1 TOIMITUSJOHTAJAN KYNÄSTÄ
2 KESTÄVÄN MATKAILUN OHJELMA
3 TALVIKAUDEN MARKKINOINTI
4 KUULUMISIA MARKKINOILTA – EUROOPPA
5 ILMOITTAUDU DIGILOIKKAAN
6 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA



1 TOIMITUSJOHTAJAN KYNÄSTÄ

Kassavirtaa ja liikevaihtoa kasvattamassa

Meneillään oleva matkailun murrostilanne päättää osan aiemmista toimintamalleista ja käynnistää monia uusia. Vahvempi osuus kotimaan markkinoista, kasvanut kiinnostus kansainväliseltä puolelta ja avaavat investoinnit ovat osaltamme tätä murrosta. Toimialan merkitys alueemme elinvoimalle kehittyy, mutta se ei synny pelkästään maakunnassa vierailevien määrän kasvuna. Tarvitsemme kasvavaa kaupankäyntiä matkailupalveluilla, jotka jättävät niiden tuottajille, niin isommille kuin pienemmille liiketoiminnaltaan, euroja ja katetta ylläpitää ja kehittyä.

Laitetaan siis palvelut näkyville ja ostettavaksi. Tarjotaan mm. majoittujille kokemuksia ja elämyksiä välineitä ja oppaita vuokraten. Tuotetaan palvelut laadulla ja innolla joka tarttuu osallistujaan ja saa maksavan asiakkaan kokemaan arvoa. Oppien, ymmärtäen, kehossaan tuntien, tunteita kokien. Nämä asiat erottavat usein matkailijan omasta arjesta ja siihen myös lomabudjettia halutaan käyttää. Suomen matkailutaseenkin mukaan on tästä poikkeavasta ajasta johtuen monen ’lomabudjetti’ vielä täysin käyttämättä.

VisitKarelia järjestää loppuvuoden aikana mm. digikoulutuksia, joiden avulla saat varmasti omat tuotteesi paremmin näkyville ja ostettavaksi. Hyödyntäkää näitä koulutuksia ja laitetaan yhdessä alueemme matkailua myös digimyynnin liikevaihtona kasvuun.

 

Search & book, terveisin,

Jaakko Löppönen
VisitKarelia Destination CEO
Connect and follow at LinkedIn: fi.linkedin.com/in/jaakkolopponen



2 KESTÄVÄN MATKAILUN OHJELMA

STF-merkin saaneita Suomessa jo kymmeniä

Lakelandin alueella yhdeksän STF-yritystä

Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -merkkejä on myönnettu kesäkuusta lähtien jo kymmenille matkailualan yrityksille ympäri Suomen. Lakelandin alueella suoritettuja merkkejä on yhdeksällä yrityksellä. Lisäksi esimerkiksi Lapista STF-merkkejä löytyy 24 yritykseltä, ja ensimmäisenä destinaatiotason toimijana vastuullisuusmerkin sai viime kuussa Posio.

Pohjois-Karjalassa yhteinen vastuullisuustyö kantaa myös hedelmää. Äksyjen Ämmien vanavedessä STF-merkin saanee vielä tämän vuoden puolella kaksi uutta toimijaa. Loppuvuoden aikana VisitKarelia ei järjestä vastuullisuuskoulutuksia, mutta uuteen vuoteen lähdemme liikkeelle taas uudella vauhdilla!

Lue, millaiset yritykset ovat saaneet STF-merkin

Kun haluat oman kohteesi listalle seuraavaksi, ota yhteys Anneen, p. 040 751 2744, anne.kokkonen@visitkarelia.fi ja lähde mukaan yhteiselle vastuullisuuden polulle.

Lue lisää vastuullisen matkailun kehittämisestä



3 TALVIKAUDEN MARKKINOINTI

Vielä ehdit hakea markkinointikumppanuutta!

Onko Sinulla talvikaudelle idea, joka odottaa toteuttamistaan?

