1 MITÄ EUROOPPA HALUAA NYT?
2 PÄÄSIÄISEN MARKKINOINTI
3 ANNA PALAUTETTA VISITKARELIALLE 
4 UUSI TAPAHTUMAKALENTERI
5 HAE MARKKINOINTIKUMPPANUUTTA
6 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA



1 MITÄ EUROOPPA HALUAA NYT? 

Valoa kohti

Tähän aikaan vuodesta Euroopan matkanjärjestäjät perinteisesti valmistelevat ensi vuoden ohjelmiaan. NordEuropa2021 – virtuaalisessa myyntitapahtumassa tapasin 20 Pohjois-Karjalasta kiinnostunutta eurooppalaista toimijaa DACH- ja Benelux- alueilta. Ohessa tunnelmia ja terveisiä matkanjärjestäjiltä inspiraatioksi tuotteistamiseen!

Fiilikset tällä hetkellä

  • Alkukesän 2021 matkustamisen suhteen ollaan hyvin pessimistisiä. Esimerkiksi Saksassa vasta 2% väestöstä on saanut rokotteen.
  • Monet matkanjärjestäjät ovat valmiudessa reagoida nopeasti, jos rajat avautuvat alkukesästä.
  • Yleisesti ottaen toivotaan, että matkustaminen Suomeen olisi mahdollista elo-syyskuussa.

Mitä kysytään?

  • Matkoja omatoimimatkailijoille ja pienryhmille, mutta myös isommille bussiryhmille.
  • Off season -matkoja erityisesti syyskaudelle.
  • Pohjois-Karjalan kierros ja sen yhdistäminen Venäjän Karjalaan.
  • Kiertomatkoille toivotaan muutaman yön viipymän kohteita.
  • Erikoismajoitukset, kuten lasi-iglut, glamping, tentsilet, yksityismökit kaikilla herkuilla ym.
  • Erilaiset multiaktiviteettilomat yhdessä kohteessa (kesä ja talvi).
  • Saksaksi opastetut retket luontoon ilman koneita (soft adventures).
  • Ikäihmisille sopivat ohjelmat kulttuuri-, ruoka- ja luontoteemoilla.
  • Risteilymahdollisuuksia erityisesti bussiryhmille.
  • Saksaa puhuvia oppaita aktiviteetteihin ja kohteisiin sekä matkanjohtajia Järvi-Suomen pituiselle matkalle.

Kestävä matkailu pinnalla, Järvi-Suomen kiertomatka kiinnostaa

  • Suuri osa matkanjärjestäjistä haluaa profiloitua kestävän matkailun toimijoiksi ja tehdä yhteistyötä vain saman ajatusmaailman jakavien toimijoiden kanssa.
  • Yrityksiltä odotetaan vastuullisuussertifikaattia ja asiakkaidenkin löydettävissä olevaa kommunikointia konkreettisista toimista (esim. yrityksen nettisivuilla vähintään englanniksi).
  • Perille halutaan kuitenkin nopeasti (lentäen), ellei matkalla olla omalla autolla tai ryhmässä bussilla.
  • Vaikka viiden tunnin junamatka Helsingistä Pohjois-Karjalaan koetaan pitkäksi, näkee muutama matkanjärjestäjä potentiaalia junalla tehtävissä useampia Järvi-Suomen kohteita yhdistävissä kiertomatkoissa.

Asiakkaat käyvät mielellään jo neuvottelun aikana tutustumassa palveluntarjoajien verkkosivuihin. Erityisesti sivujen kuviin ja ohjelmakuvauksiin kannattaa panostaa. Kuvia halutaan nädä etenkin huoneista, ohjelmista, varusteista, aamiaistarjoilusta, saunoista, rakennuksista eri vuodenaikoina ja ruuasta, jota asiakas voi odottaa näkevänsä myös lautasellaan. Eurooppalaisten matkanjärjestäjien silmissä Pohjois-Karjalan vahvuus on mahdollisuus paketoida kulttuuria, paikallista elämäntapaa, ruokaelämyksiä ja luontokokemuksia, joten tuodaan näitä esille kaikin mahdollisin keinoin.

