1 TOIMITUSJOHTAJAN KYNÄSTÄ
2 KESÄN MARKKINOINTI
3 VASTUULLISUUSMATERIAALIT
4 MATKAILUTILASTOT
5 KUULUMISIA EUROOPASTA
6 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA



1 TOIMITUSJOHTAJAN KYNÄSTÄ

Vilkasta matkailukesää odottaen

Aloitin VisitKarelian toimitusjohtajana huhtikuun alussa. Ensimmäisten viikkojen aikana olen ehtinyt jo yllättymään siitä, miten hurjasti asioita maakuntamme matkailukentässä on meneillään. Kesästä odotetaan vilkasta matkailu- ja tapahtumakesää. Korona opetti arvostamaan kotimaanmatkailua ja epidemian rajoitusten jäljiltä ilmassa on patoutunutta intoa lähteä kotiseiniä karkuun. Myös kansainvälisten matkailijoiden odotetaan lähtevän nyt vihdoinkin koronan jäljiltä liikkeelle. Eurooppalaisten matkatoimistojen viesti on Ukrainan murheellisten uutistenkin keskellä edelleen se, että Suomi nähdään turvallisena ja houkuttelevana matkakohteena. Nyt onkin hyvä aika päivittää markkinointimateriaalit ja verkkosivut kuntoon myös kieliversioiden osalta, jotta kansainväliset vieraat löytävät helposti palvelujen pariin.

VisitKarelian Elämyspuodissa on myynnissä jo lähes 100 upeaa matkailutuotetta kesämatkailijoiden iloksi. Elämyspuodin ideana on, että ostoprosessi sujuu suoraviivaisesti alusta loppuun matkailijan omasta toimesta, ns. kertaistumalla. On tärkeää, että matkaa suunnitteleva löytää etsimänsä palvelut digikanavista. Tuotteita saadaan Elämyspuotiin rajapintojen kautta Doerzista ja Atflown verkkokauppa-alustoilta. Esille pääsevät hyvin tuotteistetut, ohjatut elämyspalvelut ja majoituspaketit, joiden saatavuus on asiakkaalle helposti hahmotettavissa esimerkiksi kalenterinäkymän kautta. VisitKarelian tiimi antaa mielellään vinkkejä Elämyspuotiin liittyen.

Pohjois-Karjala näkyy tulevana kesänä upeasti valtakunnan mediassa, kun Sami Kurosen Makumatka -ohjelma kiertää koko maakunnan. Mukana on yhteensä 21 yritystä ja lukuisia maakunnan matkailukohteita. Ohjelmalta odotetaan vaikuttavuutta jo tulevaan kesäsesonkiin. Ensimmäiset jaksot tulevat näkyviin juhannuksen tienoilla Nelosella ja Ruudussa. Pysy kuulolla!

Aurinkoisin kevätterveisin

Annamari Kärki
toimitusjohtaja
VisitKarelia
p. 050 307 1162
annamari.karki@visitkarelia.fi



2 KESÄN MARKKINOINTI

Sami Kurosen makumatka saapuu Pohjois-Karjalaan

Tänä kesänä Pohjois-Karjala pääsee mukaan mielenkiintoiseen tv-tuotantoon, kun Suomen tunnetuimpiin TV- ja radiojuontajiin kuuluva Sami Kuronen tutustuu Pohjois-Karjalan matkailukohteisiin ja makuihin uudessa Sami Kurosen makumatka Pohjois-Karjalassa -ohjelmassa. Kuudesta jaksosta koostuva ohjelmasarja esitetään Nelosella ja Ruudussa juhannuksen jälkeiseltä viikolta alkaen.

