1 ASUKASKYSELYN TULOKSET
3 KOLIN MATKAILULEHTI
4 MARRASKUUN TILASTOT

1 ASUKASKYSELYN TULOKSET

A girl with a heart shaped leaf

Pohjois-Karjalan asukkaat suhtautuvat matkailun vaikutuksiin positiivisesti

Kyselyyn vastasi 397 henkilöä eri puolilta maakuntaa

Visit Finland ja matkailun alueorganisaatiot toteuttivat syksyllä valtakunnallisen asukaskyselyn, jonka tavoitteena oli selvittää paikallisten kokemuksia matkailun vaikutuksista omalla kotipaikkakunnallaan. Pohjois-Karjalasta kyselyyn vastasi 397 henkilöä eri puolilta maakuntaa.

Vastaajista 248 oli erittäin tyytyväisiä matkailun vaikutuksiin omalla kotipaikkakunnallaan. Erityisen tyytyväisiä ollaan kestävään ja vastuulliseen matkailukehittämiseen, mutta paikalliset kokevat jäävänsä ulkopuolelle matkailun suunnittelusta ja kehittämisestä. Matkailun negatiivisina vaikutuksina nähdään lähinnä ympäristön saastumiseen ja luontoon liittyvät riskit, jotka ovat asukkaille helposti havaittavia. Paikalliset ovat tyytyväisimpiä matkailun vaikutuksiin kesäkaudella.

Vastausten perusteella Pohjois-Karjalassa ei ole syytä olla huolissaan matkailun negatiivisista vaikutuksista. Paikalliset kuitenkin tulisi ottaa entistä vahvemmin mukaan matkailun kehittämiseen, koska matkailuun sitoutuneet ihmiset myös kokevat vaikutukset positiivisemmin. Tulosten perusteella matkailu ei tällä hetkellä vaikuta negatiivisesti paikallisten tyytyväisyyteen ja asumisviihtyvyyteen.

Paikallisten asukkaiden huomioiminen on merkittävä osa matkailun vastuullista kehittämistä. Asukaskysely tullaan toteuttamaan Visit Finlandin ja alueorganisaatioiden toimesta vuosittain.

Lisätietoja kyselyn toteutuksesta ja tuloksista antaa markkinointikoordinaattori Anne Kokkonen, p. 040 751 2744 tai anne.kokkonen@visitkarelia.fi.

2 MATKAILUOPASKOULUTUS

Kouluttaudu matkailuoppaaksi keväällä 2023

Joensuun Matkailuoppaat kouluttavat uusia matkailuoppaita yhteistyössä Joensuun seudun kansalaisopiston kanssa keväällä 2023. Uusien matkailuoppaiden tarve on kasvanut tänä vuonna, sillä nykyisiä opastettuja kaupunkikierroksia, kuten kävely-, pyöräily- ja bussikierroksia kehitetään ja uusia teemoja on otettu käyttöön jatkuvasti. Myös Joensuun kaupungin vetovoiman odotetaan kasvavan ja siten lisäävän myös oppaiden kysyntää kaupunkikierroksilla ja pitäjäretkillä.

Houkutteleeko matkailuoppaan työ? Kiinnostaako kotiseutusi historia ja nykypäivä? Haluatko saada lisätuloja opastamisesta?

Joensuun Matkailuoppaat ry ja Joensuun seudun kansalaisopisto järjestävät Matkailuopaskurssin, johon sisältyy lähi- ja etäopiskelua, luentoja, kohdekäyntejä ja suullinen opastusnäyttö. Kurssin ohjelma on Suomen Opasliitto ry:n hyväksymä. Kurssin hyväksytysti suoritettuaan opiskelijalla on oikeus opastaa Joensuun alueella ja käyttää hopeoitua Guide-merkkiä. Kurssi alkaa tammikuussa ja kestää kesäkuuhun 2023 saakka. Kurssi sopii myös joensuulaiselle, joka haluaa tutustua uuteen kotikaupunkiinsa ja sen ihmisiin.

Teoriasisällön lisäksi kurssiohjelmaan kuuluu lisäksi perehtyminen laajasti opastamisen taitoihin ja tekniikoihin. Opiskelijat kehittävät opastamisen käytännön taitoja mm. suunnittelemalla opastettuja kierroksia ja harjoittelemalla opastamista kävellen ja bussissa. Kurssi päättyy kirjalliseen kokeeseen ja opastusnäyttöön bussissa.

