2 JOULUN JA TALVEN MARKKINOINTI
4 KESÄN TILASTOT

1  TOIMITUSJOHTAJAN KYNÄSTÄ

Maakunnan reitistöt matkailijan ulottuville

Pohjois-Karjalan maakuntaliiton sekä VisitKarelian yhteinen Pohjois-Karjalan virkistysreitit kansainväliseksi menestysvaltiksi -hanke on käynnistynyt vauhdikkaasti. Hankkeen tavoitteena on viedä Pohjois-Karjalan merkittävimmät virkistysreitit digitaaliseen Outdooractive-palveluun niin kotimaisten kuin kansainvälisten matkailijoiden hyödynnettäväksi. Erityisesti retkeily-, maastopyörä- sekä vaellusreitit taukopaikkoineen ovat ensisijaisena sisällöntuotannossa, josta alueen kunnat vastaavat.

Kaikki maakunnan kunnat ja kaupungit ovat sitoutuneet hankkeeseen, ja reittejä löytyykin palvelusta jo yli 50. Lieksassa työtä onkin esimerkillisesti tehty jo ennen hankkeen alkamista. Myös Kontiolahti on vienyt kesän aikana oman alueensa reittisisällöt verkkoalustalle. Outdooractive-palveluun syötetyt reitit tuodaan kootusti näkyviin VisitKarelian verkkosivuille syksyn 2022 aikana ja hankkeessa on varattu rahaa myös palvelun markkinointiin. Hankkeen toteutusajankohta on 1.5.2022–31.6.2023. Jatkossa toiveissa on liittää reitteihin myös lähialueen palvelut matkailijan helposti löydettäväksi.

Reitistöhanke innoitti aktiivista keskustelua Joensuussa 22.9. pidetyillä VisitKarelian matkailun aamukahveilla melkein 50 hengen voimin. Onkin ilo huomata, miten suuri joukko yrittäjiä ja matkailun kehittäjiä maakunnassamme on innokkaasti edistämässä yhteisesti tärkeitä matkailun teemoja. VisitKarelian matkailun aamukahvit ovat yksi yhteinen kohtaamispaikka ja tiedottamiskanava tärkeille asioille puolin ja toisin. Aamukahvit kiertävät kuukausittain eri puolilla maakuntaa ja myös Teamsin kautta on mahdollisuus hypätä kuulolle ja mukaan keskusteluun, vaikka jääkin silloin ilman kahvikupillista ja tärkeitä livekohtaamisia. Seuraavan kerran kahvittelemme Ilomantsissa, jossa pääaiheena ovat kesän matkailutilastot ja matkailijakyselyn tulokset. Olet lämpimästi tervetullut paikan päälle tai etäyhteyden päähän jakamaan ajatuksia ja oppimaan uutta!

Valoa ja iloa syksyyn!

Annamari Kärki
VisitKarelia
annamari.karki@visitkarelia.fi

2 JOULUN JA TALVEN MARKKINOINTI

Vk nainen ja mies nuotio lumi talvi

Joko joulu on myyty?

Joulusivumme avattiin syyskuun alussa ja sinne on koottu joulun majoituspaketteja eri puolilta Pohjois-Karjalaa. Tietoja joulun palveluista voi toimittaa meille edelleen. Majoituspakettien tietojen tulee olla helposti löydettävissä verkkosivulinkin kautta.

Somenostojen lisäksi teemasivulle ohjaava Googlen hakusanakampanja ohjaa kampanjasivulle jatkuvasti liikennettä. Kävijät ovat viihtyneet sivulla keskimäärin 6.41 minuuttia ja suurin osa kävijöistä siirtyy eteenpäin palveluntarjoajien verkkosivuille tarkempiin lisätietoihin.

Kurkista joulun tarjontaan

Talven kampanjat käynnistyvät marraskuussa

Kotimaan talvikampanjat käynnistyvät marraskuussa ja kaikista talveen liittyvistä uutuuksista, perinteistä, tapahtumista, erikoisuuksista ym. saa vinkata meille, jotta osaamme poimia ne mukaan markkinointiin. Tällä hetkellä talviteemaiset laskeutumissivut kotimaisille asiakkaille ovat vielä työn alla, mutta kansainvälisille asiakkaille suunnattu verkosta ostettavien elämysten talvisivu on jo avoinna.