Kuvaukset ajoittuvat toukokuun loppuun ja jaksoja kuvataan Joensuussa, Joensuun seudulla, Ilomantsissa, Kolilla, Nurmeksessa ja Sydänkarjalassa. TV-sarjan toteuttamisessa on mukana 21 yritystä: Valamon luostari, Ravintola Kielo, Another Doggy, Huoneistohotelli Lietsu, Taitokortteli, Puromäen puutarha, Kontiolahti Outdoor, Kalastusretket, Hermannin Viinitila, Parppeinpirtti, Möhkön Manta, Break Sokos Hotel Koli, Pielisen Retki, Seikkailuyhtiö Vaara, Koli Freetime, Pielisen Kalajaloste, Puukarin Pysäkki, Break Sokos Hotel Bomba, Laitalan Lomat, Ruokkeen Lomakylä, Villa Ruusula ja Sirolan tila.

Ohjelman tuotanto rahoitetaan VisitKarelian ja Pohjois-Karjalan maakuntaliiton yhteishankkeen kautta. Ohjelmatuotannon lisäksi hankkeeseen sisältyy syksyllä toteutettava tuotteistamisvalmennus, joka keskittyy yhteistuotteiden luomiseen ja yhteismarkkinointiin.

TV-tuotanto ja kehittämistoimenpiteet rahoitetaan VisitKarelian ja Pohjois-Karjalan maakuntaliiton yhteisen hankkeen kautta. Hankkeen nimi on Työntekijöitä ja matkailijoita Pohjois-Karjalaan 2022–2023 ja toteutusajankohta 1.3.2022–31.12.2023. Hanke on saanut rahoitusta Pohjois-Karjalan maakuntaliitolta 390 000 euroa. VisitKarelian työpaketin osuus hankekokonaisuudesta on noin 150 000 euroa.

Lisätietoa hankkeesta saat Annelta p. 040 751 2744 tai anne.kokkonen@visitkarelia.fi

Lue hankkeen mediatiedote

VK sauna savusauna saunavasta koli korvenkota

Ilmoita tiedot kesän palveluista 31.5. mennessä

Verkkosivut päivittyneet kesään

Verkkosivumme ovat päivittyneet kesäilmeeseen ja päivitämme parhaillaan tietoja kesän palveluista sekä suomeksi että englanniksi. Ilmoita meille tiedot kesän ajankohtaisista palveluista verkkosivulinkin muodossa 31.5. mennessä. PDF-tiedostoja tai tekstitiedostoja emme valitettavasti voi laittaa verkkosivuillemme, mutta olkaa matalalla kynnyksellä yhteydessä ja pohditaan eri viesteille sopivin kanava yhdessä.

Meiltä löytyy jo valmiiksi sivut seuraaviin teemoihin liittyen: pyöräily, lapsiperheet, kansallispuistot, erikoismajoitukset, karavaanarin Pohjois-Karjala, kesän vesiaktiviteetit, risteilyt, veneilijän palvelut, hyvinvointi, karjalaisuus, ortodoksisuus ja sotahistoria. Mikäli joku tärkeä teema puuttuu, olethan siitä yhteydessä! Kesätapahtumat kannattaa laittaa Pohjois-Karjalan tapahtumakalenteriin ja merkata yhdeksi kohderyhmäksi matkailijat, niin ne nousevat automaattisesti verkkosivuillemme.

Some ja Google ohjaavat liikennettä

Verkkosivuille ohjataan liikennettä somekampanjoiden ja Googlen hakusanamainonnan kautta. Kampanjat kestävät elokuun loppupuolelle, jonka jälkeen käännämme katseet syksyn kampanjoihin. Kohderyhminä ovat aktiivilomailijat sekä kulttuurin ja luonnon ihailijat, jotka tunnistettiin merkittäviksi kohderyhmiksi aiemmin toteutetussa kohderyhmäselvityksessä. Omat palvelut kannattaa siis kertoa meille, koska kampanjoiden kautta saapuu tutkitusti laadukasta yleisöä tutustumaan palvelutarjontaan.

