VisitKarelia Oy:n hallituksen katsaus ajankohtaisiin asioihin

Näin vuoden vaihduttua ja menneen tilikauden päätyttyä on hyvä kerrata yhtiön hallituksen näkökulmasta tehtyä ja tulevaa. Monia omistajia on voinut mietityttää niin yhtiön toimitusjohtajan rekrytoinnin tilanne kuin moni muukin asia. Alle on koostettu ajankohtaisia asioita, joihin toivomme teidän tutustuvan.
————

VisitKarelia Oy lyhyesti

– VisitKarelia Oy (aiemmin Karelia Expert Matkailupalvelu Oy), voittoa tavoittelematon osakeyhtiö.
– Koordinoi ja toimeenpanee toiminta-alueen 2020-2030 kasvustrategiaa.
– Perustehtävä: Maakuntaan kohdistuvan matkailukysynnän kasvattaminen
– Perusrahoitus ja omistus: Pohjois-Karjalan 13 kuntaa
– Muu rahoitus hanketoiminnan kautta
– Vuosibudjetti n. 0,5 milj. €
– Omistajina perusrahoitukseen osallistuvat kunnat, osuus 95,5 % osakkeista
– Henkilöstö 2020: 6 htv (Toimitusjohtaja, Hallintosihteeri (vanhempainvapaalla), Markkinointikoordinaattori, Venäjän, Euroopan ja Aasian Account Managerit)

VisitKarelia Oy:n missio:
VisitKarelia on Pohjois-Karjalan matkailun destinaatio-organisaatio (DMO), joka kehittää ja markkinoi aluetta sekä saa merkittävää kasvua ja kauppaa alueen yrityksille. Yhtiö on arvostettu, ammattimainen ja yhteistyökykyinen.

VisitKarelia Oy:n hallitus

Yhtiön hallitus
16.9.2020 alkaen:

Varsinaiset jäsenet

Hallituksen puheenjohtaja
Markku Pyykkönen, Joensuu
——————–
Hallituksen varapuheenjohtaja
Susanna Saastamoinen, Lieksa
Minna Heikkinen, Nurmes
Jere Penttilä, Kontiolahti
Mikko Heickell, Kitee
Juha-Pekka Olkkola, Helsinki
Tiina Kanninen, Joensuu
Sanna Kärkkäinen, Rovaniemi
——————

———————————-
—————————-

Varajäsenet

Jaani Holma, Joensuu
Liisa Sorjonen, Ilomantsi
Antti Asikainen, Juuka
Juha Kosonen, Liperi
Arja Kuosmanen, Tohmajärvi
Sami Päivike, Rovaniemi

Antti Varis, Joensuu
Miikka Raulo, Jyväskylä

Toimitusjohtajahaku ja kuulumisia hankkeista

VK nainen kolin huipulla talvi tykkylumi

Toimitusjohtajan hakua jatketaan

Jaakko Löppösen irtisanouduttua toimitusjohtajan tehtävistä joulukuussa päätettiin, pikaisella aikataululla avata uuden toimitusjohtajan rekrytointi. Yhtiön hallituksessa keskusteltiin runsaasti rekrytoinnin toteuttamisen tavasta ja päädyttiin avaamaan suora avoin rekry toimitusjohtajan tehtävään. Samalla kartoitettiin mahdollisia rekrytointikonsultteja tukemaan hallitusta työssä sekä tutkittiin myös suljettuja rekrytoinnin tapoja.

Toimitusjohtajan tehtäviin saatiin 14 hakemusta ja perusteellisen läpikäynnin jälkeen hallituksen nimeämä työryhmä haastatteli kaksi hakijaa. Hallituksen valitseman tulevan toimitusjohtajan kieltäydyttyä pitkällisen harkinnan jälkeen yhtiön tarjouksesta, päätettiin tehtävä avata uudelleen haettavaksi. Haun uudelleen avaamisesta ja aikatauluista tiedotetaan lähipäivinä.

VK koli talvi maisema

Koko Järvi-Suomen alueen Kasvusysäys-hanke haasteiden edessä

Yhtiö jätti rahoitushakemuksen 2,25 miljoonan euron Lakeland kasvusysäys-hankkeen toteuttamisesta toukokuussa vuonna 2020 Etelä-Savon ELY-keskukselle. Lakeland kasvusysäys -hankkeella suunniteltiin käynnistettävän maakuntarajat ylittävä matkailun tuotteisto, jossa tarjonta viedään suoraan toimialan kansainväliseen jakelutieympäristöön ostettavaksi. Kokonaisvaltaisen tilannekuvan muodostamiseksi hankkeen toteutuksesta yhtiön hallitus selvitti hankkeen toteuttamisen reunaehtoja niin päärahoittajan kuin myös yksityisten rahoittajien kanssa toimitusjohtajan irtisanoutumisen jälkeen.