Katso talven tarjontaa kv-asiakkaille

3 MÖKIT JA TALVIOHJELMAT KV-ASIAKKAILLE

Talvitekemistä ja mökkejä haussa Keski-Euroopan asiakkaille

Euroopan Account Managerimme Leena kävi syyskuun alussa Saksan ja Sveitsin workshopeissa markkinoimassa Pohjois-Karjalaa. Järvi-Suomen alue on alkanut kiinnostaa myös talvikohteena ja matkanjärjestäjätapaamisissa kysyttiin erityisesti talvisia aktiviteetteja, kuten lumikenkäretkiä, potkukelkkailua, pilkkimistä, tähtitaivaan katselua sekä koira- ja hevosvaljakkoretkiä. Retkien tulisi olla opastettuja englanniksi tai/ja saksaksi. Lisäksi niiden tiedot kuvauksineen, kuvineen ja hintoineen tulisi löytyä verkkokaupasta ja mielellään myös Visit Finlandin Datahubista.

Tarjoaako yrityksesi tällaisia aktiviteetteja ja haluaisitteko saada niille näkyvyyttä kansainvälisillä markkinoilla? Ota yhteys Lennuun ja kysy lisää: leena.tervakorpi@visitkarelia.fi

Fins-Tours etsii mökkikohteita Pohjois-Karjalasta

Sveitsissä toimiva suomalainen matkanjärjestäjä Fins-Tours etsii uusia mökkikohteita asiakkailleen Pohjois-Karjalasta. Mökkien pitäisi olla rauhallisella sijainnilla järven/lammen rannalla ilman näköpiirissä olevia naapureita. Mökkien ei tarvitse olla uusia, mutta moderneja ja siistejä ja sopivia noin 2-4 hengelle. Sisä-wc ja sauna pitäisi löytyä. Fins-Tours ei edellytä kiintiöitä tai varauskalenteria vaan varaa aina mökin suoraan yrittäjältä tiedustelemalla saatavuutta. Yhteydenpito heidän kanssaan onnistuu suomeksi.

Fins-Toursin asiakkaat ovat hyvätuloisia, usein jo Suomen matkakohteena tuntevia pariskuntia, jotka liikkuvat henkilöautolla. Viipymä on useimmiten 7-14 vrk, joskus jopa pidempi. Mökkejä kysytään ympäri vuoden, erityisesti kuitenkin alku- ja loppukesälle. Anu Münger on Suomessa lokakuun puolivälissä ja tulisi mielellään silloin tutustumaan mahdollisiin yhteistyökumppaneihin ja kohteisiin.

Kiinnostuitko? Onko naapurissasi sopiva kohde? Ole yhteydessä Lennuun pian: leena.tervakorpi@visitkarelia.fi

Lue lisää Fins-Toursista

4 KESÄN TILASTOT

VK kahvi kupilka retki kesa

Elokuun majoitustilastoissa kasvua koko maakunnassa

Rekisteröityjen yöpymisten määrä palasi koronaa edeltävälle tasolle

Pohjois-Karjalassa kirjattiin vuoden 2022 elokuussa 65 200 rekisteröityä yöpymistä. Yhteensä yöpymiset lisääntyivät neljä prosenttia viime vuoden elokuusta ja ylittävät myös edellisen koronaa edeltävän vuoden 2019 tason. Yöpymisistä kotimaisia oli 60 000 ja ulkomaalaisten tekemiä 5200 yötä. Kotimaiset yöpymiset lisääntyivät kolme prosenttia ja ulkomaalaiset yöpymiset 20 prosenttia. Rekisteröimätön majoitus mukaan lukien yöpymisiä kirjattiin yhteensä 97 000, mikä on 5,9 % enemmän kuin edellisvuonna. Kumulatiivisesti rekisteröityjen yöpymisten määrä on kasvanut yhteensä 8,1 % verrattuna edellisvuoteen.

Elokuun kasvu selittyy erityisesti liikematkustuksen ja kansainvälisen matkailun palautumisella. Vapaa-ajan matkailijat viettivät Pohjois-Karjalassa 51 000 yötä (-1,8 %) ja business-matkailijat 14 200 yötä (+30,9 %). Kansainvälisiä matkailijoita saapui eniten Saksasta ja Venäjältä.

Rekisteröityjen yöpymisten määrä kasvoi elokuussa kaikilla Pohjois-Karjalan alueilla. Prosentuaalinen kasvu oli suurinta Keski-Karjalassa (22,3 %) ja Joensuussa (17,6 %). Kumulatiivisesti merkittävin kasvu on tehty Joensuussa (44,9 %) ja Joensuun seudulla (22,6 %). Lieksassa rekisteröityjen yöpymisten määrä on kumulatiivisesti 10,9 prosenttia jäljessä edellisvuotta ja Pielisen Karjalassa kirittävää on 7,7 prosenttia. Kaikki muut maakunnan alueet ovat kumulatiivisesti edellisvuotta edellä.