Tässä hetkessä tarvitsemme vahvaa näkyvyyttä kotimaan kohderyhmiin. Toteutamme osan alueemme talvinäkyvyydestä yhdessä 70/30 markkinointikumppanuuksien kautta. Näissä kumppanuuksissa VisitKarelia maksaa markkinointitoimenpiteen kustannuksista 70% ja loput 30% on toimenpiteen toteuttavan yrityksen, yhdistyksen tai yritysryhmän vastuulla.

Jos Sinulla matkailutoimija on kotimaan talvimatkailuun osuva markkinointi-idea, jaa se kanssamme! Tutustu ensin hakuohjeisiin ja pisteytyskriteereihin ja käy sitten täyttämässä hakemuslomake lokakuun loppuun mennessä.
——————————————————-

Joulun ja talven tuotteet maailmankartalle

Viimeistään nyt on aika laittaa joulun ja talven tarjonta esiin ja ostettavaksi verkkokanaviin. Olemme koonneet VisitKarelian verkkosivuille joulunajan palveluiden erikoissivun, jonne nostamme joulun ihanimmat elämykset ja palvelupaketit. Tälle sivulle kohdistetaan liikennettä mm. sosiaalisen median kautta. Huikkaa meille, mitä oma yrityksesi on käärinyt joulupakettiin, niin nostetaan ne asiakkaiden tietoisuuteen.

Tutustu joulun teemasivuumme

Talvikampanjasivumme avautuu marraskuun alussa. Kampanja keskittyy erityisesti mökkilomailuun ja aktiviteetteihin. Nostamme kampanjasivulle erilaisten matkailijoiden makuun sopivia, verkosta varattavia talviaktiviteetteja ja suorat linkit mökkien keskusvaraamoihin. Talvikampanjasivulle ohjataan liikennettä muun muassa sosiaalisen median kautta. Myös sielunmaisematestimme ohjaa testin tehneitä remarketingin kautta talvikampanjasivun sisältöjen pariin. Tehdään yhdessä timanttinen talvi, turvallisuudesta tietenkään tinkimättä!

Tunnelmallista loppusyksyä toivottaen,

Anne Kokkonen
markkinointikoordinaattori



4 KUULUMISIA MARKKINOILTA – EUROOPPA

Valmistaudutaan uuteen normaaliin – Time to get ready for the new normal!

Syyssateet ja ensilumi ovat täällä. Pari viikkoa sitten Visit Finlandin DACH- ja Benelux-alueiden markkinakatsauksessa painotettiin, että vaikka moni matkanjärjestäjä on perunut talven matkansa Suomeen ja Skandinaviaan, niin muutamat ovat edelleen valmiita aloittamaan talvimyynnin heti, kun matkustusrajoitukset sen järkevästi sallivat. Matkailijoiden halukkuus matkustaa ei ole kadonnut, päinvastoin. Suomella ja erityisesti mm. Pohjois-Karjalalla, on mahdollisuudet menestyä koronan jälkeen kovenevassa kilpailussa. Sen osoittaa jo nyt kotimaan kasvanut kysyntä alueellemme. Yhtä lailla kysyntää on ulkomailta, kunhan ostettavuus ja tuote ovat valmiita kansainvälisille markkinoille.

Maanantaina 26.10. järjestetyssä Helsingin matkailuseminaarissa korostettiin sitä, että Suomeen luotetaan erityisesti turvallisuuden suhteen. Lisäksi meillä on hyvät digivalmiudet verrattuna moniin kilpailijamaihin. Positiivisen ilmapiirin luomiseksi, olisi hyvä matkustusrajoitusten sijaan alkaa puhua ohjeistuksista tai jopa linjauksista. Vaikka pandemia alkaa tuntua ylipitkältä maratonilta, niin kannustetaan ja autetaan toisiamme eteenpäin. Meiltä Account Managereilta (Anna, Yu Nan & Lennu) saa myös apua kansainvälistymiseen ja digikehittämiseen.