Yksityisten toimijoiden haastattelujen perusteella hallitukselle tuli selväksi, että laajan hankkeen rahoittaminen on haaste. Yhteistyötä halutaan ja toivotaan rakennettavan, mutta koronapandemia runnoessa palvelualoja ja matkailutoimialaa ei kaikilla yksityisillä toimijoilla ollut yhtenevää näkemystä Lakeland kasvusysäys-hankkeen rahoittamisesta. Valitettavasti yhtiön hallitus oli toisenlaisen annetun tiedon varassa. Näin ollen Kasvusysäys-hankkeen rahoituksen varmistaminen todettiin epävarmaksi ja jätetty rahoitushakemus vedettiin pois päärahoittajalta. Yhtiön hallitus keskusteli hanketoiminnan periaatteista, joiden pohjalta yhtiön omaa hanketoimintaa terävöitetään jatkossa.

Järvi-Suomen alueen matkailun yhteinen kehittäminen on ajankohtaisempaa kuin koskaan. Yhtiön hallituksessa todettiin, että yhtiöllä ehdottomasti on tahtoa toteuttaa hankkeita Järvi-Suomen alueen kansainvälisen matkailun kehittämiseksi, mutta tilannekuvan muodostamisen aikana selvinneiden yksityiskohtien ja yrityksien puutteellisen rahoitusvalmiuden perusteella yhtiöllä ei ole muita mahdollisuuksia kuin vetäytyä hankehausta. Nyt tarvitaan ja etsitään uusia raikkaita ideoita Järvi-Suomen matkailuyhteistyön voimauttamiseksi sekä resurssoimiseksi.

VK koli talvi yo nainen ja mies

Muutossignaalit matkakohteen uuteen markkina-asemaan -hanke käynnistetty

VisitKarelia on käynnistänyt vuodenvaihteessa hankkeen, jonka tavoitteena on tunnistaa matkakohteen kysynnän ja tuotannon kasvuun vaikuttavia kansainvälisiä muutossignaaleja. Euroopan, Venäjän ja Aasian markkinoilta kerättävän markkinatiedon kautta pyritään löytämään markkinakohtaiset signaalit, joihin reagoimalla Pohjois-Karjalan matkailu pystyy vastaamaan koronaviruksen muuttamaan matkailukysyntään.

Lue tiedote signaalihankkeesta
VK nuotio puu talvi retki

Kolmen Karjalan yhteinen matkailutiekartta

Pohjois-Karjala, Etelä-Karjala sekä Venäjän Karjala allekirjoittivat joulukuussa kolmen vuoden toimintasuunnitelman eli matkailutiekartan. Yhteistyö on lähtenyt hienosti käyntiin. Tavoitteena on uusien tuotantojen eli matkailureittien ja tuotteiden synnyttäminen kansainvälisille markkinoille kaudelle 2022-2023. VisitKarelialla on keskeinen rooli suuralueen yhteistyön koordinoinnin osalla ja yhteistyön resurssoimiseksi sekä kehittämiseksi suunnitellaan parhaillaan hanketta.

Lue tiedote yhteistyöstä
VK pielinen jaa pariskunta talvi retki

Yhtiön hallitus arvioi omaansa ja toimitusjohtajan panosta

Vuoden 2020 loppupuolella yhtiön hallitus teki ensimmäistä kertaa yhtiön historiassa omasta toiminnasta sekä toimitusjohtajan työstä itsearvioinnin. Palautteiden perusteella yhteistyön ilmapiiriä, yhteishenkeä ja reagointikykyä kiiteltiin. Parannettaviakin asioita luonnollisesti ilmeni, joita esimerkiksi todettiin olevan sisäinen viestintä, strategian mukaisen työn edistäminen koronapandemian aikana ja vuorovaikutuksen parantaminen. Hallituksen itsearviointi antaa hyvän suunnan kehittää yhtiön hallintoa ja toimintakulttuuria.

Keräämme parhaillaan palautetta

VisitKarelia kerää kyselyn kautta pohjoiskarjalaisten matkailutoimijoiden kuulumisia, yritysten tulevaisuudennäkymiä ja palautetta VisitKarelian toiminnasta. Kyselyyn voivat vastata yritysten lisäksi myös kaikki muut Pohjois-Karjalan matkailussa vaikuttavat henkilöt ja tahot.

Vastaa kyselyyn 


Kasvustrategian eteneminen 2021 alussa

VK nainen ja mies koli tykkylumi talvi

Kärkiviestien ja -tuotesisältöjen kaupallistaminen ja markkinointi

 

  • Markkinointi keskittyy kotimaahan. Panostus maakunnan omiin asukkaisiin, lähimaakuntiin ja suuriin kaupunkeihin.

 

  • Viestinnän ja markkinoinnin vahvimpana kärkenä on viime vuoden tapaan luontomatkailu, jonka veturina on alueen kärkikohde Koli.

 

  • VisitKarelia kerää aktiivisesti tuotesisältöjä maakunnan matkailuyrityksiltä, ja markkinoi niitä kootusti eteenpäin kuluttajille.

