1 MATKAILUTILASTOT
5 VISITKARELIAN KANAVIEN LUKUJA

1 MATKAILUTILASTOT

Majoitusmyynnissä rikottiin ennätyksiä!

Vuonna 2022 Pohjois-Karjalassa kirjattiin yhteensä 494 000 rekisteröityä yöpymistä, joka on 4,7 prosenttia enemmän kuin edeltävänä vuonna. Vuoden 2019 koronaa edeltävistä huippulukemista (529 000) jäätiin kuitenkin vielä jälkeen. Alhaisemmista yöpymislukemista huolimatta rekisteröity ja rekisteröimätön majoitusmyynti tammi-joulukuussa olivat yhteensä 38,9 miljoonaa euroa. Edellinen ennätys oli 2019 vuoden 35,2 miljoonaa euroa. Myös viime vuoteen nähden nousua oli roimasti, sillä myynti kasvoi jopa 4,6 miljoonaa euroa.

Erityisesti kesän isot tapahtumat, marras-joulukuun ampumahiihtokisat sekä vilkastunut liikematkailu näkyvät positiivisesti koko vuoden tilastoissa.

Joulukuu edeltävää parempi

Joulukuussa Pohjois-Karjalassa kirjattiin 27 700 rekisteröityä yöpymistä, joka on 400 yöpymistä enemmän kuin vuoden 2021 joulukuussa. Joulukuun rekisteröity majoitusmyynti oli 1,9 miljoonaa euroa ja rekisteröimättömän majoitusmyynnin osuus oli 741 000 euroa. Näin ollen kokonaismyynti majoituksen osalta oli 2,6 miljoonaa euroa, kun vastaavasti lukema oli 2,2 miljoonaa euroa vuonna 2021.

Eniten kasvua Joensuussa

Selkeästi suurimmat kasvuluvut vuoden 2022 rekisteröidyissä yöpymisissä kirjattiin Joensuussa, jossa yöpymisten määrä kasvoi reilu 32 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Nousua selittää erityisesti tapahtuma- ja liikematkailun vilkastuminen alueella. Muilla Pohjois-Karjalan alueilla rekisteröityjen yöpymisten määrä oli laskusuuntainen.

Tutustu tarkemmin tilastoihin

2 ERG-TITTELI

Herkullisia uutisia ruokamatkailun saralta

Saimaan alueelle on myönnetty European Region of Gastronomy -tunnustus vuodelle 2024!

Tittelin myötä Itä-Suomen omaleimainen ruokakulttuuri, perinteet ja vastuullisuus korostuvat entistä enemmän matkailutarjonnassa. Juhlavuoden 2024 tapahtumia tullaan toteuttamaan laajalla ylimaakunnallisella yhteistyöllä, jossa mukana ovat Pohjois-Karjala, Etelä-Savo sekä Etelä-Karjala.

Haluatko olla mukana ideoimassa juhlavuoden makumaailmaa?

Tervetuloa Pyöreään pöytään tiistaina 7.2. Utran Uittotuvalle Joensuuhun klo 12.00–14.30. Kaikille avoimessa tilaisuudessa keskustellaan ja ideoidaan, mitä kaikkea unelmien juhlavuoteen sisällytetään, millaisia tapahtumia haluaisit itse kokea ja olla toteuttamassa.

Ilmoittaudu mukaan 27.1. mennessä

3 VISIT FINLANDIN DATAHUB

Lakeland Finland -myyntialusta julkaistaan keväällä – Nyt on aika viedä tuotteet ja palvelut DataHubiin!

VisitKarelia on toteuttamassa yhdessä neljän muun maakunnan kanssa kansainvälisille markkinoille suunnattua verkkosivustoa, joka avataan keväällä 2023 osoitteessa visitlakelandfinland.fi. Sivusto toteutetaan englanniksi ja saksaksi ja mukaan pääsevät kaikki kansainväliset kriteerit täyttävät tuotteet ja kohteet, jotka yritykset ovat lisänneet Visit Finlandin DataHubiin.

