1 VISITKARELIA KUULUMISET
2 PRO LAKELAND II -HANKE
3 TILASTOJA
4 AJANKOHTAISET POIMINNAT
Soul of Finland -brändityöpaja
Myynninedistäminen

Go Global, Go Digital kasvupolku -valmennukset
Hakeeko yrityksesi kasvua kansainvälisiltä markkinoilta? Valmistaudu markkinoille Go Global, Go Digital kasvupolku -valmennusten avulla!
Viisi matkailumaakuntaa, yksi järvielämys – Pro Lakeland II hanke tähtää viiden maakunnallisen järvimatkailualueen yhteistyöllä mikro- ja pk-yritysten kansainväliseen kasvuun parantaen kilpailukykyä, edistämällä kansainvälistä saavutettavuutta ja tunnettuutta sekä tukemalla yrityksiä digitaalisessa osaamisessa.
Go Global, Go Digital kasvupolku -koulutusten tarkoituksena on kasvattaa alueemme matkailuyritysten kansainvälistymisosaamista ja valmentaa yrityksiä menestymään kansainvälisessä toimintaympäristössä. Koulutukset toteutetaan etäyhteyksin, joten voit osallistua helposti missä tahansa. Jokaisesta aiheesta järjestetään kaksi saman sisältöistä tilaisuutta – voit valita itsellesi sopivamman ajankohdan.
Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan
Lakeland virtuaaliaamukahveilla vieraana Visit Fjord Norway
Lakeland matkailuyritysverkosto jatkaa kasvuaan järjestämällä yhteisiä virtuaaliaamukahveja viiden itäisen-Suomen maakunnan alueella. Seuraava virtuaalitapaaminen pidetään torstaina 12. helmikuuta 2026 klo 10–11 Teams-etäyhteydellä. Vierailevana puhujana on Stein Ove Rolland Visit Fjord Norway -matkailuorganisaatiosta ja keskustelunaiheena on yhteistyö matkailualan toimijoiden kesken. Tilaisuus on avoin kaikille Järvi-Suomen alueen matkailutoimijoille. Tervetuloa rakentamaan Lakeland-verkostoa!
Paranna yrityksesi näkyvyyttä verkossa ilmaiseksi Visit Finlandin DataHubin kautta
Viisi matkailumaakuntaa, yksi järvielämys – Pro Lakeland II -hanke kutsuu virittämään pohjoiskarjalaisten yritysten digitaalisen näkyvyyden korkeammalle taajuudelle maksuttoman Datahub valmennuksen kautta. DataHub on ilmainen ja keskeinen kanava, jonka avulla kansainväliset matkanjärjestäjät, matkailuorganisaatiot ja matkailijat etsivät tarjontaa eri alueilta. Tätä kautta saa omille tuotteille lisää kansainvälistä näkyvyyttä esim. visitlakelandfinland -sivustolla. Maanantaina 13.4.2026 klo 10-12 opitaan hyödyntämään Datahub-palvelua yhdessä Visit Finlandin asiantuntijan johdolla.
Ilmoittaudu mukaan koulutukseen!
Lisätiedot Pro Lakeland 2 -hankkeen toimenpiteistä: Reetta Ostela, reetta.ostela@businessjoensuu.fi.
Viisi matkailumaakuntaa, yksi järvielämys – Pro Lakeland II -hankkeen rahoittaa Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR).
![]()

–
Joulu on saanut kuluttajat liikkeelle
Marraskuun aikana VisitKarelian verkkosivuille on ollut yhteensä reilu 27 000 sivukatselua ja kävijät ovat viihtyneet sivuilla keskimäärin minuutin verran. Eniten sivukatseluita on kertynyt Joulu-sivulle (8 250), jonne aloitimme maksetun Google-kampanjan marraskuun loppupuolella. Tämä on selkeästi vaikuttanut positiivisesti liikennemääriin. Seuraavaksi eniten on vierailtu Ulkoilureitit-sivulla (6 350) sekä englanninkielisillä sivuillamme kokonaisuudessaan (2 070). Näe ja koe -sivulla on vierailu 710 kertaa.
Joulu-sivulta on klikattu myös eteenpäin yli 2 000 kertaa. Eniten klikkauksia on kertynyt Valamon luostarin jouluun (405), Break Sokos Hotel Kolin jouluun (394), Kolin Mattilaan (281), Hyvärilään (261) ja Kimmeliin (233).
Majoitustilastot
Tiedoksi, että lokakuun majoitustilastot päivittyvät Tilastokeskuksen osalta jostain syystä vasta 17.12., joten ilmoitamme loppusyksyn majoitustilastot kokonaisuudessaan ensi vuoden puolella.
–
Kestävän matkailuliiketoiminnan koulutus
Koulutuskokonaisuus koostuu seuraavista opinnoista:
KESTÄVÄ MATKAILULIIKETOIMINTA, 1 OP
- Matkailun ympäristölliset, kulttuuriset ja taloudelliset vaikutukset, luontoarvot ja biodiversiteetti, negatiivisten sosiaalisten ja eettisten vaikutusten tunnistaminen
KESTÄVÄN MATKAILUN MARKKINOINTI JA MYYNTI, 1 OP
- Markkinointi, myynti ja brändäys, viherpesun välttäminen, markkinoinnin ja kestävyyden mittaaminen, mittausdatan hyödyntäminen, päästökompensaatiot
KESTÄVIEN MATKAILUPALVELUIDEN KEHITTÄMINEN, 1 OP
- Palvelumuotoilu ja asiakaskokemus, ohjelma- ja tapahtumatuotanto, virtuaalimatkailu, kiertotalous, kestävät hankinnat, uusien teknologioiden ja innovaatioiden hyödyntäminen yli toimialarajojen
KESTÄVÄN MATKAILUYRITYKSEN KEHITTÄMINEN, 1 OP
- Liiketalousosaaminen, vastuullisuusraportointi, TKI-toiminnan hyödyntäminen, tuotteistaminen, kaupallistaminen
KESTÄVYYS MATKAKOHTEISSA, 1 OP
- Paikalliset matkailuekosysteemit, kohdematkailu, uusien yhteistyömallien rakentaminen, eri toimialojen osaamisen hyödyntäminen
Koulutuksen rahoittaa Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus.

