerikkaan. Maailma muuttuu, halusimme tai emme. Tavoitteeni on osaltani pitää huolta, että pysymme kärryillä. Kiinnittäkää turvavyöt!

Tsemppiä syksyyn ja pysytään terveinä,

Lennu ”Lennu” Tervakorpi
Europe Account Manager



5 KUULUMISIA MARKKINOILTA – VENÄJÄ

Venäjän osalta katseet talvisesongissa

Suomen valtioneuvosto päätti 6.8. jatkaa väliaikaisia Suomen rajaliikennettä koskevia rajoituksia vähintään 8.9.2020 asti. Ulkorajaliikenteen rajoituksia, tarkoittaen mm. Suomen ja Venäjän välisen rajan rajoituksia, jatketaan ainakin 8.9.2020 asti.  Lisätietoja Schengen-ulkorajan ml. Suomen ja Venäjän välisen rajaosuuden avautumisesta matkailulle ei tällä hetkellä ole. Ajankohtaisimmat tiedot markkinasta Finland Abroad -sivustolta.

Rajojen olleessa kiinni VisitKarelian tiimi seuraa aktiivisesti tilannetta ja jatkaa edunvalvonta- ja viestintätyötä pitämällä yhteyttä venäläisiin yhteistyökumppaneihin sekä suunnittelemalla ensi vuoden sisältöjä ja rajanylittäviä paketteja. Rajojen avautumisen ajankohtaa on tällä hetkellä vaikeaa ennustaa, mutta kyselyitä vuoden vaihteelle ja talvisesongille on alkanut jo tulla alueen yrittäjille. Meidänkin katseet ovat jo talvessa. Päivitämme syys-lokakuun aikana nettisivuillemme venäjänkielisiä talvisisältöjä. Ilmoitathan meille, jos sinulla on talvituotteita tai -palveluita, joista voisimme tiedottaa venäläisille matkailijoille.

Venäläisten matkanjärjestäjien odotuksia selvitettiin

Visit Finlandin Venäjä-tiimi selvitti, mitä palveluita venäläiset matkanjärjestäjät toivovat saavansa suomalaisilta matkailualan toimijoilta. Kyselyn perusteella, pandemiasta huolimatta, venäläiset matkanjärjestäjät kaipaavat tietoa Suomesta. Suurin osa toivoi max. 2 tuntia kestäviä webinaareja ja online-koulutuksia. Myös henkilökohtaiset koulutukset ja keskustelut asiantuntijoiden kanssa kiinnostavat matkanjärjestäjiä. Vastauksissa toivottiin myös parempaa tiedotusta alueen uutuuksista ja tapahtumista.

Lähettämällä meille tietoa yrityksesi / alueesi mielenkiintoisista uutuuksista ja tapahtumista voit päästää mukaan sekä Visit Finlandin että VisitKarelian uutiskirjeeseen. Tiedot voi lähettää sähköpostilla osoitteeseen anna.harkonen@visitkarelia.fi.

Lue Visit Finlandin kyselyn tulokset täältä

Mitä vastuullisuudesta tulisi viestiä venäläisille matkailijoille

Itä-Suomen yliopiston tutkimuksessa selvitettiin, millaiset vastuullisuuden teemat ja viestit tehoavat parhaiten suomalaisiin ja Pietarin alueella asuviin matkailusta kiinnostuneisiin kuluttajiin. Tutkimuksen mukaan venäläiset kuluttajat kokevat oppineensa uutta lukiessaan mökkikuvaustekstiä, jossa kerrotaan, miten vastuullisuus on otettu huomioon kohteessa. Heitä erityisesti kiinnostaa paikallinen ruoka ja kulttuuri sekä se, mitä mökin ympäristössä voi tehdä. Vähiten merkitystä on sertifikaateilla ja tiedolla yrityksen toimenpiteiden vaikutuksesta paikalliseen yhteisöön ja talouteen. Viestinnässä täytyy ottaa aina huomioon kulttuuri- ja käsite-erot ja viestin lokalisointi kohderyhmälle. Viestiessään venäläisille kuluttajille kannattaa lähteä hyvän loman elementeistä, kuten paikallisuuteen liittyvistä teemoista ja mitä lomalla voi kokea yrityksen vastuullisen toiminnan ansiosta.

Lue koko tutkimus täältä

Mukavaa syksyn alkua toivottaen,

Anna Härkönen
Russia Account Manager



6 DOERZIN TERVEHDYS

Hei kaikki Pohjois-Karjalan alueen matkailutoimijat!

Kevät ja kesä 2020 on ollut varsinaista menoa ja meininkiä meillä Doerzissa! Koronan iskiessä keväällä reagoimme nopeasti ja laitoimme mm. Naapuriapu- ja Online-alustat muutamassa viikossa pystyyn. Heti kesän alussa suuntasimme katseemme suomalaisen matkailun tukemiseen ja lanseerasimme myös Doerz Suomi -alustan, joka pitää sisällään kotimaan 500 parasta paikalliselämystä – markkinoiden huikein valikoima!

Normaalisti tähtäämme kansainvälisten asiakkaiden houkutteluun, mutta vallitsevassa tilanteessa nämä toimenpiteet olivat juuri oikeat. Teimme ennätyskesän sekä sivuston kävijämäärissä että myydyissä elämyksissä. Tämä poikkeuksellinen aika antoi paljon mielenkiintoisia oppeja ja saimme kerättyä dataa, joka hyödyttää sekä meitä että kumppaniorganisaatioitamme vielä pitkään.