    Turvallista talvilomakautta, valoa kohti mennään jo,

Leena Tervakorpi
Europe Account Manager



2 PÄÄSIÄISEN MARKKINOINTI

Mistä on Pohjois-Karjalan pääsiäinen tehty?

Pääsiäinen Pohjois-Karjalassa lienee muutakin kuin mämmiä, pääsiäistipuja ja suklaamunia? Otamme markkinointia varten vastaan infot pääsiäislomien aktiviteeteista, tapahtumista ja rentoiluvinkeistä!

Onko tiedossasi jotain seuraavista?

  • Pääsiäisviikonlopun pakettitarjoukset
  • Opastetut retket
  • Ruokaelämykset pääsiäisen aikaan
  • Tapahtumat, tilaisuudet
  • Jotain muuta pääsiäiseen?

Ilmoitathan sisällöt meille, mikäli haluat niiden näkyvän VisitKarelian verkkosivuilla tai mahdollisesti somekanavissa pääsiäislomien markkinoinnissa.
Kerro näistä Annelle, anne.kokkonen@visitkarelia.fi



3 ANNA PALAUTETTA VISITKARELIALLE 

Onko sinulla 10 minuuttia aikaa?

Käytä se VisitKarelian kyselyyn vastaamiseen! Selvitämme kyselyn avulla matkailuyritysten tulevaisuudennäkymiä sekä matkailutoimijoiden kokemuksia VisitKarelian toiminnasta poikkeustilanteessa. Kyselyyn voivat vastata kaikki Pohjois-Karjalan matkailussa vaikuttavat toimijat. Kyselyn tulokset kootaan VisitKarelian toimenpiteiden tueksi sekä tiedotettavaksi omistajakuntiimme, medialle ja maakunnan kehitystoimijoille.

Vastaa kyselyyn 



4 UUSI TAPAHTUMAKALENTERI

Maakunnallinen tapahtumakalenteri avautui

Pohjois-Karjala on saanut uuden tapahtumakalenterin! Tapahtumakalenteri palvelee maakunnan asukkaiden, yritysten ja yhteisöjen lisäksi hyvin myös matkailijoilta. Faktoja tapahtumakalenterista:

  • Tapahtumakalenteri on maksuton.
  • Tapahtumia voivat lisätä yritykset, yhditykset, organisaatiot.
  • Tapahtuman voi jakaa helposti somekanavissa suoraan kalenterista.
  • Syötteen avulla tapahtumatiedot saa päivittymään omille verkkosivuille.

Millaisia tapahtumateemoja kalenterissa on?

  • Kylätapahtumat, markkinat ja myyjäiset, ruoka ja juoma
  • Liikunta- ja urheilutapahtumat
  • Museot, näyttelyt, taide, kulttuuri, musiikki, teatteri ja elokuvat
  • Opastetut retket ja kierrokset, luonto- ja ympäristötapahtumat
  • Tiedetapahtumat, yritystapahtumat
  • Kurssit, koulutukset, luennot ja seminaarit

Kurkkaa kalenteriin

Miten mukaan?

Lue rekisteröitymisohjeet 

Rekisteröidy palveluun

Pohjois-Karjalan tapahtumakalenterin tarjoavat kaikki Pohjois-Karjalan kunnat, Pohjois-Karjalan maakuntaliitto, VisitKarelia, Business Joensuu, Keski-Karjalan kehitysyhtiö, Itä-Suomen yliopisto, Karelia-ammattikorkeakoulu ja Riveria.



5 HAE MARKKINOINTIKUMPPANUUTTA 

Kevään 50/50-markkinointikumppanuudet haettavissa!

