1 TOIMITUSJOHTAJAN KYNÄSTÄ
2 VISITKARELIAN VERKKOSIVU-UUDISTUS
3 TALVIKAMPANJAT KÄYNNISSÄ
4 KUULUMISIA MARKKINOILTA
5 KESÄN 2020 TUTKIMUSTULOKSIA
6 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA



1 TOIMITUSJOHTAJAN KYNÄSTÄ

Matkaajan valinnat muuttuvat

Me elämme vahvassa matkailun murrosajassa, jossa on paljon epävarmuutta, mutta myös uusia mahdollisuuksia. Katseen siirtyessä hieman päällä olevasta koronatilanteesta eteenpäin, on koko Suomella poikkeuksellinen mahdollisuus hyödyntää omia luontaisia vahvuuksia niin kotimaan matkailun kasvuun kuin tarttuaksemme uuteen kansainväliseen kysyntään.

Aiemmin olemme keskittyneet vahvasti näiden kahden markkinan eroavaisuuksiin. Nyt voisi olla aika keskittyä yhdistäviin asioihin, niihin markkinat läpäiseviin muutoksiin, joihin kaikki matkakohteet pyrkivät vastaamaan ja sopeutumaan. Kestävä, vastuullinen ja turvallinen palvelutarjonta muodostavat kokonaisuuden joka antaa matkaajan matkakohteen valintaan jatkossa suuren painoarvon.

Miten tämä matkailun kestävyys rakentuu niin että se on sekä ympäristöä huomioivaa, ylläpitävää ja kohentavaa toimintaa että myös vastuullista toimintaa niin että kaikki matka- ja arvoketjun osaset toimivat yhtenevämmillä periaatteilla vastuullisesti ja turvallisesti? Miten pidämme huolta myös siitä, että jos jotain sattuu niin me olemme valmiita reagoimaan? Millaisia ovat asiakkaan matkaketjun fyysiset kontaktipisteet, onko niissä koettavissa sekä pehmeää (safety) että kovaa (secure) turvallisuutta? Ylläpitävätkö nämä matkustajan kohtaamiset sitä viestittyä luvattua toimintamallia? Toimiiko sama tiedon saatavuus ja liikkuvuus myös matkaketjun digitaalisissa kohtaamispisteissä? Matkakohteen kestävyyttä, vastuullisuutta ja turvallisuutta arvioidaan kokonaisuutena ennen, aikana ja jälkeen matkan.

Näin tulevan 2021 toimintavuoden valmisteluaikana on tilannekuvan tarkastaminen paikallaan. Toivon että huomioimme nyt koko Pohjois-Karjalan matkailussa, jokaisessa toimintasuunnitelmassa, sen millaisena matkakohteena meidän nähdään ja koetaan tässä muuttuvassa markkinassa. Parannetaan yhdessä dialogia matkailussa niin keskinäiseen omavalvontaa tsemppaavaan kuin viranomais- ja valvontatoimintaan liittyen. Samalla luomme yhdessä kilpailukykyä alueen matkailulle!

Kestävän matkakohteen terveisin,

Jaakko Löppönen
VisitKarelia Destination CEO
Connect and follow at LinkedIn: fi.linkedin.com/in/jaakkolopponen



2 VISITKARELIAN VERKKOSIVU-UUDISTUS

Visitkarelia.fi uudelle julkaisualustalle

Keskiössä hakukonelöydettävyys ja asiakkaan ostopolun helpottaminen

VisitKarelian verkkosivut siirtyvät uudelle WordPress-julkaisualustalle marraskuun lopussa. Samalla sivustokonsepti muuttuu siten, että kuntakohtaiset osiot poistuvat ja eri alueiden kohteet tuodaan esiin tuotekorttien kautta aihepiirisivuilla. Tuotekorteista on suorat linkitykset yritysten ja käyntikohteiden omille verkkosivuille sekä sosiaalisen median kanaviin ja Google Mapsin karttasijaintiin. Käyttäjä voi suodatusominaisuuden kautta etsiä tuotekorttien joukosta esimerkiksi tietyn alueen majoituspalveluita tai aktiviteetteja.

Uusi julkaisualusta mahdollistaa entistä paremmin myös esimerkiksi sesonkien mukaiset teemasivut. Sivuston kehityksessä on kiinnitetty huomiota mobiilikäytettävyyteen ja hakukonelöydettävyyteen. Tavoitteena on tehdä kattava ja selkeä kokonaisuus, jonka kautta matkailija löytää etsimänsä palvelut ja pääsee mahdollisimman helposti ostopolulla eteenpäin aina varauksen tekemiseen asti. Sivustosisältöjen kehittäminen jatkuu julkaisualustan vaihtumisen jälkeen aktiivisena.

Uusi sivusto avautuu vanhassa tutussa osoitteessa visitkarelia.fi maanantaina 30.11.2020.



