1 LAKELAND-YHTEISTYÖ
5 TASTE SAIMAA

1 LAKELAND-YHTEISTYÖ

Pohjois-Karjalaa markkinoidaan nyt erityisesti Saksaan

Suurin osa kansainvälisistä matkailijoistamme tulee nyt Saksasta. Lakeland – Land der tausend Seen on lähes sata vuotta jatkuneen Suomi-markkinoinnin seurauksena iskostunut saksalaisten mieliin Suomen tunnetuimpana asiana.

Pohjois-Karjala houkuttelee kansainvälisiä matkailijoita. Alkuvuonna VisitKarelia emännöi yhdessä yritysten ja Visit Finlandin kanssa ennätyksellisen suurta media- ja vaikuttajavierailijoiden joukkoa. Kansainvälisen markkinoinnin asiantuntijat Leena Tervakorpi ja Anna Härkönen ovat kiertäneet talven ja kevään aikana jo mm. Hollannissa, Belgiassa, Tanskassa, Saksassa ja Englannissa esittelemässä Pohjois-Karjalaa ja alueemme matkailuyritysten tuotetarjontaa.

–Hollannissa ja Belgiassa ollaan kiinnostuneita erityisesti luontoaktiviteeteistä. Pohjois-Karjalan etuja ovat Lappia edullisempi hinta, varmat lumiolosuhteet ja väljyys – täällä ei ole vielä liikaa matkailijoita, Leena Tervakorpi sanoo.

–Saksalaiset ovat tunnetusti matkailleet isoissa bussiryhmissä, mutta koronan myötä siirryttiin yksilöllisempiin, räätälöityihin matkoihin. Nyt molempia kysytään yhtä lailla, Tervakorpi lisää.

Tämän vuoden aikana VisitKarelia toteuttaa 14 kansainvälistä esittelymatkaa matkanjärjestäjille, joista isoin osuu elokuulle. Silloin Pohjois-Karjalaan tutustuu yli 30 hengen kansainvälinen matkailuammattilaisten joukko.

Yhteistyö Visit Finlandin ja Lakeland suuralueen toimijoiden kesken on aktiivista. Viiden Järvi-Suomen maakunnan lanseeraamalla visitlakelandfinland.fi -verkkosivustolla ovat mukana Visit Lahti, Visit Häme, Visit Tampere, Visit Jyväskylä ja VisitKarelia. Sivuston näkyvyyttä saksankielisillä markkinoilla tuetaan mittavilla, noin 40 000 euron yhteismarkkinointitoimenpiteillä touko-syyskuun aikana.

VisitKarelia osallistuu myös Visit Finlandin Saksan kuluttajamarkkinointikampanjaan, jonka tavoitteena on houkutella alueelle saksalaisia matkailijoita varsinaisen sesongin ulkopuolella elo-lokakuussa. VisitKarelia toteutti yhdessä Visit Savonlinnan kanssa myös saksankielisen esitteen, jota on jaettu Euroopan suurimpien matkamessujen ITB Berlinin lisäksi kaikilla muillakin Saksan messuilla.

Saksalaisten matkailijoiden kasvua tukevat myös juuri avatut Visit Finlandin Pohjois-Karjalan alueen saksankieliset verkkosivut ja VisitKarelian omat saksankieliset verkkosivut. Matkailuyrittäjien kannattaakin nyt panostaa verkkosivuihin, ja kääntää ne vähintäänkin englanniksi, sillä sellaiset yritykset ja tuotteet päätyvät mukaan markkinointikampanjoihin.

Visit Finlandin saksankieliset verkkosivut

VisitKarelian saksankieliset verkkosivut

2 MATKAILUTILASTOT

VK naiset kolin huipulla koli

Tilastojenkin mukaan kansainvälinen matkailu edelleen kasvussa

Huhtikuun matkailuluvut ottavat vauhtia alhaalta ja ponnistavat kesäsesonkiin uudella toiveikkuudella. Pohjois-Karjalassa kirjattiin huhtikuussa 24 300 rekisteröityä yöpymistä (-13,4 %), joista kotimaisia oli 23 100 ja kansainvälisiä vieraita 1300. Suurin kansainvälisten matkailijoiden joukko tulee Saksasta.

