1 TOIMITUSJOHTAJAN KYNÄSTÄ
2 RYHMÄTUOTTEET VERKKOSIVUILLE
3 VASTUULLISUUSVIESTINNÄN VALMENNUKSET
4 KESÄN TRENDIT VERKKOSIVUILLA
5 PRO LAKELAND -HANKE KÄYNNISTYY
6 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA
Kesän matkailutilastot kannustavat ideoimaan uutta
Ennätyslämmin kesä on jo takanapäin ja maakunnan matkailutilastot ovat mielenkiintoista luettavaa. Majoitusmyynti kasvoi heinäkuussa euromääräisesti 24% viime vuoteen verrattuna. Kasvu tapahtui majoituksen keskihinnan kasvusta, kapasiteetin ollessa useana päivänä aivan maksimikäytöllä. Kapasiteetin lisäys verrattuna viime vuoden heinäkuukun oli kuitenkin vain 3% viime vuoden heinäkuusta. Onkin tärkeää, että meillä on maakunnassa mahdollisimman paljon erilaista nähtävää ja koettavaa, jotta alueemme näyttäytyy mielenkiintoisena jatkossakin myös heille, jotka ovat jo meillä käyneet.
Tarvitsemme ehdottomasti lisää kiinnostavia tuotteita ja kohteita myyntiin sähköisiin kanaviin, jotta voimme laittaa ne esille VisitKarelian Elämyspuotiin ja tätä kautta kanavoida näkyvyyttä ja kauppaa alueemme toimijoille. Ympärivuotista tarjoamaa lisäämällä näyttäydymme matkailijalle elävänä ja mielenkiintoisena kohteena myös talvi- ja kesäsesongin ulkopuolella. Voisiko kenties saunatuote olla sellainen, jolla tätä ympärivuotisuutta saisi lisättyä? Rohkaisen ehdottomasti ajattelemaan luovasti omaa toimintaa ja vaikka kysymään apua matkailutoimijaverkostolta tai kehitysyhtiöstä uusien ideoiden saamiseksi. Yhteistyön merkitystä en voi liikaa korostaa, verkostoitumisessa on voimaa!
Mukavan raikkaita syyspäiviä!
Auli Kauppinen
Toimitusjohtaja
VisitKarelia
+358 40 7070 359
auli.kauppinen@visitkarelia.fi
2 RYHMÄTUOTTEET VERKKOSIVUILLE
Ilmoita ryhmäpaketit VisitKarelian verkkosivuille
- sopiva ryhmäkoko
- milloin palvelu on tarjolla (koko ajan tilauksesta vai esim. vain kesäkaudella)
- ohjelman kesto
- mitä varusteita, ruokailuja tms. pakettiin sisältyy
- millä kielillä ohjelman voi toteuttaa
- pääseekö perille bussilla
- esteettömyys sisä- ja ulkotiloissa
- mahdolliset lisäpalvelut
PDF-tiedostoja emme valitettavasti voi nostaa esiin sähköisiin kanaviimme. Ryhmätuotteiden tietoihin ohjaavat linkin kannattaa lähettää sähköpostitse osoitteeseen visitkarelia@visitkarelia.fi.
3 VASTUULLISUUSVIESTINNÄN VALMENNUKSET
Vastuullisuusviestinnän valmennukset Joensuussa ja Nurmeksessa
Järjestämme syyskuussa matkailuyrityksille kaksi valmennustilaisuutta vastuullisuusviestinnästä ja yhteisistä matkailun vastuullisuusviestinnän pelisäännöistä. Tilaisuudet järjestetään yhteistyökumppanimme Avidlyn kanssa ja kouluttajana toimii asiakkuusjohtaja Juha Sorjonen. Näiden tilaisuuksien ja työkalujen avulla vastuullisuusviestintä konkretisoidaan ja autamme teitä ottamaan hyödyn irti tästä tärkeästä teemasta. Kerromme myös miten vastuullisuus tulee näkymään tulevissa markkinointitoimenpiteissä ja sisällöissä VisitKarelian kanavissa vuosien 2021-2023 aikana.
Koulutuksessa konkretisoidaan matkailuyrityksen vastuullisuutta ja erityisesti markkinointiviestintää. Valmennus antaa eväitä yrityksen Sustainable Travel Finland -ohjelman aloittamiseen ja edistämiseen.
Valmennuksissa vastataan mm. seuraaviin kysymyksiin:
- Miksi Pohjois-Karjalan matkailussa panostetaan vastuullisuuteen ja kestävään kehitykseen?