3 TALVIKAMPANJAT KÄYNNISSÄ

Aktiivista kampanjointia talvisesonkiin

Kampanjasivusto osoitteessa talvi.visitkarelia.fi

VisitKarelian talvikampanjasivu on nähtävillä ja käytettävissänne osoitteessa talvi.visitkarelia.fi. Talvikampanjan kärkenä on tulevan talven mökkilomailu, luontoaktiviteetit sekä kylpylä- ja saunaelämykset. Sivustolle ohjataan liikennettä sosiaalisen median ja remarketing-kampanjoinnin kautta. Voitte vapaasti linkittää sivulle omista somekanavistanne ja verkkosivuilta.

Tutustu kampanjasivustoon

Makuvankkuri toimittaa lähiruokaa mökkijoulun viettäjille

Olemme käynnistäneet Makuvankkurin ja useiden muiden matkailutoimijoiden kanssa yhteisen joulun lähiruokakampanjan. Makuvankkuri toimittaa valmiita jouluruokapaketteja tai asiakkaan valitsemat yksittäiset tuotteet myös mökeille ja vapaa-ajan asunnoille ympäri maakunnan. Tilaukset tehdään verkkokaupassa ja ruoat toimitetaan ovelle.

Osana kampanjaa pilotoimme Kolilla 23.12. jouluruokatilausten jakelun, jossa mukana on tonttuja tuomassa iloisen joulutervehdyksen. Lähiruokakampanja on saanut positiivista huomiota myös valtakunnallisesti esimerkiksi VisitFinlandin suunnalta. Toivotaan, että samaa konseptia voidaan hyödyntää myös muina sesonkeina!

Tutustu valikoimaan ja tilausohjeisiin

70/30-markkinointikumppanuudet valittu

Saimme 70/30-markkinointikumppanuushaussa 13 hakemusta, jotka kaikki tullaan toteuttamaan talven 2020-2021 aikana. Markkinointikumppanuuksien kautta saamme talvikaudelle useita pienempiä kampanjoita eri aihepiireistä. Tulossa on muun muassa blogi- ja somesisältöä maakunnan etätyökohteista, vaikuttajamarkkinointia Lieksasta, Kolilta ja Bombalta sekä videotuotanto Joensuusta ja musiikkia Ilomantsista.

Markkinointikumppanuudet laajentavat talven markkinointia monipuolisempiin kohderyhmiin ja lisäävät eri alueiden kohdennettua näkyvyyttä. Tällä kumppanuuskierroksella oli lähdetty rohkeasti ideoimaan uutta, mistä jokainen kumppanuutta hakenut taho ansaitsee erityiskiitoksen!

 

Lämmintä joulun odotusta!

Anne Kokkonen
markkinointikoordinaattori



4 KUULUMISIA MARKKINOILTA

Pohjois-Karjalan terveiset vietiin saksalaisten kotisohville / Greetings from North Karelia were taken to German homes

Kun Euroopassa julkistettiin uusien lockdownien alku marraskuun alussa, pyöräytimme pika-aikataululla käyntiin videokampanjan saksalaisen Facebook-vaikuttaja René Schwarzin kanssa. Viikon kestänyt kampanja huipentui puolen tunnin live-lähetykseen Ilomantsin Rajakartanosta, missä Elvi Lemmetyinen valmisti karjalanpiirakoita kanteleen soidessa taustalla. Koko kampanja tavoitti orgaanisen eli ilmaisen Facebook-näkyvyyden kautta lähes 32 000 ihmistä. Myös Visit Finlandin strategia on pitää Suomi matkailijoiden mielissä vaikka juuri nyt ei voikaan matkustaa.

Lue lisää kampanjatiedotteestamme 

When new lockdown was announced to be started in Europe in the beginning of November, we decided to react quickly and started a video campaign with German Facebook-influencer René Schwarz. A one-week campaign culminated in a half-hour live broadcast from Möhkön Rajakartano, where Elvi Lemmetyinen baked Karelian pasties while kantele was played on the background. The entire campaign reached almost 32 000 people through organic (free) Facebook visibility. Visit Finland’s strategy is also to keep Finland in the minds of tourists even though travelling is not possible at the moment.

Aurinkoisin miettein / With sunny thoughts,

Leena ”Lennu” Tervakorpi
Europe Account Manager



5 KESÄN 2020 TUTKIMUSTULOKSIA

Pohjois-Karjalassa vieraili kesä-elokuussa yli 300 000 suomalaista matkailijaa

TAK Researchin toteuttaman Suomalaisten Kotimaan matkailu -tutkimuksen tulokset kertovat viime kesän
matkailubuumin vaikutuksista Pohjois-Karjalaan. Ohessa lukuja poimintoina:

  • Kesä-elokuussa Pohjois-Karjalassa vieraili yli 300 000 suomalaista matkailijaa.
  • Kotimaiset matkailijat kuluttivat maakunnassa lähes 38 miljoonaa euroa, mikä on 116 euroa matkailijaa kohden.
  • Rekisteröidyt, kotimaiset yöpymiset Pohjois-Karjalassa vähenivät 8 % kesä-elokuussa.
  • Keski-Karjalan seutukunnan alueella yöpymiset lisääntyivät 37 % ja Lieksassa 23 %.
  • 83 prosenttia kesän lomamatkoista tehtiin henkilöautolla.