Samaan aikaan, kun kansainvälisten vieraiden osuus on kasvussa (3 %), kotimaan matkailun puolella laskua viime vuoteen on 14 prosenttia. Yhteensä yöpymiset vähenivät Pohjois-Karjalan alueella 13 prosenttia viime vuoden huhtikuusta. Pohjois-Karjala on lomaparatiisi, sillä vapaa-ajan matkailijoita oli kaksinkertainen määrä (16 500) business-matkailijoihin verrattuna (7900 yötä).

Tutustu tarkemmin tilastoihin

3 KANSAINVÄLISIÄ VIERAITA POHJOIS-KARJALASSA

Scandinavian Outdoor Award Jury vieraili Kolilla

Pohjois-Karjala sai jälleen kansainvälistä näkyvyyttä, kun ulkoilmaliikuntaan erikoistuneista toimittajista koostuva Scandinavian Outdoor Awards -raati testasi retkeilytuotteita Kolin jylhissä maisemissa. Scandinavian Outdoor Awards projektijohtaja Matthias Aßmann kiersi viime kesänä ympäri Pohjois-Karjalaa VisitKarelian vieraana. Silloin hän tutustui Kolin alueeseen, Tohmajärven Itärajan Helmeen ja Joensuuhun. Ihastui, ja päätti tulla takaisin.

–Seuraavan kerran tapasimme Berliinin ITB-messuilla tänä vuonna. Siellä Scandinavian Outdoor Award Travel palkitsi Kolin pohjoismaiden parhaana outdoor-kohteena, kertoo messuilla mukana ollut VisitKarelian kansainvälinen asiakkuuspäällikkö Leena Tervakorpi.

Kolia raati kiitti erityisesti vastuullisesta luontomatkailusta, erityylisistä majoituspaikoista sekä paikallisten asukkaiden antamasta tuesta, joka vie matkailun kasvua vastuulliseen suuntaan.

Retkeilytuotteita testataan aidoissa olosuhteissa

Berliinin messutapaamisessa syntyi idea kansainvälisen lehdistöraadin tuomisesta Pohjois-Karjalaan. Kolille saapui ryhmä outdoor-toimittajia eri puolelta Eurooppaa, jotka testasivat erilaisia retkeily- ja vaellustuotteita aidoissa olosuhteissa. Lopuksi raati valitsee niistä parhaat. Mukana kansainvälisessä raadissa oli myös suomalainen Marika Varpenius Kilpisjärveltä.

–Meillä oli pari intensiivistä retkeilypäivää kauniissa Pohjois-Karjalassa. Ohjelmassa oli pyöräilyä, retkeilyä ja polkujuoksua Kolilla, koskenlaskua Ruunaalla ja melontaa Jongunjoella. Retkeilytuotteita testasimme aktiivisesti juuri siinä ympäristössä ja niissä olosuhteissa, joihin ne on tarkoitettu.

–Kun retkikeittimillä tehdään ruokaa ulkona, sää on sellainen, mikä se on. Oman kokemukseni mukaan parhaat tuotteet erottuvat edukseen juuri kurjimmassa säässä. Kauniina kesäpäivänä moni asia toimii, mutta kun siihen lisätään kaatosade, likaa ja mutaa ja väsynyt käyttäjä, alkavat helppokäyttöiset ja toimivat tuotteet erottua joukosta edukseen, työkseen retkeilyvarusteita testaava Marika Varpenius kertoo.

Mukaan valituista tuotteista seuloutuvat Scandinavian Outdoor Award -voittajat. Mukana oli retkikeittimiä, vaatteita, kenkiä, teltta, puukko ja muita erähenkisiä tuotteita. Kolin huipulle harpottiin kovassa seurassa, kun ryhmää luotsasi ampumahiihdon maailmanmestari Kaisa Mäkäräinen.