*************************

Autumn rains and the first snow are here. Visit Finland organized DACH- and Benelux market review-webinar a couple of weeks ago. The message was clear – even if several tour operators have cancelled their winter production to Finland and Scandinavia, there still are some, who are ready to start the sales as soon as acceptable rules for travelling are set. Willingness to travel has not disappeared, quite the opposite. Finland and especially North Karelia has the best possibilities to be succesfull in the business situation after corona. One proof is the increased domestic demand. There is no reason why the demand from abroad would not be as high, if the product is good, and easy to buy for an international customer.

Helsinki annual tourism seminar was held on Monday 26th October. A strong message we got was  that compared to other destinations, Finland is considered to be safe and easy to book online. To create positive atmosphere, we should start to talk about travel instructions and alignments, instead of travel restrictions. Even though the pandemic starts to feel like a too long marathon, I hope we are still able to cherish and help each other to get through this. VisitKarelia Account Managers (Anna, Nan Yu & Lennu) are here to help you with internationalization digital development.

Ollaan yhteydessä / Let’s be in touch,

Leena ”Lennu” Tervakorpi
Europe Account Manager



5 ILMOITTAUDU DIGILOIKKAAN

Matkailun Digiloikka-valmennus alkaa pian!

Marras-joulukuussa järjestämme yhteistyössä Business Joensuun Matkailu Goes Global -projektin kanssa Visit Finlandin Digiloikka-valmennuksen. Valmennuksen aiheita on käsitelty lokakuun kahdessa digikoulutuksessa, mutta Digiloikka-valmennuksessa niihin pureudutaan syvemmin.

Matkailun Digiloikka -valmennus

Työpaja 1: to 12.11.2020 klo 13–16
Kotipesä kuntoon ! -Verkkojalanjälki fin/en verkkosivustojen ja –kaupan kehittäminen käytännössä

Työpaja 2: ti 24.11.2020 klo 9–12
Oman inventaari- ja varausjärjestelmän valinta – backend- ja frontend-prosessien hallinta ja Online-myynti- ja jakelukanavakartta ja myyntikanavat

Työpaja 3: ma 30.11.2020 klo 13–16
Verkkopresensen laajentaminen – suosittelupalvelut – TripAdvisor ja Google My Business haltuun, Asiakaspalvelu ja vastuullisuus verkossa – asiakastyytyväisyyden varmistaminen ja kuuntelujärjestelmä, vastuullisuus ja laatu asiakaspalvelussa.

Työpaja 4: ti 8.12.2020 klo 13–16
Digitaalisen löydettävyyden ja presensen kehittäminen – Sosiaalinen media myynnin tukena

Lisätietoja valmennuksesta ja ilmoittautuminen

Lue tiedotteemme valmennuksista



6 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA

Visit Finlandin webinaarit

Visit Finland järjestää loppuvuonna useita webinaareja. Poimintoina tarjonnasta mm.

29.10. klo 10-12 Luontoaktiviteettien tuotesuositukset

3.11. klo 10-11.30 Matkailun näkymät Venäjällä

5.11. klo 10-12.30 Koulutusmatkailun Best Practices

19.11. klo 13 – 16 ja 20.11. klo 9 – 11.30 Matkailun ja kulttuurin syke – elävä kulttuuriperintö matkailun voimavarana

Katso koko webinaaritarjonta


Kolin ja Pohjois-Karjalan loma -lehti ilmestyy joulukuun alussa

Talven suurimman printtijakelun mainospaikat varattavissa

Yksi alueemme talvimarkkinoinnin suurimmista panostuksista on Kolin ja Pohjois-Karjalan loma -lehti, joka jaetaan joulukuun alussa Uudellamaalla 170 000 talouteen. Jakelu on kohdistettu hyvä- ja keskituloisiin talouksiin. Lisäksi painoksesta 30 000 kappaletta jaetaan Pohjois-Karjalassa matkailuneuvonnoissa, telinejakeluna sekä tapahtumissa.

