VK nainen syksy lehti kadessa

Vastuullisuuden matka alkaa sitoutumisesta

Vastuullisuustyö ja siitä viestiminen alkaa sitoutumisesta matkailutoimijoiden yhteisiin kestävän kehityksen ja vastuullisuuden päämääriin ja tavoitteisiin.

Kestävän matkailun periaatteet

Tutustu Suomen matkailutoimijoiden yhteiseen kannanottoon ja matkailun kestävän kehityksen kriteereihin. Ovathan nämä kriteerit yhdenmukaisia yrityksen omien arvojen ja toimintaperiaatteiden kanssa? Käy myös allekirjoittamassa Visit Finlandin vastuullisuussitoumus.

Lue kestävän matkailun periaatteet

Allekirjoita vastuullisuussitoumus

VK mies valokuvaa metsassa kolilla

Suomen yhteiskuntasitoumus – Sitoumus 2050

Suomen yhteiskuntasitoumus on kansallisen tason ja yli toimialojen kulkeva kestävyyteen ja vastuullisuuteen liittyvä kannanotto. Yhteiskuntasitoumuksessa eri toimijat sitoutuvat edistämään kestävää kehitystä kaikessa työssään ja toiminnassaan konkreettisin teoin.

Määritä oma toimenpiteesi ja käy tekemässä oma ilmoitus. Mukana on jo yli 2600 organisaatiota Suomessa.

Sitoumus 2050 – lue lisää

Viesti sitoutumisesta vastuullisuuteen

Muista myös kertoa tekemistäsi toimenpiteistä ja allekirjoitetuista sitoumuksista omalle henkilöstölle, sidosryhmille ja asiakkaillesi. Lisää sitoumus verkkosivuille ja sosiaalisen median kanaviin ja vie tieto tehdyistä sitoumuksista STF-alustalle.

VK naiset ja koira joensuussa retki syksy

Nykytila näkyville SWOT-taulukkoon

Vastuullisuutta voit lähestyä tutulla SWOT-taulukolla. Mitkä ovat vastuullisuuteen liittyvät vahvuudet (Strength), heikkoudet (Weakness), mahdollisuudet (Opportunities) ja uhat (Threats) teidän yrityksessänne?

Lataa tästä SWOT-pohja omaan käyttöösi

VK nainen retkella joensuu kevat

Ensiaskeleita vastuullisuuden polulla

Ennen kestävän kehityksen ja vastuullisen matkailun kehityspolun aloittamista on hyvä varmistaa, että vastuullisuus on yrityksellesi ”oma juttu”, johon kannattaa panostaa. Yllämainittujen asioiden lisäksi kannattaa pohtia seuraavaa:

Määritä yrityksen vastullisuustavoite ja tahtotila.

Sovella tahtotilan kuvaamisessa SWOT-taulukkoa ja peilaa sitä yrityksesi liiketoimintastrategiaan ja markkinointisuunnitelmaan. Tässä kohtaa kuvaa myös oman yrityksesi suunniteltu kehityspolku aikatauluineen ja toimenpiteineen.

Kehitä osaamista ja osallistu matkailun kehittämistilaisuuksiin.

Vastuullisuustyö ei ole kertaluonteinen kampanja vaan systemaattinen toimintamalli, joka kehittyy ajan kuluessa. Ole siis avoin vastuullisuudelle ja siitä viestimiselle ja kehitä omaa osaamistasi. Muista myös hyödyntää maakunnan erilaiset info- ja koulutustilaisuudet.

VisitKarelian tilaisuudet ja tapahtumat

Verkostoidu ja tee yhteistyötä.

Tee yhteistyötä verkostosi kanssa oman vastuullisen liiketoiminnan suunnittelussa ja viestinnässä. Ota oppia muilta ja jaa kokemuksiasi myös eteenpäin.

Kysy neuvoa!

Soita, laita sähköpostia tai sovi tapaaminen! VisitKarelian vastuullisen matkailun yhteyshenkilö on Anne Kokkonen: p. 040 751 2744, anne.kokkonen@visitkarelia.fi

vk-nainen-lepää-kansallispuistossa

Tutustu lisämateriaaleihin

Vastuullisuuteen liittyen on olemassa paljon suomenkielistä lisämateriaalia, joka auttaa vastuullisuuden eri teemojen ymmärtämisessä ja käytännön kehitystyössä. Koostimme teemaan liittyviä linkkejä valmiiksi käyttöönne.

Lue lisää ja ota parhaat linkit talteen