4 MATKAILUN ELPYMINEN

Matkailu elpyy ja kilpailu kasvaa

Visit Finlandin järjestämä Lakeland-suuraluetapaaminen järjestettiin 24.5.2023 Helsingissä. Paikalla olivat kaikkien Järvi-Suomen maakuntien matkailunedistämisorganisaatioiden edustajat. VisitKarelian kansainvälisten markkinoiden asiantuntijat Anna Härkönen ja Leena Tervakorpi toivat mukavia terveisiä matkailun tilasta:

–Markkinat ovat hiljalleen palautumassa, mutta kilpailemme Ruotsin, Norjan ja muiden Pohjoismaiden kanssa samoista asiakkaista. Myös uusia markkinoita kannattaa pitää silmällä, sillä esimerkiksi Välimeren maissa, Espanjassa ja Italiassa on jo nähtävissä hyvää kasvua.
Meidän kannattaa siis olla valmiina ottamaan vastaan vieraita uusistakin kohdemaista.

–Nyt olisi erittäin tärkeätä, että yritysten tuotteet ja palvelut löytyvät verkosta vähintään englannin kielellä, Anna Härkönen muistuttaa.

Lisätietoja aiheesta Annalta: anna.harkonen@visitkarelia.fi tai puhelimitse 0400 239 619.

5 TASTE SAIMAA

Taste Saimaa partnerit saivat tunnuksensa

Ensimmäiset pohjoiskarjalaiset Taste Saimaa Partner -yritykset julkistettiin Joensuun torilla 19. – 20.5 järjestetyssä Kesän avaus -tapahtumassa.

Taste Saimaa Partner –tunnus viestii tuotteista tai palveluista, joiden tuotannossa painotetaan laatua, paikallista yhteistyötä, vastuullista toimintaa ja paikallisten raaka-aineiden käyttöä sekä tuodaan esiin paikallista kulttuuria.

Tunnuksen saivat Bomban talo, Villa Valkea, Tsipaniekka Oy, Herraniemi Ky, Karelia Cottages, Soinilan Oy, Kotileipomo Sorsa, Männikkölän Pirtti, Juhanantupa, Laitalan Lomat, Taito Pohjois-Karjala, Äksyt Ämmät Oy, Palviaisen tila, Utran Uittotupa, Lietsu Boutique Aparthotel, Ravtepal Oy, Kahvila Houkutus, Möhkön Rajakartano, Kissankulman ravintolat ky, Hermannin Viinitila Oy, Sirpa Niiranen ja Puromäen puutarha. Nämä yritykset kuuluvat myös Karelia ala carte-verkostoon.

Kesän jälkeen verkostoa päästään kasvattamaan laajemmalla haulla, jossa hakijoiksi toivotaan ruoantuottajia, matkailu- ja ravintola-alan sekä luovien alojen yrityksiä kolmen maakunnan alueelta (Etelä-Savo, Etelä-Karjala ja Pohjois-Karjala).

Tunnusta käyttävät yritykset ovat mukana Saimaa – European Region of Gastronomy 2024 -juhlavuoden aikana toteutettavassa yhteismarkkinoinnissa ja sisällöissä. Tavoitteena on muodostaa monialainen pienten ja keskisuurten toimijoiden verkosto, jolle voidaan tarjota yhteistyötilaisuuksia, monipuolista koulutusta sekä uuden toiminnan pilotointia. Taste Saimaa Partner -hakua hallinnoi Saimaa ERG Management Project 2023–2025. Yhteistyöhön sitoutuneet yritykset voivat käyttää tunnusta yrityksensä markkinointiviestinnässä. Yritykset saavat markkinoinnissa hyödynnettäväksi mm. valmista sähköistä materiaalia ja plakaatit. Tunnuksen käyttö on luvanvarainen ja yritykset perehdytetään tunnuksen käyttöön.

Lue aiheesta lisää

6 AJANKOHTAISET POIMINNAT

Vuoden vastuullinen matkailuteko on Rääkkylän Kihaus

Pohjois-Karjalan Matkailu ry palkitsi Kihaus Folkin vuoden 2023 vastuullisena matkailutoimijana Joensuun Kesän avaus -toritapahtumassa. Tällä valinnalla haluttiin nostaa esiin vastuullisuuden sosiaalista ja kulttuurista ulottuvuutta, jota Kihauksen pitkäjänteinen työ, ja nousu kyläjuhlasta tunnetuksi kansanmusiikkifestivaaliksi ja kulttuurin puolestapuhujaksi, mitä parhaimmalla tavalla edustaa.