Kriteerien täyttämiseen yrityksellä täytyy olla vähintään ajan tasalla olevat englanninkieliset verkkosivut ja yrityksen pitää pystyä palvelemaan asiakkaita vähintään englanniksi. Majoitus- ja aktiviteettipalveluiden tulee olla varattavissa verkosta, joko käyttäen yrityksen omaa tai toisen palvelutarjoajan (Booking.com, Hotels.com, Airbnb, Johku, Doerz yms.) englanninkielistä verkkokauppaa tai verkkovarausmahdollisuutta. Ravintoloille ja käyntikohteille, esim. luontokohteet, nähtävyydet ja museot ei ole verkkokauppavaatimusta.

Julkaisun jälkeen sivustolle rakennetaan reittisuunnittelu ja -varaustyökalu, joka mahdollista kuluttajille tuotteiden ostamisen. Lisäksi sivustoon kohdistetaan markkinointitoimenpiteitä.

Toimi näin, jos haluat päästä mukaan:

• Rekisteröidy ja lisää tuotteet Visit Finlandin DataHubiin.
  • Jos sinulla on Johku tai Bokun verkkokauppa, tuotteet voi viedä DataHubiin rajapinnan kautta
  • Hyödynnä DataHubin käännöspalvelua ja tee tuotteiden käännökset saksaksi (ja tarvittaessa myös englanniksi. Käännökset voi hyödyntää myös omilla verkkosivuilla). Mitä useampia kieliversioita tuotteelta löytyy, sitä parempi se on tuotteen näkyvyyden kannalta. Tulevat kansainväliset julkaisukanavat haluavat varmasti nostaa kanavallaan nimenomaan niitä tuotteita, joiden kuvaukset löytyvät DataHubista kyseisen markkinamaan kielellä.
  • KV-kriteerit täyttävät tuotteet saavat näkyvyyttä myyntialustan lisäksi myös Visit Finlandin kanavissa.

VisitKarelia tarjoaa tukea tuotekorttien rakentamiseen. Jos epäröit tai tarvitset apua, ota rohkeasti yhteyttä ja sovi oma aika DataHubin käyttöönotolle!

Lisätietoja: anna.harkonen@visitkarelia.fi tai puhelimitse 0400 239 619.

Lakeland Finland -hanke Rahoitusviranomainen: Päijät-Hämeen liitto, Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukeminen -määräraha (AKKE-tuki). Hankkeen hallinnoija: Lahden seutu – Lahti Region Oy

4 TALVEN SISÄLTÖJÄ

Talven tarjontaa monipuolisesti VisitKarelian sivuilla

Löytyykö sinun yrityksesi talvituotteet jo VisitKarelian sivuilla tai onko tiedossasi talvitapahtumia, joita ei kannata jättää väliin?

Vinkkaa niistä meille, niin etsitään niille sopiva paikka talvisivuiltamme! Google-kampanjat ovat käynnissä helmikuun loppuun saakka.

Tutustu sisältöihimme

Mihin ilmoitan oman yritykseni talvituotteet?

Ilmoita omat tuotteesi verkkosivulinkin muodossa Mariannelle osoitteeseen marianne.markkanen@visitkarelia.fi tai kysy lisätietoja puhelimitse numerosta 040 487 4897.