Lehden mainosmyynnistä ja sisällöstä vastaa Kolin matkailuyhdistys,  Veli Lyytikäinen p. 040 771 6652, veli.lyytikainen@koli.fi


Kaksi TEM:n kehityshanketta Pohjois-Karjalaan

Ilomantsissa kehitetään sotatietä, VisitKarelia selvittää tärkeimmät kilpailukykytekijät

Työ- ja elinkeinoministeriön, Etelä-Savon maakuntaliiton ja Varsinais-Suomen kehittämishankkeiden rahoitushaku keräsi 89 hakemusta, joista 29 esitetään rahoitettavaksi. Pohjois-Karjalasta esitetään rahoitettavaksi kahta hanketta, joista toinen on Ilomantsin matkailuyhdistyksen hallinnoima Ilomantsin sotatie -hanke. Toinen myönnetyistä hankkeista toteutuu VisitKarelian toimesta. Tammi-kesäkuussa 2021 toteutettava Muutossignaalit matkakohteen uuteen markkina-asemaan -hanke keskittyy kilpailukykyyn ja palvelee näin koko maakunnan matkailutoimialaa.

Hankkeen tavoitteena on tunnistaa kansainväliset muutossignaalit, jotka vaikuttavat  matkakohteen kysynnän ja tuotannon kasvuun uudessa markkinatilanteessa. Hankkeessa tuotetun tiedon kautta Pohjois-Karjalalla matkailualueena on mahdollisuus kohdistaa kohteen matkailupalvelut ja niiden viennin toimintamallit paremmin muuttuvaan markkinaan. Tuotettu tieto tullaan hyödyntämään VisitKarelian oman palvelumallin kohdentamisessa sekä jakamaan alueelle kehitysyhtiöiden ja yksittäisten matkailuyritysten käyttöön.

Pidämme alueen matkailutoimijat ajan tasalla hankkeen etenemisestä ja tuloksista uutiskirjeen ja dmo-sivustomme kautta.


Elo- ja syyskuun tunnusluvut

Tammi-syyskuussa kotimaisten yöpymisten määrä Pohjois-Karjalassa oli 297 000 (-17,2 %) ja ulkomaalaisten 23 700 (-60,0 %), eli yhteensä 321 000 (-23,3 %) yötä.

Yöpymiset elokuussa:
Yhteensä 56 300 (-9,3 %)
Kotimaisia 53 200 (+7 %)
Ulkomaisia 3100 (-75 %)

Elokuussa eniten ulkomaalaisten yöpymisiä kirjattiin saksalaisille matkailijoille (1 600 yötä). Vapaa-ajan matkailijat viettivät 47 100 yötä (-2,6 %) ja business-matkailijat 9 200 yötä (-32,7 %).

Yöpymiset syyskuussa:
Yhteensä: 37 600 (-7,9 %)
Kotimaisia 36 800 (+3 %)
Ulkomaisia 790 (-84 %)

Syyskuussa vapaa-ajan matkailijat viettivät 28 400 yötä (+12,0 %) ja business-matkailijat 9 300 yötä (-40,4 %).

Tutustu muihin alueen matkailutilastoihin

———————————————————-


Loppuvuoden aamukahvitilaisuudet

Seuraavat matkailun aamukahvit järjestetään ti 24.11. klo 10-12. Tilaisuuteen voi osallistua etänä Zoomin kautta.

Osallistu aamukahveille

Joulukuussa vietämme aamukahveja keskiviikkona 16.12. klo 10-12


 

Jäikö joku aiemmista uutiskirjeistä lukematta? Löydät kaikki vuoden 2020 aikana julkaisut uutiskirjeemme ja tiedotteemme täältä.

Voit tilata uutiskirjeen sähköpostiisi täällä.