Kumppanuushaku auki maaliskuun loppuun

Onko lähestyvä kesä saanut idealihakset villiytymään? Kesän kampanjaideoiden kanssa ei kannata jäädä yksin, vaan hakea VisitKarelian 50/50-markkinointikumppanuutta. Kumppanuus sopii yrityksille, matkailuyhdistyksille ja alueille, joilla on suunnitteilla elokuun 2021 loppuun mennessä toteutuvia kampanjoita. Lue hakuohjeet, tutustu pisteytyskriteereihin ja lähde tavoittelemaan kumppanuutta.

Lue lisää ja hae mukaan



6 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA

Visit Finlandin kansainvälistymiskriteerit päivitetty

Kestävä matkailu, digitalisaatio ja ympärivuotisuus keskiössä

Visit Finlandin kansainvälistymiskriteerit on laadittu kansainvälistyville matkailuyrityksille työvälineeksi laadukkaan, kilpailukykyisen, kestävän ja kannattavan tuotetarjonnan kehittämiseen. Kansainvälistymisen kannalta keskeistä ovat mm. kestävät toimintatavat, digitalisaation tuomien mahdollisuuksien hyödyntäminen, tietoon pohjautuva asiakasymmärrys sekä ympärivuotisen tarjonnan kehittäminen. Visit Finlandin toimenpiteisiin osallistuvien yritysten on varmistuttava, että kansainvälistymiskriteerit täyttyvät.

Tutustu kansainvälistymiskriteereihin


Tukea vastuullisuusviestintään ja kestäviin valintoihin

Kestävän matkailun polulla tulee nopeasti eteen yrityksen energia- ja materiaalitehokkuuteen liittyviä kysymyksiä. Pohjois-Karjalan biosfäärialueen julkaisema käsikirja antaa vinkkejä ja vastauksia kestävämpiin ratkaisuihin muun muassa seuraavilla osa-alueilla:

  • Vastuullisuusviestintä
  • Energiatehokkuus ja taloautomaatio
  • Käymäläratkaisut ja jätehuolto

Lataa käsikirja työn tueksi


Matkailun toimialaraportti julkaistu

TEM:n julkaisema matkailun toimialaraportti avaa alan tilannetta ja Suomen kilpailuvaltteja. Matkailun toipumisen arvioidaan kestävän muutaman vuoden. Valtteja toimialan palautumisessa ovat kestävyys, turvallisuus ja Suomen positiivinen maakuva turvallisena ja vakaana maana.

Lue kooste toimialaraportin tuloksista


Joulukuun  ja vuoden 2020 yöpymistilastot

Joulukuussa 2020 Pohjois-Karjalassa kirjattiin 18 500 yöpymistä (-24,6 %), joista kotimaisia oli 14 900. Ulkomaisia yöpymisiä oli 3 700 yötä. Kotimaiset yöpymiset vähenivät 33 prosenttia ja ulkomaalaiset yöpymiset lisääntyivät 48 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Yhteensä yöpymiset vähenivät 25 prosenttia edellisvuoden joulukuusta.

Vuoden 2020 yöpymiset Pohjois-Karjalassa

Kotimaiset yöpymiset 362 000 (-16,7 %)
Ulkomaalaiset yöpymiset 34 300 (-51,0 %)
Yhteensä 397 000 (-21,4 %) yötä.

Katso tarkemmat tunnusluvut


 


Matkailun aamukahvit

Seuraavat matkailun aamukahvit järjestetään ti 23.3. klo 10-12.

Aiheena kotimaanmatkailututkimuksen tulokset. Antti Honkanen Lapin yliopistosta käy läpi tutkimustuloksia Pohjois-Karjalan näkökulmasta.

Tilaisuuteen voi osallistua etänä Zoomin kautta.

Osallistu aamukahveille

Huhtikuussa kahvittelemme ti 27.4. klo 10-12. Aamukahvien teema ilmoitetaan erillisessä sähköpostikutsussa.