Reilusti reissukyydillä Pohjois-Karjalaan

Reissukyyti on ekologinen tapa matkustaa, sillä se tarkoittaa kyydin jakamista jonkun muun samaan suuntaan menevän kanssa. Nyt julkaistun Reissukyyti-nettisovelluksen avulla voit kätevästi tarjota tai pyytää kyytiä polttoainekustannusten hinnalla. Kyydin voi jakaa vain osan matkaa tai napata kyytiläisen matkan varrelta. Sovelluksesta löytyy hakua helpottamaan tapahtumien, yritysten ja käyntikohteiden ilmoituksia, jotka on ryhmitelty kansallispuistojen ja kuntien sivuille. Kyytiä voi tarjota ja pyytää myös muihin kohteisiin.

Reissukyyti on vastuullisen matkailijan valinta, sillä sovellus laskee polttoainekustannukset ja kyytiläisen säästämät päästöt.

Tutustu tarkemmin palveluun

Joensuun lentoaseman kehittämisselvitys: Verkkokysely keskeisille sidosryhmille

Kutsumme Sinut mukaan Joensuun lentoaseman kehittämiseen. Kerro meille näkemyksesi siitä, miten voimme yhdessä kehittää Joensuun lentoasema-alueesta matkailun ja muun yritystoiminnan vetovoimaisen veturin. Kartoitamme tällä kyselyllä Joensuun lentoaseman nykyisten ja tulevien käyttäjien tarpeita sekä keräämme ideoita lentoasema-alueen uudelle ja monipuolisemmalle käytölle, esimerkiksi uuden yritystoiminnan sijaintipaikkana. Kannustamme pohtimaan lentoliikenteen ja lentoaseman merkitystä edustamasi organisaation näkökulmasta!

Verkkokyselyllä saatuja tietoja hyödynnetään kehittämisselvityksen valmistelussa ja laadinnassa. Toivomme vastauksia 9.6. mennessä. Lämmin kiitos yhteistyöstäsi!

Vastaa kyselyyn

Uusia matkanjärjestäjäkontakteja Keski-Euroopasta

Nordic Marketingin järjestämä MÖKKI 2023 on päivän kestävä online-tapahtuma, jonka aikana suomalaiset mökkiyrittäjät pääsevät tapaamaan matkanjärjestäjiä Keski-Euroopasta. Tapaamiset sovitaan ennakkoon ja paikalla on matkanjärjestäjiä Saksasta, Sveitsistä, Itävallasta, Hollannista ja Belgiasta.

Miksi kannattaa osallistua?

Mahdollistaa mökkiyrittäjän näkyvyyden Keski-Euroopan matkanjärjestäjille. Pääset verkostoitumaan sekä saat henkilökohtaisia kontakteja. Haluamme mahdollistaa kohtaamisia myös online-ympäristössä. Digitaalisesti toteutetut tapahtumat mahdollistavat osallistumisen suuremmalle joukolle ostajia ja myyjiä. Ja säästävät runsaasti aikaa, kun matkustaminen ei ole tarpeellista.

Tutustu tapahtumaan tarkemmin

Rekisteröityminen

EARLY BIRD HINTA: 500 €/henkilö 30.6.2023 mennessä

• Sisäänpääsy yhdelle henkilölle per yritys
  • Virtuaalitapaamisia matkanjärjestäjien kanssa
  • Kohderyhmä DACH- ja Benelux-maat
  • Online-Matchmaking & videokonferenssi työkalu
  • Oma profiilisivu & tapaamiskalenteri

Rekisteröidy mukaan

Matkailun aamukahvit

Seuraavat matkailun aamukahvit järjestetään ke 7.6.2023 klo 10-12 Lastun Paikoilla Kiteellä.

Aamukahvien aiheena on tällä kertaa paljon toivottu Matkapakettilaki, josta meille tulee tarkemmin kertomaan Linda Nystedt Kilpailu- ja kuluttajavirastosta. Voit kirjata etukäteen mieltä askarruttavat kysymykset valmiiksi jo ilmoittautumislomakkeeseen.

Tilaisuuteen voi osallistua Teams-etäyhteydellä tai paikan päällä Lastun Paikoilla, Kiteellä.

Ota uikkarit mukaan, jos haluat kokouksen jälkeen pulahtaa uimaan ja saunoa!

Ilmoittaudu aamukahveille