1 TALVEN KAMPANJAT KÄYNNISSÄ

1 TALVEN KAMPANJAT

Talven tarjonta löytyy VisitKarelian sivuilta

Ilmoita talven tuotteet 31.1. mennessä

Olemme saaneet hyvin tietoja talvikauden majoituspaketeista ja aktiviteeteista VisitKarelian talvisivulle. Talvisivuille on parhaillaan käynnissä Google- ja somekampanjat, joiden kautta sivuille ohjautuu alueemme matkailupalveluista kiinnostunutta yleisöä.

Tutustu sivuihin:

Talven koontisivu

Talvilomapaketit 2022

Talvitekemistä lapsiperheille

Hyvinvointi ja rentoutuminen

Lisäksi koiravaljakkoretket, talvipyöräily ja talvipolut, ladut ja rinteet sekä avantouinti löytyvät omilta teemasivuiltaan. Otamme vastaan tietoja myös talven kulttuuritarjonnasta ja käyntikohteista, joille rakennetaan talvikaudelle myös oma teemasivu.

Mihin ilmoitan oman yritykseni talvituotteet?

Ilmoita omat tuotteesi verkkosivulinkin muodossa Annelle osoitteeseen anne.kokkonen@visitkarelia.fi tai kysy lisätietoja puhelimitse numerosta 040 751 2744. Linkitämme omilta sivuiltamme suoraan palveluntarjoajien sivuille, joilta asiakas löytää tarkemmat lisätiedot.

2 TUKEA VASTUULLISUUSTYÖHÖN

VK mies istuu ja lukee kirjaa mökillä Kolilla

Mietitkö STF-merkkiä tai sertifikaattia?

Hae lisätietoa Lapin AMK:n webinaarista 17. 2. klo 13-15.

Lapin AMK järjestää Arktiset pienet yhteisöt & vastuullinen matkailu -webinaarin torstaina 17.2.2022 klo 13-15.
Tilaisuus on suunnattu matkailualan opiskelijoille, matkailuyrittäjille, -yhdistyksille, viranomaisille ja muille matkailualan sidosryhmille.

Webinaarin aiheet:

• Business Finlandin kuvaus STF-merkistä
• Miten vastuullisuuden sertifiointi vaikuttaa matkailuyrityksen arkeen
• Tietoa reilun matkailun teemoista Mood Of Finlandin Anu Nylundin kertomana

Tilaisuus tarjoaa lisätietoa siitä, minkälaisia mahdollisuuksia vastuullisuudesta huolehtiminen tuo matkailuun, miten matkustamiseen liittyvää vastuullisuutta voidaan arvioida ja mitä vastuullisuuden todentaminen sekä sen viestintä tarkoittavat.

Ilmoittaudu mukaan 14.2. klo 16 mennessä

Ilmoittautuneet saavat Teams -etäyhteyslinkin webinaariin sähköpostitse. Lisäksi muistutus tapahtumasta lähetetään hieman ennen tapahtuman alkua.

Järjestäjänä: Lapin AMK:n Kestävän tuotannon kehittäminen – koulutusohjelman YAMK-opiskelijat osana GRUDE – Green Rural Economy – Interreg Nord -tiedonvälityshanketta.

3 KUULUMISIA WORKSHOPISTA

Meet Finland -workshopissa tavattiin yli 40 matkanjärjestäjää

Matkamessujen peruunnuttua Meet Finland-workshop järjestettiin 19.-20.1.2022 online-tapahtumana. Mukana oli reilut 250 ostajaa ympäri maailman. Anna ja Leena tapasivat etäyhteyksien välityksellä yhteensä yli 40 matkanjärjestäjää Euroopasta ja Amerikasta. Workshopissa nousivat esiin erityisesti seuraavat asiat:

• Järvi-Suomen viiden maakunnan yhteistyönä suunnitellut autokiertomatkatuotteet otettiin avosylin vastaan tulevaa kesää ajatellen.
  • Kaksi maata – yksi Karjala -teemaiset rajanylittävät reitit herättävät paljon kiinnostusta. Rajojen avautumista odotetaan, jotta toteutusta voisi testata käytännössä.
  • Perheiden ja pariskuntien lisäksi matkoja suunnitellaan pienille ryhmille.
  • Pienille ryhmille kaivataan majataloja ja mökkejä, joissa on joka huoneessa omat kylpyhuoneet.
  • Kulttuuri, ruoka ja luonto on yhdistelmä, jota toivotaan matkojen sisällöksi.

