2 TALVEN MARKKINOINTI
4 UUSI DMC-TOIMIJA
5 VISIT FINLAND DATAHUB

Ennakoinnilla lisää euroja

Marraskuun mahdollisuudet matkailutoimijoille ovat nyt käsillä. Pikkujouluaika on toivottavasti tänä vuonna jo paljon vilkkaampi kuin mitä pandemia-aikana ollaan totuttu. Rajoitusten poistuttua on hyvä muistaa, että ulkomaille matkustaminen on varmasti houkutteleva ajatus ainakin osalle kotimaista asiakaskuntaa, joten vapaa-ajan vietto kotimaassa on tehtävä todella varteenotettavaksi vaihtoehdoksi. Markkinoimalla tuotteita, palveluita ja paketteja ajoissa, varmistetaan paitsi näkyvyys oikeille kohderyhmille, varmistetaan myös kaupallinen menestys loppuvuodeksi. Suunnitelmallisuus ja ennakointi antavat yrityksestä ja sen toiminnasta ammattimaisen kuvan. Haastankin viimeistään joulun pyhien jälkeen miettimään, mikä tai mitkä olisivat ne perustuotteet, joita voisi jo tulevaa kesää varten laittaa esille ja näkyville esimerkiksi Doerziin.

Vielä ehtii verkostoitua muiden matkailutoimijoiden kanssa ja miettiä millaisia kokonaisuuksia voitaisiin yhdessä tarjota, jotta matkailija kokisi kohteen houkuttelevaksi ja haluaisi viettää seudulla mahdollisimman pitkän ajan. Marraskuun pimeät illat tarjoavat mahdollisuuden esimerkiksi tunnelmallisille saunatuotteille tai illallisille, miksei ihan ohjelman kanssa. Esimerkiksi kulttuuri- ja luontokokemukset ovat luontevasti yhdistettävissä ruokailuun ja yhteiseen illanviettoon. Verkostoitumisessa muiden toimijoiden kanssa on myös se etu, että ei tarvitse yksin miettiä ratkaisuja kaikkiin askarruttaviin asioihin, vaan parhaimmillaan saa kannustusta ja rohkeutta kokeilla uusia asioita. VisitKareliassa olemme myös lähteneet rohkeasti verkostoitumaan yli maakuntarajojen, tavoitteena yhtenäisempi Lakeland -matkailualue ja sen myötä laajempi kansainvälinen näkyvyys ja matkailijavirta.

Yhdessä olemme enemmän!

Auli Kauppinen
VisitKarelia
+358 40 7070 359
auli.kauppinen@visitkarelia.fi

2 TALVEN MARKKINOINTI

vk-nainen-ja-mies-savusauna-koli-korvenkota

Joulun ja talven markkinointi – tuotteet tiedoksi VisitKarelialle

Joulusivu avataan heti, kun tuotteita on riittävästi

Talvi on nurkan takana ja joulu vielä lähempänä. Joulu Pohjois-Karjalassa -hakusana on trendannut jo jonkin aikaa VisitKarelian verkkosivuilla. Joulun teemasivu avataan yleisölle heti, kun saamme siihen riittävän määrän joulun majoituspaketteja ja muuta ajankohtaista, kuten välipäivien aktiviteetteja ja jouluaiheisia tapahtumia. Sivulle tullaan ohjaamaan liikennettä Googlen ja sosiaalisen median kautta.

Talvilomien kampanjointi käynnistyy marraskuun puolivälissä

Talvilomien osalta kotimaan aktiivinen markkinointi käynnistetään marraskuun puolivälissä. Julkaisemme Ilta-Sanomien verkkolehdessä neljä natiiviartikkelia marras-joulukuussa. Artikkelit tulevat kattamaan koko maakunnan ja käsittelevät Pohjois-Karjalaa talvilomakohteena eri näkökulmista, eri kohderyhmiä puhutellen.