 

  • Maakunnan matkailun kärkiviestit ja merkittävimmät kohderyhmät tullaan määrittelemään alkuvuoden aikana dataan perustuen.
VK koli maisema talvi

Kaikki digiin ja tiedolla johtaminen

 

  • Keskitymme yritysten digiosaamisen kehittämiseen ja omien digipalveluidemme parantamiseen.

 

  • VisitKarelian uudistuneille verkkosivuille luodaan kesään mennessä rajapintaratkaisuiden kautta verkosta ostettavien matkailupalveluiden showroom, jonka kautta verkosta ostettavat matkailupalvelut ovat helpommin kuluttajien löydettävissä ja markkinoitavissa.

 

  • Tällä hetkellä rajapinta on suunnitteilla Doerzin ja AtFlown kanssa.

 

  • VisitKarelia on päättänyt tukea Doerz-elämysverkkokaupan kautta tapahtuvaa myyntiä ainakin vuoden 2021 loppuun.

 

  • Pohjois-Karjalan matkailutilastot päivittyvät jatkossa dashboard-näkyminä VisitKarelian ammattilaissivustolle.

 

  • VisitKarelian verkkosivuille luodaan jatkuvasti uusia tuotekortteja ja aihepiirisisältöjä.

 

  • DMO-palveluiden englanninkielinen verkkosivu kehittyy kesään mennessä matkanjärjestäjiä palvelevaksi kokonaisuudeksi.
Vk nainen ja mies savusauna koli korvenkota talvi

Kestävän matkailukohteen kehitys

 

  • Ohjaamme alueen matkailuyrityksiä mukaan Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -ohjelmaan.

 

  • Keväällä tulossa koulutuksia eri teemoilla kestävään matkailuun liittyen.

 

  • Sustainable Travel Finland -merkki on nyt jo kuudella pohjoiskarjalaisella matkailuyrityksellä.

 

  • VisitKarelian kestävän matkailun viestintä tuodaan näkyväksi verkkosivuille syksyyn 2021 mennessä.
VK retki talvi koli kupilka pariskunta

Kasvua, ammattimaisuutta ja uusia yrityksiä

 

  • Vahvistamme VisitKarelian viestintäverkostoa omassa maakunnassa, maakunnan ulkopuolella ja kansainvälisesti. Ammattilaiskanavamme, kuten uutiskirje, Pohjois-Karjalan matkailutoimijoiden Facebook-ryhmä ja LinkedIn-profiilimme saavuttavat koko ajan suurempia yleisöjä.

 

  • Tuemme viestinnän ja markkinoinnin keinoin alueen uusia yrityksiä sekä investointihankkeita.

 

  • Teemme aktiivista yhteistyötä oppilaitosten kanssa. Helmikuussa 2021 VisitKarelian tiimi osallistuu Itä-Suomen yliopiston matkailun maisteriopiskelijoiden workshopiin ja käynnistää markkinointikilpailun Karelia AMK:n restonomiopiskelijoiden kanssa.

Kuinka olemme reagoineet koronaan?

-Koronan aikana VisitKarelian toiminta on keskitetty pääsääntöisesti kotimaan markkinoille. Jatkamme tätä linjaa myös vuoden 2021 alkupuoliskolla.

-Kuukausittaisissa aamukahvitilaisuuksissa annetaan mahdollisuus koronaan liittyvälle keskustelulle, mutta tällä hetkellä suunnitteilla ei ole erillisiä keskustelutilaisuuksia koronaan liittyen.

-Helmikuun 2021 alussa laadimme yhteistyössä Siun Soten asiantuntijoiden kanssa matkailuyrityksille checklistin, jonka kautta jokainen yritys voi tarkistaa oman toimintansa terveysturvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja viestiä niistä asiakkailleen. Lisäksi yrityksiin on jaettu printattava tai verkkokanavissa jaettava materiaali, joka muistuttaa asiakkaita terveysturvallisuuden huomioimisesta.

-VisitKarelian verkkosivuilla ohjataan sekä kotimaisia että ulkomaisia asiakkaita ajankohtaisen koronainformaation pariin.

-Tarjolla olevaan rahoitukseen ja muuttuneisiin säädöksiin liittyvää infoa olemme jakaneet uutiskirjeiden ja koronainfosivun kautta. Tiedotamme yrityksiä myös Pohjois-Karjalan matkailutoimijoiden Facebook-ryhmässä.

-Kansainvälisillä markkinoilla yhtiö on keskittynyt verkostojen ja matkanjärjestäjäkumppanuuksien ylläpitoon. Account Managerit ovat osallistuneet verkossa järjestettäviin workshop-tilaisuuksiin ja jakavat tietoa markkinoilta suoraan kansainvälistä kauppaa tekeville yrityksille. Kansainvälisten markkinoiden osalta tilanne on odottava, ja taustatyötä tehdään aktiivisesti, jotta olemme kilpailukykyisiä sitten, kun rajat ja matkustus jälleen avautuvat.