Kesän perusteella voidaan todeta, että selvästi suosituimpia elämyksiä ovat ne, joissa yhdistetään rohkeasti jokin teema ja aktiviteetti ja tuodaan persoonaa rohkeasti esiin. Myös lapsille suunnatut elämykset olivat myydyimpien joukossa. Menestyneimpiä Doerz-elämyksiä yhdistää myös tehokas liikenteenohjaus monesta eri kanavasta. Varausikkuna oli todella lyhyt ja lomalaiset tekivät varauksia jopa 2h ennen tapahtuman alkua. Käytännön tasolla tämä tarkoittaa sitä, että jotta asiakkaan on nopeampaa ostaa elämys, on erittäin tärkeää että elämyksille on luotu eventtejä Doerzin järjestelmään.

Syyslomakausi on jo lähellä, ja jo nyt kannattaa tarkistaa, että tuotteet on viritetty huippukuntoon sekä markkinontikanavat ja toimenpiteet suunniteltu huolellisesti.

Tsemppiä syksyyn!

Noora & Doerz Team



7 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA

Syksyn myyntitilaisuuksia

Visit Finlandin Online Speed Datingit

Visit Finland järjestää syksyn aikana maksuttomia Online Speed Dating -treffejä eurooppalaisten matkanjärjestäjien kanssa. Mukaan toivotaan erityisesti yrittäjiä ja matkanjärjestäjiä.

Tutustu ja osallistu Speed Datingiin

Suoma-kiertue lokakuun alussa

Suoma-kiertue on ryhmämatkojen järjestäjille suunnattu messutapahtuma, johon kutsutaan laajalti yritysten ja yhdistysten edustajia tutustumaan retkikohteisiin, koulutustiloihin, ohjelmapalveluihin ym. Mikäli teet aktiivista ryhmämyyntiä talvi- tai kevätkaudelle, tutustu Suoma-kiertueen mahdollisuuksiin tarkemmin.

Lisätietoja Suoma-kiertueesta


Kesäkuun tunnusluvut

Tammi-kesäkuussa kotimaisten yöpymisten määrä Pohjois-Karjalassa oli 116 000 (-32,7 %) ja ulkomaalaisten 17 300 (-41,9 %), eli yhteensä 134 000 (-34,0 %) yötä.

Kesäkuussa 2020 Pohjois-Karjalassa kirjattiin 39 400 yöpymistä (-24,7 %), joista kotimaisia oli 38 800 ja ulkomaalaisten tekemiä 600 yötä. Kotimaiset yöpymiset vähenivät 18 prosenttia ja ulkomaalaiset yöpymiset vähenivät 88 prosenttia. Yhteensä yöpymiset vähenivät 25 prosenttia edellisvuoden kesäkuusta. Eniten ulkomaalaisten yöpymisiä kirjattiin matkailijoille, jotka saapuivat Virosta (195 yötä). Vapaa-ajan matkailijat viettivät 32 400 yötä (-19,5 %) ja business-matkailijat 6 900 yötä (-42,1 %).


TAK:n tutkimustuloksia kotimaasta, Saksasta ja Norjasta

Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK Oy ja Haaga-Helia Ammattikorkeakoulu tekivät tutkimuksen koronaepidemian vaikutuksista suomalaisten, norjalaisten ja saksalaisten matkailuun. Tutkimus kohdistettiin matkustuspäätöksiä tekevään ikäluokkaan.

Tulosten mukaan yli puolet saksalaisista kokee voivansa matkustaa loppuvuonna ja on jo suunnitellut lomaansa. Loppuvuoden 2020 lomanvietto- ja matkustussuunnitelmat on selvillä vain 35% suomalaisista, mutta jopa 68% norjalaisista. Matkoille aikovista saksalaisista 64% ilmoittaa tietävänsä minne haluaa mennä, mutta vain 17 prosenttia on tehnyt matkavarauksen tässä vaiheessa. Vähiten halukkaita matkustamaa loppuvuoden aikana oli suomalaiset, mutta myös saksalaisista 35% ilmoittaa ettei aio lomailla enää vuonna 2020.

Kaikkia kolmea ryhmää kiinnostaa eniten lomanviettotapana lepo ja rauhoittuminen. Suomalaisia kiinnostaa toiseksi eniten mökkiloma, norjalaisia sukulointi ja saksalaisia rantaloma. Luontoloma nousee kaikilla kolmella kansallisuudella sijalle kolme. Lomaa suunnitellessa tärkeiksi asioiksi koettiin kohteen hyvä hygienia sekä se, ettei maassa ole vakavia tartuntatauteja.

———————————————————-


Loppuvuoden aamukahvitilaisuudet

Seuraavat matkailun aamukahvit järjestetään ti 22.9. klo 10-12. Aamukahveilla kertaamme kesän kuulumisia, onnistumisen hetkiä ja uusia oivalluksia. Tarkastelemme myös, mitä tilastot kertovat Pohjois-Karjalan matkailukesästä. Tilaisuuteen voi osallistua etänä Zoomin kautta.

Osallistu täällä

Lokakuussa ti 27.10. klo 10-13 aamukahvien aiheena on matkailuyritysten ja oppilaitosten yhteistyö.

Marras-joulukuussa kokoonnumme aamukahveille seuraavasti:

  • ti 24.11. klo 10-12
  • ke 16.12. klo 10-12

 

Jäikö joku aiemmista uutiskirjeistä lukematta? Löydät kaikki vuoden 2020 aikana julkaisut uutiskirjeemme ja tiedotteemme täältä.