5 VISITKARELIAN KANAVIEN LUKUJA

VK-winter-koli-maisema-valokuva

VisitKarelian verkkosivujen ja somekanavien dataa

Tässä muutamia mielenkiintoisia nostoja VisitKarelian verkkosivujen ja somekanavien datasta vuoden 2022 osalta:

• Selkeästi vuoden haetuimpana ja klikatuimpana teemana ja aiheena näkyi Sami Kurosen makumatka Pohjois-Karjalassa.
  • Sivustollamme vieraili 95 967 kävijää. Kävijämäärä on hieman suurempi kuin 2021.
  • Suurin osa liikenteestä (71 718) istuntoa saapui Googlen orgaanisen sekä maksettujen hakusanakampanjoiden kautta.
  • VisitKarelian sivuilta siirryttiin maakunnan matkailuyritysten ja -kohteiden verkkosivuille 61 204 kertaa.
  • Facebook-postauksemme keräsivät yhteensä 5 436 142 näyttökertaa, joka on huimat 221 % enemmän kuin vuonna 2021.
  • Instagram-julkaisumme saivat tykkäyksiä 30 928. Laskua edelliseen vuoteen verrattuna oli hieman alle 30 prosenttia.
  • Sekä Facebookin että Instagramin kattavuudessa oli merkittävä nousu vuoteen 2021 verrattuna.

Lisätietoja aiheesta saat helpoiten kysymällä Mariannelta sähköpostitse marianne.markkanen@visitkarelia.fi tai soittamalla p. 040 487 4897.

Oletko VisitKarelian uusi markkinointikoordinaattori?

Haemme markkinointikoordinaattoria monipuoliseen tehtävään. Markkinointikoordinaattori vastaa erityisesti kotimaan viestinnän ja markkinoinnin sekä matkailun vastuullisuuden osa-alueista.

Päätehtäviin kuuluu verkkosivustojen ja sosiaalisen median sisällöntuotannon koordinointi ja kehittäminen sekä tapahtumajärjestelyt. Lisäksi aktiivinen viestintä erilaisten yritys- ja sidosryhmien kanssa on merkittävä osa työnkuvaa.

Haku on auki 31.1.2023 asti.

Lue lisää tehtävästä ja hae mukaan tiimiin

Kansallispuistoissa vierailtiin 3,55 miljoonaa kertaa

Koli jälleen yksi suosituimmista kansallispuistoista

Suomen kansallispuistoissa vierailtiin viime vuoden aikana 3,55 miljoonaa kertaa. Top 5- kansallispuistoihin kuuluivat Pallas–Yllästunturin, Urho Kekkosen, Nuuksion, Kolin ja Pyhä–Luoston kansallispuistot.

Kolin Kansallispuistossa oli viime vuonna yli 251 000 kävijää. Käyntimäärä laski 2021 ennätysvuodesta vain kaksi prosenttia. Lisäksi Luontokeskus Ukossa oli reilut 90 000 kävijää (-4 % vuodesta 2021), vaikka luontokeskus oli osan vuodesta suljettuna remontin sekä tilauudistuksen vuoksi. Pohjois-Karjalan muiden kansallispuistojen osalta kävijämäärissä oli selkeää laskua.

Lue lisää kansallipuistojen kävijämääristä

Osallistu Lakeland-yrittäjien iltapäiväkahveille

Seuraavat Lakeland-matkailuyrittäjien iltapäiväkahvit järjestetään torstaina 2.2.2023 klo 14.00–15.30 Teamsin välityksellä. Kahvittelujen aikana keskustellaan Sustainable Travel Finland -merkin hyödyistä ja haasteista. Lisäksi kuullaan yrittäjäkollegoiden kokemuksia omalta STF-polulta.

Ilmoittaudu mukaan viimeistään ma 30.1.

Lisätietoja tapahtumasta Leenalta: leena.tervakorpi@visitkarelia.fi tai p. 040 614 7273

Seuraavat matkailun aamukahvit järjestetään ti 14.2.2022 klo 10–12 Kolin Keitaalla.

Helmikuun aamukahvien teemana on kansainvälinen matkailu. Kahveilla esitellään Pohjois-Karjalan kohderyhmä- ja kärkiviestit kansainvälisille markkinoille sekä kuullaan ajankohtaisia kuulumisia markkinoilta. Lisäksi kerromme kansainvälisen matkailun tulevista toimenpiteistä ja miten matkailuyritykset voivat päästää mukaan osaksi VisitKarelian kansainvälistä toimintaa.