- Millaiset ovat Visit Karelian vastuullisuusviestinnän linjaukset?
- Millainen on hyvä vastuullisuuden kärkiviesti ja miten sellainen rakennetaan?
- Millaisia vastuullisuusesimerkkejä voidaan soveltaa yrityksen omaan tilanteeseen?
Valmennukset sopivat kaikille vastuullisuudesta ja kestävästä matkailusta kiinnostuneille. Molemmissa valmennuksissa on sama sisältö, joten voitte valita osallistumispaikaksi joko Joensuun tai Nurmeksen. Lisätietoja tilaisuuksista Annelta: anne.kokkonen@visitkarelia.fi, p. 040 751 2744.
Valmennusten ajankohdat:
Nurmes – ti 28.9. klo 12-15 Hyvärilän auditorio – Kokous- ja juhlatalo Navetta
Joensuu – ke 29.9. klo 9-12 Holiday Linnunlahti
Ilmoittaudu valmennukseen 21.9. mennessä
4 KESÄN TRENDIT VERKKOSIVUILLA
Kesän trendejä verkkosivuiltamme
Kesäsesonki näkyi VisitKarelian verkkosivuilla vilkkaana liikenteenä ja esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ja Googlessa toteutetut kampanjat saavuttivat kohderyhmänsä tavoitteiden mukaisesti. Ohessa muutamia poimintoja verkkosivujen analytiikasta kesäkuun alusta alkaen.
Top 5. vierailluimmat sivut (pl. etusivu):
- Näe ja koe
- Risteilyt
- Kesätekemistä lapsiperheille
- Karavaanarin Pohjois-Karjala
- Elämyspuoti
Top 5. kaupungit, joista sivuille saavuttiin:
- Helsinki
- Tampere
- Turku
- Joensuu
- Kuopio
Top 5. liikenteen lähteet:
- Googlen orgaaniset hakutulokset
- Maksulliset hakusanakampanjat
- Suora liikenne
- Maksulliset Facebook-kampanjat
- Viittausliikenne Facebookista
Sivustoltamme siirryttiin kesän aikana eteenpäin eri sivustoille 30 287 kertaa. Eniten siirtymiä on Pohjois-Karjalan risteilyistä, tapahtumista ja majoituskohteista kertoville sivuille. Maksullisten kampanjoiden kautta saapuneista kävijöistä siirtyi eteenpäin yritysten sivuille 6261, joten kampanjoiden ohella myös orgaanisen liikenteen merkitys on suuri. Sivuston kävijät viettivät sivuilla keskimäärin 2,39 minuuttia ja katselivat vierailun aikana 1,75 eri sivua.
Tutustu verkkosivuanalytiikkaan tarkemmin
Pro Lakeland -hanke käynnistyy
Pro Lakeland – vastuullisen matkailun verkostoyhteistyö Itä-Suomessa -hanke käynnistyy syyskuun alussa 2021 ja hankkeessa ovat mukana Pohjois-Karjalan, Etelä-Karjalan, Etelä-Savon, Pohjois-Savon ja Kainuun maakunnat. Hankkeen toimenpiteiden päätoteuttajana on Pohjois-Karjalan matkailun kehittämis- ja markkinointiorganisaatio VisitKarelia. Lisäksi mukana ovat maakuntaliitot sekä alueiden keskeisimmät matkailuorganisaatiot. Hankkeen kesto on 1.9.2021-31.10.2023.
Hankkeen tavoitteena on luoda itäisen Lakeland-alueen yritysten uudistumista, kasvua ja kansainvälistymistä vauhdittava yhteinen sopimusperustainen matkailuverkosto. Merkittäviä teemoja kasvun ja kehityksen polulla ovat vastuullisuus, kiertomatkatuotteet, digitaaliset myyntikanavat sekä alueiden saavutettavuus.
Pro Lakeland – vastuullisen matkailun verkostoyhteistyö Itä-Suomessa -hankkeen rahoitus on myönnetty osana Työ- ja elinkeinoministeriön aluekehittämisen teemaverkostojen ja kehittämisvyöhykkeiden rahoitusta.
Suunnitelmissa verkkokauppa? Osallistu koulutukseen
Rural Future-hankkeen järjestämässä yksilöllisessä koulutuskokonaisuudessa saat opastusta juuri sinulle sopivan verkkokaupan perustamisesta. Lisäksi opit suunnittelemaan verkkokaupan toimintoja ja sisältöjä ja saat vinkkejä kuinka verkkokauppaan saadaan asiakasvirtoja ja myyntiä. Koulutus järjestetään online-tapahtumana syyskuussa kerran viikossa. Ilmoittautuneille lähetetään lyhyt taustakartoituskysely parhaan alustan ja toteutuksen selvittämiseksi. Koulutus on suunnattu verkkokauppatoimintaa aloittaville tai siitä kiinnostuneille.