Lue kurssiohjelma

Ilmoittaudu kurssille

Lisätietoja:
Airi Okkonen
Joensuun Matkailuoppaat, puheenjohtaja ja opasvälittäjä
045 894 7557, airi.okko@gmail.com

3 KOLIN MATKAILULEHTI

Uusi matkailulehti Kolin seudulle

Lehti ilmestyy kuusi kertaa vuodessa

Juuka-seura on yhteistyössä Kolin Matkailun kanssa aloittanut uuden Kolin seudun matkailulehden julkaisemisen. Ensimmäinen lehti ilmestyi jouluviikolla Vaarojen Sanomien liitteenä.

Lehti kertoo Kolin ja lähialueiden luonnosta, kulttuurista ja ajankohtaisista uutisista. Lisäksi lehti esittelee retki- ja käyntikohteita, tapahtumia ja yritysten tarjoamia palveluja. Tuleviin sesonkeihin pureudutaan ennakkojuttujen kautta.

Matkailulehden on suunniteltu ilmestyvän kuusi kertaa vuodessa, sesonkien mukaan. Seuraava numero ilmestyy viikolla seitsemän hiihtolomakaudelle. Juttuvinkkejä ja sisältöideoita voi toimittaa Vaarojen Sanomien toimitukseen.

Lehden painosmäärä on 7000 kappaletta ja sitä jaetaan ilmaisjakeluna Kolilla, Juuassa, Joensuussa ja lähialueilla hotelleihin, kauppoihin, liikennemyymälöihin sekä matkailuneuvontapisteisiin sijoitettavista lehtitelineistä.

Lähetä juttuvinkkisi Vaarojen Sanomiin

4 MARRASKUUN TILASTOT

Marraskuun tilastoissa positiivista kasvua

Yöpymisten määrät ja majoitusmyynti kasvussa

Marraskuun majoitustilastoissa on paljon positiivista kerrottavaa. Koostimme tärkeimmät pointit alle sekä kuukausitasolla että tammi-marraskuun osalta. Joulukuun ja samalla koko vuoden 2022 tilastotiedot saamme tammikuun lopulla.

• Rekisteröityjä yöpymisiä kirjattiin vuoden 2022 marraskuussa 31 500 kappaletta, mikä on 14,4 prosenttia enemmän kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana. Rekisteröityjen yöpymisten määrä ylittää myös edellisen ennätysvuoden 2019 tason.
  • Kotimaisten yöpymisten määrä lisääntyi marraskuussa kuusi prosenttia ja ulkomaisten yöpymisten määrä 126 prosenttia.
  • Tilastoista voidaan arvioida, että marras-joulukuun vaihteessa Kontiolahdella järjestetyillä ampumahiihdon maailmancup-kisoilla on ollut positiivinen vaikutus yöpymismääriin ja kansainvälisten yöpyjien osuuteen.
  • Rekisteröity majoitusmyynti kasvoi marraskuussa 2022 yli puoli miljoonaa euroa. Rekisteröity majoitusmyynti oli yhteensä 2,5 miljoonaa euroa.
  • Rekisteröityjen huoneiden käyttöaste on myös marraskuuksi erittäin hyvä 50,8 prosenttia.
  • Rekisteröidyt yöpymiset lisääntyivät marraskuussa eniten Joensuussa ja Joensuun seudulla. Pielisen Karjalassa yöpymiset kasvoivat seitsemän prosenttia, mutta Lieksassa yöpymiset vähenivät 14,4 prosenttia ja Kolilla 23,1 prosenttia.

Vuosi 2022 plussalla verrattuna edellisvuoteen

• Kumulatiivisesti rekisteröityjen yöpymisten määrä Pohjois-Karjalassa on marraskuun loppuun mennessä 467 000 yötä, mikä on 4,8 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna.
  • Kotimaisten matkailijoiden yöpymiset ovat vuonna 2022 lisääntyneet 0,9 prosenttia ja ulkomaisten yöpymiset 112,8 prosenttia.
  • Rekisteröidyt yöpymiset ovat vuoden 2022 aikana lisääntyneet eniten Joensuussa ja Joensuun seudulla.
  • Vuoden 2022 rekisteröity majoitusmyynti on jo nyt yltänyt kumulatiivisesti kaikkien aikojen ennätykseen.

Lue tilastoja ammattilaissivustollamme

Seuraavat matkailun aamukahvit järjestetään ti 24.1. klo 10-12 Kiteellä.

Aamukahvien tarkempi aihe ja paikka ilmoitetaan myöhemmin, mutta laita ajankohta jo kalenteriin. Tilaisuuteen on mahdollista osallistua myös etänä.

Vuoden 2023 aamukahvipäivät näet ammattilaissivustollamme.

Katso vuoden 2023 aamukahvipäivät