1 UUSI ALKU
2 PRO LAKELAND 2.0 -HANKE
3 MATKAILUTILASTOT
4 KESÄ 2024
5 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA
Maakunnan laajuiset matkailumarkkinointipalvelut tuottaa jatkossa Business Joensuu Oy
VisitKarelia Oy:n keskeiset tehtävät maakunnan matkailumarkkinoinnin osalta siirtyivät huhtikuun alussa Business Joensuun hoidettavaksi. Pitkään jatkunut epätietoisuus matkailumarkkinoinnin palveluntuottajasta on päättynyt ja Pohjois-Karjalan kaikki 13 kuntaa ovat sitoutuneet kolmevuotisella määräaikaisella sopimuksella ostamaan matkailumarkkinoinnin palvelut Business Joensuulta. Sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana määräaikaisen jakson päätyttyä. Palvelut tuottaa Tiedepuiston tila- ja tapahtumapalveluihin sijoittuva VisitKarelia-tiimi, johon olemme kevään kuluessa onnistuneet kiinnittämään kaksi kansainvälisen matkailumarkkinoinnin huippuosaajaa – Mariannen ja Reetan. Kehityspäällikön paikka täytetään kesäkuun kuluessa.
Palvelusopimuksen mukaisesti maakunnan matkailustrategia päivitetään heinäkuun 2024 loppuun mennessä ja tähän työhön toivotaan laajaa osanottoa, niin matkailualan yrityksien kuin keskeisten sidosryhmien toimesta. Valmis strategia julkistetaan elokuussa 14.8.2024 matkailun aamukahvien yhteydessä. Alueemme ainutlaatuisuuden esille tuomiseen ja kansainvälisten sekä kotimaisten matkailijoiden houkuttelemiseen tarvitaan laajaa maakunnallista yhteistyötä. Tähän ennakkoluulottomaan yhteistyöhön haluan kannustaa kaikkia matkailualan yrittäjiä, myyjiä, matkanjärjestäjiä, yhdistyksiä ja muita sidosryhmiä. Yhdessä olemme vahvempia. Sen sijaan, että kysyisimme kuka hoitaa, niin kysykäämme mitä minä voin tehdä maakunnan matkailun eteen.
Aurinkoista matkailukesää!
Tomi Haring
Toimitusjohtaja
Business Joensuu Oy
p. 0400 380 130
tomi.haring@businessjoensuu.fi
VisitKarelia-tiimin esittely
VisitKarelian toiminnot ovat siirtyneet kevään 2024 aikana Business Joensuun alle.
Uudessa tiimissä aloitti 15.4. Marianne Markkanen markkinoinnin asiantuntijan tehtävässä. Tiimi sai täydennystä 2.5., kun Reetta Ostela aloitti matkailun yritysasiantuntijana sekä 50 % projektikoordinaattorina Pro Lakeland II –hankkeessa. Sekä Reetta että Marianne ovat valmistuneet Itä-Suomen Yliopiston Tourism Marketing and Management -maisteriohjelmasta. Tiedepuiston palvelujohtaja Anu Halonen toimii VisitKarelia-tiimin esihenkilönä. Hän vastaa pääasiallisesti Tiedepuiston tila- ja tapahtumapalveluista.
Tiimimme saa lähiviikkoina vielä täydennystä, kun uusi kehityspäällikkö aloittaa tehtävässään. Tiedotamme tästä myöhemmin lisää.
VisitKarelia mukana Lakeland-alueen kehittämisessä
Pro Lakeland II -hanke on ryhmähanke, jonka päätoteuttajan toimii Kajaanin ammattikorkeakoulu. Hankkeen tavoitteena on viiden maakunnallisen järvimatkailualueen yhteistyön kautta pienien ja keskikokoisten yrityksien kansainvälinen kasvu parantamalla kilpailukykyä sekä kansainvälistä saavutettavuutta uudistavin kehittämistoimin.
Hanke koostuu neljästä työpaketista:
- Hankkeen Työpakettiin 1. kuuluu Ylimaakunnallisten palvelukokonaisuuksien kehittäminen, jossa keskitytään A. Alueellisten kärkituotteiden ja ydinviestien tunnistamiseen sekä niiden pohjalta sisältöjen luomiseen ja B. Yhteisten palvelupakettien innovointiin, rakentamiseen ja jakeluun sekä C. Itäisen järvialueen yhteisen markkinoinnin ja myynninedistämisen kehittämiseen.
- Työpaketti 2. keskittyy toimintaympäristön muutoksiin vastaamiseen yritysten elinvoimaisuutta tukemalla: A. Yritysten kansainvälistymisen edellytysten parantaminen, B. Toimintamallit riittävien osaajaresurssien turvaamiseksi ja C. Yhteinen edunvalvonta ja vaikuttaminen.
- Työpaketti 3. Itäisen järvialueen brändin ja identiteetin vahvistaminen arvoverkostoja hyödyntäen, A. Alueen yhteisen brändin ja alabrändien vahvistaminen osaksi Lakeland – Järvi-Suomen matkailua ja B. Matkailun tavoitteellisen ja pitkäjänteisen yhteistyön kehittäminen Lakeland –alueella.