Varaa lippusi Sohjo 2026 -tapahtumaan – Hyödynnä Black Week -tarjous NYT!
Itä-Suomen suurin business-tapahtuma järjestetään jälleen 26.-27.3.2026 Joensuussa. Lippukaupoille kannattaa suunnata nyt, sillä saatavilla on tämän viikon loppuun -15% hinnasta promokoodilla: SOHJOBLACKWEEK.
Ensimmäiset puhujavieraat on juuri julkaistu ja estradille saapuvat:
- Peter Vesterbacka – SLUSHin perustaja, Rovio-legenda, Startup visionääri – The Mighty Eagle. Tuomarina Susicorn Startup Competitionin finaalissa + Keynote: Impossible is Nothing.
- Sanna Rautio – Itä-Suomen yhteinen ääni – meillä osataan, meillä pystytään, meillä tehdään. Keynote: ”East of Bold: Building Growth Stories from the Edge of Europe”.
- Kari Kola – Meidän oma valotaiteilija. Kariin otetaan live-yhteys Australian Albanyyn, jossa hän on juuri julkaissut maailman suurimman valotaideteoksen. Eksklusiivisesti only in SOHJO2026! Keynote: ”Lighting the Sound: Creative Power, Global Stage from Australia”
- Ronny Eriksson – ODDfestin perustaja, luovan ajattelun puolestapuhuja, nuori sarjayrittäjä. Keynote: “ODD, Bold & Brilliant: How the Next Generation Creates Impact”. Lisäksi Ronny houstaa Sohjossa ennennäkemättömän, tunnelmaa nostattavan ohjelmanumeron: Tech & Art Combat Royale – Pecha Kucha Battle.
Tutustu tapahtumaan tarkemmin ja varaa lippusi!

Matkailun aamukahvit ja Soul of Finland -brändityöpaja
Seuraavat matkailun aamukahvit järjestetään ti 16.12. klo 9-14 Joensuun Tiedepuistolla.
Vuoden viimeisien aamukahvien lisäksi pidämme samalla Soul of Finland -brändityöpajan Pohjois-Karjalan matkailutoimijoille. Ensimmäisen tunnin ajan on mahdollisuus osallistua aamukahveille myös Teams-etäyhteydellä. Varsinainen brändityöpaja pidetään ainoastaan paikan päällä Tiedepuistolla. Aamukahveilla käydään läpi lyhyesti VisitKarelian ajankohtaiset kuulumiset syksyn osalta. Lisäksi kuulemme vierailevan puheenvuoron Visit Porvoosta. Vierailijana on Visit Porvoon kehittämispäällikkö Sari Myllynen, joka kertoo heidän käytännön kokemuksistaan brändityön jalkauttamisesta sekä käytännönvinkeistä siihen liittyen.
Aamukahvien jälkeen pidetään Soul of Finland -brändityöpaja, jonka aikana maakunnan yhteistä brändiviestiä pyritään viemään konkreettiselle tasolle ja käymme läpi harjoitteita, joiden tarkoituksena on auttaa alueen toimijoita hyödyntämään yhteisiä viestejä omassa markkinoinnissaan. Suosittelemme työpajaan osallistuvia ottamaan oman tietokoneen mukaan.
Työpaja toteutetaan yhteistyössä Pohjoinen Lakeland – Matkailuyritysten kannattava kasvu ja matkailun kansainvälistäminen -hankkeen Joensuun osatoteutusta. Pohjoinen Lakeland -hankkeen rahoittaa Euroopan unionin oikeudenmukaisen siirtymän rahasto (JTF).
Lämpimästi tervetuloa!

