1 VISITKARELIA KUULUMISET
2 PRO LAKELAND II -HANKE
3 TILASTOJA
4 AJANKOHTAISET POIMINNAT



1 VISITKARELIAN KUULUMISET

Soul of Finland -brändityöpaja

Pohjois-Karjalan brändiviestejä kirkastettiin noin vuosi sitten, jolloin maakunnan yhteiseksi sloganiksi valikoitui The Soul of Finland – Suomen sielu. Luonnon väreihin, karjalaisuuteen, tarinallistamiseen sekä luontoyhteyteen liittyviä USPeja (=unique selling points) valikoitui viisi, jotka käännettiin kansainvälisille markkinoille sopiviksi. Tämän syksyn aikana on työstetty samojen USPien hyödyntämistä myös kotimaan markkinoille ja niistä on pian saatavilla suomenkieliset käännökset. Lähtökohtaisesti ajatukset myyntivalttien takana säilyvät samana, mutta äänensävy on vain hieman erilainen, jotta se istuu paremmin suomalaiseen kulttuuriin.
Viestintäkärkiä tullaan upottamaan jatkossa paremmin myös osaksi VisitKarelian verkkosivuja sekä viestintää. VisitKarelian verkkosivut uudistuvat loppuvuoden 2025 aikana ja uudet sivut julkaistaan Matka 2026 -messuilla tammikuussa. Nykyisien sivujen sisältö säilyy pääasiassa ennallaan. Muutosta tulee tapahtumaan enemmän brändiväreissä ja visuaalisessa ilmeessä. Verkkosivu-uudistuksen takana on sivupohjan siirtäminen Hubspot-alustalle, jolloin se on yhtenäinen muiden Business Joensuun verkkosivujen kanssa.
Järjestämme tiistaina 16.12. kaikille toimijoille yhteisen The Soul of Finland -brändityöpajan, jonka tarkoituksena on auttaa yhteisten kirkastettujen viestien jalkauttamista koko maakunnan viestintään. Lisätietoja ja ilmoittautumislomake löytyy uutiskirjeen lopusta. Työpaja järjestetään osana Pohjoinen Lakeland – Matkailuyritysten kannattava kasvu ja matkailun kansainvälistäminen -hankkeen Joensuun osatoteutusta. Pohjoinen Lakeland -hankkeen rahoittaa Euroopan unionin oikeudenmukaisen siirtymän rahasto (JTF).

Myynninedistäminen

Marraskuun alkupuolella osallistuimme Visit Finlandin ja Nordic Marketingin yhdessä järjestämiin Lakeland-workshop-päiviin Kölnissä ja Amsterdamissa. Myyntitilaisuudet olivat osa Itäisen Suomen -kasvuohjelmaa. Kohtaamiset saksalaisten ja hollantilaisten matkanjärjestäjien kanssa avasivat uusia mahdollisuuksia Pohjois-Karjalan ja Järvi-Suomen matkailulle. Tapaamiset olivat erittäin hedelmällisiä, ja tulevaisuudessa odotamme mielenkiintoisia yhteistyökuvioita, jotka vahvistavat alueemme vetovoimaa kansainvälisillä markkinoilla. Pohjois-Karjalaa olivat edustamassa VisitKarelian lisäksi Pohjois-Karjalan Osuuskauppa, Lieksan Kehitys Oy LieKe sekä Tarina-Ahon yrittäjät.
Vielä tämän vuoden puolella olemme osallistumassa maksuttomaan Eastern Europe Connect -online-tilaisuuteen, jossa on mahdollisuus luoda kontakteja yhdysvaltalaisien matkanjärjestäjien kanssa. Ensi vuodelle olemme jo ilmoittautuneet seuraaviin tilaisuuksiin: Matka 2026 – Meet-päivä 01/2026, ITB Berlin 03/2026 (tähän odotamme vahvistusta) ja Midnight Sun Workshop Helsingissä 06/2026. Lisäksi suunnitteilla on useampia fam trip -matkoja kansainvälisille matkanjärjestäjille. Osa näistä toteutetaan jo kevättalvella 2026.


2 PRO LAKELAND 2 -HANKE

Go Global, Go Digital kasvupolku -valmennukset

Hakeeko yrityksesi kasvua kansainvälisiltä markkinoilta? Valmistaudu markkinoille Go Global, Go Digital kasvupolku -valmennusten avulla!

Viisi matkailumaakuntaa, yksi järvielämys – Pro Lakeland II hanke tähtää viiden maakunnallisen järvimatkailualueen yhteistyöllä mikro- ja pk-yritysten kansainväliseen kasvuun parantaen kilpailukykyä, edistämällä kansainvälistä saavutettavuutta ja tunnettuutta sekä tukemalla yrityksiä digitaalisessa osaamisessa.