Vaikuttajavieraita pitkin kesää

Kesän aikana saamme Pohjois-Karjalaan myös muutaman vaikuttajavieraan. Carita Alfthan saapuu Joensuuhun ja Kolille toukokuussa ja toukokuun viimeisenä viikonloppuna pääsemme seuraamaan kahden pyöräilyvaikuttajan matkaa Pohjois-Karjalan poluilla. Pyöräilijät liikkuvat Tohmajärvellä, Liperissä, Kontiolahdella, Joensuussa ja Kolilla. Myöhemmälle kesään on tulossa vielä pari muuta yhteistyötä, joista neuvottelemme parhaillaan.

Kaikki kesän markkinointiin liittyvät yhteydenotot kannattaa osoittaa Annelle: p. 040 751 2744, anne.kokkonen@visitkarelia.fi



3 VASTUULLISUUSMATERIAALIT

VK tytto lehti kadessa

Kestävän matkailun tukimateriaalit käyttöön

Koostimme viime syksynä kaikkien alueemme matkailutoimijoiden käyttöön vastuullisuusviestinnän ohjeiston, joka sisältää paljon hyödyllistä tietoa Pohjois-Karjalan matkailun vastuullisesta kehittämisestä ja vastuullisuusviestinnästä. Materiaaleista löytyy myös erilaisia oppaita, artikkeleja ja muita käytännön työkaluja oman yrityksen tai kohteen kestävyyden tarkasteluun. Ota käyttöön esimerkiksi nämä:

Vastuullisen matkailijan asiakasprofiili

Vastuullisen matkailun tilannekuva

Oppaat ja oheismateriaalit

Lisätietoa alueen kestävän matkailun kehittämisestä saat Annelta, p. 044 751 2744, anne.kokkonen@visitkarelia.fi



4 MATKAILUTILASTOT

Maaliskuun majoitusmyynti ennätyslukemissa

Rekisteröidyt yöpymiset kasvussa

Maaliskuun matkailutilastot antavat positiivista signaalia matkailun palautumisesta. Pohjois-Karjalassa kirjattiin maaliskuussa yhteensä 34 400 rekisteröityä yöpymistä, mikä on 41,4 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Yöpymisistä 30 700 (+28 %) oli kotimaisia ja 3700 (+820 %) ulkomaisia. Vapaa-ajan matkailijoiden yöpymiset kasvoivat 17,7 prosenttia ja liikematkustus peräti 139,8 prosenttia. Kumulatiivisesti rekisteröityjen yöpymisten määrä on kasvanut 24,2 prosenttia verrattuna edellisvuoteen.

Rekisteröityjen yöpymisten määrä kasvoi maaliskuussa koko maakunnassa. Esimerkiksi Joensuun seudulla kasvu oli 88,3 % ja Pielisen Karjalassa 8,3 %. Suurinta kasvu oli Joensuussa, jossa rekisteröidyt yöpymiset kasvoivat 121,7 prosenttia.

Majoitusmyynnin ennätykset rikki

Yhteenlaskettu majoitusmyynti ylitti maaliskuussa 2022 ensimmäistä kertaa kolmen miljoonan euron rajan. Rekisteröity majoitusmyynti oli 2,4 miljoonaa euroa, mikä on 1,1 miljoonaa euroa enemmän kuin viime vuoden maaliskuussa. Maaliskuun rekisteröity majoitusmyynti ylsi uuteen ennätykseen sitten vuoden 2015, jonka huippulukemia selittävät ampumahiihdon MM-kisat. Rekisteröimätön majoitusmyynti oli 575 000 euroa, mikä on 87 500 euroa vähemmän kuin edellisvuonna.

Kumulatiivisesti majoitusmyynti tammi-maaliskuussa oli 6,8 miljoonaa euroa, missä on 1,4 miljoonan euron kasvu verrattuna edellisvuoden ensimmäiseen kvartaaliin.

Lue maaliskuun lukuja tarkemmin

 



5 KUULUMISIA EUROOPASTA

Markkinatilannetta seurataan puolin ja toisin

VisitKarelia seuraa kansainvälisten markkinoiden kuulumisia aktiivisesti. Tällä hetkellä Euroopan markkinoilta on tullut tietoomme seuraavanlaisia viestejä.