Koulutuksen hinta on 30 € /hlö (sis. alv 24%). Koulutukseen otetaan max. 15 hlöä ja se toteutetaan jos osallistujia on 10 hlöä. Lisätietoja: jaana.puhakka@maajakotitalousnaiset.fi
Nature Best -hankkeen päätöswebinaari
Tiistaina 21.9. klo 13-15.
Tule kuulemaan kestävyyttä edistävistä energia- ja resurssiratkaisuista matkailuyrittäjille.
CBC NatureBeST -hankkeen lopetuswebinaarissa esitellään hankkeessa tehtyjä pilotointeja (mm. uusiutuvan energian tuotantoa ja kuivakäymäläratkaisuja) ja kuullaan yrittäjien kokemuksia kestävyyttä edistävistä toimista niin Suomen kuin Venäjän puolelta! Puheenvuoron tilaisuudessa pitää myös mm. VisitKarelian toimitusjohtaja Auli Kauppinen ja Pietarin taloustieteiden yliopiston professori Vadim Chekalin. Webinaari simultaanitulkataan eli keskustelua voi seurata suomeksi. Alustana on Zoom.
Visit Finlandin syksyn workshopit
Visit Finland järjestää syksyn aikana virtuaaliworkshopeja Euroopan ja Aasian markkinoille. VisitKarelian Euroopan Account Manager Leena Tervakorpi osallistuu molempiin syksyn myyntitilaisuuksiin, mutta tilaisuudet ovat avoimia myös alueemme matkailuyrityksille. Mikäli aiotte osallistua, olkaa yhteydessä Leenaan. Ilmoittautuminen on auki 30.8. saakka.
Winter Wonderland 23.-24.9. on maksuton koko Suomen talvitarjonnan esittelyyn erikoistuva WebiWorkshop. Winter Wonderland -tapahtumassa on tarjolla enemmän näkyvyyttä Sustainable Travel Finland -merkin saaneille yrityksille.
Virtuaalinen WebiWorkshop 16.-18.11. on enemmän kesä- ja syksypainotteinen. Myös WebiWorkshopissa on tarjolla enemmän näkyvyyttä Sustainable Travel Finland -merkin saaneille yrityksille.
Tammi-heinäkuun matkailutilastot
Heinäkuussa Pohjois-Karjalassa kirjattiin 98 700 rekisteröityä yöpymistä (+0,3 %), joista kotimaisia oli 95 900 ja ulkomaalaisten tekemiä 2 800 yötä. Suomalaisten rekisteröidyt yöpymiset lisääntyivät alle prosentin ja ulkomaalaiset rekisteröidyt yöpymiset lisääntyivät seitsemän prosenttia verrattuna edellisvuoteen. Vapaa-ajan matkailijat viettivät 90 900 yötä (-0,1 %) ja business-matkailijat 7 800 yötä (+4,2 %).
Tammi-heinäkuussa kotimaisten rekisteröityjen yöpymisten määrä Pohjois-Karjalassa on 252 000 (+15,8 %) ja ulkomaalaisten 6 100 (-69,9 %), eli yhteensä 258 000 (+8,6 %) rekisteröityä yöpymistä.
Heinäkuussa majoitusmyynti oli 5,7 miljoonaa euroa (+567 000), josta Airbnb:n ja Vrbo:n osuus oli 23,2 prosenttia. Näin ollen rekisteröity majoitusmyynti oli 4,4 miljoonaa euroa (+842 000) ja rekisteröimätön myynti 1,3 miljoonaa euroa (-275 000). Rekisteröityjen huoneiden käyttöaste heinäkuussa oli 79,7 % ja rekisteröimättömien asuntojen käyttöaste 79,6 %.
Lisää tilastotietoa VisitKarelian ammattilaissivustolla
Matkailun aamukahvit
Seuraavat matkailun aamukahvit järjestetään ti 21.9. klo 10-12 uudistuneessa Original Sokos Hotel Kimmelissä.
Syyskuun Matkailun aamukahvien aiheena ovat Euroopan, Venäjän sekä Aasian markkinasignaalit. Aamukahvien ohessa päästään tutustumaan myös uudistuneeseen Original Sokos Hotel Kimmeliin. Tilaisuuteen on mahdollista osallistua myös etänä.