Go Global, Go Digital kasvupolku -koulutusten tarkoituksena on kasvattaa alueemme matkailuyritysten kansainvälistymisosaamista ja valmentaa yrityksiä menestymään kansainvälisessä toimintaympäristössä. Koulutukset toteutetaan etäyhteyksin, joten voit osallistua helposti missä tahansa. Jokaisesta aiheesta järjestetään kaksi saman sisältöistä tilaisuutta – voit valita itsellesi sopivamman ajankohdan.

Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan

 


Lakeland virtuaaliaamukahveilla vieraana Visit Fjord Norway

Lakeland matkailuyritysverkosto jatkaa kasvuaan järjestämällä yhteisiä virtuaaliaamukahveja viiden itäisen-Suomen maakunnan alueella. Seuraava virtuaalitapaaminen pidetään torstaina 12. helmikuuta 2026 klo 10–11 Teams-etäyhteydellä. Vierailevana puhujana on Stein Ove Rolland Visit Fjord Norway -matkailuorganisaatiosta ja keskustelunaiheena on yhteistyö matkailualan toimijoiden kesken. Tilaisuus on avoin kaikille Järvi-Suomen alueen matkailutoimijoille. Tervetuloa rakentamaan Lakeland-verkostoa!

Ilmoittaudu aamukahveille!

 


 

Paranna yrityksesi näkyvyyttä verkossa ilmaiseksi Visit Finlandin DataHubin kautta

Viisi matkailumaakuntaa, yksi järvielämys – Pro Lakeland II -hanke kutsuu virittämään pohjoiskarjalaisten yritysten digitaalisen näkyvyyden korkeammalle taajuudelle maksuttoman Datahub valmennuksen kautta. DataHub on ilmainen ja keskeinen kanava, jonka avulla kansainväliset matkanjärjestäjät, matkailuorganisaatiot ja matkailijat etsivät tarjontaa eri alueilta. Tätä kautta saa omille tuotteille lisää kansainvälistä näkyvyyttä esim. visitlakelandfinland -sivustolla. Maanantaina 13.4.2026 klo 10-12 opitaan hyödyntämään Datahub-palvelua yhdessä Visit Finlandin asiantuntijan johdolla.

Ilmoittaudu mukaan koulutukseen!

Lisätiedot Pro Lakeland 2 -hankkeen toimenpiteistä: Reetta Ostela, reetta.ostela@businessjoensuu.fi.

Viisi matkailumaakuntaa, yksi järvielämys – Pro Lakeland II -hankkeen rahoittaa Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR).

Euroopan unionin osarahoittamaLakeland logo



3 TILASTOJA

Joulu on saanut kuluttajat liikkeelle

Marraskuun aikana VisitKarelian verkkosivuille on ollut yhteensä reilu 27 000 sivukatselua ja kävijät ovat viihtyneet sivuilla keskimäärin minuutin verran. Eniten sivukatseluita on kertynyt Joulu-sivulle (8 250), jonne aloitimme maksetun Google-kampanjan marraskuun loppupuolella. Tämä on selkeästi vaikuttanut positiivisesti liikennemääriin. Seuraavaksi eniten on vierailtu Ulkoilureitit-sivulla (6 350) sekä englanninkielisillä sivuillamme kokonaisuudessaan (2 070). Näe ja koe -sivulla on vierailu 710 kertaa.

Joulu-sivulta on klikattu myös eteenpäin yli 2 000 kertaa. Eniten klikkauksia on kertynyt Valamon luostarin jouluun (405), Break Sokos Hotel Kolin jouluun (394), Kolin Mattilaan (281), Hyvärilään (261) ja Kimmeliin (233).

Majoitustilastot

Tiedoksi, että lokakuun majoitustilastot päivittyvät Tilastokeskuksen osalta jostain syystä vasta 17.12., joten ilmoitamme loppusyksyn majoitustilastot kokonaisuudessaan ensi vuoden puolella.