- Työpaketti 4. keskittyy viestintään.
Viisi matkailumaakuntaa, yksi järvielämys – Pro Lakeland II -hankkeen rahoittaa Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR).
Lisätietoja: Matkailun yritysasiantuntija Reetta Ostela, reetta.ostela@businessjoensuu.fi, p. 050 440 9144
Kevään majoitustilastot lupaa hyvää!
Erityisesti kansainvälisten matkailijoiden määrä kasvussa
–
Ulkoilureitit kiinnostaa
Visitkarelia.fi-sivustolla on ollut tammi-toukokuun 2024 aikana yhteensä 27 800 kävijää ja 35 600 istuntoa. Erilaisia klikkauksia (tapahtumia) oli yhteensä 221 500 kpl ja näistä 28 800 ohjautuivat yrityksien omille sivuille. Suosituimmat sivut kevään aikana ovat olleet:
- Ulkoilureitit (3833 näyttökertaa)
- Näe ja koe (2611)
- Ulkoilureitit – Susitaival (2502)
- Kokous- ja juhlatilat (2267)
- Tapahtumat (2147)
Nyt toukokuun aikana haetuimpia aiheita ulkoilureittien lisäksi ovat olleet mm. risteilyt, kansallispuistot sekä tapahtumat.
Kesä on saapunut Pohjois-Karjalaan!
Tuleva kesä on alkanut lämpimissä tunnelmissa ja Pohjois-Karjalassa on saatu nauttia aurinkoisista säistä. Toivotaan, että sille saadaan jatkumoa koko sesongin ajaksi! Maakunnassa tapahtuu päivittäin paljon, mitä on ilo seurata niin paikan päällä kuin somenkin välityksellä. Me emme kuitenkaan ehdi tiimimme voimin huomaamaan kaikkea, joten toivomme sen osalta myös teidän aktiivisuuttanne.
Vinkkaa meille yrityksesi kesätarjonnasta, tulevista tapahtumista ja ajankohtaisista uutisisista! Teemme somesisältöjä sekä koostamme nettisivuillemme kesän tärppejä tietojen pohjalta.
Aurinkoista ja vilkasta matkailukesää kaikille! ♥
Ilmoita ajankohtaisista vinkeistä Mariannelle: marianne.markkanen@businessjoensuu.fi, p. 050-346 0568.
Tekoälystä tukea tekemiseen
Visit Finland järjesti 30.5. Tekoäly – Työkalut ja käytännön vinkit matkailuyritykselle sisällöntuotantoon ja kielikäännöksiin -webinaariin, jossa asiantuntijana toimi FlowHousen Ville Niemijärvi. Esiin nousi paljon hyödyllisiä ja käytännönläheisiä vinkkejä, joita matkailuyritykset voivat hyödyntää omassa markkinoinnissaan sekä viestinnässään. Tässä muutama poiminta:
- Tekoälyä voi käyttää tehostamaan viestintää ja markkinointia käyttämällä eri työkaluja esim. tuotekuvauksien, käännöksien, uutiskirjeiden, artikkeleiden ja mainoksien luomiseen. Tarkista kuitenkin aina lopputulos itse, jotta varmistus tietojen oikeellisuudesta.
- Nykytekniikka mahdollistaa myös yhä helpommin myyntibottien hyödyntämisen omilla verkkosivuilla. Yhtenä vaihtoehtona webinaarissa esiteltiin chatbase.co-sivusto.
- Nykyään sosiaalisen median kanavat edellyttävät, että postauksen yhteydessä on mainittava, mikäli kuva on luotu tekoälyn avulla. On myös hyvä pohtia, minkälaisiin käyttötarkoitukseen tekoälyllä tehtyjä kuvia käyttää markkinoinnissaan, joten asiakkaille synny vääränlaisia mielikuvia.
- Muista miettiä yrityksesi tietoturvaa! Älä esim. koskaan jaa tekoälylle asiakastietoja tai muita yrityksen arkaluontoisia yksityiskohtia. Yrityksen sisällä on suositeltavaa laatia yhteiset pelisäännöt ja linjaukset tietojen käytöstä.
Kuva: Luotu Leonardo.Ai-tekoälysovelluksen avulla (”Pohjois-Karjalan kesä parhaimmillaan”)
Matkailun aamukahvit
Seuraavat matkailun aamukahvit järjestetään ti 18.6.2023 klo 10-12 Joensuun Tiedepuistolla.
Matkailun aamukahvit palaavat jälleen pienen tauon jälkeen! Tällä kertaa aiheena on VisitKarelian ja Business Joensuun ajankohtaiset kuulumiset sekä katsaus tulevaan kesään.
Tilaisuuteen voi osallistua Teams-etäyhteydellä tai paikan päällä Joensuun Tiedepuistolla (rakennus 3A, Temple of Challenge, 4 krs.). Tarjolla on kahvia/teetä sekä pientä suolaista/makeaa. Ilmoittauduthan etukäteen, mikäli tulet paikan päälle.
Lämpimästi tervetuloa!