Keräämme parhaillaan tietoja talvilomaviikkojen majoituspaketeista ja aktiviteeteista, jotta saamme ohjattua natiiviartikkeleista tulevan liikenteen mahdollisimman laadukkaan ja ajantasaisen tiedon pariin. Talvilomien markkinointi jatkuu myös alkuvuoden puolella.

Mihin ilmoitan oman yritykseni joulu- ja talvituotteet?

Ilmoita omat tuotteesi verkkosivulinkin muodossa Annelle osoitteeseen anne.kokkonen@visitkarelia.fi.

3 VASTUULLISUUSSIVUSTO

Uudelta sivustolta tukea kestävän matkailun työhön

Julkaisimme syyskuun lopussa ammattilaissivustollamme VisitKarelian ohjeistuksen vastuullisuustyöhön ja vastuullisuusteoista viestimiseen. Sivustolla käydään läpi kestävän kehityksen pääteemat Pohjois-Karjalan matkailussa ja annetaan valmiita käytännön työkaluja ja toimintamalleja vastuullisuusviestintään sekä yrityksen vastuullisuuden kehittämiseen.

Sivusto on erityisen hyödyllinen kaikille kestävän matkailun ja vastuullisuuden kehittämisestä kiinnostuneille ja auttaa myös STF-polulla jo olevia yrityksiä. Sivuilla pääsee muun muassa arvioimaan yrityksen tai kohteen vastuullisuuden nykytilaa ja muodostamaan vastuullisen asiakkaan profiilin.

Lisätietoja sivustosta ja STF-ohjelmasta saa Annelta: anne.kokkonen@visitkarelia.fi tai p. 040 751 2744.

Siirry vastuullisuussivustolle

4 UUSI DMC-TOIMIJA

vk-koli-summer-hiking

Kolin matkailu Oy:lle matkanjärjestäjäoikeudet

Pohjois-Karjala sai uuden DMC-toimijan, kun Kolin matkailu Oy:lle myönnettiin hiljattain matkanjärjestäjäoikeudet. Kolin matkailu Oy:n toimitusjohtaja Veli Lyytikäisen mukaan matkanjärjestäjäoikeuksien hankkiminen on yksi tärkeä osa alueen matkailun kehittämistä ja tuo hyötyä niin asiakkaalle kuin alueen yrityksille. Matkanjärjestäjäoikeudet antavat virallisen oikeuden palveluiden ja tuotteiden paketoimiselle.

Tavoitteena on tehdä tuotteet helposti ostettaviksi yhdestä kanavasta. Tällöin alueen palvelut ovat helpommin löydettävissä, asiakkaan viipymää alueella saadaan kasvatettua ja uusia mielenkiintoisia matkapaketteja voidaan tarjota myös sesonkien ulkopuolella. Matkanjärjestäjän tehtävänä on lisätä palveluiden näkyvyyttä ja niiden myyntiä. Samalla yrittäjien työmäärä vähenee, kun yhteydenottoja ja asiakaskontakteja ohjataan matkanjärjestäjälle, jonka vastuulle matkan suunnittelu ja käytännön järjestelyt myös siirtyvät.

Kolin matkailu Oy ottaa mielellään vastaan yhteistyöehdotuksia ja ideoita matkapaketteihin alueen yrityksiltä. Ota yhteys Veliin: veli.lyytikainen@koli.fi, p. 040 771 6652

5 VISIT FINLAND DATAHUB

Visit Finland DataHub käyttöön Pohjois-Karjalassa

Visit Finland on lanseerannut matkailualan kansallisen ja matkailuyrityksille ilmaisen DataHub-tietokannan, joka mahdollistaa  suomalaisen matkailutuotetiedon hyödyntämisen useissa eri kansainvälisissä ja kotimaisissa digitaalisissa kanavissa. Suomalaiset matkailualan yritykset voivat itse tallentaa tiedot yrityksestään sekä tarjoamistaan tuotteista ja palveluista DataHub-tietokantaan. Rajapinnan kautta yritys- ja tuotetietoa voidaan hakea moniin eri kansainvälisiin ja kotimaisiin kanaviin, kuten Visit Finlandin verkkokanaviin ja B2B-kanaviin, alueellisille verkkosivuille, kaupallisille toimijoille ja moniin muihin kanaviin. Jatkossa tuotetietoa hyödynnetään myös uudella perustettavalla Lakeland Finland Market Place -alustalla.