4 AJANKOHTAISET POIMINNAT

Kestävän matkailuliiketoiminnan koulutus

Koulutuskokonaisuus koostuu seuraavista opinnoista:

KESTÄVÄ MATKAILULIIKETOIMINTA, 1 OP

  • Matkailun ympäristölliset, kulttuuriset ja taloudelliset vaikutukset, luontoarvot ja biodiversiteetti, negatiivisten sosiaalisten ja eettisten vaikutusten tunnistaminen

KESTÄVÄN MATKAILUN MARKKINOINTI JA MYYNTI, 1 OP

  • Markkinointi, myynti ja brändäys, viherpesun välttäminen, markkinoinnin ja kestävyyden mittaaminen, mittausdatan hyödyntäminen, päästökompensaatiot

KESTÄVIEN MATKAILUPALVELUIDEN KEHITTÄMINEN, 1 OP

  • Palvelumuotoilu ja asiakaskokemus, ohjelma- ja tapahtumatuotanto, virtuaalimatkailu, kiertotalous, kestävät hankinnat, uusien teknologioiden ja innovaatioiden hyödyntäminen yli toimialarajojen

KESTÄVÄN MATKAILUYRITYKSEN KEHITTÄMINEN, 1 OP

  • Liiketalousosaaminen, vastuullisuusraportointi, TKI-toiminnan hyödyntäminen, tuotteistaminen, kaupallistaminen

KESTÄVYYS MATKAKOHTEISSA, 1 OP

  • Paikalliset matkailuekosysteemit, kohdematkailu, uusien yhteistyömallien rakentaminen, eri toimialojen osaamisen hyödyntäminen

Koulutuksen rahoittaa Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus.

Lue aiheesta tarkemmin


Varaa lippusi Sohjo 2026 -tapahtumaan – Hyödynnä Black Week -tarjous NYT!

Itä-Suomen suurin business-tapahtuma järjestetään jälleen 26.-27.3.2026 Joensuussa. Lippukaupoille kannattaa suunnata nyt, sillä saatavilla on tämän viikon loppuun -15% hinnasta promokoodilla: SOHJOBLACKWEEK.

Ensimmäiset puhujavieraat on juuri julkaistu ja estradille saapuvat:

  • Peter Vesterbacka – SLUSHin perustaja, Rovio-legenda, Startup visionääri – The Mighty Eagle. Tuomarina Susicorn Startup Competitionin finaalissa + Keynote: Impossible is Nothing.
  • Sanna Rautio – Itä-Suomen yhteinen ääni – meillä osataan, meillä pystytään, meillä tehdään. Keynote: ”East of Bold: Building Growth Stories from the Edge of Europe”.
  • Kari Kola – Meidän oma valotaiteilija. Kariin otetaan live-yhteys Australian Albanyyn, jossa hän on juuri julkaissut maailman suurimman valotaideteoksen. Eksklusiivisesti only in SOHJO2026! Keynote: ”Lighting the Sound: Creative Power, Global Stage from Australia”
  • Ronny Eriksson – ODDfestin perustaja, luovan ajattelun puolestapuhuja, nuori sarjayrittäjä. Keynote: “ODD, Bold & Brilliant: How the Next Generation Creates Impact”. Lisäksi Ronny houstaa Sohjossa ennennäkemättömän, tunnelmaa nostattavan ohjelmanumeron: Tech & Art Combat Royale – Pecha Kucha Battle.

Tutustu tapahtumaan tarkemmin ja varaa lippusi!



Matkailun aamukahvit ja Soul of Finland -brändityöpaja

Seuraavat matkailun aamukahvit järjestetään ti 16.12. klo 9-14 Joensuun Tiedepuistolla.

Vuoden viimeisien aamukahvien lisäksi pidämme samalla Soul of Finland -brändityöpajan Pohjois-Karjalan matkailutoimijoille. Ensimmäisen tunnin ajan on mahdollisuus osallistua aamukahveille myös Teams-etäyhteydellä. Varsinainen brändityöpaja pidetään ainoastaan paikan päällä Tiedepuistolla. Aamukahveilla käydään läpi lyhyesti VisitKarelian ajankohtaiset kuulumiset syksyn osalta. Lisäksi kuulemme vierailevan puheenvuoron Visit Porvoosta. Vierailijana on Visit Porvoon kehittämispäällikkö Sari Myllynen, joka kertoo heidän käytännön kokemuksistaan brändityön jalkauttamisesta sekä käytännönvinkeistä siihen liittyen.

Aamukahvien jälkeen pidetään Soul of Finland -brändityöpaja, jonka aikana maakunnan yhteistä brändiviestiä pyritään viemään konkreettiselle tasolle ja käymme läpi harjoitteita, joiden tarkoituksena on auttaa alueen toimijoita hyödyntämään yhteisiä viestejä omassa markkinoinnissaan. Suosittelemme työpajaan osallistuvia ottamaan oman tietokoneen mukaan.

Työpaja toteutetaan yhteistyössä Pohjoinen Lakeland – Matkailuyritysten kannattava kasvu ja matkailun kansainvälistäminen -hankkeen Joensuun osatoteutusta. Pohjoinen Lakeland -hankkeen rahoittaa Euroopan unionin oikeudenmukaisen siirtymän rahasto (JTF).

Lämpimästi tervetuloa!

Ilmoittaudu Matkailun aamukahveille!