Tarkemmat tiedot matkailukesän tunnusluvuista tiedotteessamme.

Lue tiedote



6 AJANKOHTAISIA POIMINTOJA

Call to action: Educational travel products for 2021

We are updating our product manual for Educational travel for next year, which will be presented in various sales channels of VisitKarelia to global markets. If you have educational travel products, please submit them to our Asia Account Manager before 10th January 2021. Contact info: Yu Nan; nan.yu@visitkarelia.fi

Päivitämme koulutusmatkailun tuotetietoja VisitKarelian kansainvälisiin myyntikanaviin. Mikäli yritykselläsi on koulutusmatkailun sopivia tuotteita, toimita tuotetiedot osoitteeseen nan.yu@visitkarelia.fi viimeistään 10. tammikuuta 2021 mennessä.

 


Turvallisuus matkailuyrityksessä

Visit Finlandin akatemiakouluttaja ja Lapin AMK:n projektipäällikkö Eija Raasakka kertoi matkailun aamukahveilla matkailun turvallisuuteen liittyvistä ajankohtaisista asioista. Eijan terveisinä viisi tärkeää turvallisuuspointtia kaikille matkailuyrittäjille:

  • VERKOSTOIDU – Tee ennakoivaa turvallisuustyötä yhdessä verkostojen kanssa: viranomaiset, muut alueen yrittäjät, oppilaitokset, yhdistykset.
  • KESKUSTELE -Keskustele paikallisyhteisön kanssa, tee työtä matkailun paikallisen hyväksynnän eteen esimerkiksi tapaamalla ihmisiä.
  • ARVIOI – Toteuta yrityksen tiloissa ja palveluiden osalta turvallisuusarviointi, kuten turvallisuuskävely, mieluiten jonkun ulkopuolisen henkilön avustamana.
  • HARJOITTELE – Tilanteen salliessa kokoontumiset, tehkää verkostona onnettomuusharjoituksia, esim. hotellipalo, vesiltä pelastaminen, ohjelmapalvelussa tapahtuva onnettomuus.
  • VIESTI – Kerro ja kuvaa positiivisia arjen esimerkkejä turvallisuudesta

Aamukahveilla tiedustelimme, olisiko lähikuukausien aikana tarvetta pureutua turvallisuusasioihin tarkemminkin. Osallistujien palautteista kävi selvästi ilmi, että tarve lisäkouluttautumiselle on olemassa ja viemme tätä asiaa VisitKarelian osalta eteenpäin.

Mikäli kaipaat lisätietoja jo nyt, tutustu matkailun turvallisuustyökaluihin eri tyyppisille matkailuyrityksille:

Matkailun turvallisuustyökalut

………..M


Visit Finlandin webinaarit loppuvuonna

Visit Finland järjestää loppuvuoden aikana useita hyödyllisiä webinaareja, jotka ovat kestoltaan yhdestä kahteen tuntiin. Mikäli esimerkiksi marraskuussa alkanut Matkailun Digiloikka -koulutus on mennyt sivu suun, saat näistä koulutuksista paljon samaa tietoa. Poimi yrityksellesi ajankohtaiset ja ilmoittaudu webinaareihin seuraavista linkeistä.

Digitaalinen löydettävyys – 30.11. klo 10-12 

Johda tarinaasi tiedolla – 1.12. klo 10-11.30

Hinnoittelu koulutusmatkailussa – 11.12. klo 8.30-12.30

Matkailun varausjärjestelmät ja verkkokaupan perustaminen – 14.12. klo 13-15 

———————————————————


Elämystuottajaksi Doerziin?

Doerz järjesti viime viikolla webinaarin, jossa esiteltiin Doerz-alustan hyödyt ja mahdollisuudet elämyspalveluiden tuottajille. Doerziin oman palvelunsa voi tuottaa sekä yrityksenä että yksityishenkilön ominaisuudessa. Webinaaritallenne on katsottavissa Zoomin kautta ja sen kesto on hieman yli 45 minuuttia. Mikäli siis mietit Doerzia omaksi elämysten myyntialustaksi, niin katso tallenne ja tartu mahdollisuuteen!

Katso webinaaritallenne

Tutustu Pohjois-Karjalan Doerz-elämystarjontaan

 


Joulukuun ja alkuvuoden aamukahvitilaisuudet

Seuraavat matkailun aamukahvit järjestetään ke 16.12. klo 10-12.

Tilaisuuteen voi osallistua etänä Zoomin kautta.

Osallistu aamukahveille

Alkuvuonna jatkamme aamukahvittelua seuraavasti:

Tammikuussa ti 26.1. klo 10-12

Helmikuussa ti 23.2. klo 10-12

Maaliskuussa ti 23.3. klo 10-12