Ennätyksellinen majoitusmyynti

Majoitusmyynti oli elokuussa yhteensä 4,3 miljoonaa euroa (+159 000). Rekisteröity majoitusmyynti oli 3,4 miljoonaa euroa (+109 000) ja rekisteröimätön myynti 889 000 euroa (+50 300). Kumulatiivisesti majoitusmyyntiä on kertynyt 26,7 miljoonaa euroa, missä on kasvua 3,5 miljoonaa euroa verrattuna edellisvuoteen. Rekisteröity majoitusmyynti rikkoi viime vuoden ennätyksen, mikä on myös kaikkien aikojen ennätys Pohjois-Karjalassa.

5  AJANKOHTAISIA POIMINTOJA

Elämyspuodin katsotuimmat elokuussa

Elokuussa Elämyspuodin tarjontaan ihastuttiin monipuolisesti. Loppukesän katsotuimmat tuotteet olivat:

1. Majatalojen ihan vain oota ja leppuutat -loma

2. Joensuun taikapäivä 2022

3. Bomban patikkapaketti

4. Saariretki Hiekkasaareen Kolilla

5. Elämyseväät

Kun haluat omat tuotteesi myyntiin verkkokauppaan, ota yhteys meihin ja pohditaan yhdessä teille sopivinta vaihtoehtoa. Vinkkejä verkkokauppanäkyvyyteen antaa Digital Account Manager Anna Härkönen : anna.harkonen@visitkarelia.fi

Vk kupilka tulukset tuohi sytytys

Syksyn koulutusteemoina ruoka ja vastuullisuus

Järjestämme loppuvuoden aikana kaksi koulutuskokonaisuutta, joihin ilmoittautuminen on avattu. Lue oheiset infot ja ilmoittaudu mukaan!

Ruokamatkailutuotteiden tuotteistamisvalmennus

Työntekijöitä ja matkailijoita Pohjois-Karjalaan-hanke järjestää ruokamatkailutuotteiden tuotteistamisvalmennuksen loka-marraskuussa 2022. Valmennus koostuu koulutusosuudesta, yrityskohtaisesta sparrauksesta ja osallistujille annettavista pienistä tehtävistä. Kouluttajana toimii Avidly Oyj:n asiakkuusjohtaja Juha Sorjonen. Valmennuskokonaisuus on maksuton ja avoin Pohjois-Karjalan alueella toimiville yrityksille. Ilmoittautumisen yhteydessä on toimitettava de minimis-tuki-ilmoitus.

Valmennuksen koulutusosuus järjestetään torstaina 3.11. klo 15–18 Teams-etäyhteydellä.

Lue lisää ja ilmoittaudu valmennukseen 14.10. mennessä >

Vastuullisuusviestinnän koulutus

VisitKarelia järjestää kaikille Pohjois-Karjalan matkailuyrityksille avoimen ja maksuttoman vastuullisuusviestinnän koulutuksen.

Koulutus järjestetään kahdessa osassa ke 7.12. klo 9–12 ja to 15.12. klo 14–17. Kouluttajana toimii Kaisa Merilahti Ramboll Finlandilta. Koulutuksen tavoitteena on kirkastaa yrityksen vastuullisuusviestinnän kärjet, saada tehty vastuullisuustyö näkyviin yrityksen verkkosivuille ja muihin viestintäkanaviin ja toteuttaa suunnitelma vastuullisuusviestinnän toteuttamiseen jatkossakin.

Koulutus sopii kaikille vastuullisuuden kehittämisestä kiinnostuneille matkailuyrityksille, eikä siihen osallistuminen vaadi sertifikaattia ja STF-merkkiä.

Lue lisää ja ilmoittaudu koulutukseen 2.12. mennessä >

Lisätietoja koulutuksista antaa VisitKarelian markkinointikoordinaattori Anne Kokkonen, p. 040 751 2744, anne.kokkonen@visitkarelia.fi

Seuraavat matkailun aamukahvit järjestetään ti 25.10. klo 10-12 Ilomantsissa Majatalo Pikkuprihassa.

Aamukahvien pääaiheena ovat matkailutilastot ja loppukesällä toteutetun matkailijakyselyn tulokset. Tilaisuuteen on mahdollisuus osallistua myös etänä.