Tapaamisten purkaminen on käynnissä ja olemme yhteydessä yrittäjiin tiedustelujen osalta. Jos tarvitsette apua jatkotoimenpiteisiin, niin autamme mielellämme!

4 MATKAILUTILASTOT

Joulukuun yöpymiset ylittivät vuoden 2019 tason

Joulukuussa Pohjois-Karjalassa kirjattiin 27 300 rekisteröityä yöpymistä, mikä on 41,6 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020. Joulukuun yöpymiset ylittivät myös vuoden 2019 tason, jolloin yöpymisiä kirjattiin 26 000. Vapaa-ajan matkailijat viettivät Pohjois-Karjalassa joulukuussa 20 800 yötä (+74,3 %) ja business-matkailijat 6 500 yötä (-11,6 %).

Joulukuun rekisteröity majoitusmyynti oli yhteensä 1,7 miljoonaa euroa, mikä on 27 prosenttia enemmän kuin vuoden 2020 joulukuussa. Joulukuun rekisteröity majoitusmyynti ylittää reilusti myös koronaa edeltävien vuosien tason. Rekisteröidyn ja rekisteröimättömän majoituksen yhteenlaskettu arvo oli joulukuussa 2,2, miljoonaa euroa. Rekisteröimätön majoitusmyynti laski vuoteen 2020 verrattuna 166 000 euroa.

Pitkällä aikavälillä on vielä kirittävää

Vuonna 2021 Pohjois-Karjalassa kirjattiin yhteensä 437 000 rekisteröityä yöpymistä, mikä on 13,8 prosenttia enemmän verrattuna vuoteen 2020. Vuonna 2019 yöpymisiä rekisteröitiin 529 000, joten koronaa edeltäviin lukuihin on vielä matkaa. Alkanut vuosi on matkailumarkkinassa mielenkiintoista seurattavaa ja talvikausi ennakoi paljon sitä, palautuvatko Pohjois-Karjalan yöpymisluvut jo tänä vuonna koronaa edeltävälle tasolle. Tapahtumien ja liikematkailun palautuminen on tärkeässä roolissa myös majoituskysynnän kehittymisessä.

Rekisteröity ja rekisteröimätön majoitusmyynti tammi-joulukuussa olivat yhteensä 34,3 miljoonaa euroa, mikä on 447 000 euroa vähemmän kuin edellisvuonna.

Vuoden suurin kasvu Pielisen Karjalassa

Suurimmat kasvuluvut vuoden 2021 rekisteröidyissä yöpymisissä kirjattiin Pielisen Karjalassa, jossa rekisteröityjen yöpymisten määrä kasvoi lähes 30 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Joensuun seudulla kasvua kirjattiin 16,7 prosenttia, mutta Keski-Karjalassa vuoden 2020 luvuista jäätiin 5,1 prosenttia.

5 VISITKARELIAN KANAVIEN LUKUJA

VK-winter-koli-maisema-valokuva

Visitkarelian verkkosivujen ja somekanavien dataa seurataan jatkuvasti

Tässä muutamia mielenkiintoisia nostoja VisitKarelian verkkosivujen ja somekanavien datasta vuoden 2021 osalta:

• Sivustollamme vieraili 95 561 kävijää. Kävijämäärä on pienempi kuin vuonna 2020, mutta kävijät viettävät sivuillamme pidemmän ajan ja vierailevat useammalla sivulla. Tänä vuonna kehitämme sivuston löydettävyyttä entisestään ja ylläpidämme sivuston laadukkaita sisältöjä.
  • Suurin osa liikenteestä (40 793 istuntoa) saapui Googlen orgaanisen eli maksuttoman hakuliikenteen kautta.
  • VisitKarelian sivuilta siirryttiin maakunnan matkailuyritysten ja -kohteiden verkkosivuille 56 717 kertaa. Tänä vuonna tavoitteena on 85 000 siirtymää.
  • Facebook-postauksemme keräsivät 1 788 395 näyttökertaa, mikä on 83 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020.
  • Instagram-julkaisuistamme tykättiin 43 887 kertaa eli yli kaksi kertaa enemmän kuin vuonna 2020.