Lakeland Finland -hanke järjestää alueen matkailuyrittäjille DataHub-valmennuksen

Keskiviikkona 1.12.2021 klo: 13.00-14.00

Lue lisää ja lmoittaudu pe 26.11. klo 18 mennessä

Kolin ja Pohjois-Karjalan talvi -lehti julkaistaan 8. joulukuuta

Kolin ja Pohjois-Karjalan talvi on 64-sivuinen matkailulehti, joka markkinoi Pohjois-Karjalan talvea, matkailua ja elämäntyyliä. Painoksesta 170 000 kappaletta jaetaan Uudellamaalla kohdistettuna hyvä- ja keskituloisiin kotitalouksiin ja 30 000 kappaletta paikallisesti matkailuneuvonnoissa, telineissä, tapahtumissa ja myyntitilaisuuksissa.

Lehti julkaistaan myös sähköisenä näköislehtenä, joka on talven ajan esillä Pohjois-Karjalan tärkeimmillä matkailusivustoilla. Näköislehden ilmoituksiin voi lisätä esimerkiksi kuvagallerioita ja videoita ilman lisämaksua.

Ilmoitusvaraukset ja tiedustelut:

Veli Lyytikäinen, p. 040 771 6652, veli.lyytikainen@koli.fi

Lue viime vuoden lehti

Tammi-syyskuun majoitustilastot

Syyskuussa 2021 Pohjois-Karjalassa kirjattiin 40 600 rekisteröityä yöpymistä (+4,4 %), joista kotimaisia oli 39 000 ja ulkomaalaisten tekemiä 1 600 yötä. Näin ollen suomalaisten rekisteröidyt yöpymiset lisääntyivät kolme prosenttia ja ulkomaalaiset rekisteröidyt yöpymiset lisääntyivät 75 prosenttia. Yhteensä yöpymiset lisääntyivät neljä prosenttia viime vuoden syyskuusta. Eniten ulkomaalaisten rekisteröityjä yöpymisiä kirjattiin saksalaisille matkailijoille.

Vapaa-ajan matkailijat viettivät 28 400 yötä (-4,1 %) ja business-matkailijat 12 200 yötä (+31,6 %).

Tammi-syyskuussa kotimaisten rekisteröityjen yöpymisten määrä Pohjois-Karjalassa on 355 000 (+13,6 %) ja ulkomaalaisten 11 700 (-51,9 %), eli yhteensä 367 000 rekisteröityä (+8,8 %) yötä.

Lue tarkemmat tiedot VisitKarelian ammattilaissivustolla

Visit Finlandin tapahtumat

Visit Finland järjestää erilaisia koulutuksia, työpajoja ja myyntitapahtumia ympäri vuoden. Loppuvuoden ohjelmassa muun muassa seuraavat:

• 3.11. Turvallisuus luontomatkailussa -teoriasta käytäntöön
  • 8.11. Kestävän matkailun sertifikaattiwebinaari urheilu- ja liikuntakohteille sekä vierasvenesatamille
  • 23.11. Venäjän markkinakatsaus
  • 30.11. Matkailun ja kulttuurin syke – kulttuuristä sisältöjä luksusmatkailuun?
  • 15.12. Kestävän matkailun seminaari

Lue lisää ja ilmoittaudu

Seuraavat matkailun aamukahvit järjestetään ti 16.11. klo 10-12 Liperissä Villa Korennossa.

Marraskuun aamukahveilla keskustelemme tulevan talven markkinoinnista sekä Doerzista ja VisitKarelian Elämyspuodista. Liperin Kirkkolahden kehittämishankkeen projektipäällikkö Lauri Jänis kertoo Liperin matkailukuulumisia. Kuulemme myös Studio Korennon yrittäjä Harri Mäenpään puheenvuoron. Tilaisuuteen on mahdollista osallistua myös etänä.