  • Saksankielisen Euroopan osalta kysyntätilanne ei ole juuri muuttunut. Matkanjärjestäjien ja esimerkiksi Finnlinesin varaustilanne on kehittynyt hyvin kohti kesää ja varauspäätöksen tekemistä on tuettu joustavin peruutusehdoin.
  • DMC-toimijoista Green Escape ja KuoniTumlare ovat kertoneet, että Intiasta tulee tiedusteluja perheiden ja pariskuntien luksuslomista, jotka sisältävät paljon yksityisiä aktiviteetteja ja henkilökohtaista palvelua. Japanin suunnalla huolta aiheuttaa Suomen pitkä raja Venäjän kanssa, mutta Euroopasta tiedusteluja matkavaihtoehdoista tulee aktiivisesti ja ne toteutuvat myös varauksina.
  • Matkanjärjestäjistä sveitsiläinen Kontiki Reisen raportoi kysynnän olevan ennallaan, mutta Voigt Travel Hollannista kertoo Suomen myynnin pysähtyneen.
  • Kokonaisuutena kesän kysyntä- ja varaustilanne näyttää Euroopan osalta hyvältä ja Suomi nähdään yleisesti ottaen turvallisena matkakohteena erityisesti saksankielisessä Euroopassa.

Euroopan markkinointitoimenpiteitä

  • Lennu osallistuu 3.-5.5.2022 Visit Finlandin järjestämälle Pohjois-Saksan Sales Run-kiertueelle ja viestii tunnelmia tapahtumasta viimeistään seuraaville aamukahveille, jotka pidetään Tohmajärvellä 26.5.
  • Kesäkuun alussa Pohjois-Karjalaan saapuu kansainvälisistä matkanjärjestäjistä koostuva kymmenhenkinen ryhmä. Lisäksi kesäkuussa osallistutaan Turussa Visit Finlandin järjestämään Midnight Sun -workshopiin.
  • Maaliskuun lopulla etsimme Fintouringille uusia mökkikumppaneita. Tällaisia hakuja on harvoin tarjolla, mutta valitettavasti Pohjois-Karjalasta löytyi vain yksi yhteistyöstä kiinnostunut yrittäjä, jonka kohteeseen Fintouringin edustaja tulee tutustumaan.
  • Saksassa on käynnissä Finnlinesin kampanja omalla autolla matkaileville luontonautiskelijoille. VisitKarelia on mukana kampanjassa osana Järvi-Suomea.

Tutustu kampanjasivuun

Kansainvälisten markkinoiden kehittymisestä voit tiedustella Lennulta, p. 040 614 7273, leena.tervakorpi@visitkarelia.fi tai Annalta, 0400 239 619, anna.harkonen@visitkarelia.fi

 



6 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA

Matka maailman ympäri -illallistapahtuma pe 20.5.2022

Pohjois-Karjalan Matkailu ry järjestää Matka maailman ympäri -illallistapahtuman pe 20.5.2022 Joensuun Teatteriravintolassa.
Tilaisuus on osa Joensuun torin Kesän avausta, jossa Pohjois-Karjalan matkailu esittäytyy. Illallistapahtuma kokoaa maakunnan matkailutoimijat yhteen hyvän ruuan ja seuran pariin. Pukukoodi on vapaa, mutta paikalle voi tulla vaikka omalta matkalta hankkimasi asuste päällä.