Haluatko tietää, kuinka monta kertaa yrityksesi tai kohteesi sivuille siirryttiin VisitKarelian sivuilta vuoden 2021 aikana? Tiedon saat helpoiten kysymällä Annelta sähköpostitse anne.kokkonen@visitkarelia.fi tai soittamalla p. 040 751 2744.

Oletko VisitKarelian uusi toimitusjohtaja?

Haemme toimitusjohtajaa Pohjois-Karjalan matkailun kärkipaikalle luotsaamaan maakuntamme miljoonan yöpymisvuorokauden kestävästi kehittyväksi matkakohteeksi.

Tehtävään haettavan henkilön päätehtävänä on johtaa yhtiötä ja poluttaa koko maakunnan matkailun kysynnän kasvattamista. Toimitusjohtaja on ennen kaikkea verkostojen liiketoiminnan kasvun vauhdittaja, hallinnon ja talouden osaaja. Toimitusjohtajahaku on avoinna 14.2. klo 15 asti.

Lue lisää tehtävästä ja hae meille

vk-kolihusky-nainen-ja-husky-kolilla

Koiravaljakkotuotteet kiinnostavat Elämyspuodissa

Kerromme jatkossa jokaisessa uutiskirjeessämme kuluneen kuukauden katsotuimmat tuotteet Elämyspuodissa. Tällä kertaa katsotuimpien tuotteiden top 5.-listalla on peräti neljä koiravaljakkoretkeä. Elämyspuodin viisi katsotuinta tuotetta viimeisen neljän viikon ajalta ovat:

Kuohusuon kierros

Seitan kierros

Vierailu huskytilalla

Tassukierros Riemunretki

Bomban kylpyläloma ja majatalon karjalainen ilta

Kun haluat tuotteesi mukaan Elämyspuotiin, ota yhteys Annaan ja kysy lisätietoja: anna.harkonen@visitkarelia.fi tai p. 0400 239 619

Kolilla tehtiin jälleen uusi ennätys

Ruunaa vierailluin valtion retkeilyalue

Kolin kansallispuisto ylsi viime vuonna jälleen uuteen kävijäennätykseen. Kansallispuistossa vieraili lähes 257 000 kävijää, mikä on noin yhdeksän prosenttia enemmän kuin vuonna 2020. Koli oli viime vuonna Suomen neljänneksi suosituin kansallispuisto.

Petkeljärvellä vieraili noin 30 000 kävijää ja Patvinsuolla noin 20 000, mikä on hieman vähemmän verrattuna vuoteen 2020. Kävijämäärät kuitenkin ylittävät koronaa edeltävän ajan. Ruunaan retkeilyalue oli hieman vajaalla 84 000 käynnillä Suomen suosituin valtion retkeilyalue.

Lue lisää kansallipuistojen kävijämääristä

Matkailun aamukahvit

Seuraavat matkailun aamukahvit järjestetään ti 15.2.2022 klo 10–12 Teams-etäyhteydellä.

Helmikuussa kahvitellaan vastuullisuusteemalla. Tilaisuudessa kuullaan monta eri näkökulmaa matkailun vastuullisuuden kehittämiseen mm. Avidlyn asiakkuusjohtaja Juha Sorjosen, Pohjois-Karjalan alueen kehitysyhtiöiden ja VisitKarelian kertomana. Lisäksi kuulemme Huoneistohotelli Lietsun kokemuksia vastuullisuustyöstä.

Järjestämme aamukahvit yhteistyössä Business Joensuun Matkailu Goes Global -hankkeen kanssa.

Ilmoittaudu aamukahveille