Illan ohjelma:

18:30–19:00 Saapuminen tapahtumaan
19:00 Tervetuloa, maakuntajohtaja Markus Hirvonen
19:30 Illallinen, ohjelmaa, irkkumusiikkia
21:30 Vapaata seurustelua, musiikkia
Ilmoittaudu tilaisuuteen pe 13.5. mennessä. Illalliskortin hinta on Pohjois-Karjalan Matkailu ry:n jäsenille 60 € (norm. 65 €), sisältää alkujuoman, illallisen ja ohjelman. Ilmoittaudu maksamalla illalliskortti tilille: FI93 5770 0520 4714 56, viite: Matka maailman ympäri. Muista ilmoittautua pe 13.5. mennessä.
Tapahtuman järjestää Pohjois-Karjalan Matkailu ry. Lisätietoja saat tarvittaessa Marjalta: marja.tiittanen@pohjoiskarjalanmatkailu.fi tai p. 050 598 3290

 

VK naiset kolin huipulla koli

Vaarassa rakastua – Lieksan matkailun uudet internetsivut avattu

Lieksan matkailun uudet Koli-Lieksa -internetsivut on avattu ja lieksalaisen matkailun tarjontaan pääsee tutustumaan osoitteessa www.lieksa.koli.fi. Matkailusivusto toimii tiiviissä yhteydessä www.koli.fi -sivuston kanssa ja kokoaa näin laajasti Lieksan alueen matkailutarjonnan, kuten nähtävyydet, reitit ja tapahtumat helposti saataville.

Matkailusivuja on tehty yhteistyössä Lieksan Kehitys Oy LieKen, Kolin Matkailu Oy:n, Lieksan kaupungin ja sivut valmistaneen Moder Oy:n kanssa. Matkailusivuston avaamisen yhteydessä on avattu myös Koli-Lieksa Instagram-kanava, joka toimii lieksalaisen matkailun keskitettynä sosiaalisen median kanavana. Facebook-sivu otetaan myös käyttöön vahvistamaan näkyvyyttä.

Matkailusivusto on yksi Pielisen matkailualueen kehittämishanke 2022:lle asetettuja tavoitteista. Hankkeen tavoitteena on nostaa koko Lieksan alueen matkailupalvelut ja -paketit helposti verkossa ostettaviksi, poistaa ostamisen esteitä ja kehittää tiedolla johtamista. Hankkeen keskeinen tavoite on myös Lieksan monipuolisten luontokohteiden ja reitistöjen saaminen paremmin näkyviin ja hyödynnettäviksi matkailun tarpeisiin. Uudet sivut tukevat vahvasti tätä tavoitetta.

Lisätietoja:

Mari Mustonen, projektipäällikkö, Pielisen matkailualueen kehittämishanke 2022, p. 044 977 5056,  mari.mustonen@lieksankehitys.fi


Elämyspuodin katsotuimmat tuotteet huhtikuussa

Kerromme jokaisessa uutiskirjeessämme kuluneen kuukauden katsotuimmat tuotteet Elämyspuodissa. Top 5. -listalle on noussut kevään myötä uusia tuotteita ja erityisesti ruokaan liittyvät tuotteet näkyvät tällä hetkellä suosittujen tuotteiden listalla. Kesää kohti mennään kovaa vauhtia, joten ensi kuussa odotamme taas mielenkiinnolla, mitä elämyksiä verkkosivukävijät ovat sivustollamme klikkailleet.

Elämyspuodin viisi katsotuinta tuotetta viimeisen neljän viikon ajalta ovat:

Bomban Kylpyläloma ja Majatalon karjalainen ilta

Mielituokio

Elämyseväät

Ampumahiihto tutuksi

Herkkuja ja historiaa – opastettu ruokakävelykierros

Kun haluat tuotteesi mukaan Elämyspuotiin, ota yhteys Annaan ja kysy lisätietoja: anna.harkonen@visitkarelia.fi tai p. 0400 239 619


Matkailun aamukahvit

Seuraavat matkailun aamukahvit järjestetään ke 25.5.2022 klo 10-12 Tohmajärvellä VillaValkeassa.

Aamukahveilla keskustellaan erityisesti Euroopan markkinakuulumisista. Tilaisuuteen voi osallistua Teams-etäyhteydellä tai paikan päällä. Paikan päälle saapuvat voivat osallistua myös VillaValkean tilojen esittelyyn aamukahvien päätteeksi.

Ilmoittaudu aamukahveille